Gå til innhold

Kinkig arvespørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for 15 år siden et barn som døde ved fødselen. Det ble slutt med barnefar rett etterpå fordi vi ikke taklet sorgen. Jeg har i ettertid blitt gift og fått barn med en annen. Jeg kommer fra en formuende familie og er enebarn, begge mine foreldre er nå døde og jeg har arvet alt. Og nå forleden fikk jeg høre at min eks gnir seg i hendene fordi han kommer til å arve vårt felles barn (som døde) den dagen jeg går bort. Stemmer det? 

Anonymkode: ac1e2...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei han arver ingenting. Og vil du være sikker, gå til advokat.

Anonymkode: 2e586...f5b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei han arver ingenting. Og vil du være sikker, gå til advokat.

Anonymkode: 2e586...f5b

Ja, jeg skal kontakte advokaten vår i morgen tidlig. Men i følge noen felles venner av oss så hadde han forklart i detalj om at barn har arverett etter foreldrene og motsatt. Og at den dagen jeg går bort så hadde han rett på barnets andel. Blir helt sjokkert over kynismen her. Men jeg er jo ennå ung og forhåpentligvis er det mange år til dette spørsmålet blir aktuelt.  

Anonymkode: ac1e2...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han arver ikke en eneste ting..

Her trenger du ikke bekymre deg. Hvordan kan han arve noe du har fått etter barnets død? Barnet eide ingenting ved død - det er arvegrunnlaget.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Nei, han arver ikke en eneste ting..

Her trenger du ikke bekymre deg. Hvordan kan han arve noe du har fått etter barnets død? Barnet eide ingenting ved død - det er arvegrunnlaget.

Hvordan loven er akkurat i denne saken vet jeg ikke, men det du skriver her stemmer jo ikke. Faren min er f.eks død og arv gjort opp, men når den barnløse  broren hans dør arver jeg jo likevel han selv om faren min, som er den som er arveberettiget er død allerede og selv om broren hans f.eks vinner mange millioner i Lotto etter at faren min døde.

Anonymkode: dda4d...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk for 15 år siden et barn som døde ved fødselen. Det ble slutt med barnefar rett etterpå fordi vi ikke taklet sorgen. Jeg har i ettertid blitt gift og fått barn med en annen. Jeg kommer fra en formuende familie og er enebarn, begge mine foreldre er nå døde og jeg har arvet alt. Og nå forleden fikk jeg høre at min eks gnir seg i hendene fordi han kommer til å arve vårt felles barn (som døde) den dagen jeg går bort. Stemmer det? 

Anonymkode: ac1e2...a6c

Tull. Han arver ikke et dødt barn. Du kan gå inn på domstol.no og søke videre på arv så ser du hvordan arverekkefølgen er. 

Din ektefelle og ditt levende barn arver først. Dersom dere alle dør så arver tanter og ønkler eller søskenbarn. Er du skilt fra din eks, så er du totalt ferdig med han også arvemessig. Den som er død er også død. Så la han gni seg i hendene til han må stikke fingeren i jorden og realitetsforholde seg. 

Anonymkode: b95b2...53b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan loven er akkurat i denne saken vet jeg ikke, men det du skriver her stemmer jo ikke. Faren min er f.eks død og arv gjort opp, men når den barnløse  broren hans dør arver jeg jo likevel han selv om faren min, som er den som er arveberettiget er død allerede og selv om broren hans f.eks vinner mange millioner i Lotto etter at faren min døde.

Anonymkode: dda4d...ce9

Dette er en annen sak, fordi dette er din onkel og ikke ditt avdøde barns mor.

Hvis jeg husker rett er det slik at dersom en barnløs person uten ektefelle eller samboer dør er det først foreldre som har arverett, hvis det ikke finnes foreldre går retten videre til søsken, og deretter til søskens barn, hvor arveretten stopper. Dermed vil du som søskens barn ha en egen arverett ettersom din onkels foreldre og din onkels bror (din far) er døde. Hvis du dør før din onkel vil ikke dine barn ha rett på arv fra ham.

I denne saken har ikke barnets far noen egen arverett, fordi han kun har arverett etter barnet, og ikke barnets mor. Siden barnet døde før moren vil ikke faren ha rett på arv fra henne. 

Anonymkode: db0b7...f4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan loven er akkurat i denne saken vet jeg ikke, men det du skriver her stemmer jo ikke. Faren min er f.eks død og arv gjort opp, men når den barnløse  broren hans dør arver jeg jo likevel han selv om faren min, som er den som er arveberettiget er død allerede og selv om broren hans f.eks vinner mange millioner i Lotto etter at faren min døde.

Anonymkode: dda4d...ce9

 

Du arver jo ikke da faren din. Du arver onkelen din fordi han er barnløs. Arv går bort og så ned når man ikke har barn.Altså arver du ISTEDENFOR faren din.

Arv kan selvfølgelig også gå opp et ledd, men ikke aktuelt her.

Det jeg skriver er ikke feil. Det er bare du som ikke har forstått dette.

Endret av MapleSirup
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge lovdata skal arv gå til dødt barn kun dersom det døde barnet har egne arvinger, dvs barn, barnebarn. Arven vil derfor ikke gå til barnefar. Han kan bare gå og kjøpe seg en stor bolle.

Anonymkode: 2e586...f5b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, MapleSirup skrev:

Nei, han arver ikke en eneste ting..

Her trenger du ikke bekymre deg. Hvordan kan han arve noe du har fått etter barnets død? Barnet eide ingenting ved død - det er arvegrunnlaget.

Takk for svar! Blir litt satt ut av at han går og prater om sånt, derfor er det greit å få det stadfestet. 

Anonymkode: ac1e2...a6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Blir litt satt ut av at han går og prater om sånt, derfor er det greit å få det stadfestet. 

Anonymkode: ac1e2...a6c

Jeg vil tro det er triste nok minner å bære på om du ikke skal forholde det til sånn dritt.

Han og du har ingen som helst forpliktelser ovenfor hverandre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk for 15 år siden et barn som døde ved fødselen. Det ble slutt med barnefar rett etterpå fordi vi ikke taklet sorgen. Jeg har i ettertid blitt gift og fått barn med en annen. Jeg kommer fra en formuende familie og er enebarn, begge mine foreldre er nå døde og jeg har arvet alt. Og nå forleden fikk jeg høre at min eks gnir seg i hendene fordi han kommer til å arve vårt felles barn (som døde) den dagen jeg går bort. Stemmer det? 

Anonymkode: ac1e2...a6c

Nei. Det stemmer ikke, for døde personer arver ikke. For å arve, må man selv være i live. Er man død før arvelateren, så arver man ikke. Dette barnet døde for 15 år siden og vil således ikke arve deg når du dør. Dermed vil heller ikke din eks-mann arve deg.

Hvis derimot det barnet som du fikk med din eks-mann, fortsatt hadde levd, og det overlevde deg, så hadde det arvet deg, og hvis din eks-mann også levde når du døde, og dette barnet døde før ham, og dette barnet ikke hadde barn, og det ikke hadde skrevet testament, så hadde han arvet dette barnet og dermed indirekte deg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil råde deg til å ta kontakt med advokat for og få det stadfestet 100% FØR du uttaler deg om noe som helst . På den måten eier du bukta og begge ender.

Anonymkode: b4f01...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil råde deg til å ta kontakt med advokat for og få det stadfestet 100% FØR du uttaler deg om noe som helst . På den måten eier du bukta og begge ender.

Anonymkode: b4f01...3e1

Hun trenger virkelig ikke bruke penger på dette. Barnet eide ingenting, og da er skaen opp og avgjort.

TS er sikkert kapabel til å lese arveoven, eller forstå begrunnelsene som er gitt. Å bruke advokat her er bortkastet.

Som @Testosteron skriver: døde folk arver ikke.

Foreldrene hadde krav på arv fra barnet sitt på dødstidpunktet. Barnet eide ingenting, og det er dermed ingenting å hente. Hva som skjer i de voksnes liv senere har ingenting og si da de ikke er tilknyttet hverandre på noe annet vis enn at de har delt en tragedie.

De har ingen juridiske eller økonomiske forpliktelser overfor hverandre annet enn hva de selv har valgt.

Det er vel ingen tvil om at man ikke får sin eks sin arv? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingeting å tilføre enn det som alt er sagt ifht arveloven, men fy fader for en usmakelig eks du har!:ohmy:

Anonymkode: 1a9d3...42f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han arver ikke deg. Som du ser under så er det ingen linje som går fra arvelater til barn og så videre til far. Den eneste som har rett til å arve deg utenfor familien er ektefelle/samboer som du var sammen med/gift med på tidspunktet du døde.

Oversikt over arvinger

Kilde: https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/

Eksemplet angående onkel stemmer. Dersom foreldrene til onkelen din ikke er i live, går arven videre til resten av søskene til onkelen din. Dersom forelderen din (søskenet til onkelen din) er død, så går arven til deg.

Endret av penny_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, penny_ skrev:

Han arver ikke deg. Som du ser under så er det ingen linje som går fra mor til barn og så videre til far. Den eneste som har rett til å arve deg utenfor familien er ektefelle/samboer som du var sammen med/gift med på tidspunktet du døde.

Oversikt over arvinger

Kilde: https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/

Eksemplet angående onkel stemmer. Dersom foreldrene til onkelen din ikke er i live, går arven videre til resten av søskene til onkelen din. Dersom forelderen din (søskenet til onkelen din) er død, så går arven til deg.

Den der la jeg ut lenke til tidligere i tråden, hvorfor repeterer du? 

Anonymkode: b95b2...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den der la jeg ut lenke til tidligere i tråden, hvorfor repeterer du? 

Anonymkode: b95b2...53b

Fordi jeg forklarte det bedre enn deg. Kom tilbake uten å skjule deg bak anonym bruker hvis du vil diskutere det videre.

Anonymkode: fe4c7...ffc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg forklarte det bedre enn deg. Kom tilbake uten å skjule deg bak anonym bruker hvis du vil diskutere det videre.

Anonymkode: fe4c7...ffc

Veldig sant, men litt ironisk at du skrev det som anonym ... (Dersom du faktisk er penny_, da.) :P

Anonymkode: 4ddc3...f45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...