Gå til innhold

Dette kan jo ikke stemme? Skattekort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal bestille skattekort nå (har tidligere hatt frikort dette året) men det er snart brukt opp. Grunnen til at jeg tok frikort er fordi jeg hadde planer om å studere nå til høsten, men ombestemt meg og kommer til å jobbe i 1 år til. Når jeg fører inn at jeg ca kommer til å tjene 120 - 130 000 står det at trekkprosenten blir på 25. Er ikke det litt vel mye for en som tjener litt over 100k? Når jeg går inn på skatteetaten sin kalkulator er jo denne trekkprosenten for en som tjener 300 000, noe som er dobbelt så mye som min inntekt.

Noen som har peiling på dette? :bond:

Anonymkode: 3f25d...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke fradrsg har du da? Tror du skal være fornøyd med 25 %. 

Anonymkode: 1fbe0...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke fradrsg har du da? Tror du skal være fornøyd med 25 %. 

Anonymkode: 1fbe0...0bb

Reisefradrag har jeg ført opp. 25% virket bare veldig mye med så liten inntekt..

Anonymkode: 3f25d...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring/chat med skatteetaten og spør dem. 

Jeg betaler 21% skatt og tjener ca. 220 000. Ingen fradrag, null formue/gjeld.

Anonymkode: 5433e...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det ikke være naturlig at du får en høyere prosent siden du ikke har betalt skatt hittil i år?

Anonymkode: 8e4b9...454

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteprosenten din for resten av året, må ta med de pengene du tjente på frikort også. Du skal jo skatte av dem, da du pga endrede planer ikke har rett på å tjene 50.000 skattefritt. Du har jo jobbet og skal fortsette å jobbe, så da må du skatte av totalinntekten din.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står det virkelig så dårlig til med matteforståelsen??

Du har ikke skattet foreløpig, skatteprosenten for resten av året skal dekke opp dette.

Anonymkode: e11ee...933

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det virkelig så dårlig til med matteforståelsen??

Du har ikke skattet foreløpig, skatteprosenten for resten av året skal dekke opp dette.

Anonymkode: e11ee...933

nei, det står meget bra til med matteforståelsen. ;) Hittil har jeg tjent 41 000 kr. Tilsammen kommer jeg til å tjene ca 120 000. Det vil si at jeg har igjen å tjene 79000. På skatteetaten står det at jeg skal skatte 15 551 kr til sammen dette året. 25 % av 79000 er 19750. Det vil si at jeg kommer til å skatte 4000 for mye. Ikke at det gjør noe, det er bare greit å få igjen! Men jeg har ingen problemer med å regne på dette selv, men det står feil svart på hvitt, derfor jeg skrev her. takk.

Anonymkode: 3f25d...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

nei, det står meget bra til med matteforståelsen. ;) Hittil har jeg tjent 41 000 kr. Tilsammen kommer jeg til å tjene ca 120 000. Det vil si at jeg har igjen å tjene 79000. På skatteetaten står det at jeg skal skatte 15 551 kr til sammen dette året. 25 % av 79000 er 19750. Det vil si at jeg kommer til å skatte 4000 for mye. Ikke at det gjør noe, det er bare greit å få igjen! Men jeg har ingen problemer med å regne på dette selv, men det står feil svart på hvitt, derfor jeg skrev her. takk.

Anonymkode: 3f25d...810

AB'en du svarte var riktignok litt ufin, men det er faktisk ingenting i de tidligere innleggene dine som tilsier at du har tenkt så langt som dette, så det er ikke helt urimelig å anta at du hadde misforstått noe. 

Anonymkode: 71864...f11

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

nei, det står meget bra til med matteforståelsen. ;) Hittil har jeg tjent 41 000 kr. Tilsammen kommer jeg til å tjene ca 120 000. Det vil si at jeg har igjen å tjene 79000. På skatteetaten står det at jeg skal skatte 15 551 kr til sammen dette året. 25 % av 79000 er 19750. Det vil si at jeg kommer til å skatte 4000 for mye. Ikke at det gjør noe, det er bare greit å få igjen! Men jeg har ingen problemer med å regne på dette selv, men det står feil svart på hvitt, derfor jeg skrev her. takk.

Anonymkode: 3f25d...810

Du må huske at du har en utbetaling i juni om er trekkfri, og en i desember med halvskatt. Det du skal trekkes skal altså dekke dette også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

nei, det står meget bra til med matteforståelsen

Da hadde du ikke startet denne tråden.

Anonymkode: e11ee...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...