Gå til innhold

Hvilke joggesko?


Gjest M.A.D.D.E

Anbefalte innlegg

Gjest M.A.D.D.E

Jeg har bestemt meg for å begynne å jogge, hovedsaklig i skogen/grusvei. Men blir litt motløs av alle de ulike typene løpesko med dertil forskjellige teknologier o.l. Så lurte egentlig bare på om det er noen her som jogger i skog og mark, og som kan tipse meg om hvilke type sko jeg faktisk trenger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta turen til en sportsbutikk og spør om hjelp. 

Dersom det er lite fjell/stein ville jeg brukt vanlige joggesko. Hold deg unna fivefingers og nike free..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.A.D.D.E
Et øyeblikk siden, tekjerringa skrev:

Ta turen til en sportsbutikk og spør om hjelp. 

Dersom det er lite fjell/stein ville jeg brukt vanlige joggesko. Hold deg unna fivefingers og nike free..

Var innom XXL og de foreslo terrensko til 1700, men syns det blir litt drøyt for en nybegynner :P Så bare vanlige, lette joggesko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i asics gel kayano. 

Har bare brukt den typen de siste 13 årene, bruker de både til løping ute, løping på mølle og som arbeidssko (har i skrivende stund 6 par..) 

Men, har du løplabbet i nærheten av der du bor? Da anbefaler jeg å oppsøke de, ta en løpetest (du løper litt på mølle og det blir filmet hvordan du løper/nedslaget ditt er) og på den måten finne de perfekte skoene for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, M.A.D.D.E skrev:

Var innom XXL og de foreslo terrensko til 1700, men syns det blir litt drøyt for en nybegynner :P Så bare vanlige, lette joggesko?

Riktige sko er jo viktig! Både for selve løpegleden og for å forebygge skader.  

Anonymkode: 63b35...738

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.A.D.D.E
2 minutter siden, skruf skrev:

Jeg er veldig glad i asics gel kayano. 

Har bare brukt den typen de siste 13 årene, bruker de både til løping ute, løping på mølle og som arbeidssko (har i skrivende stund 6 par..) 

Men, har du løplabbet i nærheten av der du bor? Da anbefaler jeg å oppsøke de, ta en løpetest (du løper litt på mølle og det blir filmet hvordan du løper/nedslaget ditt er) og på den måten finne de perfekte skoene for deg. 

Tror ikke Løplabbet er i nærheten, men skal se nærmere på Asics! Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lite ekstratips. Bruk litt tid på å prøve sko slik at du kjenner om de er gode på din fot. Jeg kan f.eks. ikke bruke Adidas uansett hvor gode de ellers måtte være siden lesten overhodet ikke passer for min fot. Har du en G-sport butikk i nærheten så kan det være et tips å sjekke der, vet at i allfall noen av de butikkene vurderer skomodeller og behov omtrent på samme måte som Löplabbet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.A.D.D.E
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktige sko er jo viktig! Både for selve løpegleden og for å forebygge skader.  

Anonymkode: 63b35...738

Har prøvd meg på noen turer med et par joggesko fra ungdomstiden, og erfarte fort at det stemmer :P Syns bare det er vanskelig å velge riktig i skojungelen uten erfaring. Så får nok gå innom en sportsbutikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere butikker enn Løplappet som gjør analyse av løpsteget og kan anbefale sko etter det, jeg vet at både G-sport og Sport1 gjør det, men jeg vet ikke om de gjør det i alle butikker i landet. Men det du gjør er å gå et slikt sted for å se om du har vanlig pronasjon, eller om du over- eller underpronerer. Da er det litt lettere å velge sko ut fra hvor mye stabilitet du trenger. Si i fra hva du skal bruke skoen til og hvor mye penger du ser for deg å bruke, og så tar du det derfra. Det finnes mange gode løpesko i prisklassen 800 - 1200 kroner, og er du heldig så kan det være du finner fjorårets modell til enda lavere pris. 

For løping i skog og mark kan det være greit med sko som har litt grovere såle enn til løping på asfalt, for å få litt bedre grep. Men terrengsko til 1700 trenger du nok uansett ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tekjerringa skrev:

Ta turen til en sportsbutikk og spør om hjelp. 

Dersom det er lite fjell/stein ville jeg brukt vanlige joggesko. Hold deg unna fivefingers og nike free..

Jeg løper med fivefingers i skogen og synes det er helt topp. :) Deilig å kjenne underlaget, enkelt å holde balansen.

Anonymkode: 83ce7...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode sko trenger ikke være dyre. Så lenge de er stødig på foten og god demping skal de være greie. Som nevnt ovenfor så styr unna nike free, de er langt i fra stødig og gode men alle skal ha den likevel. Status altså... 

Jeg har brukt nike Pegasus, men har Asics nå. Fornøyd med begge

Anonymkode: 800dc...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du on du overpronerer, underpronerer eller normalpronerer? 

Test- ta en knebøy på en fot. Heller ankelen tydelig inn overpronerer du. Hvis ikke er det normalpronasjon-sko som er riktig for deg og din fot. 

Har du høy eller bred vrist? I så fall kan Nike bli et problem. Har du smal fot velger du Nike eller adidas.

Asics, mizuno og new balance er brede og gode på de fleste med litt bredere føtter. 

Jeg er veldig glad i Mizuno selv, jeg liker også godt adidas boston eller supernova. Men det finnes et hav av varianter. 

Det er ikke sikkert du trenger den skoen til 1700. Hvis du finner en sko som er god på foten, og som har nok demping ifht. terreng, din vekt og løpestil så kjører du på og velger den. 

Vær obs på at salomon har et rykte på å være litt glatte i sålen. Hvis du løper på stein/fjell. 

Jeg håper dette var litt utfyllende. Spør gjerne dersom du vil ha flere råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få gjort en sjekk hos G-sport om pronering, også hjelper de deg å finne en bra sko. Selv er jeg tilhenger av Asics og Adidas (Adistar og Supernova er de beste fra Adidas)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Saturday, April 30, 2016 at 10.59, M.A.D.D.E skrev:

Jeg har bestemt meg for å begynne å jogge, hovedsaklig i skogen/grusvei. Men blir litt motløs av alle de ulike typene løpesko med dertil forskjellige teknologier o.l. Så lurte egentlig bare på om det er noen her som jogger i skog og mark, og som kan tipse meg om hvilke type sko jeg faktisk trenger? :)

I en sportsbutikk får du profesjonell hjelp med å vrlge sko. Er du usikker går du i flere butikker eller til noen som tezter foten din. 

Anonymkode: 146b4...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.A.D.D.E

Takk for mange gode tips! Skjønner nå at joggesko ikke er joggesko, men må ta hensyn til pronasjon, bredde på fot o.l. Skal stikke innom en skikkelig sportsbutikk i morgen, og se nærmere på Asics (siden det virker som om mange har en forkjærlighet for dem), og Adidas og Nike (siden jeg har smale føtter).  :) Kjempe greit å få råd av mer erfarne løpere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest M.A.D.D.E
Den ‎04‎.‎05‎.‎2016 at 23.07, Freaky Fly skrev:

Hva ble konklusjonen, og hva slags sko endte du opp med? :)

Det ble et par Nike Zoom (vet ikke nøyaktig hva modellen heter, men var viktig at det stod "zoom' på dem :P))) ). I følge selgeren er de veldig gode allround sko, og veldig behagelige. Har brukt dem et par ganger, og fornøyd foreløpig hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...