Gå til innhold

Tips for å kutte ned på matbudsjettet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Samboeren min har dessverre måttet gått ned i stilling pga nedbemanninger på jobben hans. Jeg jobber bare 80% men tar på meg alle ekstravakter jeg kan. Dessverre blir det lite av de nå i denne perioden pga lave timesbudsjett. Siden samboeren min har kuttet ned står mer på meg, fler regninger og betale osv. Derfor må vi kutte i matbudsjettet for å få det til å gå rundt.

Sjekket gjennomsnittet for i fjor og fant ut at vi på dagligvarebutikker bruker mellom 6-8000 kr i mnd, som er helt vilt mye. (tenkte aldri over at det var så mye!) 

Noen som har tips til hvordan senke matbudsjettet? Det jeg har skrevet opp til nå er:

- Kjøpe billig ris, pasta osv på innvandrerbutikker i store kvanta

- Kutte ut unødvendige ting som brus, godis osv 

- Lage mer og større porsjoner fra bunnen av og ta vare på rester til lunsj på jobb

- Lage brød og rundstykker hjemme

- være flinkere til å handle store kvanta av kjøtt osv når det er tilbud og fryse ned 

- Kjøpe ting som dopapir, vaskemiddel osv på tilbud 

noen som kan gi flere tips til ting som har fungert for dere? :) har søkt litt etter billige middager på nett og skrevet ned flere! :) 

tusen takk! 

Anonymkode: 40e95...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Planlegge måltidene og handle inn alt man trenger for en uke av gangen.
Planlegge måltidene slik at man får minst mulig matavfall, f.eks ved å bruke rester fra én middag som ingrediens i morgendagens middag (evt lunsj til å ta med på jobb). 
Ta med matpakke/lunsj på jobb hver dag, med mindre dere har mat inkludert i jobben. 
Hvis dere har handlet mye på tilbud og frosset ned, pass på at dere faktisk bruker det dere har i fryseren. Frysevarer har god holdbarhet, men de holder ikke evig. 

Med fare for å gjøre dette til en billigmatdebatt, vil jeg anbefale at dere prøver butikkenes billigmerker der dette er mulig. Mange av varene fra First Price er like bra som merkevarene. Torsk, kylling, egg og kjøttpålegg er eksempler på varer der dere kan spare en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Margit Spat skrev:

Planlegge måltidene og handle inn alt man trenger for en uke av gangen.
Planlegge måltidene slik at man får minst mulig matavfall, f.eks ved å bruke rester fra én middag som ingrediens i morgendagens middag (evt lunsj til å ta med på jobb). 
Ta med matpakke/lunsj på jobb hver dag, med mindre dere har mat inkludert i jobben. 
Hvis dere har handlet mye på tilbud og frosset ned, pass på at dere faktisk bruker det dere har i fryseren. Frysevarer har god holdbarhet, men de holder ikke evig. 

Med fare for å gjøre dette til en billigmatdebatt, vil jeg anbefale at dere prøver butikkenes billigmerker der dette er mulig. Mange av varene fra First Price er like bra som merkevarene. Torsk, kylling, egg og kjøttpålegg er eksempler på varer der dere kan spare en del. 

Dette!

 

Her i huset er så og si alt fra hermetikk til epler fra enten first/price eller beste pris

Ellers sjekker vi alltid den "boksen" på butikken hvor datovarer er satt ned til 50 %. Er mye å spare der også. Det er veldig får matvarer som ikke kan fryses.

Anonymkode: 37f5c...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarteste trikset tror jeg er å handle 1 gang i uken, ha handleliste basert på en middagsplan for hele uken og holde seg til handlelisten.

Det blir fort dyrt å kjøpe veldig mye fordi det er billig, og la det synke til bunns i frysen før det blir så gammelt at det må kastes.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skriver middagsplan for en uke av gangen slik at vi alltid vet hva vi skal spise hver dag. Så handler vi mandager og fredager. 

Er også stor fan av den 50% disken de har på bla. kiwi, med varer som snart går ut på dato. Også kan jeg anbefale deg å laste ned appen som heter mattilbud. Der får du oversikt over alle tilbudene til alle matvarebutikkene, lurt å ha når man planlegger middagene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Appen mattilbud er gull verdt, synes jeg! Sjekker hver uke før jeg handler. Ellers kan man helt fint kjøpe billigmerker av en del varer uten at det går ut over kvalitet - frukt og grønt, hermetikk, kjøtt, fisk etc. Ellers lønner det seg å handle på f.eks. Kiwi, Rema1000, Coop Extra, der er prisene mye lavere enn på f.eks. Meny. Jeg sparer en del på å velge frukt og grønt etter hva som er billigst/på tilbud, og kjøpe en del frosne grønnsaker. Bønner, linser, kikerter er billig, om dere liker det, og kan fint erstatte kjøtt i noen retter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Spis mindre kjøtt, kjøtt er dyrt. Kjøp tørkede bønner og linser billig på innvandrerbutikk. Taco, pizza og lasagne blir like godt selv om noe eller alt kjøttet byttes ut med bønner. Linsegryte med ris er sunt, godt og billig.

-Tenk sesong og hvor ting dyrkes. Frukt som må fraktes rundt halve jorda er dyrere enn frukt som er dyrket i Norge eller i det minste Europa. Ting som er i sesong er billigere fordi det ikke må produseres i drivhus, fraktes jorda rundt eller lagres med påfølgende svinn.

- Ikke kast mat. Hver gang dere kaster mat kaster dere penger rett i søpla. Her er det viktig å både planlegge måltider og innkjøp, og ha oversikt over hva dere har og hvor lenge det holder. Hvis melka snart går ut, bruk den i pannekaker eller brøddeig. Begynner gulrøttene å bli slappe, lag suppe eller mos. Er tomatene litt myke, lag tomatsaus. Frys ned halve brødet hvis dere ikke klarer å spise det opp. Ikke ha så mange ulike pålegg at de blir dårlige før de blir spist opp.

Dere har tenkt litt på unødvendig "mat", men her er noen flere, med løsningsforslag:

-Tyggegummi
-Kaffe kjøpt ute (Kjøp heller en termos og ta med selv)
-Lunsj (ta med matpakke, ha en banan i veska i tilfelle sult)
-Vann (bruk vannflaske)
-Melkeglass (voksne trenger ikke så mye melk, så melk til maten kan godt kuttes ut, eller begrenses til ett glas per dag. Melk i mat er ok)
-Jus (samme som med melk, kutt ut eller reduser til ett glas dagen)
-Energibarer, -drikke, proteinpulver, -barer, sportsdrikke og andre slike ting
-Alkohol
-Sigaretter
-Snus
 

Anonymkode: ca77b...e9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Tusen takk skal dere ha for alle svar! :) veldig mange gode tips! 

Anonymkode: 40e95...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg gjentar noe som allerede er nevnt, men her er noen råd fra meg: 

- Bruk fryseboksen for det den er verdt. Finner du billig kjøtt - kjøp store mengder som du kan fryse ned. Kjøper/baker du brød, frys ned det du ikke rekker å spise før brødet blir tørt. Lager du store middagsporsjoner, fryser du restene ned. Osvosv.

- Drikk saft, kaffe, vann, og te, i stedet for brus, juice, energidrikker etc.

- Kjøp frosne grønnsaker. Er som regel billigere kilopris, i tillegg til at du unngår å kaste det som blir dårlig. Frosne wokmikser er mye enklere og billigere enn å kjøpe alle grønnsakene ferske hver for seg.

- Bak boller og kaker, frys ned. Billig helgekos og dessert. Kan kanskje spise kake på lørdagskvelden i stedet for sjokolade og chips. :)

- Lag all mat fra bunnen. Dropp fjordland, frossenpizzaer, posesupper etc. 

- Kjøp alltid de største pakningene, de har som regel billigere kilopris. Kjøp f.eks 1 kg ost i stedet for ost i skiver / revet ost. 

- Finner mye billig frossent kjøtt. F.eks frossen First Price laks for rundt 80 kr/kg. Eller store pakninger med kyllingfileter. Tror Rema har frossen kyllingfilet for 70 kr/kg.

- Lag havregrøt. Er kanskje den billigste og sunneste frokosten/lunchen/kveldsen du kan lage. Kan røre inn et egg på slutten av koketiden for å få proteiner.

Anonymkode: 151ea...4e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegg hvert måltid, hver uke og lag detaljert handleliste hvor dere kun må gå på butikken en gang i uken.

Ellers, ikke handle når du er sulten. Uansett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De viktigste er

1. Planlegging av måltid: alle måltid.

2. Mer grønnsaker og karbohydrater som ris og pasta.

 

Kan anbefale å steke tunfisk fra boks. Press ut alt vannet først. Sykt billig, sykt digg. Jeg spiser det som kjøttdeig, smaker ikke tunfisk.

Anonymkode: 51fd1...c68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De viktigste er

1. Planlegging av måltid: alle måltid.

2. Mer grønnsaker og karbohydrater som ris og pasta.

 

Kan anbefale å steke tunfisk fra boks. Press ut alt vannet først. Sykt billig, sykt digg. Jeg spiser det som kjøttdeig, smaker ikke tunfisk.

Anonymkode: 51fd1...c68

Hvilket merke er det på denne tunfisken som du har så god erfaring med, og hvor kjøper du den?

Anonymkode: 0cf3f...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg gjentar noe som allerede er nevnt, men her er noen råd fra meg: 

- Bruk fryseboksen for det den er verdt. Finner du billig kjøtt - kjøp store mengder som du kan fryse ned. Kjøper/baker du brød, frys ned det du ikke rekker å spise før brødet blir tørt. Lager du store middagsporsjoner, fryser du restene ned. Osvosv.

- Drikk saft, kaffe, vann, og te, i stedet for brus, juice, energidrikker etc.

- Kjøp frosne grønnsaker. Er som regel billigere kilopris, i tillegg til at du unngår å kaste det som blir dårlig. Frosne wokmikser er mye enklere og billigere enn å kjøpe alle grønnsakene ferske hver for seg.

- Bak boller og kaker, frys ned. Billig helgekos og dessert. Kan kanskje spise kake på lørdagskvelden i stedet for sjokolade og chips. :)

- Lag all mat fra bunnen. Dropp fjordland, frossenpizzaer, posesupper etc. 

- Kjøp alltid de største pakningene, de har som regel billigere kilopris. Kjøp f.eks 1 kg ost i stedet for ost i skiver / revet ost. 

- Finner mye billig frossent kjøtt. F.eks frossen First Price laks for rundt 80 kr/kg. Eller store pakninger med kyllingfileter. Tror Rema har frossen kyllingfilet for 70 kr/kg.

- Lag havregrøt. Er kanskje den billigste og sunneste frokosten/lunchen/kveldsen du kan lage. Kan røre inn et egg på slutten av koketiden for å få proteiner.

Anonymkode: 151ea...4e3

Havregrøt og andre kornprodukter gir mye proteiner til kroppen om vi inntar melk eller melkeprodukter (som ost) sammen med kornproduktene. Derfor velger jeg havregrøt laget med melk. Varm opp melken (i micro eller i kasserolle) , hell oppi bjørns lettkokte havregryn. Så er grøten klar til å spises :spise:

Anonymkode: 0cf3f...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Én kosedag i uken, slik at dere ikke bruker unødvendige mye penger på godteri, brus og slike ting. Da kan du handle på en butikk med billig snop

- Drikk vann til alle måltider. Juice, saft, melk og brus er dyrt og unødvendig å drikke for mye av. Et glass til frokost og kveldsmat er nok. Selv har jeg kuttet ut alt av drikke utenom vann. 

- Lag matplan og kjøp inn bare 1-2 ganger i uken. Sørg for å planlegg slik at maten som blir til overs fra mandag brukes i middagen på tirsdag og videre. Dermed slipper dere å kaste. Er man sulten rundt måltidene spis det som er i skap. Knekkebrød og slike ting. Ikke noe vits i å kjøpe "noe godt" fordi man er litt småsulten gjennom dagen.

- Ta ut pengene dere skal bruke på mat hver måned. Legg det på et eget sted og ta alltid med kvittering. Da ser dere hva det brukes penger på til hver tid. Da kan dere også se om dere bruker unødvendige penger på å kjøpe dyrere produkter som ikke er bedre enn de billige osv. Jeg synes det også er enklere å holde meg til matbudsjettet når jeg ser hva jeg har igjen hele tiden. I stedet for at pengene er på konto og man ikke legger merke til hvor mye man egentlig bruker. 

- Fast food og halvfabrikata er bortkasta penger. Det blir som regel alltid mer mat av å lage middag fra bunn.

- Lag litt større mengder mat og frys ned i porsjonsstørrelser. Da har du alltid mat til lunsj og turer slik at du slipper å kjøpe mat på veien eller på skole/jobb. Ha en egen flaske i veske/sekk så slipper du å måtte bare "stikke innom" for å kjøpe drikke.

- Får man gjester eller vil kose seg ekstra kan du bake noe med det du allerede har i skapet enn å kjøpe inn snacks. 

- Skal dere et sted som ikke krever lommebok, la den ligge hjemme slik at dere ikke faller for fristelser på veien. 

Skal sies at jeg er student med dårlig råd. Så kan jo være at noen av punktene er litt strenge :)

Endret av uN91s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket merke er det på denne tunfisken som du har så god erfaring med, og hvor kjøper du den?

Anonymkode: 0cf3f...d71

Har kjøpt forskjellige, til og med Eldorado sin. Det viktigste er at de ligger i vann og du får presset ut ALT vannet. Har gått på en blemme selv hvor vannet ikke har blitt presset nok ut, det er kjipt. Nå er det i grunn en stund siden jeg har spist det (går for tiden på en hovedsakelig plantebasert diett), men kjøpte typene man finner i hermetikkhyllene til Kiwi og Spar. 

Et godt studentmåltid (altså, mye mat for pengene) er frossen lapskausblanding med stekt tunfisk fra boks. Stekes (hver for seg) i panne. En kan jo gjerne også smelle til med en saus eller lignende. Tror hvert måltid da ligger på omkring 10 kroner. 

Jeg har også laget pastasaus og brukt tunfisken i der, og da hatt pasta til. Det er også veldig godt, og sykt billig.

Anonymkode: 51fd1...c68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Havregrøt og andre kornprodukter gir mye proteiner til kroppen om vi inntar melk eller melkeprodukter (som ost) sammen med kornproduktene. Derfor velger jeg havregrøt laget med melk. Varm opp melken (i micro eller i kasserolle) , hell oppi bjørns lettkokte havregryn. Så er grøten klar til å spises :spise:

Anonymkode: 0cf3f...d71

Jeg har en som vil ha yoghurt på havregrøt og en som vil ha brunost :)

Anonymkode: ab832...613

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en som vil ha yoghurt på havregrøt og en som vil ha brunost :)

Anonymkode: ab832...613

Så bra! :)

 

Anonymkode: 0cf3f...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, uN91s skrev:

-- Ta ut pengene dere skal bruke på mat hver måned. Legg det på et eget sted og ta alltid med kvittering. Da ser dere hva det brukes penger på til hver tid. Da kan dere også se om dere bruker unødvendige penger på å kjøpe dyrere produkter som ikke er bedre enn de billige osv. Jeg synes det også er enklere å holde meg til matbudsjettet når jeg ser hva jeg har igjen hele tiden. I stedet for at pengene er på konto og man ikke legger merke til hvor mye man egentlig bruker. 

-

Jeg har akkurat opprettet en egen konto jeg har planer omom å ordne kort til også.  Da kan man jo også knytte trumf opp mot kortet slik at man får bonus hver gang man handler. Meld dere inn i coop også. Der må du betale 300 kr for å bli med men får det tilbake pm du melder deg ut.  Bonusen vi tjener opp på coop og trumf pleier vi bare å la stå til veldig dårlig tider, siden det er penger vi ikke hadde hatt om vi ikke var medlemmer.  Hende  at cooop har godr medlemsmedlemstilbud. 

Anonymkode: ab832...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan anbefale å steke tunfisk fra boks. Press ut alt vannet først. Sykt billig, sykt digg. Jeg spiser det som kjøttdeig, smaker ikke tunfisk.

Anonymkode: 51fd1...c68

Har selv prøvd flere forskjellige merker tunfisk...Hvilken kjøper du?
For jeg...Synes det smaker pyton av alle de jeg har prøvd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel selvsagt, men sjekk hva man har i fryseren og bruk av dette når man lager middagsplan for uken. 

For eksempel så har vi en del torsk og hjort i  fryseren nå, så da har vi minimum en torskemiddag i uken. Blir hjort når vi får gjester i helgen.

Anonymkode: c8447...c38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...