Gå til innhold

Spørsmål om opphavsrett - trenger hjelp


Gjest Ms. Daisy

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Daisy

Noen som vet om man har lov å legge ut film av kor som synger sanger fra sangbøker? Usikker på dette med opphavsrett. Alle medlemmer som synger har godtatt at det blir lagt ut på Facebook sidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal dere være helt sikker bør sangen (både tekst og noter) være falt i det fri også, altså at det er 70 år siden alle opphavsmenn døde.

Om ikke må dere, om alt skal gjøre legalt betale TONO for å legge ut sangene, da dere ikke selv eier de.

Jeg tror du kan komme rundt det med å kun ha svært korte klipp fra hver sang om det er nyere sanger, tror 10 sekunder var grensen, men dette finner jeg ikke kilden på akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy
20 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Mener det er lov i Norge. Ikke i USA.

Tusen takk. Var en Amerikansk dame som opplyste meg om at det kanskje var noe her.

4 minutter siden, Tekopper skrev:

Skal dere være helt sikker bør sangen (både tekst og noter) være falt i det fri også, altså at det er 70 år siden alle opphavsmenn døde.

Om ikke må dere, om alt skal gjøre legalt betale TONO for å legge ut sangene, da dere ikke selv eier de.

Jeg tror du kan komme rundt det med å kun ha svært korte klipp fra hver sang om det er nyere sanger, tror 10 sekunder var grensen, men dette finner jeg ikke kilden på akkurat nå.

Sangene er fra 1800 tallet vi jeg tro - så opphavsmannen er nok long gone. 

 

Tusen takk begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ms. Daisy skrev:

Tusen takk. Var en Amerikansk dame som opplyste meg om at det kanskje var noe her.

Sangene er fra 1800 tallet vi jeg tro - så opphavsmannen er nok long gone. 

 

Tusen takk begge :)

Da bør det være safe. Men husk at om sangen er oversatt skapes det ett nytt åndsverk, og man da må gå 70 år etter oversetter død før den er i det fri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...