Gå til innhold

Kunne du tenkt deg denne bosituasjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er andre her inne som kunne tenke seg samme bosituasjon som oss? Jeg spør med tanke på hvordan vi bør legge opp et evt hussalg.

Jeg og familien min bor nemlig i en vertikaldelt tomannsbolig, med hans foreldre i den andre enden. Boenhetene er seksjonerte, så de må selges hver for seg. Vi har vedtekter som omhandler vedlikehold, parkeringsplasser osv.

Huset har en L-form, hvor vi har hver vår utstikker, og en felles hage inni L-en. Ingen innsyn inn til hverandre, pga levegger og overbygde terrasser. Heller ikke lydt mellom boenhetene. Felles dobbelgarasje. Barnevennlig, det beste boligfeltet i kommunen vår, skjermet hage og gode solforhold.

Svigers sin del er en nyoppusset 3-roms på 80 m2 med 30m2 grovkjeller.

Vår del er på 170 m2 (kjeller og 1. etasje, med 5 soverom, to bad og to stuer, alt er nyoppusset.)

Jeg lurer på om andre kunne tenke seg å bo som oss, enten med foreldre, svigers, et søsken, en eks eller liknende? Årsaken er at vi vurderer å selge om ei stund, og vi skjønner jo at denne bosituasjonen ikke er for alle.

Men finnes det noen potensielle, hypotetiske kjøpere der ute i det heletatt?

Bør vi selge enhetene samtidig, så feks voksne barn og deres foreldre kan kjøpe hver sin del, eller bør vi først selge den ene, og sikre oss at kjøper nr 1 er en "drømmenabo", før vi selger den andre?

Setter veldig stor pris på svar!

 

Anonymkode: a9e74...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis begge husstandene uansett skal flytte snart, ville jeg lagt ut begge for salg samtidig. Men i annonsen ville jeg fått frem at kjøper kan velge å kjøpe begge eller kun 1 av boenhetene.

Anonymkode: 59ad6...58d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er enklest og få solgt de hver for seg, et vel en heller liten kjøpegruppe som et på jakt etter TO leiligheter vegg i vegg. 

Nevn i annonsene at leiligheten ligger vegg i vegg med den andre. Ikke antyd noe om kjøpe en eller begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker selvsagt uansett å ha to separate annonser, for det er jo to selveide boliger.

Men bør vi selge dem samtidig, så vi kanskje henvender oss til folk i samme situasjon som oss selv, eller den ene etter den andre, slik at hver kjøper vet hvem naboen er? Vet ikke om jeg hadde turt å kjøpe en sånn bolig om jeg ikke hadde ant hvem som skulle bodd i den andre enden.

Anonymkode: a9e74...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at også tomten er seksjonert, hvis ikke er det første bud.

Jeg kunne fint bodd slik, med Hvemsomhelsten på andre siden av veggen (det er jo det man gjør i rekkehus), så lenge også tomten var seksjonert. Et sameie av tomt hadde jeg ikke giddet.

Jeg vil tro at markedet for familier som vil kjøpe sammen er marginalt, så dere vil vinne fler interessenter ved å ha to annonser.  

Anonymkode: 40e34...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Separate annonser gjør det vanskelig å oppdage muligheten for generasjonsbolig. Jeg ville nok nevnt det i annonsen at det er mulig å kjøpe begge enhetene. Jeg kjenner flere som bor slik og mange som ønsker seg det for å lette hverdagen for begge parter (barnetilsyn og/eller hjelp til de eldre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir vel uansett to separate budrunder.

Selg de separat, men skriv i annonsen at de ligger vegg i vegg så får folk finne ut hva de vil selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at også tomten er seksjonert, hvis ikke er det første bud.

Jeg kunne fint bodd slik, med Hvemsomhelsten på andre siden av veggen (det er jo det man gjør i rekkehus), så lenge også tomten var seksjonert. Et sameie av tomt hadde jeg ikke giddet.

Jeg vil tro at markedet for familier som vil kjøpe sammen er marginalt, så dere vil vinne fler interessenter ved å ha to annonser.  

Anonymkode: 40e34...058

Hele tomten er felleseie. Pga vinkelen i bygget mente kommunen at det ville bli vanskelig å seksjonere uteområdet.

Ts

Anonymkode: a9e74...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hele tomten er felleseie. Pga vinkelen i bygget mente kommunen at det ville bli vanskelig å seksjonere uteområdet.

Ts

Anonymkode: a9e74...aef

Kan da umulig være vanskelig.

Boligene vil være mye mindre attraktive på markedet så lenge tomt er felleseie. 

Anonymkode: 40e34...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan da umulig være vanskelig.

Boligene vil være mye mindre attraktive på markedet så lenge tomt er felleseie. 

Anonymkode: 40e34...058

Hvis tomta skal deles opp, må hagen inne i L-formen isåfall følge den største boenheten, det går ikke an å dele den opp. Den minste boenheten kan ha hage på utsiden av sin L(øst/sør-vendt.), pluss at den har terrasse inni L-en (sør/vest-vendt.)

Vil det gjøre leilighetene mer attraktive?

Anonymkode: a9e74...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tenker selvsagt uansett å ha to separate annonser, for det er jo to selveide boliger.

Men bør vi selge dem samtidig, så vi kanskje henvender oss til folk i samme situasjon som oss selv, eller den ene etter den andre, slik at hver kjøper vet hvem naboen er? Vet ikke om jeg hadde turt å kjøpe en sånn bolig om jeg ikke hadde ant hvem som skulle bodd i den andre enden.

Anonymkode: a9e74...aef

Folk gjør det jo hele tiden, når de kjøper seg rekkehus eller del av tomannsbolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde jeg sett på felles hage/terasse som det samme som ingen hage/terasse. Så jeg hadde ikke vært villig til å betale mer for den ene delen av huset enn om den hadde blitt solgt uten noe hage. Så jeg ville absolutt vurdert å dele opp eierskapet på hagen. Frister så lite å skulle sette seg ut i hagen på en solskinnsdag og plutselig kommer naboungene og skal leke der eller hele familien skal spise middag ute osv. Da hadde jeg heller dratt til en park eller lignende hvor jeg kan være "alene" og anonym istedet for å være 5 hjul på vognen på min egen eiendom. 

Dette gjelder selvsagt bare om man kjøper kun ene delen, men det må dere jo også ta høyde for at kan skje da dere uansett selger dem som to seperate objekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...