Gå til innhold

Sykepleie eller pedagogikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med å finne ut hva jeg vil studere til høsten. Har søkt på både sykepleier og pedagogikk, men vet ikke hvilket studie jeg skal satse på. Jeg er glad i mennesker og vil ha en variert jobb der jeg får hjelpe andre, og det er viktig for meg å ha en jobb jeg trives i. Lønna er ikke så nøye, så lenge jeg kan leve av den. 

Hovedsaklig tenker jeg at sykepleier er et lurt valg mtp at det er lett å få seg jobb, det tar bare tre år og jeg kan spesialisere meg i mye spennende når jeg er ferdig. Men på en annen side er det sikkert en tung jobb både fysisk og psykisk, og jeg er redd for at jeg kommer til å bli sliten og lei etter en stund og angre. Er liksom ikke heelt sikker på om jeg er typen til det.

Pedagogikk virker utrolig spennende, og bachelor i pedagogikk (som er det jeg har søkt på) virker som et veldig teoretisk studie, som passer meg veldig bra (er gladere i teori enn i praksis). Også her kan man jo bygge på med en master, men som jeg har fått med meg er det vanskeligere å få en jobb med en slik utdannelse. Jeg er redd for å ende opp med høyt studielån og ingen relevant jobb etterpå. 

Jeg vet at ingen her kan gi meg fasitsvaret på hva jeg bør velge, men har noen her erfaringer med disse utdannelsene/yrkene? Er det virkelig så vanskelig å få jobb med pedagogikk som bakgrunn (med mindre man er lærer) som mange skal ha det til? 

Anonymkode: b9b6c...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hovedsaklig tenker jeg at sykepleier er et lurt valg mtp at det er lett å få seg jobb, det tar bare tre år og jeg kan spesialisere meg i mye spennende når jeg er ferdig. Men på en annen side er det sikkert en tung jobb både fysisk og psykisk, og jeg er redd for at jeg kommer til å bli sliten og lei etter en stund og angre. Er liksom ikke heelt sikker på om jeg er typen til det.

Jeg kan svare deg da jeg føler akkurat det samme som deg. Forskjellen er at jeg er ferdig med sykepleierutdanningen nå til sommeren. Det folk ikke forteller deg er hvor utrolig utmattende studiet er. Det er fullt kjør fra begynnelse til slutt! Dette er ikke studiet folk folk som ikke er super interessert og engasjert i å bli fremtidlige sykepeleiere. Hadde jeg visst hvor tungt det var hadde jeg aldri valgt sykepleie men jeg har pushet og tvunget med til å klare meg disse tre årene. Du trenger også gode venner som motiverer deg til å fortsette og veiledere som er behjelpelige og kan gi deg ekstra push. Kanskje du kommer til å ha helt andre oppfatninger enn meg, men dette studiet er kun for de spesielt interesserte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tapas skrev:

Jeg kan svare deg da jeg føler akkurat det samme som deg. Forskjellen er at jeg er ferdig med sykepleierutdanningen nå til sommeren. Det folk ikke forteller deg er hvor utrolig utmattende studiet er. Det er fullt kjør fra begynnelse til slutt! Dette er ikke studiet folk folk som ikke er super interessert og engasjert i å bli fremtidlige sykepeleiere. Hadde jeg visst hvor tungt det var hadde jeg aldri valgt sykepleie men jeg har pushet og tvunget med til å klare meg disse tre årene. Du trenger også gode venner som motiverer deg til å fortsette og veiledere som er behjelpelige og kan gi deg ekstra push. Kanskje du kommer til å ha helt andre oppfatninger enn meg, men dette studiet er kun for de spesielt interesserte. 

Vel, jeg er ikke enig med deg. Er selv sykepleier. Ja, det er mye jobb på studiet, men jeg kom meg likevel "lett" igjennom til tross for at jeg var relativt skolelei. Så akkurat det er vel ganske så subjektivt. 

Anonymkode: a4c9d...ff6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lese litt rundt på dette forumet: sykeplediskusjon.net. Her er det mange som deler erfaringer om sykepleierutdanningen og yrke. 

Selv begynner jeg på sykepleien til høsten og storgleder meg. Har allerede begynt å lese pensum for anatomi og medikamentregning. Har allerede studert bachelor i psykologi. 

Sykepleien tar bare 3 år, men man må ofte jobbe minst 2 år før man kan ta spesialisering. Bare så du er klar over det :) Men mulighetene er mange. De har vel omgjort noen spesialiseringer til master så man kan hoppe rett på. Men praksis og erfaring er veldig viktig i sykepleie så tror det er lurt å jobbe litt rett etter studie. Du kan f.eks. gå sykepleie og deretter ta spesialisering i pedagogikk. Da kan du bli lærer tror jeg. I hvert fall får du en helt annen type jobb enn en "klassisk" sykepleier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg er ikke enig med deg. Er selv sykepleier. Ja, det er mye jobb på studiet, men jeg kom meg likevel "lett" igjennom til tross for at jeg var relativt skolelei. Så akkurat det er vel ganske så subjektivt. 

Anonymkode: a4c9d...ff6

Jeg er også sykepleier og enig med Tapas. Utrolig tungt og krevende studie som jeg gjennomførte bare fordi jeg hadde bestemt meg. Krever utrolig mye pågangsmot og motivasjon. Dårlige  interne forelesere. De eksterne var bra.  Jeg studerte sykepleie ved et universitet, som er rettet mot mye forskning. Kanskje det er grunnen. Jeg har tatt en master i etterkant og selv om det var tungt og jeg ikke fikk samme gode karakterer, vil jeg si at det likevel var et mer behagelig studie med mye mer motiverte, flinke og hjelpsomme professorer. 

Anonymkode: 4d516...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler pedagogikk på det sterkeste. Utrolig mange valgmuligheter, bra jobb etter hva du selv engasjerer og selv vil. Lønnen er ikke minst, like bra som mange andre. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar du pedagogikk bør du ta noe annet også (flere fag/master), stiller ikke sterkt i arbeidsmarkedet med bare en bachelor i pedagogikk. 

Anonymkode: 288c9...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Pedagogikk er bredt og gir nok mange valgmuligheter, men det er også nesten litt "problemet". Hvis jeg tar pedagogikk "må" jeg nesten ta en master også, som en annen her påpeker. Og i tilfelle jeg ikke vil det når jeg er ferdig med bachelor, så vil jeg ikke sitte igjen med en treårig utdannelse som kanskje ikke leder til så mye..? Vet ikke om jeg har guts til å gjøre det. Som sykepleier kan jeg relativt enkelt få jobb selv om jeg ikke vil videreutdanne meg (jobbe må jeg vel forresten gjøre et år eller to uansett før jeg evt tar en videreutdanning, som jeg har forstått). 

Du som sier at du anbefaler pedagogikk, kan jeg spørre hva du jobber som? :) 

 

 

Anonymkode: b9b6c...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...