Gå til innhold

"Outlander" - noen fler som ser på?


Upadiela

Anbefalte innlegg

Oppdaget nylig serien Outlander, og er HELT hekta. Har foreløpig kommet meg ut i sesong 1, og har 5 episoder igjen (så vær så snill legg på spoilertag dersom det er noe viktig som jeg ikke har sett ennå, hehe). 

For de som ikke har sett den; det handler om en dame, Claire, som lever i Skotland rett etter krigen. Hun og ektemannen drar på bryllupsreise, til "the Highlands" og noe skjer som gjør at Claire havner 200 år tilbake i tid. Syns serien er gripende spennende, utrolig godt laget og denne tidsreisen virker nesten troverdig! 

Typisk at jeg oppdaget den i eksamensperioden! Jeg blir helt opphengt i sånne serier. Flere som liker den? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynte å se på, men vet ikke helt om jeg orker å se mer. Stoppa etter episode 2 tror jeg. Sleit med at Claire fikk en så høy posisjon ut av ingenting, at hun skjønte hva de sa (språk burde være ett større issue) og den heksa som dukka opp...

Den nærmeste glorifiseringa av voldtekt plage meg også, og jeg har hørt at det bare blir værre utover I serien.

Rett meg gjerne om jeg tar feil/den interne logikken I serien henger mer på greip etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Eg oppdaga den heilt plutseleg og har pløya gjennom sesong 1 og 4 episodar av sesong 2. 

 

Enig med den over at Claire fekk altfor god posisjon ut av ingenting.

også er det ein del andre ting eg reagerar på, men ikkje kan sei for då røper eg handlinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tekopper skrev:

Begynte å se på, men vet ikke helt om jeg orker å se mer. Stoppa etter episode 2 tror jeg. Sleit med at Claire fikk en så høy posisjon ut av ingenting, at hun skjønte hva de sa (språk burde være ett større issue) og den heksa som dukka opp...

Den nærmeste glorifiseringa av voldtekt plage meg også, og jeg har hørt at det bare blir værre utover I serien.

Rett meg gjerne om jeg tar feil/den interne logikken I serien henger mer på greip etterhvert.

Nei altså, jeg skjønner litt det jeg og, og er enig, men jeg regnet egentlig med at det var mye hun gjorde "mellom linjene", med tanke på hennes medisinske kunnskaper. At hun skjønner dem syns jeg ikke er så rart, hun var jo reisevandt og sånt. Angående "heksa":

Spoiler

hun er ingen heks, men faktisk en annen fra fremtiden; 1968! 

Jeg syns det er en god serie :) Ting blir liksom løst og forklart etterhvert. Som det i spoileren. 

Men en ting er rett; serien er brutal. Det er voldtekter. Jeg syns ikke det er noen glorifisering. Mener du at mannfolkene liksom hoier over det? Var ikke ting litt sånn før, a? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjeldent jeg blir SÅ hekta på en serie altså. "Oppdaget" den for under en uke siden (måtte ha noe å se på i eksamensskrivingspausene), og var bombesikker på at det lå en sesong 2 ute på Netflix også, så jeg har bare pløyd meg gjennom episode på episode de siste dagene... og nå oppdager jeg at sesong 2 ikke er ute enda!! KRISE! Jeg kan vel laste ned, men det er jo bare kjipern. Dessuten er det alltid best å se serie-sesonger i et jafs synes jeg, enn å skulle vente fra uke til uke på en ny episode. Da faller man jo helt ut av handlingen. :P

Enig i at det er en del ting i handlingen som skurrer, men det bryr meg i grunn lite. Jeg blir så engasjert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Upadiela skrev:

Nei altså, jeg skjønner litt det jeg og, og er enig, men jeg regnet egentlig med at det var mye hun gjorde "mellom linjene", med tanke på hennes medisinske kunnskaper. At hun skjønner dem syns jeg ikke er så rart, hun var jo reisevandt og sånt. Angående "heksa":

  Vis skjult innhold

hun er ingen heks, men faktisk en annen fra fremtiden; 1968! 

Jeg syns det er en god serie :) Ting blir liksom løst og forklart etterhvert. Som det i spoileren. 

Men en ting er rett; serien er brutal. Det er voldtekter. Jeg syns ikke det er noen glorifisering. Mener du at mannfolkene liksom hoier over det? Var ikke ting litt sånn før, a? :)

Det du skriver under "skjult innhold" var så:

Spoiler

SINNSYKT KULT!!! Lurer på om hun kommer til å treffe på flere fra framtiden? Dessuten lurer jeg veldig på om hun vil klare å forandre framtiden, slik de pønsket på i siste episode i sesong 1. O_O

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, RC skrev:

Sjeldent jeg blir SÅ hekta på en serie altså. "Oppdaget" den for under en uke siden (måtte ha noe å se på i eksamensskrivingspausene), og var bombesikker på at det lå en sesong 2 ute på Netflix også, så jeg har bare pløyd meg gjennom episode på episode de siste dagene... og nå oppdager jeg at sesong 2 ikke er ute enda!! KRISE! Jeg kan vel laste ned, men det er jo bare kjipern. Dessuten er det alltid best å se serie-sesonger i et jafs synes jeg, enn å skulle vente fra uke til uke på en ny episode. Da faller man jo helt ut av handlingen. :P

Enig i at det er en del ting i handlingen som skurrer, men det bryr meg i grunn lite. Jeg blir så engasjert!

 

Viaplay har begynt å sende sesong 2 ;) Riktignok bare en episode i uka, men allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, RC skrev:

Det du skriver under "skjult innhold" var så:

  Vis skjult innhold

SINNSYKT KULT!!! Lurer på om hun kommer til å treffe på flere fra framtiden? Dessuten lurer jeg veldig på om hun vil klare å forandre framtiden, slik de pønsket på i siste episode i sesong 1. O_O

 

Ja! Alt dette som kommer videre er mulig spoiler, btw:

...

La du merke til hvordan hun sa "fuck" da de diskuterte at én skulle ta skylden for å være heks? Jeg syns det var så rart, for noen episoder tidligere spurte Jamie om hva det betød. Så jeg bare "hø?" når hun andre sa det - men det gir jo mening når det var som det var! :)

Ææ nå har jeg ikke sett siste episode ennå, men har ofte tenkt det. Spesielt at Randall er så ...herregud jeg finner ikke ord for hvor grusom jeg syns han er! De kan jo ikke drepe han. For dersom de gjør det, så blir jo aldri Frank født! Og hva skjer med Claire da? Minnene hennes osv? Ikke si noe dersom de faktisk har gjort det i siste episode, skal se den etter jobb imorgen!!! ;) 

Men jeg har uansett tenkt at masse i fremtiden må være forandret nå. Kanskje ikke store greier, men som f.eks Jamie; hva om han faktisk hadde endt opp med hun tussete jenta? En hel slekt er fjernet liksom. MEN! Jamie hadde nok antakelig dødd dersom Claire ikke hadde vært der for å redde han fra å blø ut, sååå det er kanskje ikke den store forandringen uansett? Sånne ting er så mindfuck å tenke på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tekopper skrev:

Begynte å se på, men vet ikke helt om jeg orker å se mer. Stoppa etter episode 2 tror jeg. Sleit med at Claire fikk en så høy posisjon ut av ingenting, at hun skjønte hva de sa (språk burde være ett større issue) og den heksa som dukka opp...

Den nærmeste glorifiseringa av voldtekt plage meg også, og jeg har hørt at det bare blir værre utover I serien.

Rett meg gjerne om jeg tar feil/den interne logikken I serien henger mer på greip etterhvert.

Da vil jeg gjerne rette på den for jeg kjenner jeg er uenig.

Høy posisjon? I episode 2? Over halvparten av folka hun er hos tåler ikke trynet på henne og stoler ikke på at hun er den hun sier hun er. Hun ble gitt en jobb, ja, men kun for at de skal ha kontroll (Litt sånn "Keep your enemies closer".) Og hvis du hadde sett videre hadde du sett hvordan det utfolder seg på godt og vondt. Hun skjønner jo ofte ikke hva de sier, når de snakker gælisk. Ellers så snakker de skotsk, som jo for det meste er forståelig for de fleste som snakker engelsk. Heks? Hvor da? Geillis? Da tror jeg kanskje du burde sett videre, for der err'e en liten twist.

Glorifisering av voldtekt? Der må jeg si meg uenig. Serien er historisk og i 1743 så var det slik de så på det. Claire er jo fra 200 år senere og reagerer tydelig på hvordan de oppfører seg, og gjennom Claire's POV som er en av seriens to hovedsynspunkter, syns jeg absolutt ikke de glorifiserer det. De presenterer det jo som om den innstillingen er helt forvridd, noe den jo er. Når jeg tenker glorifisering tenker jeg at noe blir presentert som riktig og å se opp til, og det syns jeg ikke det blir. Men det var jo en annen innstilling til kvinner og til sex da.

Det er absolutt en annen kultur, tematikk og dialog enn man er vant til i TV serier (ihverfall følte jeg det), og serien legger ikke bånd på seg. Men den tar også opp interessante temaer, historiske begivenheter som faktisk har skjedd, twister som ikke føles ut av det blå. Ingen av karakterene er perfekte, alle er røffe i kantene og gjør feil, men de fleste har også gode sider. Samtidig har de skikkelige drittsekker som føles som om de faktisk kommer fra 1743.

Jeg var skeptisk før jeg begynte, og nå elsker jeg den. Helt ærlig. Nydelig rollegalleri, fantastisk kjemi blant karakterene, interessant historie, dypere tema. Episode 7 er jo helt nydelig, og all nåtidens TV erfaring skulle tilsi at de fleste kom til å kjede seg. Men å, for en episode!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredsmegleren skrev:

Har planer om å se, men etter eksamensperioden er ferdig :fnise:

Lurt. IKKE start før du har tid til å se hele. Da kan du sikkert kose deg med nesten hele sesong 1 OG 2, heldiggrisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Upadiela skrev:

Ja! Alt dette som kommer videre er mulig spoiler, btw:

...

La du merke til hvordan hun sa "fuck" da de diskuterte at én skulle ta skylden for å være heks? Jeg syns det var så rart, for noen episoder tidligere spurte Jamie om hva det betød. Så jeg bare "hø?" når hun andre sa det - men det gir jo mening når det var som det var! :)

Ææ nå har jeg ikke sett siste episode ennå, men har ofte tenkt det. Spesielt at Randall er så ...herregud jeg finner ikke ord for hvor grusom jeg syns han er! De kan jo ikke drepe han. For dersom de gjør det, så blir jo aldri Frank født! Og hva skjer med Claire da? Minnene hennes osv? Ikke si noe dersom de faktisk har gjort det i siste episode, skal se den etter jobb imorgen!!! ;) 

Men jeg har uansett tenkt at masse i fremtiden må være forandret nå. Kanskje ikke store greier, men som f.eks Jamie; hva om han faktisk hadde endt opp med hun tussete jenta? En hel slekt er fjernet liksom. MEN! Jamie hadde nok antakelig dødd dersom Claire ikke hadde vært der for å redde han fra å blø ut, sååå det er kanskje ikke den store forandringen uansett? Sånne ting er så mindfuck å tenke på. :) 

Ja, jeg er veldig spent på hvordan ting allerede er forandret! Elsker serier som er slik mindfuck! Keeps you on your toes :P Selv om enkelte scener har vært helt grusomme å se på...

Jeg var litt i sorg etter å ha sett både hele Vikings og Black Sails før Outlander bare dukket opp og tenkte gi det en sjanse. Glad er jeg for det! Selv om jeg nå begynner å få litt abstinenser... Får vel bare laste ned da. :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, RC skrev:

Ja, jeg er veldig spent på hvordan ting allerede er forandret! Elsker serier som er slik mindfuck! Keeps you on your toes :P Selv om enkelte scener har vært helt grusomme å se på...

Jeg var litt i sorg etter å ha sett både hele Vikings og Black Sails før Outlander bare dukket opp og tenkte gi det en sjanse. Glad er jeg for det! Selv om jeg nå begynner å få litt abstinenser... Får vel bare laste ned da. :ph34r:

Viaplay sender sesong to i takt med USA. Der går de lørdag kveld, kommer på Viaplay på søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å se sesongen etter hva som skjedde i slutten av sesong 1. Noe av det verste, om ikke absolutt det verste jeg har sett på TV. Blir uvel bare av tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på sesong 1, episode 7 "the wedding". Var helt hektet i begynnelsen men dabbet litt av nå. Synes det ble mye av det samme hele tiden. Ble for mye kliss klass kjærlighet til slutt. Pleier ofte å gå lei serier etter en sesong :fnise: Tenkte jeg skulle prøve meg på vikings i stedet. 

Han fyren er ganske kjekk da. Synes jeg hadde sett han før, bare i en mer "guttete" versjon. Er jo ser Loras Tyrell fra GOT. 

Endret av uN91s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, uN91s skrev:

Er på sesong 1, episode 7 "the wedding". Var helt hektet i begynnelsen men dabbet litt av nå. Synes det ble mye av det samme hele tiden. Ble for mye kliss klass kjærlighet til slutt. Pleier ofte å gå lei serier etter en sesong :fnise: Tenkte jeg skulle prøve meg på vikings i stedet. 

Han fyren er ganske kjekk da. Synes jeg hadde sett han før, bare i en mer "guttete" versjon. Er jo ser Loras Tyrell fra GOT. 

Fortsett å se.. Tro meg. Ikke mye kliss klass der.

Anonymkode: c5eb8...dd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig hekta på Outlander. De siste episodene av sesong 1 var så spennende og drøye. Er ikke så ofte jeg roper til TV-skjermen, men da var det leven i stua. Sesong 2 har ikke fenget like mye ennå, men det kommer seg vel, De kostymene på ballet i episode 2, var i det minste skikkelig eye candy!

Gleder meg til ny episode i morgen!

8 timer siden, uN91s skrev:

Han fyren er ganske kjekk da. Synes jeg hadde sett han før, bare i en mer "guttete" versjon. Er jo ser Loras Tyrell fra GOT. 

Jamie Fraser og Loras Tyrell har vel omtrent samme sveis, men der stopper vel likhetene. De spilles av forskjellige skuespillere.

Han som spiller Frank og Jack Randall har derimot spilt Edmure Tully i GoT. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sofia123 skrev:

Sliter med å se sesongen etter hva som skjedde i slutten av sesong 1. Noe av det verste, om ikke absolutt det verste jeg har sett på TV. Blir uvel bare av tanken.

Ja det trakk ned inntrykket, spesielt det at han liksom skulle ha endt om med å like det :P Virker som forfatteren har noen spesielle fantasier. Også som da Claire og svigerinnen tok en pust i bakken og det kom stønnelyder fra svigerinnen. Jeg rakk å tenke, gud, ikke la henne holde på med noe drøyt nå.  men så drev hun altså og melket seg selv, og det måtte vi se på? Syns serien hadde klart seg fint uten sånne scener, selv om jeg innrømmer jeg trodde hun drev med noe enda verre :P 

Anonymkode: e58a7...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...