Gå til innhold

Arvinger (fremtidens slavedrivere)


Gjest lisemm

Anbefalte innlegg

Gjest lisemm

Hva synes dere om arvinger?

Med arvinger mener jeg mennesker som har arvet penger til livets opphold. Mennesker som har fått alt servert på sølvfat uten å løfte en finger selv. Ofte kommer arvingene fra typiske godeierfamilier (familier som har kapitalisert på andres arbeid gjennom generasjoner). Vi har også fått en ny og relativt stor gruppe med arvinger - personer med foreldre som har tjent seg søkkrike på boligprisstigningen. Prisveksten på boliger er i realiteten overføringer av verdier fra de unge til bolighaiene. I likhet med de typiske godseierfamilie kapitaliserer denne grupperingen seg på andres arbeid, altså dagens unge.

Arvinger har en rekke fordeler. De slipper å jobbe ved siden av studiene og er garantert jobb etter endt utdannelse. Som regel tar de en overkommelig utdannelse på BI, NHH eller i utlandet, og går direkte inn de rekspektive selskapsstyrene. Her sitter er de og er tilskuere til at millionene ruller inn på konto med god hjelp fra djevelens advokater (høyt utdannede kapitalister) som har som mål å gjøre de rike enda rikere, så lenge de får rikelig betalt for strevet.

Jeg synes arv er erkeføydalistisk, og at det er på tide at vi tar grep før klasseskillet blir så stort at det er umulig å gjøre noe med. Allerede i dag virker det som om sosial mobilitet er tilnærmet fraværende i Norge. 

Det er ikke tvil om at arv i prinsippet er grunnleggende urettferdig, og minst veldig udemokratisk. I tillegg forrykker arv konkurransen i økonomien, noe som fører til redusert velstandsvekst for folk flest.

Hva kan vi gjøre for å stoppe denne utviklingen? Arveavgift med et høyt bunnfradrag, begrensninger av overføringer, kraftig progressiv inntektsbeskatning er noen tiltak. Hvilke andre virkemidler har vi?

Jeg leste nylig en artikkel hvor det sto at 97 av Norges 100 rikeste er arvinger, og det forundrer meg ikke. Her er forøvrig også en interessant artikkel fra forskning.no:

Starter ofte med mer enn to tomme hender

Endret av lisemm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lisemm
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lite å gjøre med det.

Anonymkode: 84b96...6da

Hva med å avlive de?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot "arvinger" på generell basis.

Jeg gikk på skole med en stor del av landets rikeste arvinger, og jevnt over var de svært oppegående og hardtarbeidende. Min ex-kjæreste hadde milliarder i familien og en utrolig god arbeidsmoral. Han foretok investeringer på vegne av familien, og risikoen er stor - du skal vite hva du driver med. Selvsagt får de hjelp til å komme inn på eliteskolene, men der er det også stort press mht. til å prestere. Skal du overlate en stor bedrift til ett av barna, er det jo essensielt at de har kompetanse. Slike familier stiller høye krav til barna sine. Selvsagt er det unnasluntrere, men de får heller ikke samme ansvaret. 

At folk kan gjøre som de vil med sine egne penger anser jeg som utrolig viktig. En motivasjon for å skape bedrifter (og arbeidsplasser) er at man kan tjene penger på det, og en motivasjon for dette igjen er nettopp at man kan bruke gitte midler slik man selv vil og hjelpe egne barn. 

Vi vil aldri bli kvitt konseptet om arv, ei heller skal vi det. Det at vi har ulikt utgangspunkt her i livet er et faktum man faktisk må forsone seg med. Og det gjelder ikke bare penger, men familierammer, helse, utseende, og mer. 

Anonymkode: b63d2...b5d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kan jo starte med å dele ut oljefondet mellom de syv hundre millionene menneskene som lever i absolutt fattigdom. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sludder. Vi er alle arvinger enten det er pluss eller minus arv. Jobb med holdingene dine og oppdater deg på hva arv er. Husk og på at gener og holdninger arves.

Anonymkode: e1ef8...332

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lisemm
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe sludder. Vi er alle arvinger enten det er pluss eller minus arv. Jobb med holdingene dine og oppdater deg på hva arv er. Husk og på at gener og holdninger arves.

Anonymkode: e1ef8...332

Er ikke rettferdighetssans en god egenskap?

Jeg vet godt hva er arv er. I innlegget er jeg temmelig tydelig på at jeg sikter til arv i form av overføring av materiell velstand fra generasjon til generasjon.

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine

Dessverre, verden er urettferdig!  Å snakke om at arvinger har fått alt servert på sølvfat blir for dumt for meg. I så fall vil jeg påstå at alle nordmenn er født med sølvskje i munn, rett og slett fordi vi er så heldige og får bo i Norge. Men vet du hva, vi alle strir med hvert vårt uansett. 

Du fraskriver deg selv retten til all arv du da eller? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rettferdig med å jobbe hardt et helt liv for å skaffe sine barn en trygg fremtid, så skal alt bare stilles i 0,- den dagen du dør? Skjønner at du er bitter på "arvingene" som får mer enn deg uten å gjøre spesielt for det, men hvor er rettferdigheten overfor de som har opparbeidet seg verdiene på egen hånd? Skal de ikke få rå over egne midler mener du? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at arvinger automatisk ikke har rettferdig sans? Skal man bli sett ned på hvis man tilfeldigvis har arvet, eller hva mener du at en arving da skal gjøre for å være verdsatt i dine øyne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisemm

Tror dere avliving av arvinger kan bli et tiltak som taes i bruk i fremtiden? Resultatet: Økt levestandard for Ola Nordmann. Forskning viser at kapitalopphopning (sosial ulikhet) har redusert levestandarden med minst 7 prosent (!) i Norge.

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, lisemm skrev:

Tror dere avlivning av arvinger kan bli et tiltak i fremtiden? Ola Nordmann ville jo få økt levestandarden sin betraktelig?

Du er morbid.

Anonymkode: 8c02f...24e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisemm
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingenting imot "arvinger" på generell basis.

Jeg gikk på skole med en stor del av landets rikeste arvinger, og jevnt over var de svært oppegående og hardtarbeidende. Min ex-kjæreste hadde milliarder i familien og en utrolig god arbeidsmoral. Han foretok investeringer på vegne av familien, og risikoen er stor - du skal vite hva du driver med. Selvsagt får de hjelp til å komme inn på eliteskolene, men der er det også stort press mht. til å prestere. Skal du overlate en stor bedrift til ett av barna, er det jo essensielt at de har kompetanse. Slike familier stiller høye krav til barna sine. Selvsagt er det unnasluntrere, men de får heller ikke samme ansvaret. 

At folk kan gjøre som de vil med sine egne penger anser jeg som utrolig viktig. En motivasjon for å skape bedrifter (og arbeidsplasser) er at man kan tjene penger på det, og en motivasjon for dette igjen er nettopp at man kan bruke gitte midler slik man selv vil og hjelpe egne barn. 

Vi vil aldri bli kvitt konseptet om arv, ei heller skal vi det. Det at vi har ulikt utgangspunkt her i livet er et faktum man faktisk må forsone seg med. Og det gjelder ikke bare penger, men familierammer, helse, utseende, og mer. 

Anonymkode: b63d2...b5d

Hvorfor skal vi forsone oss med det? Selv under dagens kapitalistiske system er det mulig å gjøre iverksette tiltak for å begrense sosial ulikhet. Som samfunnsborger er det ens plikt å bekjempe urettferdighet for alt det er verdt.

Kraftigere progressiv inntektsbeskatning, høy og progressiv arveavgift med bunnfradrag slik at avgiften ikke rammer middelklassen, kapitalbeskatning og eiendomsbeskatning.

I perioden etter andre verdenskrig opplevde vi den høyeste økonomiske veksten noensinne. I denne tideperioden var toppskatten på hele 80 prosent både i Norge og USA (m. fl. andre vestlige land). I dag er de fleste økonomene enige om at det relative høye skattenivået til de rikeste vår årsaken til veksten. I dag skatter de rikeste nærmest ingenting, og ingen vet riktig hvorfor. Hva skjedde? Hva gikk galt? Tok nyliberalismen overhånd?

Endret av lisemm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Splitterpine
12 minutter siden, lisemm skrev:

Jeg kommer ikke til å arve noe helst, og skjønner ikke hvorfor så mange tar dette som en selvfølge. Jeg har riktignok god utdannelse og fremtidsutsiktene er lyse. Men dersom det skulle komme et boligkrakk eller at jeg blir invalid står jeg på bar bakke. Jeg er pent nødt til å bygge opp alt fra bunn selv, noe som er ekstremt krevende i dagens boligmarked. Jeg har også en drøm om å få råd til å få barn på sikt.

Men dersom du hypotetisk sett arver en million fra en onkel i Amerika. Vil du da fraskrive deg alt dette, men tanke på dine meninger om arv. For meg fremstår det som at du er bitter for at du ikke har noe å arve, mens det har andre...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisemm
8 minutter siden, Splitterpine skrev:

Men dersom du hypotetisk sett arver en million fra en onkel i Amerika. Vil du da fraskrive deg alt dette, men tanke på dine meninger om arv. For meg fremstår det som at du er bitter for at du ikke har noe å arve, mens det har andre...

 

 

Bitter? Det er urettferdig. Selvfølgelig reagerer jeg. 

La meg eksemplifisere det med spillet Monopol: Du starter med gatene som er gule, røde og grønne, mens jeg starter med ingenting. Utfallet av spillet er allerede determinert. Jeg vil gå konkurs.

Spør et fattig familie i India som lever for 1 dollar dagen om de er "bitre". Sinnsvakt utspill..

 

Endret av lisemm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Splitterpine
3 minutter siden, lisemm skrev:

Bitter? Det er urettferdig. Selvfølgelig reagerer jeg.

La meg eksemplifisere det med spillet Monopol: Du starter med gatene som er gule, røde og grønne, mens jeg starter med ingenting. Utfallet av spillet er allerede determinert. Jeg vil gå konkurs.

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt!? Ville du fraskrevet deg arven om du i morgen fikk vite at du arvet 1 mill fra en onkel i Amerika? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisemm
5 minutter siden, Splitterpine skrev:

Du svarte ikke på spørsmålet mitt!? Ville du fraskrevet deg arven om du i morgen fikk vite at du arvet 1 mill fra en onkel i Amerika? 

Nei, mest sannsynlig ikke. Men det er ikke de som arver relativt små beløp som er problemet. 

Man burde gå aktiv inn for å bekjempe sosial ulikhet på alle områder. Å komme med "bitter" som motargumentasjon er lavmål. Sosial ulikhet er samfunnsfiende nummer en, og det gjelder ikke bare i Norge, men i hele verden.

Endret av lisemm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, lisemm skrev:

Ikke rart når premien for god innsats er flere millarder.

De har ikke bevist at de har kvalifikasjonene på noen som helst måte. De må ikke gjennom en utvelgelseprosess som vanlige mennesker må igjennom.

 

Du endrer argument hele veien her. Du kategoriserte dem som "mindre oppegående". Det var dette jeg responderte på. Hva slags grunnlag har du for å tilsi at de er mindre intelligente?

At de ikke må igjennom en utvelgelsesprosess vet vi. Men det betyr heller ikke at de er mindre intelligente. Kausaslitet og korrelasjon er to forskjellige ting.

Anonymkode: b63d2...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine
2 minutter siden, lisemm skrev:

Nei, mest sannsynlig ikke. Men det er ikke de som arver relativt små beløp som er problemet. 

Man burde gå aktiv inn for å bekjempe sosial ulikhet på alle områder. Å komme med "bitter" som motargumentasjon er lavmål. Sosial ulikhet er samfunnsfiende nummer en, og det gjelder ikke bare i Norge, men i hele verden.

Men det fremstår ikke som at du er opptatt av utjevne sosial ulikhet ved blant annet å avskaffe arveordning, når du sier du mest sannsynlig ville tatt i mot et slikt arvebeløp selv. Det fremstår som at du er opptatt av at andre ikke skal få det bedre  enn deg. I forhold til sosial ulikhet er jo du langt oppe på rangstigen, når du sier du har høy utdannelse og gode fremtidsutsikter. Hva med de som aldri får mulighet til å ta utdannelse? Om du er opptatt av å utgjevne denne sosiale ulikheten burde du bruke dine ressurser  på å hjelpe de som har det dårligere enn deg, i stedet for å bekjempe de som har det bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...