Gå til innhold

Små gutter i jenteklær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri falt meg inn å kjøpe noe til meg selv som er ment for menn ;) 

Anonymkode: dd334...7d6

Morsomt svar.. Bare skjørt og kjole på deg da? 

Anonymkode: fdef8...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke rart mange i dag omtrent ikke vet hvilket kjønn de har. Identitetskrise er vel resultatet av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Det var da betryggende at jenter aller nådigst kan få gå i gutteklær som er modifisert til å passe jenter :rolleyes:

Så reglene er ikke så absolutte alikevel altså ? Kvinner kan være teamleder for menn i håndtverksyrker uten å få sin seksualitet spørsmålsatt.

Dette må da bryte fullstendig med oppfatningen om at hva du kan gjøre og hva skal like bestemmes av om du har utovertiss eller innovertiss.... eller ? ;)

Eller var det slik at du dro tråden helt ut og mener kvinner skal holde seg til omsorgsyrker på ikkeledende nivå, for Guds skyld aldri få mer betalt enn en nyansatt mann, finne seg i både slag, underslag og kvinner på si ? - fordi de ble født inn i din rosa garderobe?

Interessant.... nårtid ble det viktigere å være et strømlinjet kjønn enn å være et helt menneske

:hoho:Fortell oss hva som er godkjent for gutter og menn, og så for jenter og kvinner... vennligst. 

 

 

 

 

Jeg har jo svar og forklart tidligere i tråden, du kan jo lese selv ;) 

kvinner skal behandles som husmødre, mannan jobber og forsørger familien. Er det så vanskelig å forstå??

Anonymkode: dd334...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor prøvde å tvinge meg til å være søt og tekkelig. Jeg hadde kjoler og sløyfer til jeg ikke kunne tvinges lengre, da ble det gutter og jenteklær i en salig blanding, ble med i ett relativt hardt supportermiljø, begynte med kampsport og begynte å jobbe i industribransjen. Den dag i dag er jeg voksen, godt gift med en mann, har tre barn og en feminin stil. Jeg trives fortsatt blandt menn og kan være like tøff i trynet som noen av dem, men jeg er fortsatt kvinne. 

Hva man går kledd i som barn og ungdom former deg ikke som menneske. Det er like latterlig som å si at om man kler barnet sitt i dress som liten så vil det bli administrerende direktør som voksen. 

Hadde trodd at jeg skulle bli mye mer provosert over dette, men merker at det blir så dumt at jeg ikke gidder. Om du virkelig har disse meningene så finner jeg trøst i at resten av samfunnet er på vei bort fra deg. 

Anonymkode: fbe58...d19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har MYE med kjønn å gjøre!!

Anonymkode: dd334...7d6

Nei, der tar du feil.

Anonymkode: 0a6d3...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men de er fortsatt blå, og blå er fortsatt en guttefarge!

 

Dessuten har bukser tradisjonelt sett vært et plagg for menn, det er ikke før i forrige århundre at det ble mer vanlig at også kvinner brukte bukser. Så når du først skal snakke om hva som er for jenter og hva som er for gutter ...

Anonymkode: 4f106...399

Kjoler er også tradisjonelt for menn, bare at det heter kjortler. De bruker det fortsatt som standard i de mest "maskuline" (les: kvinneundertrykkende) landene på kloden. Kan du forklare det..? ;-)

Anonymkode: 0b108...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutter som går i typisk jenteklær synes jeg ikke noe om. Kan fort bli mobbet av andre barn. Kan også bli tatt for å være ei jente. Hvis jeg får en sønn så skal ikke la han gå i jenteklær. Han kan fint gå i klær som er for begge kjønn, men ikke typisk jenteklær. Vil ikke la mitt barn oppleve å bli mobbet sånn som jeg ble i barndommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjoler er også tradisjonelt for menn, bare at det heter kjortler. De bruker det fortsatt som standard i de mest "maskuline" (les: kvinneundertrykkende) landene på kloden. Kan du forklare det..? ;-)

Anonymkode: 0b108...188

Og i Skottland er manneskjørt, altså kilt, en del av folkedrakten. Ekte mannfolk har visst ikke noe under skjørtet(unnskyld, kilten!) heller, har jeg hørt. Jeg kan ikke forklare den, men hva som er for jenter og hva som er for gutter, ser jo da ut til å være noe vi/samfunnet konstruerer, i alle fall til en viss grad. Ta det som nevnes over her, med at rosa en gang i tiden var en guttefarge. Tunika og tights/strømpebukse var også noe menn brukte en gang i tiden, i Vesten er det ikke mange menn som bruker slike antrekk, så vidt jeg har skjønt.

Anonymkode: 4f106...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger å forvirre barna dine isteden for å lære dem hva som er rett for demmers kjønn? 

Ja, dette er mine meninger, jeg tuller ikke. 

Jenter burde lære seg å kle seg søtt, pynte seg opp, være feminin og ikke tøffe! Gutter skal lære seg å være kule og tøffe, modige!

Anonymkode: dd334...7d6

Jeg er jente, å jeg har aldri likt å kle meg fin eller å sminke meg. I barnehagen så levde jeg i joggebukse og genser i div farger, ja sånn som blå,grønn,grå og svart. Grønn er favoritt fargen min å har alltid vært det. Jeg er også god på kjøkkenet, så guess what jeg har husmorevner på tross av at jeg er tøff jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om det? 

Har en i bhg til min lille som går med My Little Pony klær, foreldrene synes tydeligvis at det er helt greit.

Anonymkode: dd334...7d6

Helt greit! Ikke noe jeg hadde stussa over. Får bare jenter like en viss type farger og figurer,  og omvendt mener du?

Et poeng som jeg ser går igjen her er at man blir hjernevasket av handel og reklame. Jeg er jente, oppvokst med søster. Hva jeg lekte? Jeg lekte med lego, playdoh, lastebiler, fartet rundt i skogen og lekeplassen, snekret og spikket,elsket å holde på i timesvis i gjørme eller sandkasse, gravemaskin,brettspill og hadde en dukke eller to. Jeg gikk med klær i alle regnbuens farger og kort hår likevel følte jeg meg feminin, jeg var bare meg selv. Nå er jeg er mamma til to. Gutten får kle seg ut i kjole når han vil fordi han synes det er gøy, jenta leker med biler og tog og synes det er gull. Om hun vil gå med spiderman på klærne så får hun det. Hadde jeg vært barn og bare måtte gå i rosa klær, pynte dokker og leke prinsesse mens jeg måtte se på gutta fikk leke pirat, biler og fotball hadde jeg blitt grusomt ulykkelig. Jeg merker jo allerede på gutten at han har plukket opp noe fra barnehagen og reflekterer over dette med jenteleker og gutteleker og det er jo bare trist når det går opp for dem at "rosa er bare for jenter og blått er for gutter":-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om det? 

Har en i bhg til min lille som går med My Little Pony klær, foreldrene synes tydeligvis at det er helt greit.

Anonymkode: dd334...7d6

"Jenteklær" er en holdning, ikke en faktisk ting.. jeg ser virkelig ikke hva som er galt med en gutt som går med my little pony klær om han selv ønsker det. Jeg har før vært borti en gutt som elsket blomster, hjerter og rosa, mens resten av guttene i barnehagen skulle være ordentlig barskinger som likte blått og hatet hjerter.. jeg syns det er fantastisk at barn tør å skille seg ut og være den de er. De er jo i en prosess der de skal få lov til å bli kjent med både seg selv og omverdenen, hvorfor skal man da sette dem i en slags bås med sine egne holdninger og fordommer? De er jo bare barn, gi dem friheten til å utforske så mye som mulig, og ikke la gutteroller og jenteroller sette en stopper for det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rosa er for jenter, blå er for gutter. Barna mine kler seg i det som er ment for deres kjønn :)

Anonymkode: dd334...7d6

Dette er noe av det dummeste jeg har lest på kg til dags dato.  Ingen farger er ment for noe som helst kjønn. Om jentungen vil ha på seg blå klær, så blir hun da ikke mindre jente av det?   Er du redd for å få homoseksuelle barn siden de ikke får gå i farger du mener er upassende?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og i Skottland er manneskjørt, altså kilt, en del av folkedrakten. Ekte mannfolk har visst ikke noe under skjørtet(unnskyld, kilten!) heller, har jeg hørt. Jeg kan ikke forklare den, men hva som er for jenter og hva som er for gutter, ser jo da ut til å være noe vi/samfunnet konstruerer, i alle fall til en viss grad. Ta det som nevnes over her, med at rosa en gang i tiden var en guttefarge. Tunika og tights/strømpebukse var også noe menn brukte en gang i tiden, i Vesten er det ikke mange menn som bruker slike antrekk, så vidt jeg har skjønt.

Anonymkode: 4f106...399

Prester i DNK og hissige islamister bruker kjoler/kjortler så det er bare å kjøre på.

Anonymkode: ba3f6...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en 6-åring som elsker å leke med Lego Friends og det bruker han mye tid på. Siden det er han og ikke jeg som leker med lego hadde det vært litt merkelig om jeg skulle kjøpe Lego Ninjago bare fordi det er "guttete".  Han er veldig typisk "gutt" i alle andre settinger bortsett fra når det kommer til valg av leker for da er det som sagt Lego Friends, My Little Pony og Sylvanians men det handler også om noe som mangler i de typiske "guttelekene" og det er rom for vanlig rollelek med familier og hus som skal innredes og små dyr. Den typiske "gutte"rolleleken handler om superhelter og fiender som skal bekjempes med voldsom slossing.

Anonymkode: 05011...ea6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Klopp skrev:

Gutter som går i typisk jenteklær synes jeg ikke noe om. Kan fort bli mobbet av andre barn. Kan også bli tatt for å være ei jente. Hvis jeg får en sønn så skal ikke la han gå i jenteklær. Han kan fint gå i klær som er for begge kjønn, men ikke typisk jenteklær. Vil ikke la mitt barn oppleve å bli mobbet sånn som jeg ble i barndommen. 

Burde ikke problemstillingen heller være hvordan man får barn til å slutte å mobbe? Man kan bli mobbet for hva som helst, at man bruker briller, at man er for tynn, for tjukk, for høy, for lav, for langt hår, for kort hår... Det betyr ikke at man skal begrense barna og ta hensyn til hva andre synes er "riktig" for ditt barn. Det er umulig å eliminere alt man potensielt kunne blitt mobbet for, og hvis man legger livet sitt opp etter dèt har mobberne allerede vunnet.

La barn være barn, lær dem at ingen er like og at det ikke er noe galt i å være annerledes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo normalt at mange barn i Bhg-alder utforsker dette med kjønn og identitet. Det gjør da vel INGENTING om guttungen går i rosa. De fleste gjør det bare i en liten periode. Hvis det skurrer litt for deg, så lukk øynene og la det stå til. Etter noen uker/mnd har du "kjønnet" ditt tilbake igjen og du lærte barnet noe veldig viktig underveis! Holdningsarbeid starter allerede i bhg. Gud forby å få en sønn som omtaler klassevenninner som horer! - vi er på vei dit nå, bare hør litt på russelåtene!!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om det? 

Har en i bhg til min lille som går med My Little Pony klær, foreldrene synes tydeligvis at det er helt greit.

Anonymkode: dd334...7d6

Personlig så syns jeg rosa, lysegul, lyseblå, lysegrønn er ufyselige farger og ville aldri kjøpt det til mitt eget barn. Hva andre bruker bryr meg midt i..... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...