Gå til innhold

Har alt jeg ønsker meg, men er sliten småbarnsmamma...klaging eller reelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to friske små barn, er gift med snill mann, eier hus og bil. Fast jobb. Ingen hund, men vil heller ikke ha det,

a4-livet er med andre ord i boks. Og jeg er der jeg vil være i livet, absolutt. Savner ikke frie studentlivet Osv.

men jeg er så utrolig sliten, hele tiden. Er dette klaging eller noe jeg bør se på som et reelt problem?

 

Anonymkode: a63b1...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sliten og legger deg med et smil så er det vel ikke noe å bekymre seg over. :) Hvis du legger deg å gruer deg til å våkne da ville iallfall jeg vært bekymret...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer jo an på hvordan sliten du er. det kan være at det er noe så enkelt som jernmangel osv som gir deg mindre energi i hverdagen, eller det kan være noe som plager deg som gjør at du blir utmattet :) ville tatt meg en tur til legen for å ta noen blodprøver, å finner de ikke noe så snakk med legen om hvordan du har det så kanskje han vil legge frem at du skal ta en par psykolog timer :) 

Anonymkode: 43180...b70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt nå tatt en tur til legen for å sjekke om jeg hadde nok av div vitaminer, mineraler mm i kroppen.

Det er slitsomt med barn og jobb, pluss forhold som skal holdes ved like, men det er greit å se om kroppen har det optimalt også. 

 

Selv var jeg så trøtt og sliten en periode at jeg iblant kunne sovne, mens jeg satt på toalettet. Dette var ikke i spedbarnsfasen og hadde jeg vært litt smartere da, ville jeg sjekket det jeg nevner over. Ser nemlig at en del av symptomene jeg hadde er de samme som ved ekstrem mangel på vitamin D. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotteri

Spørs hva du mener med alltid sliten.

Alltid trøtt, men klarer fint daglige gjøremål? Sannsynligvis usjarmerende syting. 

Utmattet på en måte som gjør at du er fysisk og/eller psykisk dårlig? Ta en tur til legen og sjekk stoffskifte etc. Mulig du har en sykdom som gir symptomene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker jeg var veldig veldig sliten med to små barn. Tror det er den mest krevende tiden. I tillegg er det i grunn da man ser hvor mye det kreves; den første rosa skyer-fasen er forbi, der man har klart å få på plass kjernefamilien, men så ser man at nå er det myyye jobb fremover, både på hjemmebane og i tillegg skal man være så veldig flink å jobbe som vanlig. Det går litt på det psykiske her, man blir nødt til å innse at livet er vesentlig forandret.

Men tro meg, denne slitsomme tiden går gradvis over! Om litt har du to større barn som dere koser dere masse med. Og kanskje får lyst på en til igjen (som oss ;-) Mitt råd er å prøve å innrette deg/dere best mulig. Kan du jobbe litt redusert en periode? Legge lista lavt med tanke på husarbeid og leie inn vaskehjelp. Prøv å finne noen rom for hvile for deg selv og gjøre noe som er hyggelig for deg selv. Klem

 

Anonymkode: 6dcf6...112

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig at du bare er "normalt" sliten, men for å utelukke noe ville jeg gått til legen og bedt om å få tatt blodprøver. 

For noen år siden var jeg fullstendig ødelagt, og trodde jeg var ekstremt lat.... Viste seg at jeg var så å si tom for både D-vitamin og B12-vitamin, uten at jeg ante at jeg var det.... Legen syntes det var imponerende at jeg sto på beina, men sa at det ofte kommer snikende sånn at an overkompenserer helt til det ikke går lenger...

Enkel ting å fikse, og dumt å gå med det lenger enn man må hvis det er problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glad jeg ikke har barn og kan sove til kl 12 i morgen :) Ingen skrikende barn. Skjønner ikke at folk orker jeg. 

Anonymkode: 71daa...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

En ting er å sjekke de overnevnte forslagene om å sjekke vitaminer, jern osv. Tja også må du bare hente deg inn på alle måter du kan, legge deg tidlig, krev en lur midt på dagen i helgene og stapp øreproppene i. Demp bruk av tv,pc og mobil osv og gjør noe "meditativt"  om det så er å løse kryssord eller fargebok altså, sitte for deg selv når unga ser barne tv, høre på musikk om det gir deg ro og stenge ute hverdagen. Man blir sliten av å være "på" hele tiden. Let frem ro. Ellers så er det en slitsom fase i livet,ja. 

Endret av summesumbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et problem, vet jeg ikke. Det kommer jo an på hva du synes selv... 

Jeg kjenner meg godt igjen da. Er uendelig sliten. Føles som om jeg aldri skal komme over kneika... For meg er det et problem. Tålmodigheten rekker ikke så langt lenger. Jeg orker sjeldent å finne på ting utenom det jeg "må". Jeg har konstant hodepine (hvem vet om den er der fordi jeg er sliten, eller om jeg er ekstra sliten pga den?)... Jeg får ekstremt sukkersug og jag etter raske karbohydrater når jeg er så sliten, og jeg har ikke energi til viljestyrke i de verste periodene, så jeg kommer til å bli feit. Rett og slett. Jeg venter bare på det. Jeg prøver å være aktiv hver eneste dag, fordi "alle" sier at trening gir energi, men jeg opplever det totalt omvendte, og det er bare demotiverende... 

Anonymkode: ce906...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotteri
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det er et problem, vet jeg ikke. Det kommer jo an på hva du synes selv... 

Jeg kjenner meg godt igjen da. Er uendelig sliten. Føles som om jeg aldri skal komme over kneika... For meg er det et problem. Tålmodigheten rekker ikke så langt lenger. Jeg orker sjeldent å finne på ting utenom det jeg "må". Jeg har konstant hodepine (hvem vet om den er der fordi jeg er sliten, eller om jeg er ekstra sliten pga den?)... Jeg får ekstremt sukkersug og jag etter raske karbohydrater når jeg er så sliten, og jeg har ikke energi til viljestyrke i de verste periodene, så jeg kommer til å bli feit. Rett og slett. Jeg venter bare på det. Jeg prøver å være aktiv hver eneste dag, fordi "alle" sier at trening gir energi, men jeg opplever det totalt omvendte, og det er bare demotiverende... 

Anonymkode: ce906...00f

Men har du vært hos lege?

Jeg kan ha samme "tilstand" og jeg har lavtstoffskifte i tillegg til stadig tilbakevendende lave jernnivåer/dvitaminmangel. 

Så jeg oppfatter ikke det som normalt friskt det du beskriver. Når verdiene mine er normale er formen ganske annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett at mange småbarnsforeldre legger seg ikke tidlig nok.   Hvis du legger deg etter kl 22 på kvelden kan jeg garantere deg at du kommer til å bli utslitt lenge.  Også som nevnet over - vitamin sjekk.  Prøv å legge deg tidlig slik at du får minst 8 timer søvn hver natt (spesielt hvis du har barn som våkne på natten).  Hvis du gjør det og du mangler ikke noe i forhold til vitaminer/mineraler, kan du være litt deprimert.  Men gå til legen - ingen her på KG kan stille en diagnose. 

Anonymkode: d46b6...ecb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jon Are

Jeg synes oppriktig synd på dere som har ihvertfall to småbarn. Kan ikke forestille meg engang hvor slitsomt det måtte være. Men ikke for å være stygg, en kunne godt å stoppet ved ett. Må være mye lettere med bare et barn.Er sikkert litt provoserende, men jeg sier det ikke for å være stygg.

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...