Gå til innhold

Er hvetemel så farlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen skal ha det til at hvetemel er årsaken til de ekstra kilo og slapphet. Jeg har ikke den erfaringen, men de kutter ut hvetemel for en stund og så prede å spise det igjen og mener da at hvetemel var årsaken til at de ble slappe og fikk gass? Og hvorfor kutter kroppsbyggere ut dette? Hva er det mel gjør så mye verre i kroppen enn andre ting?

Anonymkode: 0c0bb...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

Tull. Du blir slapp i fisken av å ikke trene. Om noen blir dårlig av det så er det enten irritabel tarm/cøliaki eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskeheten har overlevd på hvete i tusenvis av år. Motehypen som sier det er farlig kommer til å være død og taus om få år fra nå.

Anonymkode: 968db...4fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen skal ha det til at hvetemel er årsaken til de ekstra kilo og slapphet. Jeg har ikke den erfaringen, men de kutter ut hvetemel for en stund og så prede å spise det igjen og mener da at hvetemel var årsaken til at de ble slappe og fikk gass? Og hvorfor kutter kroppsbyggere ut dette? Hva er det mel gjør så mye verre i kroppen enn andre ting?

Anonymkode: 0c0bb...3d9

Tull. Hvete er farlig ror dem som har cøliaki og hvete allergi. Alle andre vil,få mer ubehag og plager uten hvete og hveteprodukter i kosten. Det er en fiks ide, og en motesak at mange mener seg dårlige av hvete, melk og andre ting uten å ha fått påvist noe som helst av dette hos leger. 

Anonymkode: f40f1...af1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvetemel er jo som sukker, meningsløst å spise, bortsett fra rett etter harde treningsøkter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menneskeheten har overlevd på hvete i tusenvis av år. Motehypen som sier det er farlig kommer til å være død og taus om få år fra nå.

Anonymkode: 968db...4fc

Nei. Mange leger som forsker på dette mener at mennesket ikke er ment for å spise korn og dermed utvikler mange cøliaki. 

Anonymkode: 5c2c7...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tåler det ikke, men jeg dør ikke av det. Jeg kan velge å spise det og få en mage som gir inntrykk av å være høygravid, med masse gass og hvor jeg må fise hele tiden eller jeg kan holde meg unna og ha flat og rolig mage.

Anonymkode: b5c22...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker samme følelse som når jeg spiser mye sukker, får en sånn ubehagelig "angst"følelse og blir skikkelig sliten i kroppen når jeg spiser ting laget på hvetemel. Som f.eks. i dag giddet jeg ikke spise de vanlige knekkebrødene på jobb, men kjøpte meg et horn og fikk en sånn ubehagelig følelse etterpå. Jeg har ingen intoleranse mot hvetemel, men merker at det gjør noe med kroppen. 

I mai skal jeg forsøke å holde meg unna hvetebakst og hvitt brød (+ snoperier) og se hvordan kroppen reagerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Mange leger som forsker på dette mener at mennesket ikke er ment for å spise korn og dermed utvikler mange cøliaki. 

Anonymkode: 5c2c7...751

Man utvikler ikke cøliaki på den måten, det er strengt tatt medfødt. 

Anonymkode: e27f5...0f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har intoleranse eller allergi så er det ingen grunn til å holde seg unna hvetemel. Det inneholder nesten ikke sukker, og er heller ikke meningsløst å spise.

Et sunt kosthold er et kosthold som gir nok næring og rett næring, samme hva du baserer det på. Fint brød eller grovt brød, så lenge du får i deg nok fiber, vitaminer og mineraler fra andre kilder så betyr det absolutt ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man utvikler ikke cøliaki på den måten, det er strengt tatt medfødt. 

Anonymkode: e27f5...0f3

Nei. 

Anonymkode: 5c2c7...751

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tåler det ikke, men jeg dør ikke av det. Jeg kan velge å spise det og få en mage som gir inntrykk av å være høygravid, med masse gass og hvor jeg må fise hele tiden eller jeg kan holde meg unna og ha flat og rolig mage.

Anonymkode: b5c22...0fa

Samme her !

Anonymkode: 97697...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Sliceofbread skrev:

Så lenge du ikke har intoleranse eller allergi så er det ingen grunn til å holde seg unna hvetemel. Det inneholder nesten ikke sukker, og er heller ikke meningsløst å spise.

Et sunt kosthold er et kosthold som gir nok næring og rett næring, samme hva du baserer det på. Fint brød eller grovt brød, så lenge du får i deg nok fiber, vitaminer og mineraler fra andre kilder så betyr det absolutt ingenting.

Det er faktisk meningsløst å spise siktet hvetemel,  som med sukker, man tilfører ikke kroppen noe bra. Men hvis du derimot spiser sammalt eller helkorn er det mer næring og fiber. 

Anonymkode: 56c32...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man utvikler ikke cøliaki på den måten, det er strengt tatt medfødt. 

Anonymkode: e27f5...0f3

Cøliaki kan debutere i barneårene, men sykdommen inntreffer vel så ofte i voksen alder. 

Anonymkode: 12de1...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har faktisk godt av litt hvetemel, hvis magen syntes det er litt "hardt" å fordøye for mye høyfibermat. Jeg blir treg i magen av bare spise grove ting, syntes faktisk litt "fin" bakst regulerer magen greit og forhindrer forstoppelse. 

Går vel fra person til person hva man tåler, hva man er vant med osv. De som stopper å spise fin hvetebakst og ting som inneholder hvete over en lenger periode vil kanskje ha vanskeligere for å fordøye det like lett i ettertid, at kroppen må tilvende seg med hvete igjen. Slik er det jo med mye mat, det betyr ikke at det er farlig. Ta for eksempel vegetarianere som begynner å spise kjøtt igjen, de blir ofte dårlige i begynnelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Mange leger som forsker på dette mener at mennesket ikke er ment for å spise korn og dermed utvikler mange cøliaki. 

Anonymkode: 5c2c7...751

Dette må du kunne dokumentere, for dette har ikke noe med virkeligheten å gjøre. Cøliaki oppstår hos mennesker som er positive for HLA-DQ2, som er en genetisk komponent. 

Anonymkode: 968db...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cøliaki kan debutere i barneårene, men sykdommen inntreffer vel så ofte i voksen alder. 

Anonymkode: 12de1...e86

At man har den genetiske komonenten betyr ikke nødvendigvis at man har utviklet sykdommen fra fødsel av, som du ganske riktig skriver. Som regel kommer klinisk manifestasjon i fjerde eller femte tiår i livet.

Man kan ikke utvikle cøliaki av å spise hvetemel hvis man ikke har "cøliaki-genet" (Hla-DQ2 eller hla-DQ8).

Anonymkode: 968db...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...