Gå til innhold

Jeg har "funnet" en pus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går la jeg merke til en kattepus i nabolaget mitt. Den var litt på den tynne siden, men ikke mager, litt skitten, men kanskje ikke mer enn man kan forvente av en utepus, og litt ripete i ansiktet, men det er vel også å forvente. Først var den litt sky, men siden jeg alltid ha kattesnacks i vesken, ble vi fort venner. Den spiste svært grådig og virket ekstremt sulten, så jeg gikk senere ut med litt mer mat til den, for den holdt seg omtrent på samme sted fra morgen til kveld. I dag var den igjen der ute, og fikk litt mer mat av meg. Den kommer løpende og skrikende når den ser meg. Den mjauer og maler konstant, er ekstremt nærhetssøkende og virker veldig sulten. 

Nå føler jeg meg på den ene siden skyldig for at jeg har matet den, men på den andre siden er jeg også bekymret for katten, idet jeg har en sterk følelse av at den enten kan ha kommet bort fra hjemmet sitt ved et uhell, eller at den kan være (midlertidig?) forlatt. Det er en ukastrert hannkatt, sannsynligvis et sted mellom åtte måneder og halvannet år, for han er temmelig liten.

Hva skal jeg gjøre? Henge opp plakat og spørre om noen kjenner/savner den? Det kan jo alltids hende at pusen bare er en særing og bor her i nabolaget...

Anonymkode: ceb1e...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurt å henge opp plakater og legge ut en annonse på dyrebar.no :) 

Anonymkode: 58c72...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bør nok gjøre det. Jeg er litt redd det ikke er noe galt i det hele tatt og at eieren skal bli sur på meg! Men det er ikke jeg som er viktigst, da. :) 

Anonymkode: ceb1e...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Redd Dyra eller Dyrebeskyttelsen i nærheten? Du kan først ringe dit,og høre litt mer hva du bør gjøre. De kan eventuelt legge ut bilde på Facebook for deg. Du kan også ta den med til veterinær for å sjekke om han er chippet. 

Men hva tenker du selv? Vil du eventuelt beholde pusen hvis det viser seg at han ikke har et hjem? 

En gang dukket det opp en pus utenfor meg, dag etter dag. Han var utrolig skitten, var ganske tynn og virket veldig sulten. Jeg ga han mat, og sendte bilder til Redd Dyra som la ut på Facebook for meg. Det viste seg at han hadde en eier som bodde ca 2 km fra mitt hus.

Men det er jo en hårfin grense mellom å gi han mat og ikke gi han mat. Hvis det er noen som eier han, så vil han jo fortsette å få mat hos deg. Hvis det ikke er noen som eier han, så får han jo mat som er bra. Men sjekk om han er chippet,eller har ID-merke i øret.

Anonymkode: 31949...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg bør nok gjøre det. Jeg er litt redd det ikke er noe galt i det hele tatt og at eieren skal bli sur på meg! Men det er ikke jeg som er viktigst, da. :) 

Anonymkode: ceb1e...f48

Ja kan risikere det. Men hvis noen sier fra, og det viser seg at pus har et godt hjem, kan du bare si at det var fordi han var ukastrert og at det fikk deg til å lure for eksempel :) 

Anonymkode: 58c72...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ukastrert hannkatt som ikke er merket på noe vis er i teorien hjemløs. Hør med din lokale dyrebeskyttelse, evt ta han med til dyrlege og sjekk om han har chip. Hvis ikke han har chip så kanskje dyrebeskyttelsen kan kastrere den og så passer du på han noen dager mens du leter etter eieren. Evt omplassere han

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan ha vært innelåst et sted et par dager, det var katten min, han så ut som om han var ustelt når han kom hjem, og spiste som han aldri hadde fått mat. Vasket og børstet pelsen hans og koste og koste. Det kan hende han har vært innelåst et sted slik at eier savner han. Sett noen lapper opp her og der med tlf.nr. ditt fordi eier savner den ganske så sikkert, også ville du få veldig god samvittighet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil- en ukastrert pjusk katt hadde jeg  ALDRI forsøkt å finne ræva eier til. Behold eller sørg for en god adopter.   FOLK MÅ SLUTTE GAMBLE MED KATTERS LIV!! Senest igår kveld fant jeg en død katt i veien. Fy f,  eiee skulle vært fenglset!

Anonymkode: 70654...7b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tussi680 skrev:

Han kan ha vært innelåst et sted et par dager, det var katten min, han så ut som om han var ustelt når han kom hjem, og spiste som han aldri hadde fått mat. Vasket og børstet pelsen hans og koste og koste. Det kan hende han har vært innelåst et sted slik at eier savner han. Sett noen lapper opp her og der med tlf.nr. ditt fordi eier savner den ganske så sikkert, også ville du få veldig god samvittighet etterpå.

"God samvittighet " ved å la katten  fortsette å gå for lut og  kaldt vann ved å kontakte "eier"?

.NEI, kattens beste kommer først-jeg har sikkert tatt meg av 15 katter og sørget for videre adopsjon bare det siste året. "Eier" gir åpenbart F [ukastrert!?)og vil aldri få kloen på katten igjen.-:)!

Anonymkode: 70654...7b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for alle svar!

Jeg tenkte at han kanskje, kanskje er for ung til å kastreres foreløpig, men ser at det kan/bør gjøres ved 4-6 måneder, og han er sikkert eldre enn det. Og jeg er helt enig i at man absolutt ikke skal la ukastrerte katter fly rundt. Jeg kikket i ørene hans i dag tidlig og kunne ikke se noen tatovering, så da er han sannsynligvis ikke chippet.

Jeg har lagt ut annonse nå og skal henge opp plakater når det blir tørrere ute.

Anonymkode: ceb1e...f48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke et problem i å mate en pus som går ute og tydelig er sulten. Man kan aldri vite om eieren har forlatt den eller om pusen har stukket av, eller hva. Man burde uansett gjøre en innsats for å sjekke opp om det er noen som eier den, facebook er jo ofte bra, i tillegg til sånne dyresider. Men det er altfor mange som bare driter i dyrene sine, og jeg hadde ikke klart å la vær å mate noen som var sulten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med andre i området om de har observert han gående sånn lenge. Kjenner du noen? :)

Men jeg ville nok ha sendt en facebookmelding til Dyrebeskyttelsen i byen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Takk for alle svar!

Jeg tenkte at han kanskje, kanskje er for ung til å kastreres foreløpig, men ser at det kan/bør gjøres ved 4-6 måneder, og han er sikkert eldre enn det. Og jeg er helt enig i at man absolutt ikke skal la ukastrerte katter fly rundt. Jeg kikket i ørene hans i dag tidlig og kunne ikke se noen tatovering, så da er han sannsynligvis ikke chippet.

Jeg har lagt ut annonse nå og skal henge opp plakater når det blir tørrere ute.

Anonymkode: ceb1e...f48

Jeg tror de fleste har sluttet helt å tatovere, så om han er chippet eller ikke kan du ikke vite før du får scannet han hos feks.veterinær. Siden han ikke er kastrert er jeg enig med deg i at han sannsynligvis ikke er chippet, men greit utelukke det først som sist. Klinikken her jeg bor samarbeider med en dyrevernsorganisasjon, jeg fikk mange gode råd der da jeg fant en katt. Kanskje det er noe liknende der du bor?

Forstår godt at du lurer på om det var rett å mate katten, det kan være litt vanskelig å vurdere. Det jeg synes taler for å hjelpe denne katten er at den er såpass ung, da finner han kanskje ikke veien hjem selv. Om den bare hadde vært slank, litt ustelt og mjauet synes jeg ikke det i seg selv en god grunn til å mate første gang du ser en katt, da bør du heller ha litt is i magen. Særlig nå på våren er det mange katter som streifer litt rundt, de vil som oftest finne veien hjem selv (med mindre noen mater dem). Et annet poeng er at noen katter får spesialmat som livsforlengende behandling, feks. ved nyresvikt. Så om en katt er i grei form kan det være bedre å bare holde øye med den, for å se om den oppholder seg i området over lengre tid, og om den blir tynnere eller syk.

De man alltid skal hjelpe er kattunger, og voksne katter som enten sulter (da kan du tydelig kjenne ryggvirvlene som perler under huden), er skadet eller syke.

 

Anonymkode: 3e0d2...018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de fleste har sluttet helt å tatovere, så om han er chippet eller ikke kan du ikke vite før du får scannet han hos feks.veterinær. Siden han ikke er kastrert er jeg enig med deg i at han sannsynligvis ikke er chippet, men greit utelukke det først som sist. Klinikken her jeg bor samarbeider med en dyrevernsorganisasjon, jeg fikk mange gode råd der da jeg fant en katt. Kanskje det er noe liknende der du bor?

Anonymkode: 3e0d2...018

Er en del som tatoverer når de chipper katten. Synes det er synd at ikke alle gjør det, så man kan se at den er chippet. Begge mine er chippet og tattoverte, var slik da de kom fra Dyrebeskyttelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tvist skrev:

Er en del som tatoverer når de chipper katten. Synes det er synd at ikke alle gjør det, så man kan se at den er chippet. Begge mine er chippet og tattoverte, var slik da de kom fra Dyrebeskyttelsen.

Kjekt å vite, takk! :) Da varierer det nok mer enn jeg trodde. Mine ble tatovert for mange år siden, den gangen måtte jeg overtale veterinæren fordi de egentlig ikke gjorde det mer.

Anonymkode: 3e0d2...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Mine katter som bor i et godt hjem, som får all den mat de skal ha, hadde også hevet seg over kattegodt om de hadde fått det servert.

De kan også se temmelig herjet ut etter en dag ute. En fryktelig uting å mate katter man ikke vet om har et hjem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magnifiq
27 minutter siden, Tvist skrev:

Er en del som tatoverer når de chipper katten. Synes det er synd at ikke alle gjør det, så man kan se at den er chippet. Begge mine er chippet og tattoverte, var slik da de kom fra Dyrebeskyttelsen.

Hos vår veterinær er ikke det en mulighet å tatovere kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Magnifiq skrev:

Mine katter som bor i et godt hjem, som får all den mat de skal ha, hadde også hevet seg over kattegodt om de hadde fått det servert.

De kan også se temmelig herjet ut etter en dag ute. En fryktelig uting å mate katter man ikke vet om har et hjem.

 

 

Samme med mine. Den ene er i tillegg naturlig ganske mager og bryr seg heller ikke om regn og søle, så han kan se skikkelig hjemløs og stakkarslig ut etter noen timer... I tillegg var jeg så slem at jeg ventet med å kastrere til katten var utvokst (seintvoksende rase)... Forøvrig er mine katter chippet, men ikke tatoverte og har årlig kontroll hos veterinær med vaksiner og hele sulamitten. Forbausende mange katteeiere jeg kjenner drite i det sistnevnte.. 

Anonymkode: 7404d...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg synes det er helt merkelig å anta at en katt er hjemløs eller bortkommen første gang man ser den. Jeg har to kastrerte katter med chip som TO ganger har blitt tatt med hjem av noen som mente de måtte være hjemløse- de var rett utenfor her vi bor. Begge kattene er menneskekjære og hilser villig på alle som har lyst på kontakt. Regner meg at det må være grunnen til at de ble tatt, de er i hvert fall verken utmagrede eller skitne (men kan ha en floke pelsen etter en dag ute). Hun ene som tok katten skrøt senere på facebook at hun hadde reddet katten og gjenforent den med familien sin. Katten hadde jo aldri vært borte annet enn at hun tok den😞. Jeg kan ikke fatte at noen kan finne på å ta inn eller "redde" katter som ikke har tydelige tegn på at de er i trøbbel. Spesielt ikke første gang man ser dem? Om de er skadet ja, om de henger rundt dag etter dag tilsynelatende uten omsorg ja. Men ring på hos naboene først kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

"God samvittighet " ved å la katten  fortsette å gå for lut og  kaldt vann ved å kontakte "eier"?

.NEI, kattens beste kommer først-jeg har sikkert tatt meg av 15 katter og sørget for videre adopsjon bare det siste året. "Eier" gir åpenbart F [ukastrert!?)og vil aldri få kloen på katten igjen.-:)!

Anonymkode: 70654...7b0

Jeg har ikke sagt at jeg ville hatt god samvittghet. Ikke nevnt et eneste ord om det. Hvordan kan du vite alt om katter som en finner? Hvordan har det seg at du tror at katten vil være akkurat der de neste dagene? Du vet ingenting om katten, du vet ingenting om kattens eier, du vet aldri om katten går tilbake til eier. Du vet bare at katten ser slik ut der og da, men ved tilfeller har jeg satt opp skilt for å få tak i eier, ringt dyrleger i nærheten og forhørt meg om noen savner en katt. La igjen mitt tlfnr hos alle dyrlegene slik at eier kunne kontakte meg. Og det gjorde de. Og om du ikke får tak i katten, katter er som regel forsiktige mot fremmede så synes jeg at det likevel blir feil å fore så mye, ihvertfall om sommeren fordi de da har nok å fange. Om vinteren blir det anderledes ja, men hadde sittet med veldig dårlig samvittighet overfor eier fordi jeg forer. Men det er til kattens beste. Ikke alle kan ha katter pga astma, har katt fra før, bor i boligblokk f.eks. Men kommer katten tilbake og tilbake etter at eier har fått den igjen flere ganger, ville jeg vurdert situasjonen og kontaktet eier før jeg tar på meg det ansvaret med en ny katt. Det er jo en annens dyr. Og hadde jeg ikke kunnet hatt en ny, ville jeg i samme situasjon kontaktet eier og fortalt at jeg sender katten til FOD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...