Gå til innhold

Hvit måned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

ok :)

Du har jo selv et problem med alkohol når du drikker så mye at du blir dårlig,så du ser forskjellen. Du er jo ingen alkoholliker.

Men du vet selv hva tålegrensen din er og at du går over. (som de fleste av oss iblant.) 

Du vet ikke hvor mye jeg drikker. Jeg kan bli dårlig av en halv vin dagen etterpå. Veldig forskjellig fra gang til gang. Vil ikke si at jeg har noe problem med alkohol.

Spørs hvor dypt du går inn det. At jeg har problemer med alkohol fordi jeg drikker(feks en halv vin) og blir dårlig dagen etterpå. Men drikker av og til fordi jeg synes det er kjekt. 

Vis du mente det sånn så misforstod jeg. Da har nok mange et alkohol problem i dine øyne :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Michonne skrev:

Du vet ikke hvor mye jeg drikker. Jeg kan bli dårlig av en halv vin dagen etterpå. Veldig forskjellig fra gang til gang. Vil ikke si at jeg har noe problem med alkohol.

Spørs hvor dypt du går inn det. At jeg har problemer med alkohol fordi jeg drikker(feks en halv vin) og blir dårlig dagen etterpå. Men drikker av og til fordi jeg synes det er kjekt. 

Vis du mente det sånn så misforstod jeg. Da har nok mange et alkohol problem i dine øyne :P

Mange fler enn de som innrømmer det ihvertfall.

Du har jo ikke et pågående alkoholproblem; men hvis du blir dårlig av en halv vin, så har du drukket for mye vin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MapleSirup skrev:

Mange fler enn de som innrømmer det ihvertfall.

Du har jo ikke et pågående alkoholproblem; men hvis du blir dårlig av en halv vin, så har du drukket for mye vin

 

Sitat

 

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MapleSirup skrev:

Behovet for en hvit måned stammer da fra et overforbruk eller misbrul av alkohol.

Overforbruk er jo da et problem. Man behøver ikke være på randen for å ha et usunt forhold til alkohol..

Alkoholproblem kan like godt være knyttet til de to glassene med rødvin hver kveld som man pakker inn i koselig ord som "kveldskos", "unne seg" etc. Eller det kan være helgefyll. Så, nei: alkoholproblemer er ikke ensidig.

Disse "kveldskosdrikkerne" feks er ofte et problem for sine barn. Både som forbilder og i mild rus. Ingen barn liker en halvpussa forelder. 

Nei. Enkelt og greit. Ikke nødvendigvis.

Jeg har ikke overforbruk eller misbruk av alkohol hvis jeg drikker noen halvlitere hver helg. 

Jeg har heller ikke et direkte behov for en hvit måned; jeg bare bestemmer meg for det. Utifra mitt utgangspunkt er det heller en styrke enn en svakhet å kjøre en hvit måned. Jeg kan gjøre det for å få overskudd til trening eller at jeg tenker det er bra for helsa mi.

I tillegg til den hvite måneden, har jeg stort sett alkofri hver tredje helg.

Så nei, ingen alkoholproblemer her selv om jeg tar en hvit måned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mann_86 skrev:

Jeg gjør det av samvittighetsgrunner. Hadde alkoholfri måned i januar, men ellers blir det alkohol nesten hver helg, i moderate mengder. 10 halvlitere på en helg, ikke mer enn det.

Jeg tenker at de som virkelig har et alkoholproblem, klarer ikke en hvit måned. Og for at det skal være et alkoholproblem, må det være at det går utover deg selv og andre. At man ikke kommer seg på jobb, eller fungerer normalt i hverdagen.

Når sommeren er over har jeg planer om minst 2 mnd alkoholfri.

10 halvlitere på en helg er mer enn 15 alkoholenheter, altså ganske mye. Menn bør ikke innta mer enn to enheter om dagen, og det er ikke slik at man kan samle opp for så å drikke masse på en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hvit april. Ikke at jeg drikker mye i utgangspunktet, men det ble mye snop og vin i påska. Kuttet ut alkohol og godteri i april. (Godteri var langt hardere å kutte ut må jeg si😖) 

Fikk ekstra energi, så jeg fortsetter til eksamen er ferdig nå tror jeg. 

 

Anonymkode: 28aaf...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på mitt tredje hvite år. For min del handlet det om mageplager av alkoholen. Aldri vært en kose drikker, så syns det er ganske greit. 

Problemet er at folk ikke "aksepeterer" at man ikke drikker og nærmest krever forklaring. Og så avslutter jeg fester tidlig (for min egen del) fordi folk er slitsomme i fylla. 

Anonymkode: 18d4d...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MapleSirup skrev:

ok :)

Du har jo selv et problem med alkohol når du drikker så mye at du blir dårlig,så du ser forskjellen. Du er jo ingen alkoholliker.

Men du vet selv hva tålegrensen din er og at du går over. (som de fleste av oss iblant.) 

Hei.
 

Selv om du blir dårlig dagen etter du har vært ute betyr det ikke at du har et problem. Når du kommer opp i årene er det naturlig å bli litt dårlig etter en bytur.

Og nok med det at barn ikke liker å se en småpussa forelder: slapp nå av.. Vi må slutte å skåne barna våre for absolutt alt her i verden. Nå sier jeg ikke at du skal komme hjem kanonfull for så å vekke barna dine, men alt det er her snakket om hva vi ikke kan gjøre foran barna våre begynner å ta overhånd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er på mitt tredje hvite år. For min del handlet det om mageplager av alkoholen. Aldri vært en kose drikker, så syns det er ganske greit. 

Problemet er at folk ikke "aksepeterer" at man ikke drikker og nærmest krever forklaring. Og så avslutter jeg fester tidlig (for min egen del) fordi folk er slitsomme i fylla. 

Anonymkode: 18d4d...49a

Apropos det å bli dårlig dagen derpå. Jeg blir fortsatt uggen selv om jeg ikke drikker, dersom jeg er oppe hele natta. 

Anonymkode: 18d4d...49a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mer presist:

Dersom man har behov for å erklære en "hvit måned" og så synes man er flink, eller finner de vanskelig, så har man et problem, eller kanskje bare et svært umodent forhold til erklæringen.

Det bør jo ikke være vanlig å måtte tilstrebe... Folk som drikker lite, trenger ikke goodwill av andre for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, MapleSirup skrev:

Markerer du at fra nå til... så skal jeg ikke drikke, eller har du naturlig en måned eller 2 der du ikke drikker? Der ligger forskjellen.

At man ønsker å drikke mindre alkohol for ikke å bidra til økt alkoholkonsum fordrer ikke en hvit måned. Det fordrer gode holdninger.

 

Jeg markerer ja, bestemmer meg for eksempel for at i mai skal jeg ikke drikke. Gjør jeg ikke det så dukker det alltids opp en lønningspils, en jentekveld etc. Sosiale aktiviteter inkluderer som regel alkohol, og da må jeg ha et bevist forhold til det om jeg ikke skal drikke. Det betyr ikke at man har et alkoholproblem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Puny skrev:

Jeg markerer ja, bestemmer meg for eksempel for at i mai skal jeg ikke drikke. Gjør jeg ikke det så dukker det alltids opp en lønningspils, en jentekveld etc. Sosiale aktiviteter inkluderer som regel alkohol, og da må jeg ha et bevist forhold til det om jeg ikke skal drikke. Det betyr ikke at man har et alkoholproblem.

Du markerer for deg selv, ja.. Du skriver det vel neppe på Facebook.

Ref: siste innlegget mitt før dette. Det var behov for presisering.

Endret av MapleSirup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Du markerer for deg selv, ja.. Du skriver det vel neppe på Facebook.

Hahaha, nei DET skriver jeg ikke på FB. Det ville vel være litt spesielt å skrive?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Puny skrev:

Hahaha, nei DET skriver jeg ikke på FB. Det ville vel være litt spesielt å skrive?

Nettopp derfor jeg presiserte at folk som erklærer behov for hvit måned har et problem. 

Ref nylig innlegg som du kanskje ikke fikk med deg ettersom jeg endret :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MapleSirup skrev:

Dette er mer presist:

Dersom man har behov for å erklære en "hvit måned" og så synes man er flink, eller finner de vanskelig, så har man et problem, eller kanskje bare et svært umodent forhold til erklæringen.

Det bør jo ikke være vanlig å måtte tilstrebe... Folk som drikker lite, trenger ikke goodwill av andre for det.

Er du avholds? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Michonne skrev:

Er du avholds? 

Nei, jeg drikker alkohol og tidvis for mye på en kveld.

Du misser poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, MapleSirup skrev:

Nettopp derfor jeg presiserte at folk som erklærer behov for hvit måned har et problem. 

Ref nylig innlegg som du kanskje ikke fikk med deg ettersom jeg endret :) 

Da så. Nei jeg skriver det ikke på FB, men jeg sier det jo til folk rundt meg når de tilbyr meg alkohol eller spør om vi skal møtes ute og ta en øl, så på den  måten erklærer jeg det jo....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Puny skrev:

Da så. Nei jeg skriver det ikke på FB, men jeg sier det jo til folk rundt meg når de tilbyr meg alkohol eller spør om vi skal møtes ute og ta en øl, så på den  måten erklærer jeg det jo....

Jo, det er likevel noe annet.

"Jeg drikker ikke om dagen" kan jo skyldes mange årsaker. Men en "hvit måned" som må markeres og antagelig ende i fyll er bare harry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Jo, det er likevel noe annet.

"Jeg drikker ikke om dagen" kan jo skyldes mange årsaker. Men en "hvit måned" som må markeres og antagelig ende i fyll er bare harry.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg. En hvit måned som "ender i fyll" ville jo vært litt rart.  Hvorfor skulle den ende i fyll? Fyll er da alltid harry? Hvis jeg ikke proklamerer til folk rundt meg at jeg har en hvit mnd. så vil de jo invitere meg på vin/øl etc. Opplever det nesten alltid som positivt når jeg snakker med folk rundt meg om at jeg har en hvit mnd. folk slenger seg på eller vi får en fin samtale rundt alkoholkonsum etc...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Puny skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg. En hvit måned som "ender i fyll" ville jo vært litt rart.  Hvorfor skulle den ende i fyll? Fyll er da alltid harry? Hvis jeg ikke proklamerer til folk rundt meg at jeg har en hvit mnd. så vil de jo invitere meg på vin/øl etc. Opplever det nesten alltid som positivt når jeg snakker med folk rundt meg om at jeg har en hvit mnd. folk slenger seg på eller vi får en fin samtale rundt alkoholkonsum etc...

Jeg forsåtr det som at du har et mer avslappet forhold til alkohol enn de som erklærer hvit måned. Det er i deg selv harry å erklære og vitner om et usunt forhold til alkohol.

Men det er som sagt mange grunner til å ikke drikke i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...