Gå til innhold

Må en familie bestå av både sønner og døtre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

i min søskenflokk er vi fem jenter... Det har gått helt fint, tror aldri jeg har fått spørsmål om jeg mangler en bror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har to barn og fikk én av hver, som det ofte sies😏 Og jeg er glad for det å kunne ha både gutt og jente, med tanke på at vi uansett hadde bestemt oss for å få to barn - og ikke flere. For oss handler det om det praktiske og ikke minst økonomiske aspektet. To stk er helt perfekt for oss! Og da må jeg være ærlig og si at jeg er glad det ble begge deler💙💓

Anonymkode: 72f35...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

Din svigerfar har hatt sin tid med unger og sin sønn, blir feil å "please" dem med å skaffe dem et guttebarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk spør tror jeg ikke handler så mye om hva en familie bør bestå av, men om at de fleste forventer at man ønsker seg både gutter og jenter. Vi begynte med to gutter og fikk en del spørsmål om når jenta kom og at vi måtte prøve til vi fikk ei jente. Det føltes veldig rart. Ingen av de andre vi kjente med to barn, men med en gutt og ei jente, fikk spørsmål om å få flere barn. Vi merket at det ikke var like bra å ha to av samme kjønn (og to gutter mindre bra enn to jenter) som å ha en av hver. Nå ønsket vi tre barn allerede før vi begynte og fikk tilfeldigvis ei jente til slutt, men det irriterer meg litt at "alle" tror vi stopper nå bare fordi hun er jente og at det er underforstått at vi ikke hadde vært like glade om vi endte opp med tre gutter. (En vi kjenner kom til og med med kronkommentaren "Naboen vår fikk også tre barn. De må virkelig ha ønsket seg tre siden de hadde både gutt og jente fra før." :roll:) Jeg tror det beste er å bare overse kommentarene. Etterhvert går tiden og de innser at det kommer ikke flere barn og dere er faktisk fornøyde.

Det virker generelt som rommet for hva som regnes som "normalt" og "bra" i forhold til barn er veldig trangt. Man skal ikke få enebarn (stakkars), men alt over 4 er å befolke verden alene, så 2-3 er det eneste som er greit uten kommentarer. Man skal selvsagt ønske seg, og få, både gutt og jente. Man skal ikke få barn som veldig ung og ikke som veldig gammel. 24-25 til kanskje 32-33 er akseptabelt. Og det skal heller ikke være for kort (under 2 år) eller for lang (over 4-5) avstand mellom barna, for det blir selvsagt også kommentert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter og selv om en jente hadde vært velkommen, hadde jeg ikke blitt trist om jeg fikk en gutt til :-) 

Anonymkode: cedef...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er det litt alvor i det også. Mannen er alene barn, og det å få sønn er veldig viktig for bestefar blant annet. 

Anonymkode: 9c6ff...634

Bestefar fikk en sønn selv, men han fikk ingen døtre. Han burde være veldig fornøyd med at det endelig har kommet to jenter i familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Splitterpine
3 timer siden, smilejenta skrev:

Eh så rart sagt? "En familie bør selvsagt ikke bestå av både sønner og døtre" hvorfor er dette noe som ikke burdes og att på til er selvsagt? Er det en anbefaling fra helsevesenet etter regjeringen jeg ikke har fått med meg?

Du burde ordlegge deg annerledes.

Det skulle stå "må" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk som har en forventning om at folk skal ha barn av ulike kjønn, men samtidig ikke forventer at de skal få en haug med barn, rett og slett er veldig dårlige på statistikk... Det er ingen grunn til å ha en stor forventning om minst en av hvert kjønn hvis man bare får 2-3 barn. Skal man ha 10 barn kan jeg skjønne at forventningene er der, men samtidig er det slik at noen menn faktisk bare "produserer" ett kjønn, så har man 4 jenter er det litt vel naivt å tro at gutten kommer på femte forsøk... 

Kjønn kan ikke bestilles, og det er helt idiotisk av utenforstående å skape forventninger. Skaper jo også et stort press på det stakkars barnet. Hva hvis gutten elsker å gjøre det samme som storesøstrene, og vil leke med dukker og ta på seg kjole og ikke dra på fisketur? Er han mislykket da? Hva hvis en av søstrene har UTROLIG lyst til å fiske og leke med biler? Får hun ikke lov??? 

Jeg hadde ikke latt besteforeldre med så snevert kjønnssyn få lov til å påvirke mine barn i stor grad. De fikk værsågod ta alle eller ingen med på fisketur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det rareste jeg har lest.. Hvem bryr seg hva svigerfar mener om kjønn eller antall barn? :rolleyes: 

Anonymkode: 591eb...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere som "bare" har døtre eller "bare" sønner?  Jeg har 2 døtre, og spørsmålene om når sønnen kommer hagler inn fra alle kanter. Er det bare meg? Vi er fortsatt unge, men tre barn var ikke helt planen 

Anonymkode: 9c6ff...634

Det hadde vært enda verre hvis du hadde hatt to gutter, noe jeg har. Mitt inntrykk er at der viktigste er at man skal ha minst en datter, ellers er det jo ikke så nøye. Det er ikke like mye stas med disse guttene, tydeligvis!

 

Er gravid med nummer tre nå - fordi vi ønsker oss tre barn, ikke fordi vi vil ha en jente. Foreløpig er det ikke så mange som vet om graviditeten, men jeg gruer meg allerede til alle kommentarene, for jeg vet de kommer. Med førstemann var det ikke så nøye for folk, men med andremann var det jentegnål fra begynnelse til slutt. Slitsomt og sårende, som om en gutt nummer to liksom skulle være mindre verdt? Vi har ikke visst kjønn i de to første svangerskapene, men nå vil jeg be om å få vite, for jeg orker ikke alt maset - som helt sikkert vil bli enda verre denne gangen.

 

ja, jeg vet kvinner med jenter møter noe av det samme, men mitt klare inntrykk er at det er mye verre hvis man "bare" har gutter. 

Anonymkode: 03b2e...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter, har faktisk aldri fått spørsmål om når jenta kommer. Jeg har fått spørsmål om vi skal ha flere, men kjønn har aldri blitt nevnt. For min del så er ikke kjønn så viktig, to er et riktig antall for oss. Er veldig vi faktisk har fått to barn, det er ikke noen selvfølge. 

Anonymkode: ff23e...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter, og får mange spørsmål om når jenta kommer! Pleier å spørre tilbake om hvordan de kan være så sikre på at det blir jente da? 

Da jeg var på ultralyd i slutten av det andre svangerskapet så pratet jeg litt med legen om det. Hun hadde også to gutter, og fikk stadig spørsmål om jenta. Hun sa at hvis man ser på statistikken over de som får det tredje barnet, så er det de som har to gutter som topper lista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Susa skrev:

Hun sa at hvis man ser på statistikken over de som får det tredje barnet, så er det de som har to gutter som topper lista. 

 

Den forskjellen er svært liten. I følge SSB får 46,1% av kvinner med to gutter et tredje barn mot 44,4% av kvinner med to jenter. Av de som har en av hver får 40,4% et tredje barn. 

Blandt de som har fire barn av samme kjønn er det forøvrig omvendt, da er det flest kvinner med bare jenter (27%) som får ett barn til mot 25,5% av de som har bare gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som betyr noe er at barnet er friskt og sunt, ikke hvilket kjønn. 

Anonymkode: da5e6...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk altså.. De blir aldri fornøyde uansett hva du velger å gjøre. Hadde du fått et barn til som var gutt hadde det nok kommet kommentarer om at du måtte få ennå en gutt for å "jevne" det ordentøig ut siden du har to jenter.. 

En familie er komplett når DU mener den er komplett.

Anonymkode: 1d04b...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi har en jente, og jeg er gravid igjen nå, får en sønn om et par måneder. Ser noe av det samme hos folk når jeg sier at det blir en gutt. "Åh, så heldig som får en av hver". "Gutt og jente, helt perfekt jo". "Så bra, hadde jo vært kjedelig med to av hver". Når sant skal sies ønsket jeg meg faktisk to jenter, men sier jo ikke det til disse folka. Og gleder meg selvsagt til gutten som kommer!

Anonymkode: 30a33...dc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor det skal være så stas å ha en av hver, i stedetfor to av samme kjønn? :klo: Ikke har kjønn så mye å si på hvor gode venner de blir, og rent praktisk må det jo være greit med to av samme kjønn (mtp klær osv)? Og personligheten ligger jo ikke i kjønnet, så om man får en til av samme kjønn betyr det jo ikke at man får en baby som er klin lik den forrige... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2016 at 0.24, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere som "bare" har døtre eller "bare" sønner?  Jeg har 2 døtre, og spørsmålene om når sønnen kommer hagler inn fra alle kanter. Er det bare meg? Vi er fortsatt unge, men tre barn var ikke helt planen 

Anonymkode: 9c6ff...634

er jo absolutt null garanti for at neste blir gutt da... min bror har bare gutter.. ALDRI tenkt at de bør prøve igjen på jente.. 

man får det man får :) ingen kan velge, får man bare gutter så får man bare gutter... syns ikke folk skal legge seg opp i det.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg fdelte rom med på barsel hadde ei jente fra  før, og så fikk de gutt. Jeg sa at de var heldige som fikk en av hver, og fikk svar tilbake at de hadde nå ønska seg ei jente til! Da blei jeg litt paff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innerst inne så ønsket jeg meg ei jente til da jeg ble gravid med nummer to. Nå blir det ei jente også, men det hadde selvfølgelig også vært kjekt med en gutt! I alle fall så kommer ikke det at vi snart har to jenter til å spille inn på om vi ønsker et tredje barn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...