Gå til innhold

Far som jobber mye..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..hvordan takler dere det? Her jobber mannen fra 09-1730 hver dag og nå skal han i tillegg begynne og jobbe tredjehver lørdag. Han får da en fridag påfølgende uke. Jeg er foreløpig i permisjon,begynner og jobbe i august. Er sykepleier og jobber turnus med tredjehver helg.  Dette blir ikke samme helg vi jobber. Sånn sett praktisk mtp at vi ikke trenger barnevakt, men det bety jo at to av tre helger er jobbhelger. Han er sjef, med mye ansvar. Han må jobbe en del overtid, og kan ikke ta så mye fri. Vi har to barn på 6 mnd og 22 mnd. Jeg er så sliten og eldste er midt i trass og dritt,og er ekstremt krevende for tiden.  Har slutta med dagsoving og sovner likevel mellom 20 og 21. I tillegg pusser vi mye opp,og far har holdt på hele helgen. 

Spørsmålet er: dere som har det likt, hvordan takler dere hverdagen uten og klage?  Jeg er jo takknemlig for at han jobber og står på både på jobb og med huset, men jeg er sliten og lei av at det er så lite kos,bare stress.  Svigers er nærmeste nabo,men er litt tilbakeholden med og spør om hjelp i ukedagene, for syns de gir eldste litt for mye sukker. Føler ikke de hører på meg. Men vet de vil hjelpe og avlaste. Ser nok jeg burde tatt en ordentlig prat om akkurat det.

Jeg blir fort klagete på far,og ønsker ikke være det egentlig.  Ønsker og være den som står på og ikke sier jeg er sliten.   

Anonymkode: 96973...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

..hvordan takler dere det? Her jobber mannen fra 09-1730 hver dag og nå skal han i tillegg begynne og jobbe tredjehver lørdag. Han får da en fridag påfølgende uke. Jeg er foreløpig i permisjon,begynner og jobbe i august. Er sykepleier og jobber turnus med tredjehver helg.  Dette blir ikke samme helg vi jobber. Sånn sett praktisk mtp at vi ikke trenger barnevakt, men det bety jo at to av tre helger er jobbhelger. Han er sjef, med mye ansvar. Han må jobbe en del overtid, og kan ikke ta så mye fri. Vi har to barn på 6 mnd og 22 mnd. Jeg er så sliten og eldste er midt i trass og dritt,og er ekstremt krevende for tiden.  Har slutta med dagsoving og sovner likevel mellom 20 og 21. I tillegg pusser vi mye opp,og far har holdt på hele helgen. 

Spørsmålet er: dere som har det likt, hvordan takler dere hverdagen uten og klage?  Jeg er jo takknemlig for at han jobber og står på både på jobb og med huset, men jeg er sliten og lei av at det er så lite kos,bare stress.  Svigers er nærmeste nabo,men er litt tilbakeholden med og spør om hjelp i ukedagene, for syns de gir eldste litt for mye sukker. Føler ikke de hører på meg. Men vet de vil hjelpe og avlaste. Ser nok jeg burde tatt en ordentlig prat om akkurat det.

Jeg blir fort klagete på far,og ønsker ikke være det egentlig.  Ønsker og være den som står på og ikke sier jeg er sliten.   

Anonymkode: 96973...97f

Gi slipp på at svigers gjør feil med ditt og datt og la de avlaste deg mer. :) skaff annen barnevakt også. Nabojente feks.

Anonymkode: 990a3...e9b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi slipp på at svigers gjør feil med ditt og datt og la de avlaste deg mer. :) skaff annen barnevakt også. Nabojente feks.

Anonymkode: 990a3...e9b

Ja jeg vet jeg burde det,men blir så sinna inni meg at de ikke kan respektere det jeg sier. 

Har ei niese på 12, kan kanskje prøve og involvere henne litt mer. Men vil liksom klare meg litt selv, er jo mine barn. Men må vel slippe litt på den samvittigheten..  

Anonymkode: 96973...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke mannen din jobber spesielt mye, jeg. En halvtime lenger enn en vanlig arbeidsdag er ikke mye! 

Forstår at du er sliten, men gå og legg deg tidlig (kl21) selv, så har du mer overskudd. 

Anonymkode: 6d3bf...c1b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke mannen din jobber spesielt mye, jeg. En halvtime lenger enn en vanlig arbeidsdag er ikke mye! 

Forstår at du er sliten, men gå og legg deg tidlig (kl21) selv, så har du mer overskudd. 

Anonymkode: 6d3bf...c1b

Jobber kanskje ikke mye i forhold til mange andre, men som skrevet er det mye overtid og jobbing med hus. Tror ikke jeg hadde reagert hadde arbeidstiden vært fra 07-1530 for eks. Hvis han er hjemme 1730 er det kun en time frem til kveldstell. Da skal et måltid og lek/kos foregå på denne timen.  

Ja burde nok legge meg tidligere, men bruker den tiden på og slappe av uten barn og husarbeid. 

Anonymkode: 96973...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje ikke helt ute etter og diskutere definisjon på hva som er mye jobb osv, mer tips fra folk som er mye alene med barna. Hvordan endre tankesett osv. Men takk til dere som har svart :)

Anonymkode: 96973...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er den som sa mannen din ikke jobbet så mye, min jobbet mye mer, og nå er jeg alene, men mine tips er: 

- Nok søvn, slik jeg skrev. Man må bare legge seg tidlig. Da tåler man grinete unger mye bedre. Og man er blidere. Blidere mamma gir blidere barn. 

- Vaskehjelp. Forefallende husarbeid, dusj etc skal gjøres mens barna er våkne, ikke kast bort egentid på å gjøre slikt. 

- Sett pris på ALL hjelp du kan få. Om du er sliten, er det kanskje ikke så farlig om besteforeldre gir for mye sukker. Pick your fights. Er du klar over hvor ekstremt heldig du er som har hjelp å få rett hos naboen?

 

Anonymkode: 6d3bf...c1b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få to så tette og i tillegg drive med opp pussing, turnusarbeid og en mann som jobber kye er noe dere prioriterer og velger selv. Således er det vanskelig å ha noe sympati med deg.  Vi har tre under 1,5 år men prioriterer litt annerledes for å overleve.

Anonymkode: d44ab...492

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del egoisme i å prioritere karriere og jobb så høyt når man har så små barn hjemme. Men sånn er det nå for en del.

Dere bør snakke ordentlig sammen om hvordan hverdagen kan bli lettere. Det kan være alt fra å bestille tjenester, eller klargjøre ting på kvelden etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

I mine øyne prioriterer dere helt feil. Hvorfor ha så stort fokus på jobb og oppussing når dere har to så små barn som trenger to foreldre med overskudd til å gi dem oppmerksomhet, kjærlighet, omsorg og samvær? Dere tror kanskje at lykken i livet er penger og materialistiske ting? 

Folk må våkne opp og forstå hva som faktisk er viktig i livet, og det er å ta vare på barna sine, hverandre og folk man er glad i. Småbarnsårene flyr bare forbi, og da sitter dere igjen alene uten noen tilknytning og følelser igjen for hverandre - de forsvant i jobb og oppussing...

Jeg er fullstendig klar over at man trenger penger for å leve, men her virker det som om jobb og fasade er viktigere enn å skape relasjoner til ungene sine, og å ha et fungerende forhold og familieliv. Beklager om jeg virker krass, men når dere prioriterer sånn, og attpå til velger å få to barn så tett, må dere tenke annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber kun 70%,og skal ned til 50 fra august slik at jeg kan være hjemme med minsten som ikke skal i barnehage. Turnus er litt vanskelig og komme bort ifra. Han jobber 100% og vil nok fortsette med det,men han skal ha pappaperm.  Han skal nedgraderes litt i stilling,så det hjelper. At vi har kjøpt et hus som trenger litt oppussing er jeg enig i at er vår feil. Samtidig må vi jo ha råd til et hus i vår prisklasse og da trengs det jo ofte litt oppussing. :)

Anonymkode: 96973...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mythic skrev:

I mine øyne prioriterer dere helt feil. Hvorfor ha så stort fokus på jobb og oppussing når dere har to så små barn som trenger to foreldre med overskudd til å gi dem oppmerksomhet, kjærlighet, omsorg og samvær? Dere tror kanskje at lykken i livet er penger og materialistiske ting? 

Folk må våkne opp og forstå hva som faktisk er viktig i livet, og det er å ta vare på barna sine, hverandre og folk man er glad i. Småbarnsårene flyr bare forbi, og da sitter dere igjen alene uten noen tilknytning og følelser igjen for hverandre - de forsvant i jobb og oppussing...

Jeg er fullstendig klar over at man trenger penger for å leve, men her virker det som om jobb og fasade er viktigere enn å skape relasjoner til ungene sine, og å ha et fungerende forhold og familieliv. Beklager om jeg virker krass, men når dere prioriterer sånn, og attpå til velger å få to barn så tett, må dere tenke annerledes.

Se innlegget mitt, vi er aldeles ikke så opptatt av oppussing ift fasade. Kledningen og tak er i dårlig stand,så trenger oppgradering.  Vi ble uplanlagt gravid med nummer to, så var ikke planlagt. Men var jo velkommen.  Tror dere har feilvurdert oss litt mtp innleggene dere skriver.  Vi er helt vanlige folk som prioriterer ungene først.  Jeg skrev dette innlegget for litt tips da jeg var sliten av at denne helgen hadde gått til bytting av kledning. Han og svigerfar gjør det selv for og spare penger. 

Anonymkode: 96973...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg regner med du ikke ønsker en diskusjon om livsvalg, men tips til hverdagen, her er mine:

Kan far endre arbeidstid til f.eks 7-15.30? Det gir mer tid sammen på ettermiddag/kveld og gjør det lettere å gjøre ting mens ungene er våkne

kolonial.no og matkasser i ukene det er ekstra hektisk. Kolonial.no er genialt og billigere enn f.eks coop mega

vaskehjelp, kanskje ikke hver uke, men annenhver eller en gang i måneden. sammenlignet med hva dere f.eks tjener på jobb tiden det tar å vaske huset er ikke vaskehjelp dyrt

Anonymkode: 12985...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

..hvordan takler dere det? Her jobber mannen fra 09-1730 hver dag og nå skal han i tillegg begynne og jobbe tredjehver lørdag. Han får da en fridag påfølgende uke. Jeg er foreløpig i permisjon,begynner og jobbe i august. Er sykepleier og jobber turnus med tredjehver helg.  Dette blir ikke samme helg vi jobber. Sånn sett praktisk mtp at vi ikke trenger barnevakt, men det bety jo at to av tre helger er jobbhelger. Han er sjef, med mye ansvar. Han må jobbe en del overtid, og kan ikke ta så mye fri. Vi har to barn på 6 mnd og 22 mnd. Jeg er så sliten og eldste er midt i trass og dritt,og er ekstremt krevende for tiden.  Har slutta med dagsoving og sovner likevel mellom 20 og 21. I tillegg pusser vi mye opp,og far har holdt på hele helgen. 

Spørsmålet er: dere som har det likt, hvordan takler dere hverdagen uten og klage?  Jeg er jo takknemlig for at han jobber og står på både på jobb og med huset, men jeg er sliten og lei av at det er så lite kos,bare stress.  Svigers er nærmeste nabo,men er litt tilbakeholden med og spør om hjelp i ukedagene, for syns de gir eldste litt for mye sukker. Føler ikke de hører på meg. Men vet de vil hjelpe og avlaste. Ser nok jeg burde tatt en ordentlig prat om akkurat det.

Jeg blir fort klagete på far,og ønsker ikke være det egentlig.  Ønsker og være den som står på og ikke sier jeg er sliten.   

Anonymkode: 96973...97f

Er vel vanlig arbeidsuke han har. Ikke noe spesielt mange timer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Se innlegget mitt, vi er aldeles ikke så opptatt av oppussing ift fasade. Kledningen og tak er i dårlig stand,så trenger oppgradering.  Vi ble uplanlagt gravid med nummer to, så var ikke planlagt. Men var jo velkommen.  Tror dere har feilvurdert oss litt mtp innleggene dere skriver.  Vi er helt vanlige folk som prioriterer ungene først.  Jeg skrev dette innlegget for litt tips da jeg var sliten av at denne helgen hadde gått til bytting av kledning. Han og svigerfar gjør det selv for og spare penger. 

Anonymkode: 96973...97f

Det er slitsomt å ha to små barn, spesielt så tette. Det forstår jeg godt. Har du snakket ordentlig med mannen din om hvordan du har det? Må han virkelig jobbe så mye? Jeg tenker mest på barna oppe i det her, de kan jo umulig få noen god tilknyting og god relasjon til far, når han er så fraværende. Ønsker han selv å prioritere barna, eller er det ikke viktig for han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg regner med du ikke ønsker en diskusjon om livsvalg, men tips til hverdagen, her er mine:

Kan far endre arbeidstid til f.eks 7-15.30? Det gir mer tid sammen på ettermiddag/kveld og gjør det lettere å gjøre ting mens ungene er våkne

kolonial.no og matkasser i ukene det er ekstra hektisk. Kolonial.no er genialt og billigere enn f.eks coop mega

vaskehjelp, kanskje ikke hver uke, men annenhver eller en gang i måneden. sammenlignet med hva dere f.eks tjener på jobb tiden det tar å vaske huset er ikke vaskehjelp dyrt

Anonymkode: 12985...f10

Han skal snart nedgraderes i stilling. Da vil han ha en uke slik det er nå og en uke fra 07-15. Det vil hjelpe masse tror jeg. Han er under mye press fra jobb,  og det letter litt når han går ned i stilling :)

Anonymkode: 96973...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dumt dere fordeler ansvar så dårlig. Du går i den klassiske kvinnefellen. Minstepensjonist here we come! Synes du skal snakke om han kan regulere arbeidstimene slik at dere kan ta 50-50 hjemme med barna. Dere får jo tid sammen hvis han er mer hjemme sammen med deg og barna. Kjipt dere har oppussing på gang, men sånn er det nå en gang. Lenge til dere er ferdige?

Anonymkode: 4f791...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi takler det med å prioritere overskudd i den verste perioden når vi er i de. Da ryker kveldskos, og vi legger oss tidligere for å få søvn. Søvn er for oss nøkkelordet i hvordan spesielt jeg overlever. 

Nå kommer minstemann i sommer, så håper vi overlever. ;) 

Synes at svigers burde respektere at de ikke skal gi så mye sukker til eldstemann. Det er faktisk respektløst. Flott at de stiller opp, men du og mannen må bli tydeligere på dette om de skal slutte. (Har selv en svigermor som gir blanke i det, og propper eldste på 6 med sukker hver gang hun er der, eller så kommer hun hjem med DEN godteposen...). 

Lykke til, dere finner nok en løsning som fungerer. <3

Anonymkode: 956f3...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se innlegget mitt, vi er aldeles ikke så opptatt av oppussing ift fasade. Kledningen og tak er i dårlig stand,så trenger oppgradering.  Vi ble uplanlagt gravid med nummer to, så var ikke planlagt. Men var jo velkommen.  Tror dere har feilvurdert oss litt mtp innleggene dere skriver.  Vi er helt vanlige folk som prioriterer ungene først.  Jeg skrev dette innlegget for litt tips da jeg var sliten av at denne helgen hadde gått til bytting av kledning. Han og svigerfar gjør det selv for og spare penger. 

Anonymkode: 96973...97f

Vi har ikke feilvurdert, fordi vi har lest det du har skrevet i hi. Når du må får kritikk gjør du grep og kritiserer oss samtidig som du modererer og i møtegår kritikken ved å bagatellisere vise til at dere skal ned i stillingsprosent, dere ble uplanlagt gravide, dere måtte kjøpe et hus i en prisklasse dere kunne klare...... ser du hva du gjør og hvordan du reagerer? Ser du og hvilken informasjon det er relevant å gi i hovedinnlegget dersom du skal bli tatt seriøst og få seriøse svar? For meg mister du enda mer sympati når du opptrer på den overfor beskrevne måten. 

Skjerp deg, og slutt å lage  klagetråder når du trekker tilbake og bagatelliserer når du møter kritikk. 

Anonymkode: d44ab...492

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mythic skrev:

Det er slitsomt å ha to små barn, spesielt så tette. Det forstår jeg godt. Har du snakket ordentlig med mannen din om hvordan du har det? Må han virkelig jobbe så mye? Jeg tenker mest på barna oppe i det her, de kan jo umulig få noen god tilknyting og god relasjon til far, når han er så fraværende. Ønsker han selv å prioritere barna, eller er det ikke viktig for han?

Ja har snakket litt,men føler bare jeg klager.  Men han forstår godt hva jeg mener og han vil jo ikke ha det slik.  Han føler nok at han må jobbe mye, han har en veldig høy arbeidsmoral. Ungene har en god tilknytning til han føler jeg. Fordelen sånn sett med og begynne 09 er at vi får noen timer på morgenen sammen alle. Og til nå har vi jo hatt de fleste helgene når det ikke har vært oppussing. Han vil nok gjøre det greit for oss i dette huset,og vi ser for oss mange år her. Vi er snart ferdig med det mest nødvendige, og da vil oppussingen bortprioriteres litt. 

Anonymkode: 96973...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...