Gå til innhold

Dere som har lite penger å rutte med


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvor mange kroner er "lite penger å rutte med"?

 Anonymkode: bed07...eed

 Det kommer vel ann på hvor mange utgifter man faktisk sliter med!

Anonymkode: 64b81...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del er skammen verst når jeg må dra en grinende sønn ut fra BR-leker mens han hyler det jeg forsøkte å hviske ham; at vi ikke har penger nå. Eller når jeg må si nei til en drikke-smoothie fordi jeg da vet at jeg selv ikke kommer til å ha nok til en pakke pasta etter at han har spist sin middag. 

Anonymkode: 21325...281

Er det smoothie på uteservering du mener? De e jo steindyre, man lager de like gode og mye billigere hjemme. En pakke frosne jordbær eller frosne blåbær koster ikke så mye. Det er ikke synd på en unge som ikke får mase seg til leker på BR-leker heller. Du skal ikke måtte beklage deg, eller føle skam for det.

Anonymkode: fdfae...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det smoothie på uteservering du mener? De e jo steindyre, man lager de like gode og mye billigere hjemme. En pakke frosne jordbær eller frosne blåbær koster ikke så mye. Det er ikke synd på en unge som ikke får mase seg til leker på BR-leker heller. Du skal ikke måtte beklage deg, eller føle skam for det.

Anonymkode: fdfae...393

Jeg siktet til de fra Q-meieriene, som koster en tier. Og det er ikke akkurat som om han "maser til seg" noe, det er nok mer at han aldri får noe som gjør at han ivertfall vil gå i butikken og kikke. Og den gleden er jo gratis, men jeg forstår godt at det er leit å alltid måtte gå tomhent.

Men for all del, han spiser seg mett hver dag, det er andre som har det verre enn oss. 

Anonymkode: 21325...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Mellom 16 000 og 24 000 i måneden etter faste utgifter. 

Dette anser jeg som å gjøre narr av de som virkelig har lite å rutte med.

Sånt skyldes gjerne mangel på empati og sosiale antenner, samt livserfaringer.

 

Anonymkode: bed07...eed

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette anser jeg som å gjøre narr av de som virkelig har lite å rutte med.

Sånt skyldes gjerne mangel på empati og sosiale antenner, samt livserfaringer.

 

Anonymkode: bed07...eed

Høres ut som du traff spikeren på hodet. Det er ikke første gang han har gjort narr av vanskeligstilte 

Anonymkode: 2c631...7de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener TS at lite å rutte med vil si? 

Anonymkode: a1e18...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg ikke på dere studenter. Var det prioriteringen som var feil at dere havna her? Føler dere skam? Mindreverdig? 

Anonymkode: 5274e...023

Absolutt ikke! Har kjøpt egen leilighet. Betaler huslån, husleie og alle utgifter alene.  Har sjelden noe ekstra å rutte med, men er stolt av at jeg greier meg alene. Alt er mitt liksom!  Vet at leiligheten stiger i pris, så ser på dette som en i investering. Hvorfor i alle verden skulle jeg skamme meg? Skulle ønske jeg hadde mer penger, men regner med at dette er en periode.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener TS at lite å rutte med vil si? 

Anonymkode: a1e18...740

Om jeg tolker hovedinnlegget slik som TS tenkte da det ble skrevet, så er "lite" relatert til vennekrets og nære omgivelser.

- begrepet er med andre ord ikke knyttet til et definert minimumsbeløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som har lite å rutte med, sliter med langvarig sykdom. Når man har vært sykemeldt i ett år, mister man 33 % av inntekten. Da vil de fleste slite økonomisk, siden man har lagt opp forbruket etter den inntekten man hadde mens man jobbet. Det er ingen grunn til å skamme seg over at man er syk.

Anonymkode: 0278a...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener TS at lite å rutte med vil si? 

Anonymkode: a1e18...740

Har ikke råd til å spise ute, aldri dyre reiser, eier leilighet mens alle mine venner har egen bolig. 

Anonymkode: 5274e...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært uføretrygdet i 10 år, men har egentlig ikke følt noen skam eller noe mindreverdighetskompleks. Har ikke tenkt over hva andre måtte tenke om det eller om meg tidligere... Ikke før i fjor, da det brått gikk opp for meg at folk dømmer deg etter hva du GJØR. Og "gjør" som "gjør til levebrød" og "Hva gjør du i jobbsammenheng?"

Hva i all verden sier man til en vilt fremmed ute på byen en kveld, som setter seg ned og innleder en samtale der noe av det første han spør om er; "Hva jobber du med, da?" Det er liksom ikke noe man gjør, det å svare "jo, du skjønner, jeg er uføretrygdet, jeg". Kan nesten se for meg interessen i ansiktsuttrykket bare visne vekk på et blunk, før vedkommende unnskylder seg og fordufter.

Det gikk opp for meg en kveld på byen at jeg sannsynligvis ikke vil komme til å få meg noen ny livspartner etter skilsmissen, fordi de aller fleste vil miste interessen eller dømme deg nord og ned i det øyeblikket de hører "jeg er uføretrygdet".

Tror mye av dette har gått opp for meg etterhvert som jeg har lest her på KG og har skjønt hva folk egentlig går rundt og tenker om uføretrygdede. DET er ikke morsom lesning!

 

 

Anonymkode: 2623e...acb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke råd til å bruke 20 000 på ferier i året, men det er fordi jeg bruker pengene på sparing og nedbetaling av boliglån, og sparing til oppussing. Føler på ingen måte at jeg har lite å rutte med. 

Anonymkode: a1e18...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke råd til å bruke 20 000 på ferier i året, men det er fordi jeg bruker pengene på sparing og nedbetaling av boliglån, og sparing til oppussing. Føler på ingen måte at jeg har lite å rutte med. 

Anonymkode: a1e18...740

Hvorfor er du i denne tråden da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har AAP og klager, dere får jo 180136 kr i året, og det er jo ikke akkurat lite, og det er minstesatsen. Kjenner flere som tjener 20000 i måneden og de har en ordinær jobb.

Anonymkode: a0d10...d94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som har AAP og klager, dere får jo 180136 kr i året, og det er jo ikke akkurat lite, og det er minstesatsen. Kjenner flere som tjener 20000 i måneden og de har en ordinær jobb.

Anonymkode: a0d10...d94

Med minstesats får jeg utbetalt ca. 11 000 kr i måneden...

Anonymkode: e618e...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som har AAP og klager, dere får jo 180136 kr i året, og det er jo ikke akkurat lite, og det er minstesatsen. Kjenner flere som tjener 20000 i måneden og de har en ordinær jobb.

Anonymkode: a0d10...d94

På minstesats får man langt mindre enn 20k pr mnd

Selv ligger jeg på ca 13k utbetalt. Lå på litt over 11k frem til i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler litt skam fordi jeg aldri klarte ta en utdannelse som gjør at jeg hadde hatt høyere inntekt ja. Men igjen tenker jeg atdet viktigste er at man jobber.

Jeg har hatt en vanskelig barndom, noe som gjør at jeg har strevd mye i livet. Har dermed ikke fullført mer enn videregående skole, så jobbene jeg får er jo ikke akkurat godt betalt. Men jeg skal ikke klage, jeg har penger til regninger og klær :) Det går rundt, men det er såklart kjipt å ikke ha råd til og gå til frisøren og slike ting man føler "alle" har råd til.

Anonymkode: 8d64f...12f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Mellom 16 000 og 24 000 i måneden etter faste utgifter. 

Det er mye penger, altfor mye. 

Føler skam om jeg er overfladisk med penger og yrket. Har valgt og være arbeidsledig og jobbe freelancer, usikker inntekt fra 1000 - 20.000,- i mnd. Skammer meg ikke, er lykkelig og kan gjøre nesten det jeg ønsker. 

Anonymkode: 7816a...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye penger, altfor mye. 

Føler skam om jeg er overfladisk med penger og yrket. Har valgt og være arbeidsledig og jobbe freelancer, usikker inntekt fra 1000 - 20.000,- i mnd. Skammer meg ikke, er lykkelig og kan gjøre nesten det jeg ønsker. 

Anonymkode: 7816a...b27

Hva gjør egentlig en freelancer?

Anonymkode: 5274e...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...