Gå til innhold

11-åring som skader seg selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter kom hjem og fortalte meg at en klassevenninne av henne hadde fortalt henne etter gymtimen på skolen i dag, at hun hadde forsøkt å kutte seg selv. Hun sa videre at hun opplever livet som vanskelig, at hun har komplekser for kroppen og at hun synes det er vanskelig å være så fattig som hun og moren er. Vet at dette er en liten familie som strever litt, men mitt inntrykk har tidligere vært at de allikevel klarer seg sånn noenlunde greit. Men at denne 11-åringen kutter seg gjør meg svært bekymret og jeg er usikker på hva jeg burde gjøre med denne informasjonen jeg nå har fått? 

Anonymkode: bbc33...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke det ganske åpenbart? Kontakt moren 

Anonymkode: 9aa89...de0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om det var din datter og du fant ut lenge etter at en voksen hadde visst om det uten å si noe til deg

Anonymkode: 9aa89...de0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter kom hjem og fortalte meg at en klassevenninne av henne hadde fortalt henne etter gymtimen på skolen i dag, at hun hadde forsøkt å kutte seg selv. Hun sa videre at hun opplever livet som vanskelig, at hun har komplekser for kroppen og at hun synes det er vanskelig å være så fattig som hun og moren er. Vet at dette er en liten familie som strever litt, men mitt inntrykk har tidligere vært at de allikevel klarer seg sånn noenlunde greit. Men at denne 11-åringen kutter seg gjør meg svært bekymret og jeg er usikker på hva jeg burde gjøre med denne informasjonen jeg nå har fått? 

Anonymkode: bbc33...fd4

Kontakt skolehelsesøster eller barnevernet. Barnet og moren trenger hjelp. 

Anonymkode: 758bd...1dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite dette for 30 minutter siden, så det er jo ikke slik at jeg sitter her på sidelinjen og ikke gjør noe! Det er jo derfor jeg spør her, for jeg vet jeg må kontakte noen, men usikker på hvem. Moren tror jeg det vil bli vanskelig å snakke med, og barnevernet er kanskje litt drastisk sånn i første omgang, eller? Som en annen over her nevnte, så har jeg vært inne på tanken å kontakte læreren. Men var så usikker på om det var rett person. Leit dette her altså..

Anonymkode: bbc33...fd4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk vite dette for 30 minutter siden, så det er jo ikke slik at jeg sitter her på sidelinjen og ikke gjør noe! Det er jo derfor jeg spør her, for jeg vet jeg må kontakte noen, men usikker på hvem. Moren tror jeg det vil bli vanskelig å snakke med, og barnevernet er kanskje litt drastisk sånn i første omgang, eller? Som en annen over her nevnte, så har jeg vært inne på tanken å kontakte læreren. Men var så usikker på om det var rett person. Leit dette her altså..

Anonymkode: bbc33...fd4

Kontakt læreren, da vil ingen vite hvor det kom fra og så får du god samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er alvorlig bekymret for et barn, er barnevernet riktig instans. Det er din plikt å sende bekymringsmelding når du er oppriktig bekymret for om et barn har det bra. Barnevernet er den eneste instansen som har de nødvendige fullmakter til å gripe inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ventet med barnevernet.

Ta det via kontaktlærer på skolen. Selv om hun skader seg selv betyr ikke det at mora er slem eller ikke gir nødvendig omsorg. Det er forskjell på dårlig eller manglende omsorg og ha dårlig råd. Hu bekymrer seg sikkert veldig på vegne av moren og seg selv og selvskading er en måte og slippe unna slike følelser og tanker.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg tar kontakt med kontaktlærer jeg, også får han vurdere hva som bør gjøres videre.

TS.

Anonymkode: bbc33...fd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt kontakt med moren, hunmå få beskjed slik at hun kan ta dette videre. At moren har dårlig økonomi gjør ikke dette til barnevernsmat.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg hadde tatt kontakt med moren, hunmå få beskjed slik at hun kan ta dette videre. At moren har dårlig økonomi gjør ikke dette til barnevernsmat.

Jeg glemte selvfølgelig og nevne det. Men ja, kontakt både mor og kontaktlærer slik at begge er informerte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tryingmybest skrev:

Jeg glemte selvfølgelig og nevne det. Men ja, kontakt både mor og kontaktlærer slik at begge er informerte. 

Men hvis jeg kontakter læreren vil jeg tro han kontakter moren?

Anonymkode: bbc33...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis jeg kontakter læreren vil jeg tro han kontakter moren?

Anonymkode: bbc33...fd4

I utgangspunktet ja, men man hører jo skrekkhistorier innen skolevesenet. Varsler du begge to så er du på den sikre siden, og gjerne fortell de at du har varslet den andre parten også, slik at de blir oppmerksomme på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis jeg kontakter læreren vil jeg tro han kontakter moren?

Anonymkode: bbc33...fd4

Hvorfor i all verden må du kontakte læreren, hvorfor ikke moren? Det er jo hennes datter. Hadde det vært mitt barn hadde jeg blitt fly forbannet hvis noen fikk vite noe slikt om barnet mitt og ikke kontaktet meg umiddelbart... Hva hvis det var ditt barn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Hvorfor i all verden må du kontakte læreren, hvorfor ikke moren? Det er jo hennes datter. Hadde det vært mitt barn hadde jeg blitt fly forbannet hvis noen fikk vite noe slikt om barnet mitt og ikke kontaktet meg umiddelbart... Hva hvis det var ditt barn?

Kan være jeg har mine grunner til å ikke kontakte moren direkte. Dessuten er det ingen garanti for at mor håndterer dette på rett måte når vi ikke kjenner årsaken til at 11-åringen kutter seg!

Anonymkode: bbc33...fd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være jeg har mine grunner til å ikke kontakte moren direkte. Dessuten er det ingen garanti for at mor håndterer dette på rett måte når vi ikke kjenner årsaken til at 11-åringen kutter seg!

Anonymkode: bbc33...fd4

Du har dine grunner ja... Datteren din har sagt at jenta sliter med kroppen sin og synes livet er vanskelig. Du tror kanskje at siden moren er fattig så evner hun ikke å håndtere dette på en skikkelig måte? Ærlig talt, som sagt dette er jo noe som kan skje alle foreldre. Kan være verdt å prøve å sette seg inn i andres situasjon før man gjør noe. Enhver mor hadde satt pris på å fått beskjed om dette umiddelbart hvis barnet selvskader seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg hadde tatt kontakt med moren, hunmå få beskjed slik at hun kan ta dette videre. At moren har dårlig økonomi gjør ikke dette til barnevernsmat.

Hva mener du med "barnevernsmat"? Barnevernets viktigste oppgave er å hjelpe barna i hjemmet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at selvskading blant såpass unge kan være et tegn på seksuelle overgrep. 

Anonymkode: 76467...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Chiubi skrev:

Hva mener du med "barnevernsmat"? Barnevernets viktigste oppgave er å hjelpe barna i hjemmet.

Barnevernet er ikke allmektig selv om mange tror det.. Denne jenta sliter og trenger hjelp, fra bup sannsynligvis, ikke barnevernet. Så lenge det ikke er tegn på omsorgssvikt og den slags så har ikke barnevernet noe i en slik sak å gjøre. Moren bør få beskjed slik at hun kan ta barnet med til fastlege å få henvisning videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...