Gå til innhold

Sorg gir ikke rett til sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av og til er det høyst nødvendig med sykemelding for å få livet tilbake.

Anonymkode: 5d36c...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der burde absolutt være gode diagnoser for kriser og sorg som blir for voldsomme til å fungere normalt på jobb. Det er dødsfall, ekteskapsbrudd som er fæle, voksne barn som blir syke eks alvorlig spiseforstyrrelser hvor man må følge opp mye og det er sonde mating og terapi for hele familie, den voksne sønnen på 20 som plutselig kommer hjem som hardbarka narkoman. Jeg hadde ikke klart å fungert på jobb da. Min datter fikk spiseforstyrrelser, jeg merket hun var tynn men fikk ikke tak I hvorfor helt. To dager før en eksamen jeg skulle ha kom yngste gutt og sa "mamma jeg tror xxx er syk. Hun kaster opp på do" jeg fikk rimelig sjokk og alt jeg hadde lest til eksamen ble blåst bort. Dagen etter måtte jeg følge henne til lege. På eksamen. ...jeg svarte mye feil. Traff læreren i  gangen etterpå og sa at det nok ikke gikk så bra. Jeg fortalte hva som hadde skjedd og fikk ett klapp på skuldra med "det årdner  seg for jeg vet jo at du kan alt dette"    så falt sensuren og jeg fikk en A. Læreren gav meg tillit fordi han ikke ville jeg skulle måtte ta hele halvåret om igjen pga ytre omstendigheter.  Dette kunne, uten hans hjelp,  blitt en krisereaksjon hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da moren til en vennine av døde, ga arbeidsplassen henne fri i en uke. Legger godvilja til og tror de fleste arbeidsgivere forstår at man ikke fungerer som normalt når noen nære deg dør. 

Anonymkode: c41a9...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da moren til en vennine av døde, ga arbeidsplassen henne fri i en uke. Legger godvilja til og tror de fleste arbeidsgivere forstår at man ikke fungerer som normalt når noen nære deg dør. 

Anonymkode: c41a9...7e3

I et moderne velferdssamfunn kan man ikke vente at arbeidsgiver skal dekke fravær grunnet slike omstendigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, incognita skrev:

I et moderne velferdssamfunn kan man ikke vente at arbeidsgiver skal dekke fravær grunnet slike omstendigheter.

Absolutt ikke. Men bedre å gi pårørende en dag eller to å komme seg på, enn å få utført dårlig arbeid.

Anonymkode: c41a9...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Men bedre å gi pårørende en dag eller to å komme seg på, enn å få utført dårlig arbeid.

Anonymkode: c41a9...7e3

Det er ikke alltid en dag eller to er nok, og det er her fastlegen kommer inn. Videre kan arbeidsgivere med fordel være smidige med hensyn til nødvendig tilrettelegging den første tiden etter at den sykemeldte går tilbake i jobb. Generelt sett tror jeg arbeidsgivere er greie mot sine ansatte i slike situasjoner, men det ville vært på sin plass å få etablert visse retningslinjer for arbeidsgivere slik at man sikrer seg at alle får samme behandling. 

Sorg er kompliserte greier, og ingen reaksjoner er riktig eller galt. Så arbeidsgivere og hva de trenger og forventer av sine ansatte burde komme i andre rekke i slike tilfeller. Jeg ser dessverre altfor ofte at det ikke skjer, og at de som sørger nærmest får reaksjoner som "er du ikke ferdig med dette enda??". Det er uheldig og kunne vært unngått hvis " sorg" fikk godkjennelse som egen diagnose og at det først og fremst da ble en dialog mellom fastlege og den sørgende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistet en svært ung pasient for noen år siden, da var tragiske omstendigheter rundt dødsfallet.  Legen spurte meg bare hvor lenge jeg kunne tenke meg å bli sykemeldt  Hvis man mister f.eks en nær slektning som kanskje dør ung tror jeg ikke på  at en lege vil nekte deg noen dager fri fra jobb.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.4.2016 at 14.13, ViljaH skrev:

Man får heller ikke sykemelding hvis ens ektefelle blir akutt innlagt på sykehus med alvorlig diagnose. Da må man ta ut ferie. 

Man må skille på sorg som er så overveldene at man får sterkt svekkede evner til hukommelse og refleksjon. Og sorg av type mistet hamsteren sin. Og husk, det er aksept for at man ikke alltid klarer å levere 100% på jobb. Etter dødsfall av noen nær, så forstår alle at det går saktere. Men det er viktig å komme inn i tralten igjen.

Jo det gjør man, på min arbeidplass vet jeg om 2-3 tilfeller som har vært i lignende situasjoner som du beskriver.  Ei har også en datter med rusproblemer. Hun var sykemeldt i 3 uker. 

Anonymkode: 7708c...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør man, på min arbeidplass vet jeg om 2-3 tilfeller som har vært i lignende situasjoner som du beskriver.  Ei har også en datter med rusproblemer. Hun var sykemeldt i 3 uker. 

Anonymkode: 7708c...c98

Min venninne fikk ikke det iallefall. Hun måtte ta ut ferie.

En annen utfordring er når såpass vage eller tvetydige regler er opphav til ulik praksis, mellom fastleger og mellom regioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.4.2016 at 13.36, Crow skrev:

Vet du, jeg har tenkt på det samme. Det har kommet ingen virkelig betydning, men det føltes på en måte feil å stå der med en sykmelding for "stress" når livet mitt var revet i stykker og jeg lå nede for full telling. På grunn av at jeg visste at sorg ikke er en sykmeldingsgrunn gruer jeg meg for å gå til legen med det, og jeg gjorde det kun etter sterk oppfordring fra andre leger jeg møtte i prosessen. Jeg klarte ikke engang å fungere i hjemmelivet, og jobb var helt urealistisk.

Sorg er jo en form for stress da. SÅ ser ikke helt problemet.

Anonymkode: 4ca1a...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud hvor noldus det er folk som dør hver dag så da kan du være sykemeldt til det uendelige.

Anonymkode: 805d5...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men.... en sykmelding, for hvor lenge da? Noen kan være i en dyp sorg i flere år. Skal en bedrift da betale for alle disse årene? 

 

Anonymkode: 9edc8...63c

En dyp sorg har flere stadier. I starten vil man kanskje gråte ukontrollert, ikke få i seg mat, ikke få sove osv. Den perioden var sjelden i flere år. Isåfall har sorgen gjort personen veldig psykisk syk og man ville da uansett fått en annen diagnose enn sorg.

Anonymkode: 19c90...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ekssamboeren min gjorde det slutt for 8-9 år siden opplevde jeg dyp sorg. Jeg strigråt dagen lang, klarte ikke spise, klarte nesten ikke sove, og slet med konsentrasjonen. Jeg hadde det helt forferdelig. Det gikk rett og slett ikke å jobbe. Jeg var ubrukelig der fordi jeg var så kraftig påvirket av sorgen. Da gikk jeg til fastlegen og han ga meg sykemelding i 2 uker. Det hjalp veldig. Tror han kalte det depressiv reaksjon på skjemaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er helt på jordet. Sorg kan gjøre deg så ute av stand til å jobbe, at en sykemelding er beste måten å gjøre det på. Da min samboer fikk beskjed om hans lillebror (under 18 år) ble diagnostisert med en alvorlig sykdom, og som han kom til å dø av innen ett år, så var det ikke snakk om å få en sykmelding den første tiden for å få tilbrakt litt tid med broren. Legen mente at han hadde så mye erfaring med mennesker i sorg, at han også visste hva som var best for samboeren min. Samboer hadde allerede forsøkt å jobbe, men tanken på broren sin på andre siden av landet, som nettopp hadde fått et dødsbudskap var alt for tøff. Så da skiftet han til en fastlege med litt mer empati.

Sykt/dødt familiemedlem er selvsagt egentlig ikke gyldig grunn, men av og til synes jeg man skal se gjennom fingrene altså.

Anonymkode: 193b5...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt på jordet. Sorg kan gjøre deg så ute av stand til å jobbe, at en sykemelding er beste måten å gjøre det på. Da min samboer fikk beskjed om hans lillebror (under 18 år) ble diagnostisert med en alvorlig sykdom, og som han kom til å dø av innen ett år, så var det ikke snakk om å få en sykmelding den første tiden for å få tilbrakt litt tid med broren. Legen mente at han hadde så mye erfaring med mennesker i sorg, at han også visste hva som var best for samboeren min. Samboer hadde allerede forsøkt å jobbe, men tanken på broren sin på andre siden av landet, som nettopp hadde fått et dødsbudskap var alt for tøff. Så da skiftet han til en fastlege med litt mer empati.

Sykt/dødt familiemedlem er selvsagt egentlig ikke gyldig grunn, men av og til synes jeg man skal se gjennom fingrene altså.

Anonymkode: 193b5...269

Enig i mye av det du deler og skriver. 

Det som er synd er at normale reaksjoner blir plassert under diagnoser som påvirker deg i fremtiden. 

Jeg jobbet tidlig i tyveårene som ambulansearbeider og mestret jobbet veldig godt. Så utdannet jeg meg til pedagog og jobbet både i tunge og krevende saker i barnevern og krisesenter. Jeg mestret dette veldig godt og det høres rart ut, men jeg elsket jobben min! 

Så blir jeg utsatt for hendelser (i det private, ikke jobb) som er grusomme (vold, voldtekt) og sliter med naturlige reaksjoner i ettertid, og får diagnose PTSD. Og selv om det går mye bedre nå er det plutselig mange ting jeg ikke lenger kan jobbe med som jeg gjorde før pga diagnosen. 

F.eks ved sorg vil også det å ha på "Papiret" at man er sykemeldt pga psykisk ubalanse også kunne gi konsekvenser som ikke er heldige og som "ødelegge" på veien videre. Det er det jeg synes blir så feil og er utrolig synd. 

Anonymkode: ca338...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Den 1. mai 2016 at 8.29, AnonymBruker skrev:

Man har krav på to ukers permisjon fra jobben på grunn av dødsfall i nærmeste familie. 

Anonymkode: f30be...b60

Jeg er kommunalt ansatt. Dere har vi 3 dager velferdsperm ved dødsfall i nærmeste familie......

Den 1. mai 2016 at 8.29, AnonymBruker skrev:

Man har krav på to ukers permisjon fra jobben på grunn av dødsfall i nærmeste familie. 

Anonymkode: f30be...b60

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt forundelig, er at noen folk sier til de som er deprimerte at de bare skal ta seg sammen, men så mener de samtidlig at sørgende mennesker må få sykemelding.Noe å tenke på : den som har en depresjon, har sorgfølelse året rundt !

Anonymkode: 66ba9...fa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når arbeidsgivere i Norge spiller med alle kortene. Man trenger tydeligvis å være rakettforsker for å forstå slikt, selv om jeg ikke er en :D haha for et dumt tåpelig samfunn vi bor i 

Anonymkode: dfed4...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...