Gå til innhold

Dere som har lite penger å rutte med


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg ikke på dere studenter. Var det prioriteringen som var feil at dere havna her? Føler dere skam? Mindreverdig? 

Anonymkode: 5274e...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig mnge har perioder i livet hvor de ikke akkurat drukner i penger.

Det situasjoner som når du akkurat er ferdig uteksaminert og skal prøve å finne et sted å bo i nærheten av jobben du fikk, det er situasjonen når man har kjøpt sitt første bosted og er alene om utgiftene, det er situasjoner når samliv går i stykker og man skal etablere seg på nytt. Det er situasjonen når man er ferdig uteksaminert men arbeidsmarkedet ikke har behov for din kompetanse. Det er situasjonen når jobben blir borte og boligrenten stiger til himmels.

Å tro at alle sitter med millioner på konto alle dager gjennom livet er en situasjon som bare finnes på steder som KG, og hvorfor skulle folk føle skam over at de i periode av livet har det trangere enn i andre perioder?

Jeg forstår ikke det du snakker om med å skamme seg fordi man ikke har like mye penger som alle andre påstår de har?

Har man gjort noe galt som skal fordømmes dersom man velger et yrke som gir stor glede og er viktig, men ikke er av de best betalte i samfunnet? 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammer meg ikke. 

Mistet jobben i oljekrisen, så det er ikke dårlige valg som skyldes den dårlige økonomien vår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på nav pga jeg ble misshandlet psykisk pg fysisk fra jeg ble født til jeg var 18. Sliter psykisk i dag, klarer ikke å jobbe. Får drit lite penger av staten. Men føler skam. Men vet det ikke er min feil.

Anonymkode: 4679d...7a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å føle på det når man ikke får vært med på ting andre finner på fordi alt må koste penger... Etterhvert blir man ikke invitert lenger fordi man må takke nei 90 % av gangene... 

Forslag som ikke koster penger interesserer visst ikke... 

Hvorfor må det alt være kaffe ute, lunsj ute, shopping, weekendtur, full fest med bytur osv... 

Hva med lunsj/kaffe hjemme hos hverandre, gå en tur med medbrakt mat, hyttetur, hjemme fest, osv.... 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, *Mocca* skrev:

Lett å føle på det når man ikke får vært med på ting andre finner på fordi alt må koste penger... Etterhvert blir man ikke invitert lenger fordi man må takke nei 90 % av gangene... 

Forslag som ikke koster penger interesserer visst ikke... 

Hvorfor må det alt være kaffe ute, lunsj ute, shopping, weekendtur, full fest med bytur osv... 

Hva med lunsj/kaffe hjemme hos hverandre, gå en tur med medbrakt mat, hyttetur, hjemme fest, osv.... 

Helt enig! Virker som det finnes få av oss som tenker slikt! 

Anonymkode: 4679d...7a4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mista jobben på grunn av at jeg ble anklaget for noe jeg ikke hadde gjort. Dette ble veldig psykisk vanskelig ettersom jeg tidligere, og litt fortsatt, har slitt med sosial angst. Føler på en måte at jeg ble satt tilbake på start etter å ha jobbet siden jeg var 18.. Vil ikke si jeg føler skam akkurat, men er litt "flaut" å ikke ha full jobb lenger..

Anonymkode: 77c88...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Virker som det finnes få av oss som tenker slikt! 

Anonymkode: 4679d...7a4

Absolutt.... og så mye lettere å få til selv når man har redusert helse....

Turer kan jo være alt fra toppturer til en kort rusletur i nabolaget, med kaffe i sola hjemme ettrpå....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vi vært der. Jeg har vært der. Lærte meg økonomi på den måten. Jeg brukte ikke en krone over budsjettet. Helst under. Sånn fikk jeg råd til middag hver dag. 

Kjøpte ikke noe nytt til leilighet, pusset ikke opp. Ikke bil. Tok sjeldent buss. Jeg gikk.  Ikke ferier. Jeg var 30 år før jeg var i Syden.  I dag er eks unger 2 g i året. Jeg lagde alle mat selv.

I dag har jeg bedre økonomi. Jeg har ikke glemt de årene. Og jeg vet at de kan komme igjen. Derfor sparer jeg. Hver mnd. Dette for at jeg orker ikke en sånn runde til i voksen alder.

Anonymkode: a295a...1af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som alle andre hatt perioder i livet med lite penger, og perioder der økonomien har vært god. Så lenge det ikke er eget luksusforbruk og dårlige prioriteringer som gjør at du har lite penger så er det ingenting å skamme seg over syns jeg. Jeg er i en vennegjeng der de fleste har gjennomsnittlig grei økonomi, mens to-tre stykker har relativt dårlig råd (delvis selvforskyldt). Vi går en del ut på byen, men finner også på masse hjemme, både fordi det er digg at alle får sitteplass og kan høre hva folk sier, men også fordi det er greit å spare penger og miljøet er mer avslappet. Om sommeren er det gjerne grilling i parken eller tur på fjellet. Det som dog er veldig fasinerende er at de som klager over dårlig råd og lite penger, gjerne kjøper dyr poløl eller vin til 300 kr flasken når vi skal være hjemme hos noen, og på grillings der vi andre selvmarinerer kotletter og burger fra rema, stiller de med pølser og grillribbe fra slakteren til mangeganger butikkpris. Da har du ikke helt rett til å klage over lite penger uten flau smak i munnen...

Anonymkode: 992ca...8b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har som alle andre hatt perioder i livet med lite penger, og perioder der økonomien har vært god. Så lenge det ikke er eget luksusforbruk og dårlige prioriteringer som gjør at du har lite penger så er det ingenting å skamme seg over syns jeg. Jeg er i en vennegjeng der de fleste har gjennomsnittlig grei økonomi, mens to-tre stykker har relativt dårlig råd (delvis selvforskyldt). Vi går en del ut på byen, men finner også på masse hjemme, både fordi det er digg at alle får sitteplass og kan høre hva folk sier, men også fordi det er greit å spare penger og miljøet er mer avslappet. Om sommeren er det gjerne grilling i parken eller tur på fjellet. Det som dog er veldig fasinerende er at de som klager over dårlig råd og lite penger, gjerne kjøper dyr poløl eller vin til 300 kr flasken når vi skal være hjemme hos noen, og på grillings der vi andre selvmarinerer kotletter og burger fra rema, stiller de med pølser og grillribbe fra slakteren til mangeganger butikkpris. Da har du ikke helt rett til å klage over lite penger uten flau smak i munnen...

Anonymkode: 992ca...8b0

Det har jeg også lagt merke til. 

Anonymkode: fdfae...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var/er det sykdom. Jeg har full kontroll over pengene, det er bare ikke nok. Det er helt klart skamfullt, ikke for min egen del. jeg har heldigvis venner som verdsetter hjemmekvelder og rimelige hytteturer.

Mine venner er såpass forståelsesfulle at de ikke krever full servering når de er hos meg,og vi koser oss vel så mye over egenlaget popcorn enn fancy mat. :)

For min del er skammen verst når jeg må dra en grinende sønn ut fra BR-leker mens han hyler det jeg forsøkte å hviske ham; at vi ikke har penger nå. Eller når jeg må si nei til en drikke-smoothie fordi jeg da vet at jeg selv ikke kommer til å ha nok til en pakke pasta etter at han har spist sin middag. 

Anonymkode: 21325...281

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfødt sykdom. Nei, jeg føler ikke skam over at jeg har lite penger. Jeg kan føle skam fordi jeg ikke vil klare å oppnå noe i livet eller være helt selvstendig. Penger trenger jeg ikke mye av og jeg klarer meg fint på den summen jeg får. Men nå reiser jeg aldri på lange ferier og holder meg for det meste hjemme, det holder jo kostnadene nede.

Jeg er i det minste takknemlig for at jeg har en holdning og verdier der jeg ikke bryr meg om status, penger eller føler at jeg må være suksessfull for å nyte de dagene jeg har fått tildelt. Pga dette er jeg nok mindre trist og stresset enn mange av de med mer penger en meg, for jeg klarer å se det positive tross alt

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del er skammen verst når jeg må dra en grinende sønn ut fra BR-leker mens han hyler det jeg forsøkte å hviske ham; at vi ikke har penger nå. Eller når jeg må si nei til en drikke-smoothie fordi jeg da vet at jeg selv ikke kommer til å ha nok til en pakke pasta etter at han har spist sin middag. 

Anonymkode: 21325...281

Jeg vet ikke om det er så lurt å gjøre barn klar over at du har lite penger og at det er et stort problem. Da kan han etterhvert begynne å prøve å beskytte deg. Være hjemme i stedet for med venner, for han vil ikke at du skal bruke penger på han når du har dårlig råd, for eks. Si heller at han får ikke smoothie. Man kan ikke gi barna sine slike ting hele tiden uansett, trenger ikke gi en unnskyldning der du sier dere har lite penger.

Anonymkode: ed955...a7d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg ikke på dere studenter. Var det prioriteringen som var feil at dere havna her? Føler dere skam? Mindreverdig? 

Anonymkode: 5274e...023

Føler ikke skam, eller at jeg er mindreverdig. Har en kronisk sykdom og klarte aldri å jobbe nok til å få en god uførepensjon så derfor har jeg minstesats. Så det dreier seg ikke om feilprioriteringer heller. Må leve med det resten av livet så det var bare å venne seg til å ha konstant dårlig råd :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får minstesats AAP, og mange anser jo det som å være lite penger. Og det synes jeg også selv tidligere. Men nå har jeg lært meg å leve med det- å få pengene til å strekke langt. Så jeg føler egentlig at jeg har ganske romslig økonomi. Men det er litt mer tidkrevende å leve billig, ting må planlegges, man må være litt streng med hva man bruker pengene på, og heller bruke ting lenge istedenfor å kjøpe nytt hele tiden. Det er ikke rom for å hele tiden kjøpe nye klær, ting, kaffe ute, interiør osv, men jeg får betalt alle regningene i tide og tilogmed spart litt i BSU. Slik som en over her går eller sykler jeg overalt, sparer penger på det, og dessuten kaster jeg ikke bort tusenvis av kroner på treningssenter. Svømmer, jogger, gjør yoga og styrke med kroppsvekt hjemme og i naturen. Men skulle gjerne hatt råd til ferie en gang i årene som kommer, men da må jo sparing bortprioriteres en periode. Og det er jo litt dumt.

Anonymkode: bff7b...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ganske lite penger å rutte med, så derfor har jeg byttet ut en av bilene med el-bil, og sagt opp den ene leiligheten min. På den måten vil jeg få 10 000 ekstra å bruke i måneden, tror det kommer til å hjelpe på. 

Jeg har ikke følt noe skam eller stigma egentlig. Noen ganger maser familie om pengebruken, da føler jeg meg litt irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobber som ufaglært og har grei økonomi. Det har bare vært i etableringsfaser, altså nytt bad eller nytt kjøkken, eller andre oppussingsfaser som har gjort at jeg har følt at jeg har mindre penger å rutte med enn mine omgangsvenner. Jeg føler meg absolutt ikke minderverdig.

Anonymkode: 7253f...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyetablert (akkurat begynt å jobbe), har nettopp kjøpt bolig, bor i storby - og er singel. Da blir det smalhans. Det lønner seg jammen ikke å være singel når man er alene om alle utgifter. Selv om det blir mindre til mat koster det jo like mye for bolig og strøm uansett. Jeg føler ikke noe skam, spesielt ikke da mange på min alder føler at de har litt lite, men jeg skulle selvsagt ønske at jeg hadde noen å dele utgifter med. 

Anonymkode: 2a7d1...884

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg har hatt ganske lite penger å rutte med, så derfor har jeg byttet ut en av bilene med el-bil, og sagt opp den ene leiligheten min. På den måten vil jeg få 10 000 ekstra å bruke i måneden, tror det kommer til å hjelpe på. 

Jeg har ikke følt noe skam eller stigma egentlig. Noen ganger maser familie om pengebruken, da føler jeg meg litt irritert.

Hvor mange kroner er "lite penger å rutte med"?

Anonymkode: bed07...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange kroner er "lite penger å rutte med"?

Anonymkode: bed07...eed

Mellom 16 000 og 24 000 i måneden etter faste utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...