Gå til innhold

Lånekassestøtte når man stryker på eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe av støtten man får fra Lånekassen blir jo gjort om til stipend når man står på eksamen. Jo flere eksamener man styrker på i løpet av semesteret eller året, jo større blir lånet. 

Men jeg har et spørsmål:

Jeg skal begynne med en master nå til høsten, og derfor motta støtte fra Lånekassen i alle disse fem årene. Hvis jeg stryker på en eller flere eksamener, så må jeg jo naturligvis ta opp disse helt til jeg står, for å få godkjent utdanningen. Men har det da noe å si for den studiegjelden jeg sitter igjen med etter endt utdannelse, om NÅR jeg står på den enkelte eksamen (altså om jeg står på feks. første eller andre forsøk)? Jeg må jo stå på alle eksamenene for å få utdannelsen uansett, så gjelden til slutt vil jo bli den samme, selv om jeg evt. stryker på noen av eksamenene i løpet av de fem årene? 

Håper spørsmålet er forståelig, litt vanskelig å forklare :P

Anonymkode: fd333...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som vet noe om dette? :)

Anonymkode: fd333...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få omgjøring av lån til stipend i flere år etter at du strøk. Før var det åtte år, nå tror jeg det er fem? Det står grundig og enkelt forklart på Lånekassens nettsider.

Anonymkode: 0b8b9...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight

Du har god tid på deg. Bare pass på at du ikke havner 60 stp bak, da mister du all støtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få omgjøring av lån til stipend i flere år etter at du strøk. Før var det åtte år, nå tror jeg det er fem? Det står grundig og enkelt forklart på Lånekassens nettsider.

Anonymkode: 0b8b9...246

Gjør det? Kan ikke finne noe om det... Men det er jo naturlig at jeg tar opp en eksamen jeg eventuelt stryker på, så fort som mulig. Det er veldig vanlig å ha utsatt eksamen semesteret etter, eller året etter? Så da har det ingenting å si for den samlede gjelden om hvilket forsøk jeg står på, så lenge jeg står før jeg blir ferdig utdannet? 

Anonymkode: fd333...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dwight skrev:

Du har god tid på deg. Bare pass på at du ikke havner 60 stp bak, da mister du all støtte

Ja, det vet jeg, men det er vel vanlig å ta opp en eksamen man stryker på, ganske fort? Man bestemmer vel heller ikke selv når man tar opp, det må jo gjøres når skolen avlegger ny eksamen. 

Anonymkode: fd333...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det? Kan ikke finne noe om det... Men det er jo naturlig at jeg tar opp en eksamen jeg eventuelt stryker på, så fort som mulig. Det er veldig vanlig å ha utsatt eksamen semesteret etter, eller året etter? Så da har det ingenting å si for den samlede gjelden om hvilket forsøk jeg står på, så lenge jeg står før jeg blir ferdig utdannet? 

 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/

 

Hvis du skal fullføre høyere utdanning over fem år burde du klare å navigere på Lånekassens nettsider.

Anonymkode: 0b8b9...246

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/

 

Hvis du skal fullføre høyere utdanning over fem år burde du klare å navigere på Lånekassens nettsider.

Anonymkode: 0b8b9...246

Beklager, jeg fant ikke den siden da jeg prøvde å lete i sted. 

Men der står det at jeg kan få omgjort lån til stipend så lenge jeg fullfører fagene innen fire år. Så da regner jeg med at det ordner seg i løpet av mastergraden, da jeg går ut i fra at de avlegger ny eksamen i rimelig tid innen den ordinære som jeg eventuelt stryker på? 

Anonymkode: fd333...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta eksamener i andre semestre hvis du stryker på noen underveis. Det er ikke noe problem. Har faktisk flere i klassen som kommer på eksamen og svarer blankt (fordi de ser at de ikke kommer til å få en god karakter), for så å melde seg opp på konteeksamen noen måneder etterpå og da få mer tid å lese på. Disse eksamnene er ofte mye tidligere i semesteret, gjerne i september-oktober. :)

Anonymkode: 17a1c...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men der står det at jeg kan få omgjort lån til stipend så lenge jeg fullfører fagene innen fire år. Så da regner jeg med at det ordner seg i løpet av mastergraden, da jeg går ut i fra at de avlegger ny eksamen i rimelig tid innen den ordinære som jeg eventuelt stryker på? 

 

Fire år er fire år, ja.

Anonymkode: 0b8b9...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta eksamener i andre semestre hvis du stryker på noen underveis. Det er ikke noe problem. Har faktisk flere i klassen som kommer på eksamen og svarer blankt (fordi de ser at de ikke kommer til å få en god karakter), for så å melde seg opp på konteeksamen noen måneder etterpå og da få mer tid å lese på. Disse eksamnene er ofte mye tidligere i semesteret, gjerne i september-oktober. :)

Anonymkode: 17a1c...23d

Okei, så det er vanlig å ha konteeksamen ikke så lenge etterpå, uansett studie? Hvis du vet noe om det da :)

Anonymkode: fd333...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så det er vanlig å ha konteeksamen ikke så lenge etterpå, uansett studie? Hvis du vet noe om det da :)

 

Konteeksamen kan være neste semester eller semesteret etterpå. Det varierer selvsagt.

 

Anonymkode: 0b8b9...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konteeksamen kan være neste semester eller semesteret etterpå. Det varierer selvsagt.

 

Anonymkode: 0b8b9...246

Okei, men da går det jo greit, så lenge de ikke venter kjempelenge :) Ikke at jeg har tenkt å stryke på noen eksamener, men det kan jo skje, og derfor begynte jeg å tenke på det med stipendet osv :P

Anonymkode: fd333...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...