Gå til innhold

Hvit måned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det 1. Mai, og jeg skal ta meg en hvit måned tenkte jeg. Vanligvis kan jeg ta meg et glass vin flere kvelder i uka. Kun for kos. Flere som vil slenge seg på? Vi kan snakke sammen her om hvordan det går. 

Anonymkode: d852e...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvit måned?

Anonymkode: ea8b4...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor strenge er man på hvit måned?


Er det helt fiasko når en kollega helte to slurker vin i glasset og så forventningsfullt på deg og lurte på meningen din om vinen han hadde valgt? :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, applestories skrev:

Hvor strenge er man på hvit måned?


Er det helt fiasko når en kollega helte to slurker vin i glasset og så forventningsfullt på deg og lurte på meningen din om vinen han hadde valgt? :snurt:

Hvit måned er hvit måned. Null alkohol. :tongue: om det var i dag kan du jo begynne i morgen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behov for en "hvit måned" er innrømmelse av et alkoholproblem slik jeg ser det.

Dersom du drikker så mye at du må holde deg unna en måned, så bør du nok ha mer enn en...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, MapleSirup skrev:

Behov for en "hvit måned" er innrømmelse av et alkoholproblem slik jeg ser det.

Dersom du drikker så mye at du må holde deg unna en måned, så bør du nok ha mer enn en...

Jeg gjør det av samvittighetsgrunner. Hadde alkoholfri måned i januar, men ellers blir det alkohol nesten hver helg, i moderate mengder. 10 halvlitere på en helg, ikke mer enn det.

Jeg tenker at de som virkelig har et alkoholproblem, klarer ikke en hvit måned. Og for at det skal være et alkoholproblem, må det være at det går utover deg selv og andre. At man ikke kommer seg på jobb, eller fungerer normalt i hverdagen.

Når sommeren er over har jeg planer om minst 2 mnd alkoholfri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mann_86 skrev:

Jeg gjør det av samvittighetsgrunner. Hadde alkoholfri måned i januar, men ellers blir det alkohol nesten hver helg, i moderate mengder. 10 halvlitere på en helg, ikke mer enn det.

Jeg tenker at de som virkelig har et alkoholproblem, klarer ikke en hvit måned. Og for at det skal være et alkoholproblem, må det være at det går utover deg selv og andre. At man ikke kommer seg på jobb, eller fungerer normalt i hverdagen.

Når sommeren er over har jeg planer om minst 2 mnd alkoholfri.

telles natt til første januar?

Anonymkode: ea8b4...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mann_86 skrev:

Jeg gjør det av samvittighetsgrunner. Hadde alkoholfri måned i januar, men ellers blir det alkohol nesten hver helg, i moderate mengder. 10 halvlitere på en helg, ikke mer enn det.

Jeg tenker at de som virkelig har et alkoholproblem, klarer ikke en hvit måned. Og for at det skal være et alkoholproblem, må det være at det går utover deg selv og andre. At man ikke kommer seg på jobb, eller fungerer normalt i hverdagen.

Når sommeren er over har jeg planer om minst 2 mnd alkoholfri.

Når jeg hadde et alkoholproblem klarte jeg fortsatt å ikke drikke en måned. De fleste med alkoholproblemer vil ikke få fysiske abstinenser når de slutter, og kan fint ha en edru måned.

Dog kan det brukes andre veien: Hvis du ikke klarer å være edru en måned, er du sikker på at du har et alkoholproblem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Når jeg hadde et alkoholproblem klarte jeg fortsatt å ikke drikke en måned. De fleste med alkoholproblemer vil ikke få fysiske abstinenser når de slutter, og kan fint ha en edru måned.

Dog kan det brukes andre veien: Hvis du ikke klarer å være edru en måned, er du sikker på at du har et alkoholproblem.

Ja, det finnes jo periodedrankere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, mann_86 skrev:

Jeg gjør det av samvittighetsgrunne. Hadde alkoholfri måned i januar, men ellers blir det alkohol nesten hver helg, i moderate mengder. 10 halvlitere på en helg, ikke mer enn det.

Jeg tenker at de som virkelig har et alkoholproblem, klarer ikke en hvit måned. Og for at det skal være et alkoholproblem, må det være at det går utover deg selv og andre. At man ikke kommer seg på jobb, eller fungerer normalt i hverdagen.

Når sommeren er over har jeg planer om minst 2 mnd alkoholfri.

Behovet for en hvit måned stammer da fra et overforbruk eller misbrul av alkohol.

Overforbruk er jo da et problem. Man behøver ikke være på randen for å ha et usunt forhold til alkohol..

Alkoholproblem kan like godt være knyttet til de to glassene med rødvin hver kveld som man pakker inn i koselig ord som "kveldskos", "unne seg" etc. Eller det kan være helgefyll. Så, nei: alkoholproblemer er ikke ensidig.

Disse "kveldskosdrikkerne" feks er ofte et problem for sine barn. Både som forbilder og i mild rus. Ingen barn liker en halvpussa forelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, MapleSirup skrev:

Behov for en "hvit måned" er innrømmelse av et alkoholproblem slik jeg ser det.

Dersom du drikker så mye at du må holde deg unna en måned, så bør du nok ha mer enn en...

Helt uenig. Det at jeg har en hvit måned innimellom betyr absolutt ikke at jeg har et problem med alkohol. Noen måneder får jeg litt nok og ønsker ikke å drikke alkohol, det ser jeg på mer som et resultat av at samfunnsutviklingen går i retning av økt alkoholkonsum enn et individuelt problem...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet den for 6 år siden

Anonymkode: 67e9a...e7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Puny skrev:

Helt uenig. Det at jeg har en hvit måned innimellom betyr absolutt ikke at jeg har et problem med alkohol. Noen måneder får jeg litt nok og ønsker ikke å drikke alkohol, det ser jeg på mer som et resultat av at samfunnsutviklingen går i retning av økt alkoholkonsum enn et individuelt problem...

Markerer du at fra nå til... så skal jeg ikke drikke, eller har du naturlig en måned eller 2 der du ikke drikker? Der ligger forskjellen.

At man ønsker å drikke mindre alkohol for ikke å bidra til økt alkoholkonsum fordrer ikke en hvit måned. Det fordrer gode holdninger.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke at jeg trenger å forklare meg men vil motsi dere som sier at de som tar hvit måned er alkoholikere.

Jeg er ikke det. Synes det er gøy å være edru når andre drikker. Blir dårlig dagen etterpå jeg drukket så blir herlig :) og jeg vil ned noen kilo :) har ikke et drikke problem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Michonne skrev:

Ikke at jeg trenger å forklare meg men vil motsi dere som sier at de som tar hvit måned er alkoholikere.

Jeg er ikke det. Synes det er gøy å være edru når andre drikker. Blir dårlig dagen etterpå jeg drukket så blir herlig :) og jeg vil ned noen kilo :) har ikke et drikke problem :P

Jeg tror ikke noen har skrevet at hvit måned er for alkoholikere....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, MapleSirup skrev:

Jeg tror ikke noen har skrevet at hvit måned er for alkoholikere....

mente problem med alkohol*  beklager feilen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Michonne skrev:

mente problem med alkohol*  beklager feilen 

ok :)

Du har jo selv et problem med alkohol når du drikker så mye at du blir dårlig,så du ser forskjellen. Du er jo ingen alkoholliker.

Men du vet selv hva tålegrensen din er og at du går over. (som de fleste av oss iblant.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...