Gå til innhold

Flytte uten bil/ transport


Tcl

Anbefalte innlegg

Hei! Kjæresten min er ferdig med 1 året på politihøgskolen i Bodø til våren/ sommeren, og neste år har han praksis i Moss. Han har en del (flatskjerm, playstation, osv) han gjerne skulle få tatt med seg hjem igjen, men han har ikke bil! Han må fly eller ta toget hjem. Hva blir smarteste løsning på dette hvis han skal få med seg alt hjem igjen? Går vel ikke an å sende tv'en i posten liksom :fnise: Har dere tips til hva han kan/ burde gjøre? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke. Men det virker ut som dette er noe man burde løse, om bare det fantes en type bedrift som drev med befordring av gods i forbindelse med flytting. Man kunne kalt dem "flyttebyrå" og brukt dem til å flytte. Når jeg får tid skal jeg starte den bransjen.

Hvis det er relativt verdiløse ting (PlayStation, fjernsyn) burde han bare selge det og kjøpe nytt/brukt når han kommer ned. For dyrere ting kan det være verdt å sende, det kommer an på hvor stor leiligheten hans er. 

Hvis han vil ha med alt hjem er smarteste løsning å leie bil eller å bruke et flyttebyrå, men dette koster selvsagt mange tusen, og da er det lite poeng dersom det er ting som man så vidt taper penger på å selge/kjøpe nytt av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for svar du som sikkert er en super glad mann i 50 årene :) Flyttebyrå har han selvfølgelig tenkt på, men det koster en del for en som er student og ikke har så mye å rutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han lappen? I så fall kan han leie en bil (usikker på om det er mulig å hente i Bodø og levere i Moss??). Flyttebyrå blir fort dyrt og er beregnet på å flytte større flyttelass, vil jeg tro. 

Ellers kan han sjekke på sånne transportgrupper på facebook. Hvis han er heldig er det noen som skal samme vei :)

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, penny_ skrev:

Har han lappen? I så fall kan han leie en bil. Flyttebyrå blir fort dyrt og er beregnet på å flytte større flyttelass, vil jeg tro. 

Ja det har han, så tror det må bli noe sånt han gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan prøve småjobber på Finn, kanskje noen som skal kjøre sørover kan ta med seg noen greier mot betaling. 

Det var en gang man kunne få sent ting som gods på toget, men det er det vist slutt på.

Anonymkode: 757a0...126

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Tcl skrev:

Ja det har han, så tror det må bli noe sånt han gjør!

Jeg redigerte innlegget mitt litt, så les det gjerne igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tcl skrev:

Wow, takk for svar du som sikkert er en super glad mann i 50 årene :) Flyttebyrå har han selvfølgelig tenkt på, men det koster en del for en som er student og ikke har så mye å rutte med.

Jeg er 25. Hvis han flytter ut fra en liten leilighet er det mest fornuftige å selge alt med verdi og kaste alt annet. Og så kjøpe nytt. Det koster penger å flytte, så noen tusen vil han tape uansett.

1 minutt siden, penny_ skrev:

Har han lappen? I så fall kan han leie en bil. Flyttebyrå blir fort dyrt og er beregnet på å flytte større flyttelass, vil jeg tro. 

Å leie en varebil for to-tre døgn med ubegrenset kilometer er heller ikke billig. Å flytte med personbil er livsfarlig (ting i baksetet knuser deg hvis du krasjer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Han kan prøve småjobber på Finn, kanskje noen som skal kjøre sørover kan ta med seg noen greier mot betaling. 

Det var en gang man kunne få sent ting som gods på toget, men det er det vist slutt på.

Anonymkode: 757a0...126

Det hadde jeg ikke tenkt på! God ide med å sjekke finn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg er 25. Hvis han flytter ut fra en liten leilighet er det mest fornuftige å selge alt med verdi og kaste alt annet. Og så kjøpe nytt. Det koster penger å flytte, så noen tusen vil han tape uansett.

Å leie en varebil for to-tre døgn med ubegrenset kilometer er heller ikke billig. Å flytte med personbil er livsfarlig (ting i baksetet knuser deg hvis du krasjer). 

Ja, det kan hende det blir dyrere enn å kjøpe nytt, men har du hørt om bagasjerom eller små varebiler? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, penny_ skrev:

Har han lappen? I så fall kan han leie en bil (usikker på om det er mulig å hente i Bodø og levere i Moss??). Flyttebyrå blir fort dyrt og er beregnet på å flytte større flyttelass, vil jeg tro. 

Ellers kan han sjekke på sånne transportgrupper på facebook. Hvis han er heldig er det noen som skal samme vei :)

Det hadde jeg heller ikke tenkt på, hehe! Men bra tips - takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, penny_ skrev:

Ja, det kan hende det blir dyrere enn å kjøpe nytt, men har du hørt om bagasjerom eller små varebiler? 

Hvis du får plass til det i et bagasjerom får du plass til det på tog eller fly. Små varebiler koster fortsatt et par tusen å leie, i tillegg til to-tre tusen i drivstoff og bomringer, det blir ikke billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nimber :)

Anonymkode: 3e7fa...e70

Det så lovendes ut, takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Herr Heftig skrev:

Hvis han har lappen, kan han leie en bil av en venn.

En venn i Bodø eller en venn i Moss? Å bruke en uke på å flytte tingene i tillegg til 4000 i drivstoff og noen hundre i bomringer, og kjøre fram og tilbake. Da må det jo være bedre å jobbe de dagene og betale flyttebyrå eller bytte ut ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finn en passende gruppe på facebook og spør pent om noen skal kjøre den strekningen. Eventuelt ta kontakt med et transportfirma og hør om hva de skal ha for å ta med en pall. Kjenner noen som sendte noen småting (fikk plass på en pall) med en lastebil som uansett skulle kjøre strekningen og tror ikke de betalte all verdens for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvis du får plass til det i et bagasjerom får du plass til det på tog eller fly. Små varebiler koster fortsatt et par tusen å leie, i tillegg til to-tre tusen i drivstoff og bomringer, det blir ikke billig. 

Nei, det er jammen ikke sikkert at man får plass til det samme på fly som i bil. Dessuten er det en begrensing på vekt, men tror neppe jeg ville ha fraktet TV-en min med fly uansett. Jeg vet ikke en gang om det er tillatt?

For alt jeg vet har kjæresten til TS en stor TV til flere titusenvis av kroner, så da kan det jo lønne seg å leie i stedet for å styre med kjøp og salg. Dessuten skriver hun bare "flatskjerm, playstation osv", så vi vet jo ikke hvor mye det er..

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, penny_ skrev:

Nei, det er jammen ikke sikkert at man får plass til det samme på fly som i bil. Dessuten tror jeg neppe jeg ville ha fraktet TV-en min med fly...

For alt jeg vet har kjæresten til TS en stor TV til flere titusenvis av kroner, så da kan det jo lønne seg å leie i stedet for å styre med kjøp og salg. Dessuten skriver hun bare "flatskjerm, playstation osv", så vi vet jo ikke hvor mye det er..

Du kan neppe transportere en stor flatskjerm i en personbil uansett. Fjernsyn stuper i pris, selv om den kostet 20 000 når han kjøpte den vil han nok kunne finne tilsvarende for 6000 (du får bra skjermer som er digre for nesten ingenting nå), i tillegg kan han selge den for å dekke en del av det. Playstation kan man ta i håndbagasjen. Dessuten er det irrelevant så lenge han ikke har råd til å flytte det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Flyttebyrå
-Kjøre selv om han har lappen og evt låne bil dersom han ikke har bil
-Spørre en kompis eller familiemedlem om å frakte det med bil. Og betale litt for det. 
-Spørre under "småjobber" på Finn.no
-Går det tog så kan det kanskje fraktes der? Ring NSB og hør. 
-Det er vel også mulig å sende det via posten eller andre fraktetjenester. Men det kan godt hende det koster en del. 
-Spør på slik hjelpegruppe på FB om noen har mulighet å frakte det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...