Gå til innhold

Spiser jeg for lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner meg av og til veldig slapp og sliten, orker liksom sjelden å gjøre noe mer utover det jeg "må" gjøre i løpet av dagen. Har null energi når kvelden kommer. Trener ca. fem ganger i uka, tre joggeøkter på ca. 45 minutter + to styrkeøkter helkropp på 60 minutter. Trener ikke sånn spesielt hardt slik at jeg blir helt utmattet, men med moderat intensitet. 

Lurer på om det kan være for lite mat som er årsaken, men jeg spiser når jeg er sulten til jeg er mett, og trodde det skulle være tilstrekkelig. I løpet av en vanlig dag kan jeg spise slik: 

Frokost: To grove brødskiver med ost og skinke, en frukt/grønnsak, og en god morgen yoghurt. 

Lunsj: En wrap med to egg, salat, skinke og dressing. 

Mellommåltid: En frukt og en proteinbar. 

Middag: Varierer veldig. Kjøtt, fisk, poteter/ris/pasta, grønnsaker. Av og til taco, pizza, lasagne etc. Spiser som regel to passe porsjoner 

Kvelds: Det samme som til frokost eller lunsj. 

Spiser godteri/kake/is 2-3 ganger per uke, og er jente på 160 cm og 50 kg. 

Noen meninger?

Anonymkode: 0db35...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo helt umulig å si når du ikke oppgir hvor du spiser av de forskjellige matvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sliceofbread skrev:

Det er jo helt umulig å si når du ikke oppgir hvor du spiser av de forskjellige matvarene.

Oppgir hvor jeg spiser? Hvor mye jeg spiser? Det skriver jeg jo :) Når det kommer til pålegget bruker jeg et par osteskiver, et par skinkeskiver (ikke smør). Proteinbaren er Atkins, 60 gram (rundt 230 kalorier). Frukt er som regel eple eller banan. Middagen varierer veldig etter hvor sulten jeg er, men en typisk middag kan da være ca. 200 gram kjøttdeig med krydder, to poteter, grønnsaker tilsvarende tre-fire gulrøtter, og eventuelt en dæsj saus hvis jeg har. Spiser jeg pizza blir det ca. tre-fire "vanlige" stykker. Jeg veier ikke det jeg spiser, men tenkte det gikk an å se litt stort på det for å anslå om jeg spiser for lite. 

Anonymkode: 0db35...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Runforit skrev:

Logg det på MyFitnesspal og se hvor mange kalorier det blir. Først da ser en om du spiser nok.

Men det er så vanskelig når jeg ikke vet eksakt hvor mange gram jeg spiser av hver ting. Da får det heller være. Jeg orker ikke å veie alt til enhver tid, det blir for ekstremt for min del. 

Anonymkode: 0db35...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men det er så vanskelig når jeg ikke vet eksakt hvor mange gram jeg spiser av hver ting. Da får det heller være. Jeg orker ikke å veie alt til enhver tid, det blir for ekstremt for min del. 

Anonymkode: 0db35...651

Ja, da er det mye lettere for oss å gjette enn for deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Ja, da er det mye lettere for oss å gjette enn for deg. 

Tenkte hvis noen kunne gjøre et anslag, trenger ikke ned til hver minste detalj. Men hvis du ikke kan hjelpe kan du heller la være å svare, enn å svare på den måten. Er ikke ute etter ikke-hjelp, men hjelp. 

Anonymkode: 0db35...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte hvis noen kunne gjøre et anslag, trenger ikke ned til hver minste detalj. Men hvis du ikke kan hjelpe kan du heller la være å svare, enn å svare på den måten. Er ikke ute etter ikke-hjelp, men hjelp. 

Anonymkode: 0db35...651

Okay, da skal jeg tilby deg tre av mine beste svar, du kan kaste en terning for å velge hvilket gjelder, for det vil være like nøyaktig som om jeg gjør det:

1. Du spiser alt for lite, det er sikkert derfor  du er slapp og opplever ting slik du gjør. Du må spise mer!

2. Du spiser akkurat passe, problemene dine er urelatert til kosthold, oppsøk en lege dersom det påvirker livskvaliteten din. Ikke gjør noe med kostholdet ditt.

3. Du spiser alt for mye, det er sikkert derfor du er slapp, og opplever ting slik du gjør. Du må spise mindre!

Dette er mine tre beste anslag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil gjøre ting skikkelig så må du nesten veie alt du spiser, og regne ut mengden av de forskjellige næringsstoffene. Det tar meg rundt 5 minutter hver dag, vil ikke kalle det ekstremt. 

Du kan bruke en kalkulator online for å finne ut hvor mange kalorier du trenger, men det er ikke så veldig nøyaktig. Det beste er å bruke en til to uker der du spiser og trener som normalt, skriv ned hva du spiser og hvor mye hver eneste dag, og på slutten av veken regner du ut gjennomsnittlig kaloriinntak. Hopp på vekten hver morgen etter at du har vært på toalettet, skriv ned resultatet og på slutten av veken regner du ut gjennomsnittet. Holder vekten seg stabil har du balanse mellom energibehov og energiinntak, da vet du ganske nøyaktig hvor mange kalorier du må ha hver dag med samme aktivitetsnivå for å holde vekten stabil. Ikke glem fiber, vitaminer og mineraler. 

Det kan jo være en million andre grunner til hvorfor du føler deg sånn, det behøver ikke å ha noe med kostholdet å gjøre.

Jeg ville kuttet ned på godteri/kake spising til en dag i uken. Det høres kanskje ikke så mye ut med tre dager i uken, men etter et år vil det bli rundt 156 dager med dritt mat, etter ti år vil det bli rundt 1560 dager.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sliceofbread skrev:

Om du vil gjøre ting skikkelig så må du nesten veie alt du spiser, og regne ut mengden av de forskjellige næringsstoffene. Det tar meg rundt 5 minutter hver dag, vil ikke kalle det ekstremt. 

Du kan bruke en kalkulator online for å finne ut hvor mange kalorier du trenger, men det er ikke så veldig nøyaktig. Det beste er å bruke en til to uker der du spiser og trener som normalt, skriv ned hva du spiser og hvor mye hver eneste dag, og på slutten av veken regner du ut gjennomsnittlig kaloriinntak. Hopp på vekten hver morgen etter at du har vært på toalettet, skriv ned resultatet og på slutten av veken regner du ut gjennomsnittet. Holder vekten seg stabil har du balanse mellom energibehov og energiinntak, da vet du ganske nøyaktig hvor mange kalorier du må ha hver dag med samme aktivitetsnivå for å holde vekten stabil. Ikke glem fiber, vitaminer og mineraler. 

Det kan jo være en million andre grunner til hvorfor du føler deg sånn, det behøver ikke å ha noe med kostholdet å gjøre.

Jeg ville kuttet ned på godteri/kake spising til en dag i uken. Det høres kanskje ikke så mye ut med tre dager i uken, men etter et år vil det bli rundt 156 dager med dritt mat, etter ti år vil det bli rundt 1560 dager.

 

 

Det er da slett ikke unormalt å spise godis 2-3 ganger i uken? Det er jo heller ikke snakk om store mengder for hver gang. Jeg synes man skal kunne unne seg et kakestykke eller to når man er borte på besøk, og litt smågodt på fredagskvelden, eller noen biter sjokolade ved siden av kaffen en dag. Det er jo ikke slik at jeg sitter og sluker i meg mengder for hver gang. 

Anonymkode: 0db35...651

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da slett ikke unormalt å spise godis 2-3 ganger i uken? Det er jo heller ikke snakk om store mengder for hver gang. Jeg synes man skal kunne unne seg et kakestykke eller to når man er borte på besøk, og litt smågodt på fredagskvelden, eller noen biter sjokolade ved siden av kaffen en dag. Det er jo ikke slik at jeg sitter og sluker i meg mengder for hver gang. 

Anonymkode: 0db35...651

Fordi det er normalt betyr ikke at det bra for deg. Du gjør jo akkurat som du vil, jeg sier bare at det kommer til å ha en negativ effekt på kroppen om man holder på sånn over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 3 ganger i uken med kaker og godteri er for mye. Kommer jo ann på hvor mye du spiser, men husk at det er tomme kalorier som ikke gir kroppen annet enn kalorier og da tar det plassen til den næringsrike maten som holder deg mett. Spis sunt fett som holder deg mett. Fins masse gode og sunne alternativer til kake og godteri. 

Anonymkode: 56457...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg synes det høres ut som du spiser passe. Du spiser en god frokost, følger opp med en sunn lunch  og to porsjoner middag . I tillegg spiser du kveldsmat. Du spiser i hvertfall mer enn meg, men du trener også mer. Hvis du er veldig sliten, kan du kanskje kutte litt ned på treningen en periode.  Sjekk også om du har jernmangel. Mange jenter har det uten å vite det.  Lykke til! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Tviler.

Eg er lavere enn deg, trener meir og eter mindre. Er ikkje slapp og sleten, men det er jo vanskeleg å svare på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke du spiser for lite, men ta deg en tur til legen og sjekk om du mangler noen vitaminer e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...