Gå til innhold

Betydning av Akademikernes lønnsoppgjør?


Gjest Sunhands

Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands

Partene er blitt enige. Hvilken betydning vil dette ha for oss som er medlemmer i forbund som ligger under Akademikerne? 

Bør vi spørre på jobben om lokale forhandlinger? Er ganske nyutdannet, så jeg vet så lite om dette. Vurderer også å bytte til NITO, men er usikker på hva som lønner seg.

Screenshot_2016-05-01-12-28-21.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lurer jeg litt på også, for de har jo ikke kommet til enighet med andre forbund. Og det er vel ikke sånn at lønnstrinnene endres for bare en gruppe. Skjønner godt at andre forbund sa nei til dette, 0,5% er jo forsvinnende lite for de som ikke får noe i lokale forhandlinger. Og det var vel enda mindre i fjor. 

Anonymkode: 8cc12...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sunhands skrev:

Partene er blitt enige. Hvilken betydning vil dette ha for oss som er medlemmer i forbund som ligger under Akademikerne? 

Bør vi spørre på jobben om lokale forhandlinger? Er ganske nyutdannet, så jeg vet så lite om dette. Vurderer også å bytte til NITO, men er usikker på hva som lønner seg.

Screenshot_2016-05-01-12-28-21.png

Fagorganiser deg, så ordner de det som er nødvendig for deg både å gjøre ogmå vite. De sommikke er fagorganisert havner ofte bakerst i rekken fordi de ikke har noennsom jobber for å få dem opp i "bunken". 

Anonymkode: 80c68...39d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg litt på også, for de har jo ikke kommet til enighet med andre forbund. Og det er vel ikke sånn at lønnstrinnene endres for bare en gruppe. Skjønner godt at andre forbund sa nei til dette, 0,5% er jo forsvinnende lite for de som ikke får noe i lokale forhandlinger. Og det var vel enda mindre i fjor. 

Anonymkode: 8cc12...95e

Ja, jeg skjønner ikke helt dette, og det stod mest om lektorer på sidene deres. 2,3 % er jo ikke såå lite da. Tenker at det vil gjøre et visst utslag, men tror kanskje ikke jeg kan søke om lokale forhandlinger så lenge jeg ikke har vært ansatt et helt år enda? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fagorganiser deg, så ordner de det som er nødvendig for deg både å gjøre ogmå vite. De sommikke er fagorganisert havner ofte bakerst i rekken fordi de ikke har noennsom jobber for å få dem opp i "bunken". 

Anonymkode: 80c68...39d

Jeg er fagorganisert. Akademikerne har mange underforbund, og jeg er organisert i et av disse underforbundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fagorganiser deg, så ordner de det som er nødvendig for deg både å gjøre ogmå vite. De sommikke er fagorganisert havner ofte bakerst i rekken fordi de ikke har noennsom jobber for å få dem opp i "bunken". 

Anonymkode: 80c68...39d

Ts ER jo fagorganisert og spør hvilken virkning det vil ha? 

Anonymkode: a1795...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sunhands skrev:

Partene er blitt enige. Hvilken betydning vil dette ha for oss som er medlemmer i forbund som ligger under Akademikerne? 

Bør vi spørre på jobben om lokale forhandlinger? Er ganske nyutdannet, så jeg vet så lite om dette. Vurderer også å bytte til NITO, men er usikker på hva som lønner seg.

 

Akademikerne forhandler også på vegne av Nito når det kommer til lærere. .

Du finner de konkrete tallene her:

http://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tariff/Tariff%202016/Tillegg1617.pdf

 

Anonymkode: f7099...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Sunhands skrev:

Ja, jeg skjønner ikke helt dette, og det stod mest om lektorer på sidene deres. 2,3 % er jo ikke såå lite da. Tenker at det vil gjøre et visst utslag, men tror kanskje ikke jeg kan søke om lokale forhandlinger så lenge jeg ikke har vært ansatt et helt år enda? 

Jeg er fagorganisert. Akademikerne har mange underforbund, og jeg er organisert i et av disse underforbundene.

2,3% er bra for de som får noe, men i lokalen forhandlinger vil noen få mer og noen ingenting. Derfor har blant andre LO sagt nei. I lokale forhandlinger er man mer avhengig av sjefens velvilje. Og der får man jo bare lønnstrinn, ikke prosenter. Så man kan ende opp med ett trinn eller to, eller ingenting. Det beste ville vært en mer lik blanding av sentrale og lokale tillegg. Så får alle noe, samtidig som det er rom for å justere skjevheter lokalt. 

Anonymkode: 8cc12...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids søke om flere lønnstrinn på lokale forhandlinger, men sjansen er vel heller minimal for at du vil få noe mtp din korte fartstid.

Hvis det er en trøst så vil du nok være blant de som får mest av potten hver gang fremover i årene som kommer, akademikerne kommer godt ut i staten sammenlignet med andre grupper. (Og det er også en av grunnene sies det på min jobb, til at de godtar alt i mai, fordi de vet de får til høsten)

Anonymkode: 12e89...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir dette for akademikere i lønnsrammer? Skal alle tas ut av lønnstrinn-systemet og avtale beløp? Uavhengig av stilling og arbeidsoppgaver?

Anonymkode: 8905d...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1. mai 2016 at 13.09, Sunhands skrev:

Nei, NITO er ikke under Akademikerne, og jeg er ikke lærer/lektor.

Jo, i stat er de under Akademikerparaplyen. 

Anonymkode: 84e66...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lurer fortsatt på dette. Jobber på et sted med en gruppe jurister som er mye større enn den lille "ubetydelige" gruppen min. Ser for meg at de vil stikke av med alt. Sikkert mange arbeidsplasser som min.

Anonymkode: 8905d...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer fortsatt på dette. Jobber på et sted med en gruppe jurister som er mye større enn den lille "ubetydelige" gruppen min. Ser for meg at de vil stikke av med alt. Sikkert mange arbeidsplasser som min.

Anonymkode: 8905d...65b

Jeg tilhører en annen yrkesgruppe, men er i samme situasjon. Synes dette var et elendig forslag fra Akademikerne og fatter ikke hvorfor de presset det gjennom. Vurderer sterkt å bytte fagforening, til en annen fagforening som er under Akademikerne, men som i alle fall har flere medlemmer på min arbeidsplass. Den fagforeningen som har flest medlemmer, har jeg ingen mulighet til å bli medlem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Jeg tilhører en annen yrkesgruppe, men er i samme situasjon. Synes dette var et elendig forslag fra Akademikerne og fatter ikke hvorfor de presset det gjennom. Vurderer sterkt å bytte fagforening, til en annen fagforening som er under Akademikerne, men som i alle fall har flere medlemmer på min arbeidsplass. Den fagforeningen som har flest medlemmer, har jeg ingen mulighet til å bli medlem av.

Det eneste negative jeg finner nårjeg søker er at Akademikerne har gitt fra seg streikeretten og ofret pensjon. Det sier Akademikerne at ikke stemmer. Ellers virker de fleste fornøyd og jeg blir frustrert fordi jeg ikke forstår.

Nå må jeg legge til at jeg er såpass fersk i arbeidslivet at jeg aldri har vært med på lokale forhandlinger. Jeg lærer vel etter hvert.

Anonymkode: 8905d...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå ble lønnstrinn 50 for et akademikermedlem lavere enn lønnstrinn 50 for en LO-medlem? På samme arbeidsplass? 

Anonymkode: 8905d...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og nå ble lønnstrinn 50 for et akademikermedlem lavere enn lønnstrinn 50 for en LO-medlem? På samme arbeidsplass? 

Anonymkode: 8905d...65b

Dette virker unektelig rart, lønnstrinn har vel alltid vært like for alle. Hva med de uorganiserte? Og hva hvis en akademiker flytter over til LO? 

Anonymkode: 8cc12...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Shit. Jeg er faktisk stipendiat, organisert i et Akademikerne-forbund som har svært få medlemmer på min (store) arbeidsplass. Dette kommer til å slå veldig uheldig ut for meg. 

Anonymkode: 32048...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Shit. Jeg er faktisk stipendiat, organisert i et Akademikerne-forbund som har svært få medlemmer på min (store) arbeidsplass. Dette kommer til å slå veldig uheldig ut for meg. 

Anonymkode: 32048...fe9

Hvis det fortsetter å slå uheldig ut for visse grupper, så vil jo disse bytte forbund... Hva da?

Anonymkode: 8905d...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...