Gå til innhold

Dansk Svensk Gårdshund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har denne rasen?

Jeg vurderer denne rasen da jeg har god erfaring med de jeg har møtt 

Problemet mitt er at jeg er redd for å gå for en hund med jaktinstinkt siden jeg har ildere. Men så er jo denne rasen avlet opp for å jakte på bl.a rotter noe ildere også kan brukes til, så de er liksom på samme side. Samtidig leser jeg mange steder at rasen er veldig mild. Mange er enige om at rasen kommer godt over ens med andre dyr og mennesker

Har ikke turt å se på denne rasen da jeg har fokusert på raser som ikke er utpregede jakthunder, men jeg syns gårdshunden er perfekt i størrelse, gemytt, utseende osv

Samtidig vil jeg ikke skaffe meg en slik hund dersom det ender opp med at jeg må strupe friheten til dyra mine. Ja jeg vet at det alltid er en risk, men dog

Anonymkode: 24084...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg ikke jeg hadde turt å satse på. Dansk-svensken er jo avlet frem til å ta rotter og mus. Jeg har selv jakthund og smådyr og er redd jeg må kvitte meg med smådyret fordi det stresser hunden og at de ikke kan være løs så mye på grunn av hunden.

Anonymkode: be2e3...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den får vokse opp med ildrene tror jeg ikke det vil være noe problem. DSG er en pinscher og skulle opprinnelig holde gården fri for gnagere, det de har av jaktinstinkt kan ikke sammenlignes med det jakthunder som ble og fortsatt blir brukt til jakt har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Skywise skrev:

Om den får vokse opp med ildrene tror jeg ikke det vil være noe problem. DSG er en pinscher og skulle opprinnelig holde gården fri for gnagere, det de har av jaktinstinkt kan ikke sammenlignes med det jakthunder som ble og fortsatt blir brukt til jakt har.

Ja det var det jeg tenkte. Om jeg skulle gått for denne rasen så måtte det blitt en valp. Har sett på omplasseringshunder, men da har jeg bevisst valgt bort alt av jakthunder 

De er jo to vidt forskjellige raser, men som jakter på de samme byttedyrene så jeg tenker at de kanskje er litt på samme siden på en eller annen absurd måte :ler: 

 

Anonymkode: 24084...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var det jeg tenkte. Om jeg skulle gått for denne rasen så måtte det blitt en valp. Har sett på omplasseringshunder, men da har jeg bevisst valgt bort alt av jakthunder 

De er jo to vidt forskjellige raser, men som jakter på de samme byttedyrene så jeg tenker at de kanskje er litt på samme siden på en eller annen absurd måte :ler: 

 

Anonymkode: 24084...3b2

Det kommer litt an på hva slags jakthunder det er snakk om. Jaktinstinkt uttarter seg forskjellig. Noen jakter fugl, andre rovvilt og noen klovvilt. Noen få raser jager alt, men de fleste er spesialiserte. Har man rotter eller små frittgående kaniner burde man nok droppe alt utenom noen få gjeterhunder, men for ilder ville jeg bare styrt unna typiske rovvilthunder som terriere og dachs for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Skywise skrev:

Det kommer litt an på hva slags jakthunder det er snakk om. Jaktinstinkt uttarter seg forskjellig. Noen jakter fugl, andre rovvilt og noen klovvilt. Noen få raser jager alt, men de fleste er spesialiserte. Har man rotter eller små frittgående kaniner burde man nok droppe alt utenom noen få gjeterhunder, men for ilder ville jeg bare styrt unna typiske rovvilthunder som terriere og dachs for eksempel.

Nå var det kun Dansk svensk gårdshund jeg lurte på i dette tilfelle da. Og jeg har ildere, ikke små rotter og kaniner. 

Har sett mange ildere komme godt overens med doberman, huskyer, småhunder osv

Anonymkode: 24084...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det kun Dansk svensk gårdshund jeg lurte på i dette tilfelle da. Og jeg har ildere, ikke små rotter og kaniner. 

Har sett mange ildere komme godt overens med doberman, huskyer, småhunder osv

Anonymkode: 24084...3b2

Tror jeg misforsto litt i det forrige innlegget.

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er jo to vidt forskjellige raser, men som jakter på de samme byttedyrene så jeg tenker at de kanskje er litt på samme siden på en eller annen absurd måte :ler: 

 

Anonymkode: 24084...3b2

Du mener sikkert to forskjellige arter her? Leste raser så koblet at du snakker om andre jakthunder, derfor den lille avhandlingen. :tongue:

Men som sagt, en DSG, i likhet med mange andre raser, vil nok gå helt fint sammen med ilder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var selvfølgelig arter jeg mente, ikke raser :ler: 

 

Anonymkode: 24084...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...