Gå til innhold

Små gutter i jenteklær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De blir tullete fordi de ikke lærer seg å skille mellom kjønna, hvordan skal et barn lære seg hva som er godkjent for det kjønnet barnet er, om enkelte foreldre skal la barna sine "være feil kjønn"?

Anonymkode: dd334...7d6

Nå leser du bare det du vil..... Jeg skrev at jeg har gått med alt av klær fra jeg var liten, fortsatt kan jeg finne fine ting i "herre"avdelingene. Eksene mine er alle hankjønn. Altså er jeg heterofil. Etter din mening er vel det umulig? Siden foreldrene mine forvirra meg med alle gutteklærne? Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle ønsket at jeg fikk bruke kjole da jeg var barn. Søster brukte så fine kjole mens jeg gikk i bukser. Jeg var over 18 år før jeg fikk min egen kjole.    Min barndom ville blitt bedre om jeg fikk utfall for min lengsel i å bruke  kjole.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er synd hvordan folk i dag tenker :( Hva med den gode gamle kjønnsfordelingen? Jenter skal være søte, gutter skal være tøffe.

En gutt med prinsesser på genseren ser jo helt feil ut! Samme med jente og Spiderman. Hvis alt skal være for alle, lærer ikke barna grenser for eget kjønn, de blir jo tullete til slutt. Det er en grunn til at det finnes en GUTTEavdeling og en JENTEavdeling. Da skal man handle ut ifra barnets kjønn IKKE hva barnet selv vil, barn kan ikke få alt de vil vet du ;) 

Anonymkode: dd334...7d6

Jenta mi er både kjempetøff og søt, og går like gjerne i Batman-klær som kjoler. Dersom jeg får en gutt skal jeg selvsagt bestrebe meg på å gi ham de samme mulighetene til å være seg selv, uavhengig av utdaterte kjønnsrollemønstre. Jeg avskyr for øvrig kjønnsdelingen i barneavdelingene, og synes holdningene dine om både kjønnsroller og legning (dersom du er reell, noe jeg tviler på) er forkastelige. 

Anonymkode: c207e...7f5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LiseTV skrev:

Jeg skulle ønsket at jeg fikk bruke kjole da jeg var barn. Søster brukte så fine kjole mens jeg gikk i bukser. Jeg var over 18 år før jeg fikk min egen kjole.    Min barndom ville blitt bedre om jeg fikk utfall for min lengsel i å bruke  kjole.

Så dumt at du måtte vente så lenge 😔 Håper du har det bra nå😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tutte skrev:

Spiller egentlig ingen rolle, men folk er jo opptatt av det allikevel. Allerede fra barnet ligger i magen er folk opptatt av kjønnet og spør gjerne om man vet hva det blir.

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig spør man om kjønn. Det er jo stor forskjell! Oppdragelsen er annerledes, alt.

Anonymkode: dd334...7d6

 

4 minutter siden, Tutte skrev:

Det er det jeg mener. Derfor er er gjerne klærne med på å identifisere hvilket kjønn det er når de er så små.

Jeg synes ærlig talt det er merkelig å være så himla opptatt av rørsystemet til babyer så lenge det ikke er du som skal vaske eller gjøre medisinske undersøkelser. Hvis jeg får barn en gang har jeg lyst til å finne et tvekjønna navn som Luca eller Iben, og kun bruke farger som brun, lilla og grønn. Hva er forskjellen i oppdragelsen på en guttebaby og en jentebaby?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, fruBeist skrev:

 

 

Jeg synes ærlig talt det er merkelig å være så himla opptatt av rørsystemet til babyer så lenge det ikke er du som skal vaske eller gjøre medisinske undersøkelser. Hvis jeg får barn en gang har jeg lyst til å finne et tvekjønna navn som Luca eller Iben, og kun bruke farger som brun, lilla og grønn. Hva er forskjellen i oppdragelsen på en guttebaby og en jentebaby?

Ja du synes det er merkelig, men av en eller annen grunn så er jo folk flest opptatt av det allikevel da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dongeribukser finnes for både jenter og gutter, de tøffe finner man på gutteavdelingen og de søte på jenteavdelingen. Om klærne dine er kjøpt på dameavdelingen så ser jeg ikke noe galt med det. Hadde du derimot kledd ei lita jente i en grønn body og brun bukse, hadde jeg syntes der er merkelig.

Anonymkode: dd334...7d6

Ja, men fargen er jo fortsatt blå, og blått er jo fortsatt en maskulin farge. Altså er blå jeans strengt tatt kun for menn! (Skal det være, så skal det være! :snurt:)

 

Jeg venter mitt første barn, og vi vet ikke hvilket kjønn det blir enda. Jeg har fått en del klær fra søsteren min, som er for små til hennes barn. Mye av det er rosa, i og med at søsteren min visste at hun skulle få en jente. Men hvis det blir en gutt, så får han bare finne seg i å bruke en rosa body, i alle fall den aller første tiden. Da er han jo for liten til å forstå sånne ting likevel, det er jo vi voksne som lager et voldsomt oppstyr av dette. Noen prins eller prinsesse blir det dog ikke fra vår side, før barnet er stort nok til å ytre ønske selv om hva han/hun vil ha på seg.

Anonymkode: 4f106...399

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Farger har ingenting med kjønn å gjøre! Er så lei saueflokken som bare kler babyene sine i blått eller rosa.

Anonymkode: 0a6d3...532

Det har MYE med kjønn å gjøre!!

Anonymkode: dd334...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har MYE med kjønn å gjøre!!

Anonymkode: dd334...7d6

Hva har farger med kjønn å gjøre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta mi er både kjempetøff og søt, og går like gjerne i Batman-klær som kjoler. Dersom jeg får en gutt skal jeg selvsagt bestrebe meg på å gi ham de samme mulighetene til å være seg selv, uavhengig av utdaterte kjønnsrollemønstre. Jeg avskyr for øvrig kjønnsdelingen i barneavdelingene, og synes holdningene dine om både kjønnsroller og legning (dersom du er reell, noe jeg tviler på) er forkastelige. 

Anonymkode: c207e...7f5

Hvorfor velger å forvirre barna dine isteden for å lære dem hva som er rett for demmers kjønn? 

Ja, dette er mine meninger, jeg tuller ikke. 

Jenter burde lære seg å kle seg søtt, pynte seg opp, være feminin og ikke tøffe! Gutter skal lære seg å være kule og tøffe, modige!

Anonymkode: dd334...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, fruBeist skrev:

 

 

Jeg synes ærlig talt det er merkelig å være så himla opptatt av rørsystemet til babyer så lenge det ikke er du som skal vaske eller gjøre medisinske undersøkelser. Hvis jeg får barn en gang har jeg lyst til å finne et tvekjønna navn som Luca eller Iben, og kun bruke farger som brun, lilla og grønn. Hva er forskjellen i oppdragelsen på en guttebaby og en jentebaby?

Du oppdrar en gutt til å bli en sterk og selvstendig mann, tøff, modig og arbeidsom. En som kan stille opp for familien, og skaffe seg god jobb. Du lærer da ikke en gutt til å være søt.

En jente oppdrar du til å være søt, feminin, pynte seg opp og sjarmere. En jente skal oppdras til å være en god mor og husmor, ikke en tøffing.

Anonymkode: dd334...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men fargen er jo fortsatt blå, og blått er jo fortsatt en maskulin farge. Altså er blå jeans strengt tatt kun for menn! (Skal det være, så skal det være! :snurt:)

 

Jeg venter mitt første barn, og vi vet ikke hvilket kjønn det blir enda. Jeg har fått en del klær fra søsteren min, som er for små til hennes barn. Mye av det er rosa, i og med at søsteren min visste at hun skulle få en jente. Men hvis det blir en gutt, så får han bare finne seg i å bruke en rosa body, i alle fall den aller første tiden. Da er han jo for liten til å forstå sånne ting likevel, det er jo vi voksne som lager et voldsomt oppstyr av dette. Noen prins eller prinsesse blir det dog ikke fra vår side, før barnet er stort nok til å ytre ønske selv om hva han/hun vil ha på seg.

Anonymkode: 4f106...399

Her ser du dongeri for jenter, søtt og sjarmerende! 

Da synes jeg synd på barne ditt!

image.jpeg

Anonymkode: dd334...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, fruBeist skrev:

Hva har farger med kjønn å gjøre?

Det skaper grenser og normer. Rosa for jenter, blå for gutter. Rosa er søtt, blå er tøft!

Anonymkode: dd334...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenter kan gå i bukser som er ment for jenter. Flott at det ikke ble noe feil med der til tross for barnedommen din.

Anonymkode: dd334...7d6

Det var da betryggende at jenter aller nådigst kan få gå i gutteklær som er modifisert til å passe jenter :rolleyes:

Så reglene er ikke så absolutte alikevel altså ? Kvinner kan være teamleder for menn i håndtverksyrker uten å få sin seksualitet spørsmålsatt.

Dette må da bryte fullstendig med oppfatningen om at hva du kan gjøre og hva skal like bestemmes av om du har utovertiss eller innovertiss.... eller ? ;)

Eller var det slik at du dro tråden helt ut og mener kvinner skal holde seg til omsorgsyrker på ikkeledende nivå, for Guds skyld aldri få mer betalt enn en nyansatt mann, finne seg i både slag, underslag og kvinner på si ? - fordi de ble født inn i din rosa garderobe?

Interessant.... nårtid ble det viktigere å være et strømlinjet kjønn enn å være et helt menneske

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De blir tullete fordi de ikke lærer seg å skille mellom kjønna, hvordan skal et barn lære seg hva som er godkjent for det kjønnet barnet er, om enkelte foreldre skal la barna sine "være feil kjønn"?

Anonymkode: dd334...7d6

:hoho:Fortell oss hva som er godkjent for gutter og menn, og så for jenter og kvinner... vennligst. 

 

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skaper grenser og normer. Rosa for jenter, blå for gutter. Rosa er søtt, blå er tøft!

Anonymkode: dd334...7d6

Nå er jeg så heldig at jeg kjenner veldig mange barn. For eksempel flere jenter som er rosa fra topp til tå, men klatrer høyere i trær, ruller seg mer i søla, og sykler fortere på sykkel enn mange jevnaldrende gutter. Og jeg kjenner gutter som synes det er kjekt å lekesloss i det ene øyeblikket, for så å kle seg ut med kjole, og ta en runde på lekekjøkkenet.

Barn liker det de liker, uavhengig av hvilket kjønn de tilfeldigvis har. At "rosa er søtt og blått tøft" er noe som er innlært via voksne mennesker.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Niennas skrev:

Er skyldig i dette selv, og synes det er greit. Sønnen min er sterkt påvirket av søstra si, og vil gjerne gå i kjole når hun gjør det.

storesøster interesserer seg mye for "gutteting" som batman, ninjago, turtles osv, og lillebror digger også dette. Men han er veldig glad i Elsa, og vil gjerne gå i Elsaklær.

Akkurat dette med motiver på klær er noe som jeg med glede lar dem bestemme, da det får dem til å føle seg fine, og for meg er det det samme om det er Stormtroopers eller My Little Pony. Det gjelder både jenta og gutten min.

Jeg tror det er passer for gutt også.

http://babysmile.no/produkt/barneklaer-8-14-ar/joggebukse-my-little-pony

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min sønn var to år hadde han på seg et tyllskjørt og en orange hatt da jeg hentet han. En av de andre mødrene sa forskrekket; Tenk om han er transe!! Jeg svarte; Ja, hva så? Det er andre ting jeg er bekymret for. Da svarte hun; Hva da?

La meg se.....voldsmann, rasist.......

Endret av Trude.lutt
skrevet feil....
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ser du dongeri for jenter, søtt og sjarmerende! 

Da synes jeg synd på barne ditt!

image.jpeg

Anonymkode: dd334...7d6

Ja, men de er fortsatt blå, og blå er fortsatt en guttefarge!

 

Dessuten har bukser tradisjonelt sett vært et plagg for menn, det er ikke før i forrige århundre at det ble mer vanlig at også kvinner brukte bukser. Så når du først skal snakke om hva som er for jenter og hva som er for gutter ...

Anonymkode: 4f106...399

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men fargen er jo fortsatt blå, og blått er jo fortsatt en maskulin farge. Altså er blå jeans strengt tatt kun for menn! (Skal det være, så skal det være! :snurt:)

 

Jeg venter mitt første barn, og vi vet ikke hvilket kjønn det blir enda. Jeg har fått en del klær fra søsteren min, som er for små til hennes barn. Mye av det er rosa, i og med at søsteren min visste at hun skulle få en jente. Men hvis det blir en gutt, så får han bare finne seg i å bruke en rosa body, i alle fall den aller første tiden. Da er han jo for liten til å forstå sånne ting likevel, det er jo vi voksne som lager et voldsomt oppstyr av dette. Noen prins eller prinsesse blir det dog ikke fra vår side, før barnet er stort nok til å ytre ønske selv om hva han/hun vil ha på seg.

Anonymkode: 4f106...399

Dessuten går jo dette litt i perioder, så vidt jeg har skjønt. Nå er det kanskje Frost og My Little Pony, på barneskolen kan det være actionfigurer og "tøffe manneklær" som er den store greia. Så begynner kanskje interessen for det motsatte kjønn å stige i tenårene, og da er det pupper som skjermbeskyttere på iphonen, de skal tøffe seg for jentene og snakker høyt og ofte om puling og fitte, og en del gutter bruker minst like lang tid på utseendet som jentene.

Anonymkode: 4f106...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...