Gå til innhold

Noen sier "spis mer" andre sier "spis mindre"??!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det rart jeg blir forvirret? Hvordan vet jeg om jeg bør spise mer eller mindre for å gå ned i vekt? Ligger i dag på ca 1500 kalorier daglig. Er lett overvektig. Er høy, 176 og veier 80 kg men vil ned til 73. Jeg står stille for øyeblikket. Har holdt meg til kaloritelling. Trening har jeg ikke tid, mulighet, overskudd til da jeg er alenemamma som jobber skift. Vanskelig å få til.

 

Men hva er rett, bør jeg spise mindre for å miste vekt? det er vel naturlig å tenke siden lite mat er det som gir kaloriunderskudd og vektnedgang. Hvorfor sier noen jeg må spise mer da? jeg forstår faktisk ikke dette. Håper noen vil forklare meg dette. Tusen takk!!

 

mvh Beate

Anonymkode: 92496...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er en hårfin balanse det der. Ofte går folk som skal slanke seg med overdrevent kaloriunderskudd, og de må få i seg mer næring for å gå ned. Ofte må man også spise mer om man trener ved siden av. Jeg ville kanskje sett litt mer på HVA du spiser, og hvor mye vann osv. du får i deg. Man kan også spise mye mer om det er sunn mat du kan spise mye av, om du skjønner. Men det er litt viktig å vite hva akkurat din kropp trenger for å gå ned i vekt, alle er forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som har funket for meg er å spise mindre. Har mistet mye vekt to ganger (en gang uplalagt, en gang planlagt), og det var fordi jeg spiste mindre. Jeg går kun opp i vekt de periodene jeg spiser mer enn jeg vanligvis gjør.

Jeg trener ikke, om det er relevant.

Nei, bare du forbrenner flere kalorier enn du tar inn, så skal nok vekta respondere etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva du forbrenner av kalorier iløpet av en dag. Du må forbrenne mer enn du inntar. Jeg vil tro at 1500 kcal er en grei linje å ligge etter kalorimessig hvis du vil ned i vekt.

Uansett, bare pass på at du spiser næringsrik mat så du ikke får mangelsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du regnet ut din bmr? Du må i alle fall ikke ligge under det. Jeg har hvileforbrenning på ca 1700, og fikk beskjed fra sykehuset om å ligge på 1700 for å komme meg videre ned i vekt. Hadde lenge prøvd å ligge på 2000 da dette ble anbefalt av pt, siden jeg trener mye, men vekta rikket seg ikke... nå går vekta endelig nedover :)

Anonymkode: 6c25e...88e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg bare gått ned i vekt ved å spise færre kalorier, variert kosthold og trene. Men vet at en god venninne fikk beskjed om å spise flere kalorier av sin pt.  Det hadde noe med at hun hadde lagt lavt i kalorier over så lang tid, at hun måtte få fart på forbrenningen igjen. Jeg vil anbefale deg å finne ut hvordan hvileforbrenningen din er, og fokusere på matvarer og kosthold som øker forbrenningen. Bare husk på å spise variert og få i deg nok næringstoffer 😊

Lykke til 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du begynner å bli normalvektig vil vekten gå ned veeeeldig tregt. Når du er overvektig bruker kroppen kanskje 3000kcal for å holde vekten ved like. Så om du kutter 1500 vil vekten gå ned i et visst tempo. Når du kommer ned på normalvektig, så la oss si kroppen bruker 1700kcal om dagen. Vekten vil da gå tregere ned.

Men det kan være farlig å kutte kaloriinntaket for mye da du risikerer å ikke få i deg alt du trenger av vitaminer og næring

Anonymkode: 71a33...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ gå litt sulten for å gå ned i vekt - det er jo nettopp derfor det er så vanskelig. Men sulter du konstant spiser du gjerne for lite(eller bare for mye sukker/raske karbohydrater). Gå heller litt ned på inntaket enn opp. Som regel spiser man mer enn man tror. Blir du slapp og blablabla, får du evt. spise litt mer. 

Det er ikke så fryktelig vanskelig å finne ut hva som funker - særlig ikke hvis du teller kalorier nøyaktig. Går du ned i vekt, gjør du noe riktig. Men det betyr såklart ikke at man skal nøye seg med 1000 kcal om dagen.

0,5 kg til 1 kg vekttap i uken er det som anbefales, og om du klarer dette spiser du mest sannsynlig riktig for din målsetning.

Anonymkode: c25b4...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...