Gå til innhold

Små gutter i jenteklær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fordi man vil være høflig og vise interesse, og det ikke er så mye annet å spørre om....ikke fordi det betyr noe særlig fra eller til for folk utenom nær familie om du får gutt eller jente :fnise:

Anonymkode: 2b043...2b2

Spiller det noen rolle hva grunnen til at folk spør er da? Skulle bare fram til at klærne er med på å vise hvilket kjønn det er. Ikke at det har noe å si om folk egentlig bryr seg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎30‎.‎04‎.‎2016 at 8.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 6-åring som elsker å leke med Lego Friends og det bruker han mye tid på. Siden det er han og ikke jeg som leker med lego hadde det vært litt merkelig om jeg skulle kjøpe Lego Ninjago bare fordi det er "guttete".  Han er veldig typisk "gutt" i alle andre settinger bortsett fra når det kommer til valg av leker for da er det som sagt Lego Friends, My Little Pony og Sylvanians men det handler også om noe som mangler i de typiske "guttelekene" og det er rom for vanlig rollelek med familier og hus som skal innredes og små dyr. Den typiske "gutte"rolleleken handler om superhelter og fiender som skal bekjempes med voldsom slossing.

Anonymkode: 05011...ea6

Jeg stusser litt på at du omtaler rollelek med familie og hus som skal innredes som "vanlig rollelek". Er annen type rollelek mindre verdt, siden du ordlegger deg sånn? Jeg ser dessuten på guttene mine at deres rollelek foreløpig handler lite om slossing, men om alle mulige ting, som at de er i en båt på sjøen og at de må passe seg for haier, at de er på utrykning og må slukke brann, at de har bygget seg en hytte i skogen og må lete etter mat m.m. Til dette bruker de ikke spesielt mye klassiske "gutte- eller jente-rekvisitter ", men alt fra møbler til kjøkkenutstyr til tilfeldige leker som passer inn. Altså, jeg er helt for at gutter skal kunne leke med My little pony, men jeg syns både man må se at det man tradisjonelt forventer av typisk gutte- og jente-lek begge deler har sine kvaliteter og det ene er ikke bedre enn det andre, i tillegg til at det ikke er sånn at barn bare enten leker mor, far og barn eller slåss med superhelter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎04‎.‎2016 at 16.51, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om det? 

Har en i bhg til min lille som går med My Little Pony klær, foreldrene synes tydeligvis at det er helt greit.

Anonymkode: dd334...7d6

Jeg syns det er flott av foreldrene! Enten det er arveklær eller guttan har valgt det selv. Supert! Helt greit om han hadde gått i kjole også. Og jeg har 3 gutter selv, bare så det er sagt. Har hatt perioder med rosa klær, og syns det er helt topp! Men kan legge til at alle 3 har blitt veldig gutte-gutter i god tid før skolestart.

Endret av Engel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. klær, syns jeg det er helt uproblematisk at gutter går i typiske jenteklær, det må de få velge selv. Og så forstår jeg ikke at alt det som liksom skal være jenteklær er så veldig jentete heller. Noen mener jo at med en gang en gutt ikke har på noe blått, grønt eller grått, er det jenteklær. Hvorfor skal jenter ha monopol på alle fargene? Min gutt på 4 år elsker "sterke farger", som han sier selv, og da er det ikke blått og grått han helst vil bruke. Da han fikk kommentarer på at han hadde jentetruser i barnehagen (rosa truser som han selv har valgt), sa han bare høyt og tydelig at alle som vil kan bruke rosa. Det kommer kanskje en tid hvor han ikke vil bruke rosa, og det er selvsagt greit, men enn så lenge skal han selvsagt få det. Jeg kan ikke akkurat se at han virker noe i tvil om sin egen kjønnsidentitet av den grunn. Jeg syns generelt han er ganske åpen for at folk kan være forskjellige, selv om jeg ser at 4-åringen i ham gjerne vil kategorisere ting. Da snakker jeg ikke bare om klær, men det er jo vår oppgave generelt å snakke med barna om at folk er forskjellige.

Men så skal jeg bare innrømme at jeg som er den som handler klærne, noen ganger uten at gutten er med, ikke velger ting jeg selv syns er stygt. Så han blir jo påvirket av min smak, selvsagt, selv om jeg prøver å finne klær jeg tror han vil like. Jeg syns mange av klærne i jenteavdelingen er lite pene, så da jeg fant en rosa- og blå-stripete genser på Polarn O. Pyret (og den hang faktisk i gutteseksjonen), kjøpte jeg den framfor en babyrosa genser med prinsessetrykk eller en knalloransje t-skjorte i gutteavd. på HM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Netttroll

LA BARN VÆRE BARN FOR FAEN! 

Du og dine holdninger oppfordrer til mobbing, TS. 

Et barn skal gå i det som føles bra, det styrker selvtilliten hos barnet allerede i en tidlig alder. Hva slags lov er det som sier at My Little Pony er for jenter og ikke for gutter? 

Selv har jeg to gutter, han ene elsker å leke med dukker og går gjerne med rosa klær som har masse glitter. Han andre elsker Thomas toget og går gjerne med klær som har det motivet, men også Elsa er topp den siste tiden. 

Tenk om jeg og kona (demmers mor) skulle nekte dem å gå i de klærne som dem synes er fint. Det hadde vært helt feil!

Barn har forskjellige faser, en gang er det kult med biler, så er plutselig Ole Brum på topp. La dem utvikle seg som de selv vil, ikke ødelegg barna.

Endret av Netttroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er litt knas jeg når de får gå i hva de ønsker! Sånn skulle det vært for alle! Til og med oss voksne ;D

Anonymkode: 116dc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2016 at 18.26, AnonymBruker skrev:

Jeg synes bare ikke at det blir helt rett. Barna for helt feil syn på verden, noen ting er for jenter og andre er for gutter. 

Anonymkode: dd334...7d6

Den forbaska likestillinga som er helt ute å kjøre om det var nå en gang. Ja, jeg er faktisk kvinne.. Drittlei av at vi skal likestilles I ALT med menn, der er da virkelig forskjell på kjønnene enten man liker det eller ikke.. Hadde guttungen min kommet å sagt han ville kle seg i prinsessekjoler på daglig basis og lakka neglene hadde jeg virkelig satt ned foten, det er da måte på! Blir jo identitetskrise og rolleforvirring gange tusen! 

Anonymkode: cbed1...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den forbaska likestillinga som er helt ute å kjøre om det var nå en gang. Ja, jeg er faktisk kvinne.. Drittlei av at vi skal likestilles I ALT med menn, der er da virkelig forskjell på kjønnene enten man liker det eller ikke.. Hadde guttungen min kommet å sagt han ville kle seg i prinsessekjoler på daglig basis og lakka neglene hadde jeg virkelig satt ned foten, det er da måte på! Blir jo identitetskrise og rolleforvirring gange tusen! 

Anonymkode: cbed1...5cc

Jeg er mer skeptisk til at jenter/damer må pynte seg så jævlig hele tiden. Kan ikke de slutte å sminke seg og se litt mer allminelig og naturlig ut? Alt skal jo pyntes på med jenter. Det er som om jenter skal være et produkt som man skal se, iakta og beundre. Med så mye fokus på utseende så skaper det helt feile verdier.

Gutter i kjole er ikke noe samfunnet klarer å akseptere. Fordi kjoler er søte, og det er bare jenter som kan være søte. Men hva med å gi litt faen og la klær være klær. Kan ikke folk få gå i de klærene de vil så lenge det ikke er for å pynte seg. 

 

Anonymkode: 116dc...76f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg vert barn igjen,jeg som hadde  så lyst å gå i kjole. Mange flotte foreldre der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe barna bestemmer selv. Dette er noe foreldrene (alltid mor, som "tilfeldigvis" også er feminist) presser på dem.

Dette er barnemisshandling. Disse ungene er ekstremt overrepresentert når det gjelder selvmord senere i livet pga dette.

Anonymkode: 2bc79...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noe barna bestemmer selv. Dette er noe foreldrene (alltid mor, som "tilfeldigvis" også er feminist) presser på dem.

Dette er barnemisshandling. Disse ungene er ekstremt overrepresentert når det gjelder selvmord senere i livet pga dette.

Anonymkode: 2bc79...cf8

Så om du lar sønnen din gå i kjole, så kommer han til å begå selvmord senere i livet? Jeg synes det er viktig for barn å få utforske litt, det er bare klær liksom. Det er en stoffbit som man har på seg, å da gjør det ingenting hvilket farge eller mønster det er på. Jeg vet om mange små gutter som har vært helt på gråten fordi storesøster får ha på seg fint skjørt i bursdag, mens det får ikke de. Små barn vil gjerne gå kledd som forbildene sine, som f.eks mor eller søster. De fleste vokser det av seg, la de få holde på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Severus skrev:

Så om du lar sønnen din gå i kjole, så kommer han til å begå selvmord senere i livet? Jeg synes det er viktig for barn å få utforske litt, det er bare klær liksom. Det er en stoffbit som man har på seg, å da gjør det ingenting hvilket farge eller mønster det er på. Jeg vet om mange små gutter som har vært helt på gråten fordi storesøster får ha på seg fint skjørt i bursdag, mens det får ikke de. Små barn vil gjerne gå kledd som forbildene sine, som f.eks mor eller søster. De fleste vokser det av seg, la de få holde på.

Transer har en helt ekstrem selvmords statistikk ja, så dette er så absolutt ikke noe å oppfordre til.

Anonymkode: 2bc79...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Transer har en helt ekstrem selvmords statistikk ja, så dette er så absolutt ikke noe å oppfordre til.

Anonymkode: 2bc79...cf8

Det kan nok ha noe med at det faktisk blir sett ned på, det ble sett på som en sykdom. Vi er da kommet såpass langt at vi må godta at de er sånn som de er uten å mobbe og dytte de enda lengre ned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den forbaska likestillinga som er helt ute å kjøre om det var nå en gang. Ja, jeg er faktisk kvinne.. Drittlei av at vi skal likestilles I ALT med menn, der er da virkelig forskjell på kjønnene enten man liker det eller ikke.. Hadde guttungen min kommet å sagt han ville kle seg i prinsessekjoler på daglig basis og lakka neglene hadde jeg virkelig satt ned foten, det er da måte på! Blir jo identitetskrise og rolleforvirring gange tusen! 

Anonymkode: cbed1...5cc

Da er du i så fall en dårlig forelder.

Anonymkode: 0a6d3...532

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Transer har en helt ekstrem selvmords statistikk ja, så dette er så absolutt ikke noe å oppfordre til.

Anonymkode: 2bc79...cf8

Du vet det at de som er trans er det, uavhengig av hvilke klær de gikk med som barn? Å nekte transbarn å  være den de er hjelper nok mer til å få opp denne statistikken, enn det det gjør å faktisk la de gå med de klærne de selv ønsker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte transegutter å gå i det som for dem er rette klær,kjole og skjørt, gjør at dem ofte får problermer. Noen få av desse vurdere selvmord eller tar selvmord.

Den beste "medisinenen " er at dem som barn, ung og voksen får leve hele sitt liv utenfor skapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
Den ‎29‎.‎04‎.‎2016 at 18.12, AnonymBruker skrev:

Rosa er for jenter, blå er for gutter. Barna mine kler seg i det som er ment for deres kjønn :)

Anonymkode: dd334...7d6

Dette med rosa for jenter og blått for gutter er faktisk et relativt nytt fenomen, eller hva vi skal kalle det. For drøyt 100 år siden eller der omkring ble de fleste småbarn kledd i (hvite) kjoler. Kjoler, fordi det gjorde bleieskift enklere, og hvitt, fordi det enkelt kunne blekes når det kom flekker på plaggene. Det var også helt vanlig at både gutter og jenter hadde langt hår til i 6-7-årsalderen.

Først tidlig på 1900-tallet ble det vanlig å signalisere barns kjønnstilhørighet med farger. Men den gang ble rosa sett på som en sterk, maskulin farge (bl.a. fordi det var en variant av rødt, som ble sett på som en maktfarge), mens blått ble sett på som mer delikat og feminint og dermed mer passende for jenter.

Det var ikke før senere, på 1940-tallet, at fargene "byttet plass" og rosa ble en typisk "jentefarge", men selv forskere er uenige om hvorfor det ble sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
Den ‎03‎.‎05‎.‎2016 at 5.28, AnonymBruker skrev:

Den forbaska likestillinga som er helt ute å kjøre om det var nå en gang. Ja, jeg er faktisk kvinne.. Drittlei av at vi skal likestilles I ALT med menn, der er da virkelig forskjell på kjønnene enten man liker det eller ikke.. Hadde guttungen min kommet å sagt han ville kle seg i prinsessekjoler på daglig basis og lakka neglene hadde jeg virkelig satt ned foten, det er da måte på! Blir jo identitetskrise og rolleforvirring gange tusen! 

Anonymkode: cbed1...5cc

Jeg tror like gjerne at identitetskriser kan oppstå som følge av at vi, helt fra vi er små, blir dyttet inn i forhåndsbestemte rollemønstre. Tenk litt over hva som skjer når et barn oppdager at det som blir forventet, akseptert og sett på som "riktig", ikke samsvarer med barnets egen følelse av identitet og "selv"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...