Gå til innhold

Apostille


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er for tiden i utlandet, og trenger et dokument fra Skattekontoret med apostille. Ser at jeg kan få apostille hos fylkesmannen, så jeg kontaktet dem (Hordaland) og fikk til svar at "Dokumenter som skal brukes i det landet og som er notarialbekreftet eller stemplet med løvestempel fra skattekontoret, kan apostilleres her hos oss."

Nå viser det seg at papirene fra skattekontoret ikke har løvestempel, kun vanlig stempel.. Googlet litt og ser fra Fylkesmannen i Nordland at "Fylkesmannen kan bekrefte andre offentlige etater (som f.eks skatteetaten). Vi er da avhengig av et offisielt stempel (rundt stempel) og at vi har signaturprøven til vedkommende. (Dersom etaten har brukt et vanlig bokstavstempel må dokumentet inneha notarius publicus i tillegg for at vi kan sette apostille, dette må man selv skaffe før innsending til Fylkesmannen)."

Hvilken versjon er riktig? Hva er signaturprøven? Jeg blir ikke å møte selv for å stemple papirene, så må jeg da sende med kopi av pass/bankkort?

Anonymkode: 6c573...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke noen forskjell på de to versjonene. 

Personene på skatteetaten har signert et papir, en såkalt signaturprøve, som de har sendt til fylkesmannen slik at fylkesmannen kan sjekke signaturen på papiret fra skatteetaten mot signaturprøven fylkesmannen har liggende fra skatteetaten. Hvis signaturen stemmer overens med signaturprøven, så vet fylkesmannen at papiret du har med deg ikke er en forfalskning, men et ekte dokument utstedt av skatteetaten, og da kan fylkesmannen bekrefte dette ved å gi en påtegning på dokumentet, noe som kalles en apostille

Du trenger ikke sende med kopi av legitimasjonen din, for det er jo ikke du som har signert dokumentet fra skatteetaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Testosteron skrev:

Personene på skatteetaten har signert et papir, en såkalt signaturprøve, som de har sendt til fylkesmannen slik at fylkesmannen kan sjekke signaturen på papiret fra skatteetaten mot signaturprøven fylkesmannen har liggende fra skatteetaten.

Men de på skattekontoret vet ikke at papirene skal til fylkesmannen - eller kanskje du mente generelt?

Så, om jeg forstår rett, er det ikke nødvendig med løvestempel så lenge papirene er stemplet fra Skatteetaten?:)

Anonymkode: 6c573...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de på skattekontoret vet ikke at papirene skal til fylkesmannen - eller kanskje du mente generelt?

Så, om jeg forstår rett, er det ikke nødvendig med løvestempel så lenge papirene er stemplet fra Skatteetaten?:)

Anonymkode: 6c573...f49

Signaturprøven ligger permanent hos fylkesmannen, for det er jo mange som trenger apostille på dokumenter utstedt av skatteetaten. 

Ifølge sitatene ovenfor fra de to fylkesmennene, så er det nødvendig med "rundt stempel"/"løvestempel". Jeg vet ikke, men jeg tror "rundt stempel" er det samme som "løvestempel". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...