Gå til innhold

Bokollektiv og stjeling, hvordan fant du ut hvem tyven var?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere her inne som har bodd i kollektiv og merket at ting har blitt borte? 

Her er mine opplevelser :

Bodde med 3 andre. Jeg ble mektig irritert en gang jeg så maten jeg skulle ha til middag i søpla! Da var det en som tilstod, og sa han hadde kasta det fordi han skulle bruke stekepanna. Jeg sa at det gikk ann å ha det over på en tallerken eller noe. Så sa han; men du kastet min mat en gang og. Noe jeg ikke kan huske å ha gjort eller skjønner hvorfor jeg skulle ha gjort. Det er frekt.

Så, er det det jeg bor i nå. Vi er 4 jenter, meg, Frida, Linda og Anita. (navnene er ikke de virkelige). Der vi var 3 da jeg flyttet inn. Så flytter Anita inn. Først ble jeg anklaget for å stjele av maten til Frida, som tilba meg noe. Sa jeg spiser maten hennes og sånt. Så ble jeg irriterert og sa at det var hun som hadde sagt jeg kunne spise av det. Så beklaget hun og sa hun hadde glemt. Så tok jeg feil appelsin en gang og hun Linda ble dritsur. Jeg gikk bare og fant den jeg hadde kjøpt.

Så går ting som normalt over lengre tid, men Frida kommer hjem og vi to er alene. Hun sier ikke hei, så sier jeg "hei". Hun virker sur, og sier "hei" tilbake. Spør om "Anita" er hjemme. Så sier jeg nei, og hun sier at hun har mistanke om at hun stjeler av tingene hennes. Fordi Linda hadde vært hjemme og tydeligvis trodd hun var alene og da gått i skapet til Frida. Og så viste Frida meg i tillegg sin hårspray flaske som hadde blitt tom veldig fort og sa "jeg vurderer å flytte for jeg har ikke råd til at folk bruker av tingene mine for å spare selv". Skjønner hun er irriterert. Jeg har ikke brukt av den. Men føler på at jeg er mistenkt. Jeg kan heller ikke garantere at det ikke er Linda. For de to er venner og var bare to her før vi andre kom. Men det betyr da at det ikke er Linda, for når man bare er to, er det kun en man kan mistenke. I det man blir fler, så tør de å stjele for da er det vanskeligere å vite hvem det er. 

Var du plaget med stjeling i kollektivet?  Hvordan fant du ut hvem det var?

Anonymkode: 80eb7...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skjønner ikke helt problemet... kan dere ikke bare begynne å skrive navn på maten deres, evt. lapp om at den og den restematen ikke skal kastes?

Du kunne jo forsåvitt ha tatt restematen din i en tallerken selv, istedet for å ha det i stekepannen. Du bor trossalt med flere, og kan ikke forvente at andre ikke skulle bruke stekepannen senere.

Historien din minner meg forresten litt om en dårlig påskenøtt ellernoe.. "Hvem er tyven i kollektivet?" :fnise:

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ikke prøv å forstå kvinner.

 Kvinner forstår kvinner, og de hater hverandre!

Anonymkode: 3a958...6ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Suppetuppe skrev:

skjønner ikke helt problemet... kan dere ikke bare begynne å skrive navn på maten deres, evt. lapp om at den og den restematen ikke skal kastes?

Du kunne jo forsåvitt ha tatt restematen din i en tallerken selv, istedet for å ha det i stekepannen. Du bor trossalt med flere, og kan ikke forvente at andre ikke skulle bruke stekepannen senere.

Historien din minner meg forresten litt om en dårlig påskenøtt ellernoe.. "Hvem er tyven i kollektivet?" :fnise:

 

Jaja, men andre har også forlatt maten sin i pannen eller ikke vasket før jeg skulle bruke den. Kastet ikke maten deres fordi om. 

Anonymkode: 80eb7...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Sett tingene inne på ditt eget rom, problem solved!

Anonymkode: 3a958...6ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight

Bodde med ei som hele tiden stakk av med ting fra badet. Forsøkte å ha alt på rommet, men i det jeg gjerne glemte det så forsvant det og dukka opp senere. I tillegg var jo ikke alt naturlig å bære frem og tilbake fra rommet, men selvfølgelig så stakk hun av med alt, om det var shampoo, hårspray eller mascara.

Hadde sagt i fra flere ganger men hun forsatte. Til slutt helte jeg sitron i min heat-protection flaske, og nøyt oppstyret når håret ble bleket. Slemt ja, men nok var nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i alle dager? Står ting framme, så er det noe du tilbyr verden, sett det i et skap og det er ditt.,er det fortsatt krise, så ha det på rommet.

Mat noen etterlater seg i gryter og panner på benken er søppel.

Chill. Og få inn en gutt, jentekollektiv er slitsomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Suppetuppe skrev:

skjønner ikke helt problemet... kan dere ikke bare begynne å skrive navn på maten deres, evt. lapp om at den og den restematen ikke skal kastes?

Du kunne jo forsåvitt ha tatt restematen din i en tallerken selv, istedet for å ha det i stekepannen. Du bor trossalt med flere, og kan ikke forvente at andre ikke skulle bruke stekepannen senere.

Historien din minner meg forresten litt om en dårlig påskenøtt ellernoe.. "Hvem er tyven i kollektivet?" :fnise:

 

Skal vi skrive den i sammen? Noe ala Poriot?  :laugh::fnise:

Anonymkode: bf161...24b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver kokt/tørket/røkt/syltet skrei på alle boksene du oppbevarer maten din i :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ting på rommet ditt. (Ja, inkludert dasspapir). Rydd opp etter deg på kjøkkenet, ikke la rester være tilgjengelig for andre. Skaff en gutt eller to, blandingskollektiv fungerer MYE bedre.

Og vipps, så var 95% av problemene med å bo i kollektiv borte vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv navnet på maten din, ha personlige saker på rommet :) 

Anonymkode: e307f...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du samle hele kollektivet på et fellesmøte. Ikke vits å gå rundt og spekulere i hvem som har stjelt hva. Prater du med folk på tomannshånd, er det lett for dem å skylde på en av de andre. Samle alle sammen, og si at du har fått nok av at ting stjeles, og at du ikke har råd til å dele maten/tingene dine. Eventuelt kan du, neste gang noe blir stjålet, konfrontere alle sammen, en etter en - da finner du kanskje ut hvem som stjal, med mindre alle lyger.

Har selv hatt slike problemer i kollektiv, og det eneste som hjalp var å ta ting opp på fellesmøter. I tillegg til å mase på de andre hver eneste gang noe ble stjålet. Vær tydelig på at stjeling ikke er greit, så tror jeg syndebukken(e) lar tingene dine være i fred etter hvert.

Anonymkode: 547bb...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter da ikke å skrive navn på ting når folk åpenbart ikke blir å respektere dette. Hallo, folk i kollektivet driver å tar ting de vet ikke tilhører dem, så hvorfor skulle det utgjøre noen forskjell om TS skriver navnet sitt på? Gjorde det i starten jeg også da jeg bodde i kollektiv(og jeg bodde med gutter og fy faen for et gris sier jeg bare), men det var jo helt håpløst. Ikke at det hjalp uansett, men tenkte ikke det skulle være nødvendig å skrive navn på binda og tamponga mine som eneste jente i et kollektiv...:P

Jeg oppbevarte så mye som overhodet mulig inne på rommet mitt, og låste døra om jeg så bare skulle ut i postkassen. Til kjøleskapet/fryseren kjøpte jeg en sånn kasse-greie med lås på for å oppbevare kjøl- og frysevarer. Den ene av dem ble i løpet av sommeren trampet i stykker for å komme til is-boksen som lå inni der...

Utover det kan du jo egentlig bare vurdere å bytte kollektiv. Si i fra til verten om at det er årsaken til at du flytter.

Anonymkode: eaddc...a5c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mat igjen i stekepannen så er det ikke rart det ble kastet. Her har du etterlatt mat i stekepannen, og da heller ikke giddet å rengjort den etter bruk. Bor du i kollektiv skal du selvsagt ha maten over på tallerken og rengjøre du har brukt stekepannen selv, når du er ferdig med å lage maten din. 

Du virker å skylde veldig mye på andre, og ikke helt se at kanskje er noe a grunnen til at ting er som de er nettopp delvis på grunn av deg også. 

Det dere må gjøre er å samles og bli enig om felles regler. Og ha viktige ting på rommet ditt. Blir det ikke bedre så må du bytte kollektiv. 

Anonymkode: e9f7b...d49

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange fortalte om hvem som stjal. 

Anonymkode: d91e5...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke innenfor å stjele, men irriterte meg kraftig over at de andre ALDRI kjøpte dasspapir.
Tilslutt så begynte jeg å ta med meg dassrullen på rommet. Dette ble jo ikke særlig populært ettersom de måtte kjøpe dasspapiret selv...

Så, en dag kom han ene ut fra dassen uten sokker.... Made my day... :fnise: 

Anonymkode: 5d91a...7bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hørte en historie en gang - om en fyr som tisset på shampo-flaskene, og kartonger med melk og juice, og smurte chilli (eller noe sånn) på dass-papiret sitt. Deretter sluttet han jo (selvfølgelig!) å benytte  seg av disse tingene selv - men greiene forsvant uansett.... :sjokk:

Anonymkode: 3a958...6ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2016 at 19.48, AnonymBruker skrev:

Er det flere her inne som har bodd i kollektiv og merket at ting har blitt borte? 

Her er mine opplevelser :

Bodde med 3 andre. Jeg ble mektig irritert en gang jeg så maten jeg skulle ha til middag i søpla! Da var det en som tilstod, og sa han hadde kasta det fordi han skulle bruke stekepanna. Jeg sa at det gikk ann å ha det over på en tallerken eller noe. Så sa han; men du kastet min mat en gang og. Noe jeg ikke kan huske å ha gjort eller skjønner hvorfor jeg skulle ha gjort. Det er frekt.

Så, er det det jeg bor i nå. Vi er 4 jenter, meg, Frida, Linda og Anita. (navnene er ikke de virkelige). Der vi var 3 da jeg flyttet inn. Så flytter Anita inn. Først ble jeg anklaget for å stjele av maten til Frida, som tilba meg noe. Sa jeg spiser maten hennes og sånt. Så ble jeg irriterert og sa at det var hun som hadde sagt jeg kunne spise av det. Så beklaget hun og sa hun hadde glemt. Så tok jeg feil appelsin en gang og hun Linda ble dritsur. Jeg gikk bare og fant den jeg hadde kjøpt.

Så går ting som normalt over lengre tid, men Frida kommer hjem og vi to er alene. Hun sier ikke hei, så sier jeg "hei". Hun virker sur, og sier "hei" tilbake. Spør om "Anita" er hjemme. Så sier jeg nei, og hun sier at hun har mistanke om at hun stjeler av tingene hennes. Fordi Linda hadde vært hjemme og tydeligvis trodd hun var alene og da gått i skapet til Frida. Og så viste Frida meg i tillegg sin hårspray flaske som hadde blitt tom veldig fort og sa "jeg vurderer å flytte for jeg har ikke råd til at folk bruker av tingene mine for å spare selv". Skjønner hun er irriterert. Jeg har ikke brukt av den. Men føler på at jeg er mistenkt. Jeg kan heller ikke garantere at det ikke er Linda. For de to er venner og var bare to her før vi andre kom. Men det betyr da at det ikke er Linda, for når man bare er to, er det kun en man kan mistenke. I det man blir fler, så tør de å stjele for da er det vanskeligere å vite hvem det er. 

Var du plaget med stjeling i kollektivet?  Hvordan fant du ut hvem det var?

Anonymkode: 80eb7...920

1. Fyfaen. Jeg hater folk som lar mat ligge i stekepanna. Selv legger jeg det over på en tallerken, men synes det var bra av vedkommende som kastet det. Kanskje det medfører at du lærer deg å legge det over på en tallerken selv. Du er voksen (regner jeg med). 

2. OT og flisespikkeri, men bare sånn at du vet det, så er "tilba" noe annet enn hva du faktisk mener. Tilbydde, tilbudte, tilbød. 

3. Flytt. 

Anonymkode: 98b22...de9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, April 29, 2016 at 23.44, AnonymBruker skrev:

Det nytter da ikke å skrive navn på ting når folk åpenbart ikke blir å respektere dette. Hallo, folk i kollektivet driver å tar ting de vet ikke tilhører dem, så hvorfor skulle det utgjøre noen forskjell om TS skriver navnet sitt på? Gjorde det i starten jeg også da jeg bodde i kollektiv(og jeg bodde med gutter og fy faen for et gris sier jeg bare), men det var jo helt håpløst. Ikke at det hjalp uansett, men tenkte ikke det skulle være nødvendig å skrive navn på binda og tamponga mine som eneste jente i et kollektiv...:P

Jeg oppbevarte så mye som overhodet mulig inne på rommet mitt, og låste døra om jeg så bare skulle ut i postkassen. Til kjøleskapet/fryseren kjøpte jeg en sånn kasse-greie med lås på for å oppbevare kjøl- og frysevarer. Den ene av dem ble i løpet av sommeren trampet i stykker for å komme til is-boksen som lå inni der...

Utover det kan du jo egentlig bare vurdere å bytte kollektiv. Si i fra til verten om at det er årsaken til at du flytter.

Anonymkode: eaddc...a5c

Så det var ikke så mye bedre med gutter alikavel som flere påstår her nei. Også bind og tamponger og da. Hva skal de med det? :klo: 

Lås alt inn på rommet, ts og fjern og rydde alt du ikke vil de skal røre etter deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada,bare å bo med gutter så slipper man slike ting. Yeah right.

Jeg bodde i et blandet kollektiv og der var det en fyr som stjal maten, men bare dyre og ekstra gode ting. Begynte faktisk å ha slike ting på rommet eller kjøpte bare det jeg skulle bruke. Han bråkte og var generelt til plage for oss andre.

Det har jo ikke noe med kjønn å gjøre. Noen er bare jævla frekke og eier ikke oppdragelse. Alt kan faktisk ikke skyldes på kvinner.

Anonymkode: f66b6...273

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...