Gå til innhold

Uten grunn, plutselig angst. J**lig stor påkjenning. Vurderer å avlyse viktig avtale. Noen erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt sånn ut av det blå fikk jeg voldsomme hjertebank, vondt i brystkassen og pustet helt feil. Jeg var hos tannlegen. Jeg klarte å hente meg inn, men nå er jeg sterkt bekymret for at det vil gjenta seg, og spesielt til tannlegen. Jeg har time førstkommende onsdag, har bestemt meg for å avbestille, for dette klarer jeg bare ikke. 

Jeg vet ikke hva jeg bør gjøre. Problemet er at det er snakk om en komplisert visdomstann som må fjernes, og det så fort som mulig. Ærlig talt, den angsten jeg opplevde, gjør at jeg heller kan leve med den visdomstannen enn å oppleve noe så ekkelt og veldig utenfor min kontroll.

Har aldri hørt om at folk kan få angst, sånn helt uten videre, ut av det blå. Det er sprøtt.

Hva gjør man? Dere som evt. har erfaringer? Jeg kan bare ikke gjennomføre tannlegetimen. Men er redd for at det vil bli verre. J*vlig slitsomt.

 

Anonymkode: 3b4ad...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv sittet og rista i tannlegestolen, så ille at tannlegen måtte ta en pause og få assistenten til å roe meg ned. 

Det handler om pusten din, kontrollerer du den kontrollerer du angsten. 

Viktig å puste dypt inn og heeeelt ut hver gang. 

Anonymkode: eb264...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carly-Chardonnay

Har slitt med angst selv, men er frisk nå. Husker den hjertebankinga du nevner. Det jeg ville gjort er å visualisere fordelene med å gå til tannlegetimen din :) Tenk så kjedelig å ha en vond visdomstann. Du kan få beroligende før du drar til tannlegen, hvis du kontakter fastlegen din. Evt kan du belønne deg selv når du er ferdig.. f.eks etter du har vært hos tannlegen kan du unne deg noe nytt til boligen din/nytt antrekk/osv. Jeg fant forresten en app på mobilen mot panikkangst! Den heter et eller annet med anxiety attacks (har ikke tlf her nå så jeg kan sjekke, da den gikk tom for strøm), men bare søk etter anxiety eller psychology apper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du beskriver et typisk panikkanfall. Det kommer som regel helt ut av det blå uten noen særlig årsak. Du er ikke alene om dette, men jeg forstår at det er ubehagelig. 

Er det noe du kan gjøre for å forebygge disse angstfølelsene du sitter med nå? Hva med å ringe til tannlegekontoret for å lufte tankene litt og høre om evt. tilrettelegging? 

Anonymkode: 193a3...e4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv sittet og rista i tannlegestolen, så ille at tannlegen måtte ta en pause og få assistenten til å roe meg ned. 

Det handler om pusten din, kontrollerer du den kontrollerer du angsten. 

Viktig å puste dypt inn og heeeelt ut hver gang. 

Anonymkode: eb264...a7a

Jeg prøvde å puste "riktig", men stresset veldig med å hente meg inn. Jeg ville at ting skulle bli som før, men hadde null kontroll. Flaut er det også! Skal prøve å huske det med pusten, men blir stresset av at det er folk som ser meg sånn.

Anonymkode: 3b4ad...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev:

Har slitt med angst selv, men er frisk nå. Husker den hjertebankinga du nevner. Det jeg ville gjort er å visualisere fordelene med å gå til tannlegetimen din :) Tenk så kjedelig å ha en vond visdomstann. Du kan få beroligende før du drar til tannlegen, hvis du kontakter fastlegen din. Evt kan du belønne deg selv når du er ferdig.. f.eks etter du har vært hos tannlegen kan du unne deg noe nytt til boligen din/nytt antrekk/osv. Jeg fant forresten en app på mobilen mot panikkangst! Den heter et eller annet med anxiety attacks (har ikke tlf her nå så jeg kan sjekke, da den gikk tom for strøm), men bare søk etter anxiety eller psychology apper. 

 Tusen takk for tips. Hvis du har mulighet, kan du legge ut navn på appen når du har mulighet til det? Kan også søke, men mobilen er til lading, så må vente.

Jeg blir faktisk helt skjelven av å tenke på det som skjedde meg. Jeg er en omgjengelig person som tåler godt mye rart, takler det godt, men i dag, det kom som klar lyn helt ut av det blå. Det var en temmelig sjokkartet opplevelse. Og pinlig. Spesielt fordi tannlegen så det, og det er en tannlege jeg går fast til regelmessig, så at han skulle se meg slik og jeg var slik. Jeg har mest lyst til å bytte tannlege, så flaut var det :/

Anonymkode: 3b4ad...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at du beskriver et typisk panikkanfall. Det kommer som regel helt ut av det blå uten noen særlig årsak. Du er ikke alene om dette, men jeg forstår at det er ubehagelig. 

Er det noe du kan gjøre for å forebygge disse angstfølelsene du sitter med nå? Hva med å ringe til tannlegekontoret for å lufte tankene litt og høre om evt. tilrettelegging? 

Anonymkode: 193a3...e4c

Jeg er usikker på hva som utløste denne angsten eller panikkangsten som du skriver. Jeg var bare til tannlegen, som så mange ganger før uten at jeg har reagert slik. Det kom bare plutselig og det ble en særdeles pinlig affære for jo mer jeg prøvde å hente meg inn, jo verre ble det og jeg hadde god lyst til å bare stikke av og det var vel det jeg omtrent gjorde, ut av tannlegekontoret så fort jeg kunne.

Er rett og slett overrasket for jeg er ikke en "typisk" person som ville falle inn under denne kategorien over folk som får angst. For jeg har lite angst sånn generelt sett.

Anonymkode: 3b4ad...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carly-Chardonnay
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Tusen takk for tips. Hvis du har mulighet, kan du legge ut navn på appen når du har mulighet til det? Kan også søke, men mobilen er til lading, så må vente.

Jeg blir faktisk helt skjelven av å tenke på det som skjedde meg. Jeg er en omgjengelig person som tåler godt mye rart, takler det godt, men i dag, det kom som klar lyn helt ut av det blå. Det var en temmelig sjokkartet opplevelse. Og pinlig. Spesielt fordi tannlegen så det, og det er en tannlege jeg går fast til regelmessig, så at han skulle se meg slik og jeg var slik. Jeg har mest lyst til å bytte tannlege, så flaut var det :/

Anonymkode: 3b4ad...087

Fant det ut nå som mobilen er ladet :) Stop panic and anxiety heter den på min tlf. Jeg har samsung da, så vet ikke om det varierer fra merke til merke. Fant den hvertfall på google play. Kan jo være verdt å teste. Håper du finner ut av det og kommer deg til tannlegen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev:

Fant det ut nå som mobilen er ladet :) Stop panic and anxiety heter den på min tlf. Jeg har samsung da, så vet ikke om det varierer fra merke til merke. Fant den hvertfall på google play. Kan jo være verdt å teste. Håper du finner ut av det og kommer deg til tannlegen! 

Takk! Sjekker når jeg får muligheten! :)

Anonymkode: 3b4ad...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er rett og slett overrasket for jeg er ikke en "typisk" person som ville falle inn under denne kategorien over folk som får angst. For jeg har lite angst sånn generelt sett.

Anonymkode: 3b4ad...087

En av de mest stødige personene jeg kjenner opplevde også dette i fjor. Han trodde han skulle dø og forstod ikke hvorfor ikke folk rundt han ringte ambulanse, for som han sa, han er ikke en "sånn" person. Men det var panikkangst som gikk over av seg selv etter en halvtimes tid. Kanskje du blir beroliget av å høre at for han var det en engangsgreie, han har ikke opplevd det igjen siden da.

Anonymkode: 95353...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE la angsten ta deg. Gjør alt du har planlagt og ikke si nei eller dropp ting på grunn av redsel for å få angsten. Angst er absolutt ikke farlig. Det føles fælt ja! Men dersom du unngår situasjoner hvor du tror du kan få angst i så vil ting bare bli verre. Du må gjøre som normalt og dermed lære deg at angsten faktisk ikke nødvendigvis oppstår i de situasjonene du tror. Og om det først skulle skje så må du puste rolig, huske at det "bare" er angst og ikke noe farlig, at mest sannsynlig er det kun du som merker det og ingen rundt deg, prøve å fokusere på noe annet (ta gangetabellen for deg selv, telle baklengs fra 100 e.l.). Du må ikke gå ut av situasjonen. Tenk at dette skal du klare, stå i det og så vil du føle deg veldig fornøyd når situasjonen er ferdig og du har taklet den :) Noe som igjen kan føre til at du ikke får angst i samme situasjon igjen, siden du taklet den sist gang :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av de mest stødige personene jeg kjenner opplevde også dette i fjor. Han trodde han skulle dø og forstod ikke hvorfor ikke folk rundt han ringte ambulanse, for som han sa, han er ikke en "sånn" person. Men det var panikkangst som gikk over av seg selv etter en halvtimes tid. Kanskje du blir beroliget av å høre at for han var det en engangsgreie, han har ikke opplevd det igjen siden da.

Anonymkode: 95353...e02

Det er trøst i å vite at selv også stødige personer kan oppleve å få plutselig angst. Det var helt vanvittig mens det stod på, jeg tenkte ikke på døden, men hvor ekkelt det føles over hele brystet, det var som om noen trykket på brystkassen og hjertet herjet noe helt vanvittig. Jeg ante ikke mine råd og hva jeg skulle gjøre i det hele tatt. Samtidig som jeg et lite sted langt inne i meg, ble stresset av at det var folk rundt meg og som så meg ha en skikkelig dårlig "øyeblikk". Håper virkelig at det var en engangsgreie!

Anonymkode: 3b4ad...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Luckiness skrev:

IKKE la angsten ta deg. Gjør alt du har planlagt og ikke si nei eller dropp ting på grunn av redsel for å få angsten. Angst er absolutt ikke farlig. Det føles fælt ja! Men dersom du unngår situasjoner hvor du tror du kan få angst i så vil ting bare bli verre. Du må gjøre som normalt og dermed lære deg at angsten faktisk ikke nødvendigvis oppstår i de situasjonene du tror. Og om det først skulle skje så må du puste rolig, huske at det "bare" er angst og ikke noe farlig, at mest sannsynlig er det kun du som merker det og ingen rundt deg, prøve å fokusere på noe annet (ta gangetabellen for deg selv, telle baklengs fra 100 e.l.). Du må ikke gå ut av situasjonen. Tenk at dette skal du klare, stå i det og så vil du føle deg veldig fornøyd når situasjonen er ferdig og du har taklet den :) Noe som igjen kan føre til at du ikke får angst i samme situasjon igjen, siden du taklet den sist gang :) 

Takk :) Jeg håper virkelig jeg klarer å finne en måte å unngå å få angst. Vel, det ble merket at jeg hadde angst, dessverre. Det er, i ettertid, det verste, for jeg aner jo ikke hvordan det måtte ha sett ut for de andre. Jeg liker ikke så godt at andre har sett meg "ramle" sammen. Jeg er en såkalt sterk person, så det å være det motsatte var fryktelig, så jeg håper bare ikke at det fester seg.

Jeg skal huske på at angst ikke er farlig, og evt. gjøre noe om jeg kjenner en angst er på vei, men jeg kjente ingenting før angsten plutselig kom, så er ikke sikker på hvordan jeg kan forebygge :/

Tar til meg rådene, og takk for dem :)

Anonymkode: 3b4ad...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok angst/panikkanfall, ja. Men det fine er at det er hos tannlegen:) Mange er kjemperedd for akkurat tannlege. Så tannlegen vil kunne hjelpe deg hvis det blir vanskelig og de takler sånt. Noen får faktisk beroligende ol hvis det skikkelig, skikkelig krise. Som når de skal fjerne visdomstenner. Du kan helt fint fortelle tannlegen at du er redd du vil få panikk. 

Anonymkode: aa1f1...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Jeg håper virkelig jeg klarer å finne en måte å unngå å få angst. Vel, det ble merket at jeg hadde angst, dessverre. Det er, i ettertid, det verste, for jeg aner jo ikke hvordan det måtte ha sett ut for de andre. Jeg liker ikke så godt at andre har sett meg "ramle" sammen. Jeg er en såkalt sterk person, så det å være det motsatte var fryktelig, så jeg håper bare ikke at det fester seg.

Jeg skal huske på at angst ikke er farlig, og evt. gjøre noe om jeg kjenner en angst er på vei, men jeg kjente ingenting før angsten plutselig kom, så er ikke sikker på hvordan jeg kan forebygge :/

Tar til meg rådene, og takk for dem :)

Anonymkode: 3b4ad...087

Værsågod! :)

Jeg er klar over at det kan være vanskelig å vise "svakheter" når man normalt sett fremstår som sterk. Men husk at å tørrevise "svakheter" også er å være sterk :) Misforstå meg rett, "svakhet" er et ord jeg ikke liker å bruke. For jeg tenker ikke at noen har svakheter. Men kom ikke på et bedre ord å bruke og forklare med i denne sammenhengen. Håper du forstår :)
Kanskje kan du fortelle om disse angstopplevelsene til venner du ofte er med og familie? Jeg tror det kan lette en stor byrde av dine skuldre. Og dette kan jo igjen føre til redusert angst siden du ikke lenger er redd for å vise andre at du har det :) Flere har angst enn man tror! Kanskje andre du kjenner også har det. 

Nå er det, ut i fra mitt syn, kun kommet gode råd i denne tråden. Du kan godt prøve dem, men du kan også ta kontakt med fastlegen for å få hjelp. Fastlegen din kan lære deg teknikker for å håndtere angst, henvise deg videre til psykolog/annen behandler eller evt. gi resept på medisin dersom h*n anser det som nyttig :) Er du student så har de fleste byer (og muligens mindre steder?) helsetasjon eller lignende type tjeneste for studenter. Dette pleier å være gratis. Og det er gratis lege/psykolog ofte. Vet også at flere studentorganisasjoner som SIB (i Bergen) f.eks. tilbakebetaler penger brukt på egenandeler hos lege/psykolog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få angst for angsten iallefall. Da er du i en dårlig sirkel. Jeg sleit med panikkangst i årevis før det plutselig en dag var vekk. Jeg tror jeg trigget det mye selv fordi jeg var så redd det skulle skje og det var så flaut. Tilslutt så aksepterte jeg at det skjedde.

Roet meg selv med å fortelle meg selv at det "bare" var angst. Pustet meg igjennom det, dype rolige magadrag. Prøvde å fokusere på noe annet (strikk rundt armen som jeg dro i når jeg kjente det kom avbrøt flere angstanfall for meg).

Og uansett, tenk at mange har det. Og tannleger har sett mye værre ting. Jeg har en venninne som er tannlege. Det hun prater om er elendig tannhygiene. Resten virker det ikke som hun registrerer engang. 

Anonymkode: b0243...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som panikkangst. Det er ganske vanlig og tannleger lærer om dette på studiet for det er mange som får panikk hos tannlegen. Ellers er det lurt å akseptere angsten. Jo mer du prøver å unngå/få den vekk, jo verre blir det. Oftest er det ikke så synlig som man føler.

Anonymkode: 91a7d...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri hatt angst før jeg fikk mitt første panikkanfall i en situasjon hvor jeg verken var redd eller nervøs. Trodde jeg skulle dø, og forstod ikke hva som skjedde. En helt merkelig følelse. Googlet og fant raskt ut av hva det var. Etter dette skjedde det noen ganger til - også i situasjoner hvor jeg i utgangspunktet var helt rolig. Det kunne utarte seg litt forskjellig, men ekstremt høy puls gikk igjen. 

Det verste man kan gjøre i slike situasjoner, er å isolere seg. I starten tenkte jeg: "for noe tull, jeg vil heller sitte hjemme enn å oppleve dette igjen", men innså at dette bare kunne gjøre det langt verre. Så heldigvis fortsatte jeg å leve livet som normalt, og lærte at pusting er nøkkelen. Det hender fremdeles at jeg kan kjenne på begynnende panikkanfall - økt puls og nervøsitet, men da passer jeg på å puste godt ut og inn - helt til det roer seg. Så til nå har jeg kontrollert alle begynnende panikkanfall, slik at det ikke blir jævlig slik som de første gangene hvor jeg ikke forstod noen ting og begynte å hyperventilere.

Jeg har som sagt ikke angst, men har vært mye stresset - og selv om jeg ikke kjenner så godt at jeg stresser, er det mest sannsynlig dette som har utløst panikkanfallene. Da bør man hvert fall ikke isolere seg slik at det faktisk utvikler seg til et angstproblem(angst for å få nye anfall f.eks.)

Panikkanfall utløst av tannlegebesøk er ikke det verste, da man vanligvis sjeldent går til tannlege og det er en trøst at ingen er glade i å gå til tannlege. Det er ganske normalt.

Pust godt inn og ut neste gang, og du vil komme deg gjennom det. Det blir ikke lettere senere. Eventuelt kan du kanskje få noe beroligende av f.eks. fastlege i forkant, som du kan ta i situasjoner hvor du får panikk - som hos tannlegen. Jeg har venninner som ellers ikke har angst, men får utskrevet angstdempende før de skal på fly pga. flyskrekk.

Anonymkode: 0dfb0...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...