Gå til innhold

Har sånn angst for å kjøre bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok lappen for 2 år siden, brukte 100.000 kr for det fordi jeg måtte ta alle kjøretimer på kjøreskolen + sliter med angst. Men nå tør jeg ikke kjøre :( Er dette vanlig? Har gått til flere psykologer men det hjelper ikke. Jeg er så redd for at noen skal bli sint på meg og kjefte, eller bare at de viser fingeren eller noe. Jeg vet jeg ikke hadde taklet en sånn situasjon, og mest sannsynlig hadde det endt i et selvmordsforsøk. Er flere venner av meg som sliter med det samme, de har fått kjeft og blitt kalt hore av aggressive bilister. Så er ikke bare jeg som sliter med dette..

I tillegg er jeg redd for fyllekjørere og folk som er rusa. Jeg kan jo bare ha kontroll på meg selv, og setter jeg meg bak et ratt kan jeg potensielt dø pga fyllekjørere. Er også livredd lastebiler, er redd for at lasten skal falle av og drepe meg.. sånn som i den filmen Final Destination 5 der han ene fyren får en tømmerstokk i øyet. 

Er det noen som har kommet over angsten? Skal sies at jeg er en god sjåfør. Har tatt flere langturer med pappa, både i Sverige og til fjellet i Norge. Da var jeg helt rolig, men det var ikke så mye trafikk heller.. Men nå har jeg ikke kjørt på over 1 år. Har ikke råd til bil, og heller ikke råd til leiebil.

Anonymkode: 194b9...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager alså, men du er ikke en god sjåfør om du er redd, kjører med angst, redd for lastebiler etc. Høres ikke ut som du bør kjøre bll, det er ikke en menneskerett, og alle har ikke anlegg for det. 100 000 for kjøreopplæring forteller meg at du ikke har anlegg for å kjøre bil/ferdes på veien. Hvorfor skal du plent kjøre bil når du sliter sånn med det, ta bussen heller :) 

Anonymkode: a4124...402

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager alså, men du er ikke en god sjåfør om du er redd, kjører med angst, redd for lastebiler etc. Høres ikke ut som du bør kjøre bll, det er ikke en menneskerett, og alle har ikke anlegg for det. 100 000 for kjøreopplæring forteller meg at du ikke har anlegg for å kjøre bil/ferdes på veien. Hvorfor skal du plent kjøre bil når du sliter sånn med det, ta bussen heller :) 

Anonymkode: a4124...402

Er faren min som maser om at jeg skal kjøre.. han betalte 50.000 av lappen min. Men som sagt har jeg ikke råd til bil og får helt fullstendig noia av tanken på å kjøre. Det er dette med at menn skriker til meg jeg er mest redd for.. skjedde med en venninne som sagt og hun går til psykolog pga det.. hvorfor er menn så aggressive og slemme i trafikken? Det er ikke rart vi damer får angst. 

Anonymkode: 194b9...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er faren min som maser om at jeg skal kjøre.. han betalte 50.000 av lappen min. Men som sagt har jeg ikke råd til bil og får helt fullstendig noia av tanken på å kjøre. Det er dette med at menn skriker til meg jeg er mest redd for.. skjedde med en venninne som sagt og hun går til psykolog pga det.. hvorfor er menn så aggressive og slemme i trafikken? Det er ikke rart vi damer får angst. 

Anonymkode: 194b9...e89

Det var jeg som skrev forrige innlegg, og jeg er kvinne. Har aldri blitt skreket til eller blitt vist fingeren i trafikken. Aldri. Men jeg er en god sjåfør som kjører med selvsikkerhet, og er aldri redd, jeg har alltid likt å kjøre bil. Hvis dine venninner opplever å blir skreket på etc, så er det jo fordi de kjører uvettig, for seint, for nølende, noe som blir et irritasjonsmoment for andre bilister. Vi har tålmodighet med biler med L på, og kjøreopplæringsbiler at de kan vingle litt i valgene de tar på veien, men når det er en vanlig personbil, så forventes det at folkene kan kjøre bil og dermed blir til  irritasjon når det merkes i trafikken at noen kjører som tullinger, og det gjør nok dine venninner når de opplever slikt i trafikken. 

Anonymkode: a4124...402

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er faren min som maser om at jeg skal kjøre.. han betalte 50.000 av lappen min. Men som sagt har jeg ikke råd til bil og får helt fullstendig noia av tanken på å kjøre. Det er dette med at menn skriker til meg jeg er mest redd for.. skjedde med en venninne som sagt og hun går til psykolog pga det.. hvorfor er menn så aggressive og slemme i trafikken? Det er ikke rart vi damer får angst. 

Anonymkode: 194b9...e89

Det er alltid lurt å skylle på andre for sine egne begrensninger. Din frykt er ubegrunnet, det er alltid drittsekker, men man kan ikke gå rundt å være redd for det.

Jeg selv er redd for å kjøre bil, jeg sitter å underviser og viser en film der gipsplater faller av en lastebil. En mann kjører med sin kone, og de treffer gipsplatene. De intervjuer mannen, lastebilsjåføren rett etter, men kona kan ikke intervjues for hun svever mellom liv og død. Senere i filmen blir de intervjuet på nytt etter at de har fått beskjed om at hun døde. 

Jeg forteller også om personer som har krasjet og dødd fordi sikkerhetsbeltet er på feil, eller har snurr. Etterpå når jeg kjører hjem er jeg selv redd. Når jeg kjører gamle biler vet jeg at hvis jeg, eller bilen som kommer i mot er uoppmerksom i et par sekunder så dør jeg. I 80 km/t overlever jeg ikke. 

Å kjøre bil er det farligste jeg gjør, med unntak av å drikke alkohol. Det er naturlig å være redd. Men man må sette frykten i perspektiv, vi er 5 000 000 mennesker her i landet, det er under 1000 personer som vil dø og bli hardt skadet i trafikken (hardt skadet vil litt enkelt si at man får en permanent skade (147 drepte og 647 hardt skadde i 2014). Så sannsynligheten er 1 til 5000 ca. 

Hvis du ikke har bil eller mulighet til å låne en vet jeg ikke helt hva du skal gjøre, jeg ville lånt en bil (lån en ny) og kjørt i veier med lav fartsgrense. I nye biler kan du krasje i 70 km/t og gå fra ulykken (dersom du bruker beltet riktig, ingen snurr og stramt over hoften, ta av deg jakke eller tykke gensere). Hvis du kjører på veier med lavere fartsgrense er du trygg. Bli komfortabel med det, og så øker du farten.

Du kan også kjøre med låst dør, og du trenger ikke å snakke med noen når du parkerer. Jeg har selv mottatt lapp om at parkeringen min var idiotisk, og et par personer har vist meg fingeren. Det skadet meg ikke, av ting som kan skje i trafikken er å bli skjelt ut det jeg er minst bekymret over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jeg som skrev forrige innlegg, og jeg er kvinne. Har aldri blitt skreket til eller blitt vist fingeren i trafikken. Aldri. Men jeg er en god sjåfør som kjører med selvsikkerhet, og er aldri redd, jeg har alltid likt å kjøre bil. Hvis dine venninner opplever å blir skreket på etc, så er det jo fordi de kjører uvettig, for seint, for nølende, noe som blir et irritasjonsmoment for andre bilister. Vi har tålmodighet med biler med L på, og kjøreopplæringsbiler at de kan vingle litt i valgene de tar på veien, men når det er en vanlig personbil, så forventes det at folkene kan kjøre bil og dermed blir til  irritasjon når det merkes i trafikken at noen kjører som tullinger, og det gjør nok dine venninner når de opplever slikt i trafikken. 

Anonymkode: a4124...402

Merkelig nok opplever jeg det motsatte, at folk kjører som idioter med en gang jeg har på skoleskiltet. Mens når det er nede kjører folk som prester. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det teit å ta kjøretimer ved en kjøreskole selv om jeg har lappen? Bare for å freshe opp litt? Tør ikke leie bil og kjøre alene, føles tryggere å kjøre sammen med noen. Jeg syns egentlig det er gøy å kjøre, men jeg har sånn kontrollbehov og tenker på alt som kan skje.. også er jeg redd for menn fordi det er så mange som er slemme og gale. Alle som har kjørt med meg sier at jeg er en trygg sjåfør og rolig. 

Anonymkode: 194b9...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎04‎.‎2016 at 23.49, AnonymBruker skrev:

Beklager alså, men du er ikke en god sjåfør om du er redd, kjører med angst, redd for lastebiler etc. Høres ikke ut som du bør kjøre bll, det er ikke en menneskerett, og alle har ikke anlegg for det. 100 000 for kjøreopplæring forteller meg at du ikke har anlegg for å kjøre bil/ferdes på veien. Hvorfor skal du plent kjøre bil når du sliter sånn med det, ta bussen heller :) 

Anonymkode: a4124...402

TS er i kraft av sin frykt, potensielt farlig trafikant. Merk: potensielt.

Alle som har blitt bøtelagt, mistet førerkortet eller fått fengselsstraff for brudd på trafikkreglene har bevist at de er en fare i trafikken.

Hvem av disse to gruppene bør egentlig miste førerrett resten av livet?

Anonymkode: b1201...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2016 at 0.14, AnonymBruker skrev:

Er det teit å ta kjøretimer ved en kjøreskole selv om jeg har lappen? Bare for å freshe opp litt? Tør ikke leie bil og kjøre alene, føles tryggere å kjøre sammen med noen. Jeg syns egentlig det er gøy å kjøre, men jeg har sånn kontrollbehov og tenker på alt som kan skje.. også er jeg redd for menn fordi det er så mange som er slemme og gale. Alle som har kjørt med meg sier at jeg er en trygg sjåfør og rolig. 

Anonymkode: 194b9...e89

Nei, det er masse folk som gjør det, nå er de visstnok vanligvis gamle og usikre, men det går litt for det samme. Faktisk burde alle som ikke har kjørt på en lengre periode gjøre det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29/4/2016 at 0.14, AnonymBruker skrev:

Er det teit å ta kjøretimer ved en kjøreskole selv om jeg har lappen? Bare for å freshe opp litt? Tør ikke leie bil og kjøre alene, føles tryggere å kjøre sammen med noen. Jeg syns egentlig det er gøy å kjøre, men jeg har sånn kontrollbehov og tenker på alt som kan skje.. også er jeg redd for menn fordi det er så mange som er slemme og gale. Alle som har kjørt med meg sier at jeg er en trygg sjåfør og rolig. 

Anonymkode: 194b9...e89

Redd menn? Dette synes jeg er rart. Tror du sliter med andre ting enn det å kjøre bil. 

Den farligste trafikantee jeg har møtt de siste ukene, var en kvinne. (fikla med mobiltlf i 90 km/t) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de beste tingene man kan gjøre for å bli kvitt angst er å konfrontere den. Men da selvsagt med gradvis tilnærming slik at man kan jobbe seg gjennom angsten.

Start i det små - om så bare sett deg i førersetet i fem minutt og så gå ut av bilen igjen om det er nok første gangen. Så kjører du en liten runde - kun ned i butikken og opp igjen, eller tilsvarende. Start i det små, så små steg som du må ta for å klare å mestre det.

Anonymkode: e7a58...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. april 2016 at 23.54, AnonymBruker skrev:

Er faren min som maser om at jeg skal kjøre.. han betalte 50.000 av lappen min. Men som sagt har jeg ikke råd til bil og får helt fullstendig noia av tanken på å kjøre. Det er dette med at menn skriker til meg jeg er mest redd for.. skjedde med en venninne som sagt og hun går til psykolog pga det.. hvorfor er menn så aggressive og slemme i trafikken? Det er ikke rart vi damer får angst. 

Anonymkode: 194b9...e89

Vi damer får angst? Jeg har ikke angst for å kjøre bil. Jeg kjører nok en god del mer enn gjennomsnittet og har aldri opplevd at noen har vist fing til meg eller skreke til meg. 

Edit: Høres også veldig merkelig ut at venninnen din må gå til psykolog kun fordi noen ropte noe til henne. Da må det nesten ligge noe annet bak. Litt må en da tåle. 

Endret av Mayoo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dame, og har ikke angst for å kjøre bil. Jeg er vel derimot de som kan finne på å vise fingeren om det er sinker jeg har foran meg, og jeg blir forbanna over folk som ikke kan reglene. 

La være å kjøre, det er ikke kjøringen som er problemet ditt, det er angsten din, og da spesielt mot menn. Det er bare du som har fått for deg at kjøringen er det som gjør angsten verst. Jobb med angsten, når den er under kontroll kan du tenke på bilkjøring igjen. 

Anonymkode: e2502...c51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid synes det er så merkelig med bilister som legger seg på tutern og viser fingeren med en gang noen kjører 10 km/t under fartsgrense.

Bilister som derimot kjører 10 km/t over grensa, og ofte raskere enn det også, får kjøre i fred. Tilsynelatende uten å verken irritere eller skremme noen.

Lurer på hva som er farligst. 

Anonymkode: b1201...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dolce skrev:

Redd menn? Dette synes jeg er rart. Tror du sliter med andre ting enn det å kjøre bil. 

Den farligste trafikantee jeg har møtt de siste ukene, var en kvinne. (fikla med mobiltlf i 90 km/t) 

https://www.youtube.com/watch?v=ZUOw_Bu4ZNM 

Du har tydeligvis ikke møtt han.

4 timer siden, Mayoo skrev:

Vi damer får angst? Jeg har ikke angst for å kjøre bil. Jeg kjører nok en god del mer enn gjennomsnittet og har aldri opplevd at noen har vist fing til meg eller skreke til meg. 

Edit: Høres også veldig merkelig ut at venninnen din må gå til psykolog kun fordi noen ropte noe til henne. Da må det nesten ligge noe annet bak. Litt må en da tåle. 

Se videoen over, noen folk er litt aggressive. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid synes det er så merkelig med bilister som legger seg på tutern og viser fingeren med en gang noen kjører 10 km/t under fartsgrense.

Bilister som derimot kjører 10 km/t over grensa, og ofte raskere enn det også, får kjøre i fred. Tilsynelatende uten å verken irritere eller skremme noen.

Lurer på hva som er farligst. 

Anonymkode: b1201...514

Du vet hva de sier, alle som kjører saktere enn meg er idioter, og alle som kjører fortere er klin gæren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ambivalentReaction skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=ZUOw_Bu4ZNM 

Du har tydeligvis ikke møtt han.

Se videoen over, noen folk er litt aggressive. 

Du vet hva de sier, alle som kjører saktere enn meg er idioter, og alle som kjører fortere er klin gæren. 

Gidder ikke å logge meg inn for å se den. 18-års aldersgrense. Går ut i fra at videoen ikke var fra Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Mayoo skrev:

Gidder ikke å logge meg inn for å se den. 18-års aldersgrense. Går ut i fra at videoen ikke var fra Norge? 

Haha jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid synes det er så merkelig med bilister som legger seg på tutern og viser fingeren med en gang noen kjører 10 km/t under fartsgrense.

Bilister som derimot kjører 10 km/t over grensa, og ofte raskere enn det også, får kjøre i fred. Tilsynelatende uten å verken irritere eller skremme noen.

Lurer på hva som er farligst. 

Anonymkode: b1201...514

Definitivt de som kjører for sakte. Det gir forbikjøringer, irritasjon og hissige bilister. Er føret ok er det absolutt ingen vits i å kjøre ti km under fartsgrensen. På nesten alle veier i Norge med 80 eller oppover er fartsgrensen generelt sett for lav. Tettbygde strøk er noe helt annet. 

Anonymkode: e2502...c51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mayoo skrev:

Gidder ikke å logge meg inn for å se den. 18-års aldersgrense. Går ut i fra at videoen ikke var fra Norge? 

Den er fra forrige uke i Ski sentrum hvis jeg husker riktig. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Definitivt de som kjører for sakte. Det gir forbikjøringer, irritasjon og hissige bilister. Er føret ok er det absolutt ingen vits i å kjøre ti km under fartsgrensen. På nesten alle veier i Norge med 80 eller oppover er fartsgrensen generelt sett for lav. Tettbygde strøk er noe helt annet. 

Anonymkode: e2502...c51

Her tar du grundig feil. En analyse fra 2010 viste at 50 personer færre ville blitt drept og 121 færre hardt skadde hvis alle holdt fartsgrensen. Det er 50 ut av 210, så mange dør absolutt ikke av dårlige forbikjøringer. Å provosere til noen flere forbikjøringer er ikke så ille, og det er heller de som foretar meningsløse forbikjøringer vi må få gjort noe med.

Forskjellen mellom 70 og 90 er at i 70 overlever de fleste, og i 90 gjør de ikke det. Fartsøkning fører både til økte konsekvenser og høyere forekomst av ulykker (begge er godt dokumentert).

Jeg er ikke enig i at 80 generelt sett er for lav, med mindre man kun kjører på E6 og E18 og en håndfull gode veier på Østlandet. De fleste veier med generelle fartsgrenser er alt for dårlig til å kjøre i 80 på, og den generelle fartsgrensen burde nok senkes til 70 (nettopp fordi man da har mye bedre odds for å overleve ved en kollisjon). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der gutten på scooteren må jo ha seriøse problemer. Ser ut som han satt ut foten med vilje for at hun skulle kjøre over.

 

Anyway. Min mor har også angst for å kjøre bil. Ikke helt sikker på nøyaktig hva hun er redd for, men det er ikke verre enn at hun ikke kjører. Bilkjøring er ikke en menneskerett.

Anonymkode: 6f47c...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...