Gå til innhold

"Outlander" - noen fler som ser på?


Upadiela

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Upadiela skrev:

Er det ÅTTE bøker ?! Oh my. Halvannen måned igjen før jeg er ferdig med eksamen. Men da....!

Jepp! Og de er tjukke som mursteiner alle sammen :)

Skulle alt det spennende i dem ha blitt med i serien hadde det blitt omtrent 60 sesonger tror jeg. Etter å ha lest bøkene har jeg ikke lyst til å se serien lengre. Det blir bare kjipt i forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å fy fillern, jeg sitter og ser siste episode av sesong 1 nå, og det er faenmeg ubehagelig as :/ men det er gode skuespillere, det skal de ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Følger meg litt av og på. Likte de første episodene, men synes det ble kjedelig rundt episode 8 - 9? Husker ikke. Får begynne igjen. Liker at serier er litt brutale, så hvis folk lover at det blir det, så skal prøve å se på igjen. Studerer skotsk gælisk så er morsomt å forstå hva de sier. Har en del utvekslingsstudenter på universitetet mitt som tar begynnerkurs i gælisk på grunn av den serien.
 

Den 1 May 2016 at 22.39, Kvist skrev:

Jepp! Og de er tjukke som mursteiner alle sammen :)

Skulle alt det spennende i dem ha blitt med i serien hadde det blitt omtrent 60 sesonger tror jeg. Etter å ha lest bøkene har jeg ikke lyst til å se serien lengre. Det blir bare kjipt i forhold.

Er det noe gælisk i bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble også helt hekta på serien, så jeg blir litt glad når jeg ser denne tråden her. Jeg klarte ikke se alt mot slutten av sesong 1. Måtte spole litt her og der :P 

Sesong 2 er foreløpig kjedelig i forhold til den første sesongen, har ikke lest bøkene så jeg aner ikke hva som vil skje videre. Satser på at det tar seg opp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i amerikansk sendetid (britene har ingen kanal som vil sende den, ironisk nok) og synes en hendelse i dag var morsom:

Spoiler

Kong Louis var genial i dag uten å vite det da han sa "On your knees" foran Jamie og Claire. Perfekt scene, burde vart et par sekunder til.

Har lest alle bøkene og hører på Storywonk som analyserer både bok og tv-serie på en veldig god måte. Mine favoritter i Afterbuzz har også sett tv-serien, men de har ikke lest bøkene, så de har et annet perspektiv. Sjekk ut begge på YouTube.

Endret av sofie777
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.5.2016 at 5.43, Linaria skrev:

Følger meg litt av og på. Likte de første episodene, men synes det ble kjedelig rundt episode 8 - 9? Husker ikke. Får begynne igjen. Liker at serier er litt brutale, så hvis folk lover at det blir det, så skal prøve å se på igjen. Studerer skotsk gælisk så er morsomt å forstå hva de sier. Har en del utvekslingsstudenter på universitetet mitt som tar begynnerkurs i gælisk på grunn av den serien.
 

Er det noe gælisk i bøkene?

Ja, det er en del gælisk. Både hele setninger som som oftest står på engelsk etterpå, dikt/sangtekster som også er oversatt og en hel del enkeltord, klengenavn, banning og faste strofer som ikke blir oversatt hver gang. Jeg leser bøkene på engelsk da, tror ikke alle er oversatt til norsk. Pocketbøkene var veldig billige også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
18 minutter siden, Kvist skrev:

Ja, det er en del gælisk. Både hele setninger som som oftest står på engelsk etterpå, dikt/sangtekster som også er oversatt og en hel del enkeltord, klengenavn, banning og faste strofer som ikke blir oversatt hver gang. Jeg leser bøkene på engelsk da, tror ikke alle er oversatt til norsk. Pocketbøkene var veldig billige også :)

Googlet dette, og ser ut til at hun hadde litt dårlig grammatikk i starten, men fikk hjelp av gælisktalende etter hvert. Kunne vært interessant å lese. Når eksamenstida er over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Linaria skrev:

Googlet dette, og ser ut til at hun hadde litt dårlig grammatikk i starten, men fikk hjelp av gælisktalende etter hvert. Kunne vært interessant å lese. Når eksamenstida er over :P

Haha, det er fullt mulig :) Alt jeg kan av gælisk har jeg lært av de bøkene, og det begrenser seg stort sett til sassenach, mo chridhe og ifrinn :) 

Lykke til med eksamen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
27 minutter siden, Kvist skrev:

Haha, det er fullt mulig :) Alt jeg kan av gælisk har jeg lært av de bøkene, og det begrenser seg stort sett til sassenach, mo chridhe og ifrinn :) 

Lykke til med eksamen!

Jeg skjønner ikke hvorfor de staver det "sassenach". Det er helt mot gæliske staveregler, og ingen ord på gælisk kan staves sånn. Dette er vel den engelske versjonen av ordet, kanskje. På gælisk staves det Sasannach. 

Tusen takk :laugh: Har eksamen i gælisk om ti dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skotten i "The Scot and the Sassenach" (AKA Storywonk) bruker også den stavingen. Gleder meg til å høre i kveld hva de sier om helgens episode. (Sassenachen i dette paret er amerikanerinne og de ble gift pga sin kjærlighet for historiefortelling og det høres godt i podcastene). (PS. Det kan være morsomt å høre begynnelsen på denne podcasten på YouTube :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg begynt å se på! Så gøy! Er bare midtveis i sesong 1 da...

Men! Likte Claire i første episode, men så har hun bar blitt mer og mer krevende og bitchy utover. Jamie derimot har virket like god hele veien :hjerter: 
Og noen episoder har så mye snakk at jeg bli helt matt... Mye info skal vel være med, men det blir så langtrukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Notatboka
4 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Nå har jeg begynt å se på! Så gøy! Er bare midtveis i sesong 1 da...

Men! Likte Claire i første episode, men så har hun bar blitt mer og mer krevende og bitchy utover. Jamie derimot har virket like god hele veien :hjerter: 
Og noen episoder har så mye snakk at jeg bli helt matt... Mye info skal vel være med, men det blir så langtrukket.

Jeg syns det er fantastisk karakterutvikling gjennom sesong 1 hvor hovedkarakterene viser seg fra ulike sider. Det er nesten det jeg liker best med Outlander, hvor mye dypde karakterene har. Kos deg videre med serien, skulle ønske jeg kunne se den for første gang på nytt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, jeg er fullstendig forelsket i denne serien, så bøkene burde jeg vel bestille fortere enn svint! Jamie er fantastisk, men jeg kjenner jeg begynner å bli mer og mer betatt av Murtagh også... It must be the beard. :fnise: Ønsker jeg også kunne se sesong 1 igjen for første gang, men får heller kose meg med bøkene når de kommer i posten.

Spoiler

:bond:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RC skrev:

Herregud, jeg er fullstendig forelsket i denne serien, så bøkene burde jeg vel bestille fortere enn svint! Jamie er fantastisk, men jeg kjenner jeg begynner å bli mer og mer betatt av Murtagh også... It must be the beard. Ønsker jeg også kunne se sesong 1 igjen for første gang, men får heller kose meg med bøkene når de kommer i posten. :fnise:

  Vis skjult innhold

:bond:

 

Gled deg til bøkene. Skulle egentlig ønske at jeg kunne lese dem for første gang, men det et bare 1 1/2 år siden jeg begynte med første bok, så det er ikke så langt bak i husken. Nå leser jeg bøkene på nytt sammen med Storywonk og det er artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeeepp, der var alle bøkene bestilt, til den nette sum av 620 kroner. Ikke verst, det. Liker at adlibris har så billige, engelske pocketbøker. :laugh: Gleder meg!

Og ang. serien, så crusher jeg litt på Dougal, ass. Jamie blir litt for pen.

Endret av Bloodless
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Bloodless skrev:

Jeeeepp, der var alle bøkene bestilt, til den nette sum av 620 kroner. Ikke verst, det. Liker at adlibris har så billige, engelske pocketbøker.  Gleder meg! :laugh:

Og ang. serien, så crusher jeg litt på Dougal, ass. Jamie blir litt for pen.

Ser den...... (Nyopplastet profilbilde på Facebook)

Sam H..jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig serie! Litt mer hekta på sesong 1 enn sesong 2 må jeg innrømme. Savner Skottland :) Dessuten leser jeg bøkene - god, slapp-av- litteratur :)

Men altså, at Jamie er for pen? Går det an? 

Anonymkode: 9002b...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det. Har bare sett sesong 1. Og jeg vet virkelig ikke om jeg skal se flere heller. Synd at en så god historie skal bli ødelagt av slik vold. Det samme med Game OF Trhones.  Kan ikke utstå voldelige scener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til GoT er det så og si ikke vold i denne serien. Det store unntaket var de scenene i slutten av sesong 1. I sesong 2 er det noen sverdkamper og lignende og mest sannsynlig krig (i forskjellige grader) mot slutten, men det er reelle historiske hendelser og da er de lettere å svelge, synes jeg. Krig var det mye av på den tiden og det skal godt gjøres å unngå det. I fortsetningen (senere bøker) klarer ikke Jamie og Claire å unngå krig helt heller, men det er også historiske kriger og uten dem blir ikke historien drevet fremover. Det kan ikke bare være "lovey-dovey" hele tiden heller. Men mesteparten i ses. 2 er konflikter som må løses og kan løses uten vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...