Gå til innhold

Sorg gir ikke rett til sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I kjølvannet av den grusomme helikopterulykken tenker man jo hvor ufattelig vondt de pårørende nå må ha det. Hadde dette rammet meg, hadde jeg nok gått rett i kjelleren. Synes så ufattelig synd på de som mistet sine i ulykken.

Er det ikke merkelig at leger ikke har lov å sykemelde mennesker som er i dyp sorg? De er rett og slett nødt til å "jukse" ved å gi vedkommende en psykiatrisk diagonse. Det synes jeg er helt uhørt. Det blir helt feil at man skal registreres med psykisk sykdom når man er i sorg.

De som har klekket ut dette regelverket kan umulig ha opplevd på kroppen hva det vil si å miste sine nærmeste. Det er absurd at man kan bruke egenmelding pga vondt i en tå, men ikke når man mister et barn eller en ektemake.

Nå er det på tide at sorg faktisk blir en gyldig grunn for sykemelding!

Anonymkode: fdd81...dd0

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge i et nøtteskall. Helt håpløst.

Anonymkode: ae38c...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg har tenkt på det samme. Det har kommet ingen virkelig betydning, men det føltes på en måte feil å stå der med en sykmelding for "stress" når livet mitt var revet i stykker og jeg lå nede for full telling. På grunn av at jeg visste at sorg ikke er en sykmeldingsgrunn gruer jeg meg for å gå til legen med det, og jeg gjorde det kun etter sterk oppfordring fra andre leger jeg møtte i prosessen. Jeg klarte ikke engang å fungere i hjemmelivet, og jobb var helt urealistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Jeg mener det bør finnes en sorgmelding, evt en rubrikk man kan krysse av akkurat som at man krysser av på graviditetsrelatert "sykdom". 

Det vil gi en bedre oversikt statistisk sett og leger slipper å dikte opp diagnoser. 

Anonymkode: efc7e...141

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det må spesifiseres type sorg. Før man vet ordet av det vil folk ha sykemelding for kjærlighetssorg, eller for at hunden eller hamsteren døde. Dødsfall over nære familiemedlemmer skal ikke sidestilles med slike sorg 

Anonymkode: f2d36...bd6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det må spesifiseres type sorg. Før man vet ordet av det vil folk ha sykemelding for kjærlighetssorg, eller for at hunden eller hamsteren døde. Dødsfall over nære familiemedlemmer skal ikke sidestilles med slike sorg 

Anonymkode: f2d36...bd6

Kjørlighetssorg kan faktisk føles som et dødsfall for enkelte, selv om et dødsfall er enda mer endelig og smertefullt.

Anonymkode: c3c7e...b9d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at sorg ikke regnes som sykemelding. Det ville rett og slett være en enorm belastning på systemet. 

Alle mennesker vil oppleve sorg i liten eller stor grad i løpet av livet. Noen ved "unaturlige" dødsfall som tap av ektefelle eller barn eller bestevenn, andre ved 'naturlige' dødsfall som å miste foreldre, andre familiemedlemmer, kjæledyr. Og så har du sorg som ikke handler om dødsfall, men f.eks. skilsmisse. 

Noen vil også si at man at "det må spesifiseres". Men hvem skal dra disse skillelinjene? Dersom det blir åpnet for at en sinnstilstand (ikke sykdom) er årsak til å være hjemme fra jobb, så legger du jo definisjonsmakten hos hver og enkelt. Folk vet jo best hvordan de selv har det, og da har du ikke lenger noe å si. 

I dagens samfunn der vi alle er så sårbare og utsatte og ofre for alt og alle kan jeg godt se hvordan denne diskusjonen hadde forløpt seg. "Det kan gjøre like vondt å bli forlatt som å miste ektemannen". "Jeg er barnløs men har hund og er like glad i ham som andre er i barna sine, hvorfor regnes ikke dette som sorg?". "Bestevenninnen min var like nær meg som en partner, hvorfor får kun de som er gift sykemelding?". Og så videre. 

Uansett så handler dette mest om formaliteter. En sjef har som regel forståelse for hvor vondt det er å miste ektefellen. 

Jeg forstår at du er opprørt, men lov og regler handler ikke om følelser, og det kan det heller ikke gjøre. Vi kan ikke endre slike regler kun fordi noe tragisk nettopp har skjedd og alle har gråten i halsen, like lite som vi plutselig kan innføre dødsstraff når det har dukket opp en pedofilisak og alle er sinte. Lovsystemet er laget slik at det noen ganger oppleves for strengt, og noen ganger for snilt. Det er ikke lagt opp etter hver og enkelts opplevelse der og da. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår frustrasjonen, men det viktigste er at man FÅR en sykmelding når man er i sorg, og ikke hvilken grunn som står på papiret. Mange klarer ikke fungere når de er påvirket av dyp sorg/tap av familie, og helt ærlig så hadde jeg ikke brydd meg om hvilken grunn legen måtte funnet på for å "gyldiggjøre" sykmeldingen min.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kjølvannet av den grusomme helikopterulykken tenker man jo hvor ufattelig vondt de pårørende nå må ha det. Hadde dette rammet meg, hadde jeg nok gått rett i kjelleren. Synes så ufattelig synd på de som mistet sine i ulykken.

Er det ikke merkelig at leger ikke har lov å sykemelde mennesker som er i dyp sorg? De er rett og slett nødt til å "jukse" ved å gi vedkommende en psykiatrisk diagonse. Det synes jeg er helt uhørt. Det blir helt feil at man skal registreres med psykisk sykdom når man er i sorg.

De som har klekket ut dette regelverket kan umulig ha opplevd på kroppen hva det vil si å miste sine nærmeste. Det er absurd at man kan bruke egenmelding pga vondt i en tå, men ikke når man mister et barn eller en ektemake.

Nå er det på tide at sorg faktisk blir en gyldig grunn for sykemelding!

Anonymkode: fdd81...dd0

Jeg er helt enig med deg. Det burde vært en egen diagnose man kan skrive på sykmeldingen for sorg. Det er ikke lenge siden dette var mye oppe i media. 

Jeg mistet barnet mitt for en stund siden. Jeg fikk to psykiske diagnoser som ikke stemmer i det hele tatt. Men jeg var jo ikke i stand til å jobbe på en lang stund etter at han døde. Det er utrolig synd at jeg måtte få de diagnosene, det kan påvirke fremtiden mer enn man tror. Jeg har aldri hatt en psykisk sykdom, men var rammet av en sorgreaksjon som gjorde det umulig å jobbe. Så langt har det påvirket min mulighet til å få uføreforsikring for eksempel. Man kan også se eksempler i media på at slike feilaktige diagnoser har medført problemer på jobben for folk. 

Jeg håper virkelig at det blir mulig å få en diagnose som komplisert sorg i stedet for psykiske diagnoser.  Det vil jo være opp til fastlegen å vurdere når den skal brukes. Kanskje ikke i forbindelse med kjæledyrs død og lignende, men der må jo fastlegen bestemme, som i alle andre sykmeldingsvurderinger. 

Anonymkode: 24cce...b32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får heller ikke sykemelding hvis ens ektefelle blir akutt innlagt på sykehus med alvorlig diagnose. Da må man ta ut ferie. 

Man må skille på sorg som er så overveldene at man får sterkt svekkede evner til hukommelse og refleksjon. Og sorg av type mistet hamsteren sin. Og husk, det er aksept for at man ikke alltid klarer å levere 100% på jobb. Etter dødsfall av noen nær, så forstår alle at det går saktere. Men det er viktig å komme inn i tralten igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kjølvannet av den grusomme helikopterulykken tenker man jo hvor ufattelig vondt de pårørende nå må ha det. Hadde dette rammet meg, hadde jeg nok gått rett i kjelleren. Synes så ufattelig synd på de som mistet sine i ulykken.

Er det ikke merkelig at leger ikke har lov å sykemelde mennesker som er i dyp sorg? De er rett og slett nødt til å "jukse" ved å gi vedkommende en psykiatrisk diagonse. Det synes jeg er helt uhørt. Det blir helt feil at man skal registreres med psykisk sykdom når man er i sorg.

De som har klekket ut dette regelverket kan umulig ha opplevd på kroppen hva det vil si å miste sine nærmeste. Det er absurd at man kan bruke egenmelding pga vondt i en tå, men ikke når man mister et barn eller en ektemake.

Nå er det på tide at sorg faktisk blir en gyldig grunn for sykemelding!

Anonymkode: fdd81...dd0

Denne måten å koble ulykken til regler knyttet til sykemeldinger og trekkemlinjer til psykiatri er direkte usmakelig. 

Evner ikke du å vise en viss fintfølelse og empati?

Anonymkode: f5bb8...c04

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en diagnose som passer til sorgreaksjoner som er for store til at man klarer å fungere i jobb. Den heter "akutt krisereaksjon". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du er i den situasjonen disse er i nå, så driter du i hva som står i sykmld din. Jeg har vært der i den situasjonen. Det skjedde på "timen"jeg fikk sjokk og måtte ha legehjelp. Slike situasjoner kan utvikle seg til pts. Se på Utøya.  Mange foreldre har ikke kom seg i jobb ennå. Folk aner ikke hva dette kan utløse hos folk.jeg var sykemeldt i 4 mnd. Jeg måtte ha mye hjelp av helsevesenet pga dette.

I papirene hos legen har psykiater skrevet at xxxx hendelse utløste dette, men at jeg nå er frisk.

En annen ting er at du kan bli nektet forsikringer om du får en psykisk diagnose av fastlegen.

Sorg skal vi alle oppleve i livet. 

Anonymkode: 60dc1...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Norge i et nøtteskall. Helt håpløst.

Hvis det er noe som er Norge i et nøtteskall så er det at man skal få kunne sykemelding (og dermed sykepenger) for alt mulig. Så vidt jeg har funnet ut så finnes det ikke et eneste sted i verden der man får sykemelding på grunn av sorg. De fleste steder i verden får man ikke penger i det hele tatt eller i beste fall en redusert utbetaling hvis man er borte fra jobb, uansett grunn.

Anonymkode: 5d58c...b97

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har krav på to ukers permisjon fra jobben på grunn av dødsfall i nærmeste familie. 

Anonymkode: f30be...b60

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er greit at man ikke får sykemelding for det, spesielt hvis AB over meg har rett og man har krav på to ukers permisjon fra jobben pga dødsfall. Utvikler sorgen seg til en depresjon som må behandles, så antar jeg man kanskje får sykemelding etter denne permisjonstiden. 

Anonymkode: 835dc...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en komplisert sak pga at folk har ulik terskel for å holde seg hjemme fra jobb. 

F.eks Kari kommer hjem til sin sønn og finner at han har hengt seg i garasjen. De fleste skjønner at det kan ta litt tid før hun greier å gjøre jobben sin, og at hun trenger noe å leve av da også. 

Marit kan ha en holdning om at man må ta seg tid til følelser i mer normale livssituasjoner,  som at samboer gjennom 3 år avslutter forholdet i en vinglete prosess over 2 måneder. Da trenger man arbeidstiden til å bearbeide sårede følelser og må slippe stress på jobben. 

Marit kan være vel så insisterende på sykemelding som Kari, men hvis det blir fritt fram for alle Marit-typer er prisen høy for samfunnet.

Anonymkode: 81959...af7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorg er ikke en sykdom. Da kan heller ikke legen sette sorg som diagnose. Og uten en diagnose har man ikke rett til sykemelding. Men legen kan sykemelde folk for belastning på grunn av store ytre påkjenninger, så de pårørende vil selvsagt få sykemelding dersom de har behov for det. Noen ønsker faktisk å jobbe seg gjennom sorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har heller ikke rett til sykemelding dersom ens ektefelle får kreft, selv om kreft er en sykdom som påvirker hele familien i stor grad. Dette er noe Kreftforeningen jobber med å få endret, da det er klart at den kreftsyke har behov for å ha sin nærmeste med seg på behandlinger, og man kan også bli fullstendig pleietrengende imellom cellegiftkurer. Som Chiubi skriver i innlegget over, da kan man få sykemelding for belastning i forbindelse med ytre påkjenninger. 

Anonymkode: f2644...97e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...