Gå til innhold

Er fingen knekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere måneder hatt endel problemer med pekefingeren min i perioder. Jeg husker ikke hvordan det "startet" (husker ikke om jeg dunket meg eller noe).

Noen dager er fingen helt fin, mens andre dager gjør det forbaska vondt, og når det først begynner varer det i ett par dager. Det er den knokkelen på toppen av fingen (den runde kula som stikker opp) som er vond. Det føles ut som et brudd (har knekt foten og armen før), og smerten sitter sentralt i knoken, men stråler også helt ned til håndleddet og ca 1 cm ut til sidene (til knoken vedsiden av og inn mot hånden). Kan av og til kjenne litt "smerte-døninger" lengre opp mot armen.

Vil liksom si at jeg er sikker på brudd, men siden jeg har dager hvor jeg absolutt ikke kjenner noen ting, så er jeg så usikker, og synes det er flaut å gå til lege for sånt småtterier.

Noen som har peiling på hva det kan være?

Anonymkode: ffb51...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan foresten ikke se noen hevelse eller forandringer på knoken.

Anonymkode: ffb51...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør komme deg til legen! Brudd eller ikke, så bør det tas alvorlig før den eventuelt blir enda verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et brudd burde du vel ha husket hendelsesforløpet til? 

Kan det være noe med selve leddene, type leddgikt?  

Vanskelig å si, kontakt legen din. 

Anonymkode: 02aba...12a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er flaut, siden hvis det "liksom" er et problem hadde jeg kommet til legen før.. Pluss har vært mye legebesøk det siste året av ulike årsaker så føler meg som den hypokonderen :( men får vell bare dra til legen da.. 

Takk for svar :-)

Anonymkode: ffb51...aad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke flaut. En finger skal ikke være sånn, selv om den i perioder føles helt fin. Lykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i flere måneder hatt endel problemer med pekefingeren min i perioder. Jeg husker ikke hvordan det "startet" (husker ikke om jeg dunket meg eller noe).

Noen dager er fingen helt fin, mens andre dager gjør det forbaska vondt, og når det først begynner varer det i ett par dager. Det er den knokkelen på toppen av fingen (den runde kula som stikker opp) som er vond. Det føles ut som et brudd (har knekt foten og armen før), og smerten sitter sentralt i knoken, men stråler også helt ned til håndleddet og ca 1 cm ut til sidene (til knoken vedsiden av og inn mot hånden). Kan av og til kjenne litt "smerte-døninger" lengre opp mot armen.

Vil liksom si at jeg er sikker på brudd, men siden jeg har dager hvor jeg absolutt ikke kjenner noen ting, så er jeg så usikker, og synes det er flaut å gå til lege for sånt småtterier.

Noen som har peiling på hva det kan være?

Anonymkode: ffb51...aad

Du har neppe brudd fremme i det leddet. Sannsynlighetene på bakgrunn av symptomer er derimot store for at du har urinsyregikt. Gå til lege når fingeren er i en vond periode. 

Anonymkode: 10d12...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...