Gå til innhold

Lov å sette folk opp på ekstravakt uten å spørre først?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Er det lov å sette folk opp på vakt uten å spørre først? Jeg blir veldig ofte satt opp på ekstravakter og det skaper problemer med tanke på min andre jobb. Har to butikkjobber, men kun 5 timer i uka på en av de. Det har skjedd mange ganger at sjefen på den første jobben setter meg opp når jeg har de 5 timene på den andre jobben. Han vet at jeg har to jobber, men likevel har det skjedd at han har satt meg opp på 42 timers uke (over 100 %), uten å spørre. Noen ganger jobber jeg på begge jobbene samme dag og det blir veldig mye kundekontakt siden jeg sitter i kassa. Jeg har sagt i fra at jeg f.eks bare kan jobbe 5 timer av ekstravakta han har satt meg opp på, fordi jeg skal på den andre jobben rett etterpå. Men det har skapt problemer av og til, og folk har blitt irriterte på meg. I tillegg blir ofte ikke meldinger, lapper og muntlige beskjeder som jeg gir til sjefen, tatt i mot. F.eks jeg hadde nylig ferie. I ferieperioden hadde jeg 5 vakter som jeg begynte å bytte for to mnd siden. Jeg fikk bytta vaktene i god tid med andre som jobba der + jeg sa i fra muntlig til sjefen + skrev lapp (han sa jeg skulle skrive lapp etter at jeg sa fra) at jeg blir utilgjengelig og er bortreist de dagene jeg var på ferie. Så plutselig en uke før avreise setter han meg opp på ekstravakt i ferien min, og det skaper STORE problemer for jeg ikke kan + at blir irritert og nekter for at han har hørt noe om ferien min...

 

Nå har han satt meg opp på ekstravakt når jeg jobber på den andre jobben min igjen + han har satt meg opp på vakt i frihelga mi når jeg egentlig skulle hjem til familien (bor flere timer fra hjemplassen) på arrangement og feire bursdag...Går ikke an å planlegge noe når jeg har den første jobben. Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kan, men ser ut til at jeg må ta de.

Men tilbake til spørsmålet mitt: Er det lov å sette folk opp på vakt uten å spørre først?

Anonymkode: 10219...cba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg ikke det her! For en dust av en sjef du har!!!😡

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tvilsomt gjort av sjefen din. Sannsynligvis blir du satt opp når h*n sliter med å få vaktlista til å gå opp. 

I fremtiden ville jeg levert en liste med hvilke dager/tider du kan jobbe (så fremt det er mulig ift. den andre jobben), og bedt sjefen ta hensyn til denne.

Anonymkode: aa5eb...7ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formdet første, vi vet ingenting om hva som står i din arbeidskontrakt. Arbeidskontrakten er det som regulerer avtalen mellom deg og arbeidsgiver. 

For det andre, når du har så mye arbeid på den ene plassen og bare 5 timer på den andre, hvorfor sier du ikke da fra deg disse 5 timene? Da slipper du jo noe av dette "stresset". 

For det tredje, fagorganiser deg så får du hjelp med denne typen problemer. Og ved å sende sms eller epost eliminerer du problemet med beskjeder som ikke når frem (les går inn) og lapper som forsvinner. 

Anonymkode: a89a0...8e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Formdet første, vi vet ingenting om hva som står i din arbeidskontrakt. Arbeidskontrakten er det som regulerer avtalen mellom deg og arbeidsgiver. 

For det andre, når du har så mye arbeid på den ene plassen og bare 5 timer på den andre, hvorfor sier du ikke da fra deg disse 5 timene? Da slipper du jo noe av dette "stresset". 

For det tredje, fagorganiser deg så får du hjelp med denne typen problemer. Og ved å sende sms eller epost eliminerer du problemet med beskjeder som ikke når frem (les går inn) og lapper som forsvinner. 

Anonymkode: a89a0...8e4

Takk for svar! :)

 

I følge arbeidskontrakten står det at jeg har 32 % stilling, men jobber egentlig fast rundt 70 - 80 % og av og til mer, men vi får ikke ny kontrakt.

 

Har 5 timer på den andre fordi det er noe jeg heller vil jobbe med. Vil virkelig ikke jobbe på den første + jeg trives ikke. Alle folkene som er greie og på min alder slutte fordi de ikke orker mer. Jeg tenker å slutte snart jeg også, men håper jeg kan få mer på den andre jobben da.

 

Takk, skal gjøre det :)

Anonymkode: 10219...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din kan ikke kreve at du jobber utover de 32%  . Dersom han setter deg opp på ekstravakter skal du ha gitt ditt samtykke til det!
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet hvordan det er. Da jeg var yngre hadde jeg to jobber, hvor jeg jobbet en helg på den ene og neste helg på den andre(jobbet hver eneste helg ja) + noen ukedager. Men alikavel , så måtte de sette meg opp helger de visste jeg jobbet fra før på det andre stedet. I begynnelsen syns jeg det var vemmelig å si ifra,men til slutt ble jeg så sinna og lei. Jeg jobbet mange ganger 40 timer fra fredag til søndag + at jeg hadde faste vakter på mandager og tirsdager, ellers tok jeg litt ekstra oppå der igjen.  Sånn skal det ikke være, ganske respektløst å sette deg opp uten å spørre først. Hvis han vil at du skal jobbe mer ,så får han utvide stillingen din i stedet , og kanskje du også kan si opp på det andre stedet når du vet du har en sikker jobb. Har du 30% så har du 30%. Kan ikke tvinge deg til å jobber mer en  det, men en  klar fordel å si ja til en ekstravakt i ny og ne såklart, men da skal han spørre deg først.

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, wintergirl skrev:

Vet hvordan det er. Da jeg var yngre hadde jeg to jobber, hvor jeg jobbet en helg på den ene og neste helg på den andre(jobbet hver eneste helg ja) + noen ukedager. Men alikavel , så måtte de sette meg opp helger de visste jeg jobbet fra før på det andre stedet. I begynnelsen syns jeg det var vemmelig å si ifra,men til slutt ble jeg så sinna og lei. Jeg jobbet mange ganger 40 timer fra fredag til søndag + at jeg hadde faste vakter på mandager og tirsdager, ellers tok jeg litt ekstra oppå der igjen.  Sånn skal det ikke være, ganske respektløst å sette deg opp uten å spørre først. Hvis han vil at du skal jobbe mer ,så får han utvide stillingen din i stedet , og kanskje du også kan si opp på det andre stedet når du vet du har en sikker jobb. Har du 30% så har du 30%. Kan ikke tvinge deg til å jobber mer en  det, men en  klar fordel å si ja til en ekstravakt i ny og ne såklart, men da skal han spørre deg først.

Takk for svar! :)

Høres tungt ut. Slutta du i en av de? 

Skal si opp på den butikken jeg har mest for det er der det er så dårlig arbeidsmiljø og at sjefen setter meg opp på ekstra hele tida slik at en ikke kan planlegge noe. Så jeg skal gå rundt med CV og søknader nå. Kan kanskje få noen ekstravakter på den med 5 timer, men tror ikke jeg får over 50 % stilling der dessverre. Får jeg en jobb med over 50 % så tar jeg den og slutter på begge. :)

Anonymkode: 10219...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snadder skrev:

Sjefen din kan ikke kreve at du jobber utover de 32%  . Dersom han setter deg opp på ekstravakter skal du ha gitt ditt samtykke til det!
 

Takk for svaret! 

Ofte jeg bare får mld fra han om at jeg har fått ekstravakter. Ofte det ikke passer heller, f.eks at jeg skal reise hjem til familien min (som skjer sjelden fordi det blir mye jobb). eller at det kræsjer med den andre jobben. Og han blir småirritert viss det ikke passer. Nå har han ikke svart på mld min som jeg sendte i går, så det blir nok noe tull og småkjeft der også. 

Står det i en lov at sjefer ikke kan sette oss opp uten å spørre først? For den har jeg lyst til å vise til han :P

Anonymkode: 10219...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi alt av beskjeder skriftlig! Og be alltid om bekreftelse på det du skriver. Sjekk ut Arbeidstilsynets hjemmeside og butilksjef.com for lover og regler. Sjefen din har ikke lov å holde på slik!

Anonymkode: f3d9c...6a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som å lese om sjefen jeg hadde før; satte meg støtt opp dager jeg ikke kunne. Presterte til og med å sette meg opp uken jeg skulle på studietur til tross for at jeg hadde informert om den mange måneder i forveien.

Jobber heldigvis ikke der lenger; uprofesjonelle sjefer er noe skikkelig drit for å si det rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi alt av beskjeder skriftlig! Og be alltid om bekreftelse på det du skriver. Sjekk ut Arbeidstilsynets hjemmeside og butilksjef.com for lover og regler. Sjefen din har ikke lov å holde på slik!

Anonymkode: f3d9c...6a0

Har gitt beskjed både muntlig ansikt til ansikt og skriftlig, men likevel nekter han for at han har hørt noe. Og verste er at det ikke er mulig å komme til ordet når han snakker/småkjefter, så det var liksom automatisk min feil at han ikke hadde fått det med seg. Takk for tips, skal sjekke ut! :)

Anonymkode: 10219...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Stormborn88 skrev:

Du skal ha to ukers varsel på vaktendringer.

Er av og til han bare setter meg opp en uke før. Men det er egentlig to uker altså? :)

Anonymkode: 10219...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Fireball skrev:

Er som å lese om sjefen jeg hadde før; satte meg støtt opp dager jeg ikke kunne. Presterte til og med å sette meg opp uken jeg skulle på studietur til tross for at jeg hadde informert om den mange måneder i forveien.

Jobber heldigvis ikke der lenger; uprofesjonelle sjefer er noe skikkelig drit for å si det rett ut.

Så irriterende! Tok det lang tid før du slutta? :) Er det vanlig å gjøre slik på alle matbutikker?

Anonymkode: 10219...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så irriterende! Tok det lang tid før du slutta? :) Er det vanlig å gjøre slik på alle matbutikker?

Anonymkode: 10219...cba

Jobbet der i 3 år til det gikk konkurs. Var ikke matbutikk da :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er av og til han bare setter meg opp en uke før. Men det er egentlig to uker altså? :)

Anonymkode: 10219...cba

Utifra hva jeg har lært. Det praktisertes der jeg arbeidet. Har selv måtte be om tillatelse for å endre oppsatte vakter innenfor to uker, men kunnet endre de etter så lenge jeg varslet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :)

Høres tungt ut. Slutta du i en av de? 

Skal si opp på den butikken jeg har mest for det er der det er så dårlig arbeidsmiljø og at sjefen setter meg opp på ekstra hele tida slik at en ikke kan planlegge noe. Så jeg skal gå rundt med CV og søknader nå. Kan kanskje få noen ekstravakter på den med 5 timer, men tror ikke jeg får over 50 % stilling der dessverre. Får jeg en jobb med over 50 % så tar jeg den og slutter på begge. :)

Anonymkode: 10219...cba

Ja, jeg slutta på den mest useriøse av dem. Jobbet natt der annenhver helg og det var noe dritt.  Fult av fulle folk som ikke klarte å oppføre seg + en sjef som gav blaffen. Jeg fikk en del ekstra på det andre stedet istedet.  Håper du får en skikkelig jobb et annet sted, og at du får de vaktene du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, wintergirl skrev:

Ja, jeg slutta på den mest useriøse av dem. Jobbet natt der annenhver helg og det var noe dritt.  Fult av fulle folk som ikke klarte å oppføre seg + en sjef som gav blaffen. Jeg fikk en del ekstra på det andre stedet istedet.  Håper du får en skikkelig jobb et annet sted, og at du får de vaktene du trenger :)

Høres ikke bra ut. Så bra du slutta! :)

Håper jeg også. Blir bare i dårlig humør av den jeg har nå. Kanskje jeg får litt ekstra på den andre :)

Anonymkode: 10219...cba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har hatt sommerjobb har jeg alltid sagt at jeg vil ha så mye som mulig, så jeg kunne vært tilbøyelig til å som sjef tenke at folk ble glade for å få mer, men av det jeg leser imellom linjene her, så har du sagt ifra om at du ikke ønsker mer på kort varsel? 

 

Tenkte bare å tipse om en ting!!: hvis man jobber utover fast stilling, eller som ekstra, uten at det er som vikar for en annen som ellers jobber der, og gjør dette over en lengre periode, så kan du ha krav på fast jobb/utvidet stilling! Husker ikke hvor lenge det måtte være, var vel 10 mnd. eller noe. Altså hvis jobben leier inn ekstra, utover ellers faste ansatte (så ikke hvis det er vikar for noen som er feks. sykemeldt)! Sjekk i arbeidsmiljøloven eller noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...