Gå til innhold

Overproduksjon morsmelk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som er 6 uker gammel. Helt siden han ble født har jeg hatt veldig overproduksjon. Det hender han blir veldig irritert fordi det kommer alt for mye. Jeg må også ta fra han brystet å la strålen som står ut med melk gi seg. Ellers blir det bare søl og han får alt for mye i munnen. Jeg har prøvd intervall amming uten hell. Jeg har tenkt på erstatning, men det som stopper meg er at det er også ofte han koser seg ved brystet. Det er ofte hvor han ikke blir sur og det kommer grei mengde. Men det er også de gangene det er et eneste mas med søl, kaving og gråting fordi jeg må ta fra han brystet under amming og la det som spruter komme ut. Noen som har erfart dette, og hvordan endte det for deg? Ble det mindre melk eller starta du med mme?

Anonymkode: bfee6...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan pumpe før og etter amming.

Anonymkode: 92080...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan pumpe før og etter amming.

Anonymkode: 92080...2cf

Jeg er veldig redd det vil få opp produksjonen enda mer.

Anonymkode: bfee6...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonen vil etterhvert stabilisere seg :) Han er jo veldig ny enda, og det er sånn i starten. Du vil etterhvert merke motsatt også; at han har økedager for å få opp produksjonen din i takt med at han har behov for mere melk (mange misforstår økedagene og tror de ikke har melk og begynner dermed med mme i redsel for at babyen ikke skal få nok..)

Vil anbefale deg å håndmelke før du legger han til. Få unna det verste trykket. Det er viktig at han får tømt brystet, for den feiteste melka kommer tilslutt. Hvis du er plaget med at det lekker fra det brystet han ikke ammer fra så får du kjøpt dråpeoppsamlere til å sette rundt brystet. Veldig greit, for da kan du bare fryse ned overskuddet. Et tips er å tømme morsmelk i isbitposer og fryse ned, veldig lettvindt å bare ta ut biter fra den når han etterhvert begynner med grøt, da kan du lage grøt med MM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

6 uker. 

Det tar ca. 3-4 mnd før melkeproduksjonen stabiliserer seg. Det vil roe seg etterhvert når puppene vet nøyaktig hvor mye baby trenger. Nå kommer det gjerne en del økedøgn etc og da er det normalt at produksjonen er litt på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme problem.  Jeg måte alltid pumpe ut lite bitte før han kunne få ordentlig tak i puppen. Du må ikke pumpe masse! Bare litt til den første melkesprengen gir seg og da kan babyen spise rolig.  Hvor ofte spiser babyen på dagen? 

Anonymkode: 99da8...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det produksjonen/mengden eller utdrivningen som er hovedproblemet? 

Har du mer enn du trenger vil jeg anbefale deg å pumpe og fryse. Eller tenke på premature barn eller andre som trenger morsmelk. Kontakter du nærmeste sykehus/barneklinikk og spør om å få donere det du ikke trenger selv så gjør du ennkjempeinnsats for andre små barn. 

Anonymkode: e5a61...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte smile   dette virket kjent ja

jeg hadde ferdig kokte tåteflasker  overalt på lur   for jeg hadde spreng en halvtime før småtten  ville ha mat, en tåteflaske på hvert kne med en brystvorte i  og et bittelite klem på puppen   til det sluttet å renne av seg selv - gjerne et sted mellom 2 og 4 dl totalt, og når småtten var fornøgd var det på med den elektriske melkemaskina  som jeg fikk låne med meg hjem fra barsel og nye 3-5 dl ble tappet av

og viss jeg hadde en dag jeg ikke trengte å ta av sprengen  og pumpe ut resten etter påp så hadde jeg økedag  dagen etter  og nye runder med sprengtømming og pumping dagene etter det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pump, det øker bare produksjonen. Pump isåfall minimalt. Er mange som sitter med spreng og pumper, men det som skjer er at du egentlig forteller kroppen at det er behov for melka, og gjør bare overproduksjonen verre. Kjøp melkeoppsamlingskopper, og ha dem på puppen du ikke ammer med, og gjerne mellom ammingene (det letter litt på trykket). Gå litt uten bh når du kan og la melken renne litt. Legg varme over brystet slik at det renner lettere. 

Har selv samme problem med min baby, og jeg må bruke intervalltømming (og ammer baby på samme bryst 2 ganger mellom hver lur, det vil si samme bryst 2 ganger på en times tid) for at baby i det hele tatt skal få i seg noe av den fete melka. Avføringen blir grønn dersom jeg ikke gjør det, og han vil ha mat hyppigere fordi han blir sulten, og øker dermed produksjonen ytterligere. 

Anonymkode: f4dc0...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempemangel av morsmelk på nyfødtintensivene rund omkring i landet, det er alt for få som donerer morsmelk og de premature der trenger det. Ring de som er nærmest deg og hør hvordan/om du kan bidra? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen her! Babyen min er snart 6mnd og jeg har slitt voldsomt med overproduksjon hele tiden. Har hatt kontakt både med HS og Ammehjelpen (anbefaler deg å ta kontakt med en ammehjelper).

Først; ikke pump! Jeg prøvde å pumpe overskuddet en gang i døgnet, og det fungerte bra en stund, men etterhvert økte produksjonen enda mer. (Så nå har jeg vel et par liter mm i fryseren....)

Heltømming og intervallamming har jeg prøvd 3-4 ganger, og det har fungert en stund. Men for meg så må jeg fortsette med intervallamming fast, ellers øker produksjonen igjen, samt må jeg ha lengre intervaller før jeg bytter bryst.

Nå er poden snart et halvår og jeg har fortsatt overproduksjon, men det har blitt bedre. Og jeg planlegger å foreta enda en omgang med heltømming og intervallamming.

Min historie er kanskje litt negativ, siden jeg fortsatt sliter etter 6 mnd.. Men jeg tror at det kunne gått bedre om jeg hadde tatt tak i det litt tidligere. Og mange får god hjelp!

Anonymkode: b66fd...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...