Gå til innhold

Folk som leser bøker er dømmende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fokus synes jeg er viktig fordi vi nå lever i en verden der folk har stadig mindre evne til å fokusere. Etter at TV kom, tok det over som underholdningsmedium. For min generasjon har det gått ett steg videre ved at folk knapt klarer å følge med på en film. De sitter med Netflix oppe, spiser litt, scroller over instagram. De gjør veldig mange ting halvveis. At noen faktisk aktivt leser sier for meg noe om at de har evnen til å fordype seg og fokusere.

Anonymkode: f24af...945

Eng. Tv-serier, mobiler og nettet er det nye dopet og vi underholdes bort fra virkeligheten.

Anonymkode: 28010...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi folk som ikke leser bøker er mindre spennende samtalepartnere, stort sett. 

Og da mener jeg ikke at det er noe galt med å ikke lese ei bok akkurat nå, men om de aldri leser og er stolte av det.

Ofte er disse folkene utrolig dårlige i å sette seg inn i andres situasjoner, mindre empatiske og selvsentrerte. 

Det sier endel negativt om andre verdier de holder også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Man skal lese veldig mye rart, før øynene endelig faller ut!

 Men folk som følger med på Paradise Hotell er i alle fall temmelig dumme av seg!

Anonymkode: 0ce10...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Tekopper skrev:

Fordi folk som ikke leser bøker er mindre spennende samtalepartnere, stort sett. 

Og da mener jeg ikke at det er noe galt med å ikke lese ei bok akkurat nå, men om de aldri leser og er stolte av det.

Ofte er disse folkene utrolig dårlige i å sette seg inn i andres situasjoner, mindre empatiske og selvsentrerte. 

Det sier endel negativt om andre verdier de holder også.

Psykologiske egenskaper som empati er veldig genetisk betinget - sammen med intelligens, og er ikke noe du kan lære deg. Klart, du kan late som du er empatisk for å lure andre, men det forandrer ingenting.

 

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge lever vi kun på intellektet. Å bli stemplet som mindre intelligent eller endatil litt dum er en skjebne verre enn døden. Derfor føles det så deilig å heve seg over andre på den måten, enten det gjelder lesing eller annet. For å få til det må vi jo definere hva som er intelligens. Å lese bøker har blitt en sånn ting. Likedan å ikke se på reality-TV.

Men jeg tror nok mennesket er mer sammensatt enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som leser bøker er gørrkjedelig

Anonymkode: e01b8...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å lese faglitteratur er ikke å lese? 

Jeg leser svært sjelden skjønnlitteratur, men leser masse faglitteratur. Skal jeg da si at jeg aldri leser bøker? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykologiske egenskaper som empati er veldig genetisk betinget - sammen med intelligens, og er ikke noe du kan lære deg. Klart, du kan late som du er empatisk for å lure andre, men det forandrer ingenting.

 

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Empati er en kognitiv funksjon. Den kan altså til en viss grad trenes opp, spesielt hos barn, men noen mennesker har mindre evne til empati enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Emera skrev:

I Norge lever vi kun på intellektet.

Hadde det vært så vel. Det er mange nok som lever på å være dum og deilig til at dette er tilfelle. Intellekt har for lav profil i samfunnet, ikke for stor. 

Anonymkode: f24af...945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri hatt sex med noen som ikke liker å lese bøker (Heller ikke oralsex). Tenner rett og slett ikke på dem.

Anonymkode: 5ac64...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke bøker, men har aldri merket at noen har dømt meg nord og ned av den grunn. Nå må gjerne folk dømme meg for hva som helst, det er meg revnende likegyldig. Akkurat når det gjelder dette med å lese skjønnlitteratur (diverse forsøplet norsk krim ekskludert) så er jeg forsåvidt enig med dem. Det hadde uten snev av tvil vært langt mer oppbyggelig å lese Dostojevskij enn å kaste bort tiden på fjas som Paradise Hotel.

Anonymkode: 98d56...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dømmende? Reagerer du virkelig på den dømmende minen når du forteller andre at du ikke leser bøker eller at du synes bøker er kjedelige? Det er jo det samme som at du skulle si "nei, jeg tørker meg aldri i rumpa etter dobesøk og hvis du synes jeg er rar er du dømmende..", det er rett og slett et tegn på manglende dannelse og et eller annet i topplokket. Alle mennesker bør ha vært igjennom i det minste en periode i livet sitt med kunnskapshunger, uten den.. da er du ikke et nysgjerrig menneske og kan ikke stemples som særlig intelligent.

Jeg vet om plenty av fordømmelser jeg mottar ved å kun være meg selv.. men ikke bry deg om det, ved å være ærlig møter du likesinnede mye fortere.

 

 

Anonymkode: 0a51d...102

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke egentlig har havnet i en bokring, da er det selvsagt ikke merkelig at de syns du er rar som ikke har lest bøkene dere skal lese. 

Anonymkode: d0a2b...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 29.4.2016 at 19.10, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært så vel. Det er mange nok som lever på å være dum og deilig til at dette er tilfelle. Intellekt har for lav profil i samfunnet, ikke for stor. 

Anonymkode: f24af...945

Dette var i sannhet et forvirrende og selvmotsigende innlegg. Du svarer altså på utsagnet I Norge lever vi kun på intellektet, og begynner med å si at du skulle ønske det var slik, deretter skriver du at det faktisk er slik fordi det er mange nok som lever på å være dumme og deilige (en i dobbel forstand tvilsom påstand), og til slutt benekter du dette igjen. Mangler det et ironiflagg her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Dette var i sannhet et forvirrende og selvmotsigende innlegg. Du svarer altså på utsagnet I Norge lever vi kun på intellektet, og begynner med å si at du skulle ønske det var slik, deretter skriver du at det faktisk er slik fordi det er mange nok som lever på å være dumme og deilige (en i dobbel forstand tvilsom påstand), og til slutt benekter du dette igjen. Mangler det et ironiflagg her?

Skrivefeil - skulle stå "det er for mange", ikke "mange nok". 

Anonymkode: f24af...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrivefeil - skulle stå "det er for mange", ikke "mange nok". 

Anonymkode: f24af...945

Jeg tenkte meg det. Men slik det sto, var det både morsommere og på sitt eiendommelige vis mer intellektuelt utfordrende.

La meg legge til (uten at jeg beskylder deg for å ha gitt uttrykk for noe slikt) at det er helt feil å tro at det finnes et skarpt skille mellom "emosjonell" og "intellektuell" litteratur. En nærlesning av Shakespeare (for å ta en dikter som er ekstra aktuell akkurat nå) er ikke en disiplin som egner seg for intellektuelle latsabber, og samtidig kan ingen påstå at Shakespeare ikke appellerer til følelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2016 at 16.48, AnonymBruker skrev:

Nei, men det hjelper ikke på akkurat. Jeg har stortsett alltid slitt med norsk siden jeg flyttet til Norge for rundt 7 år siden. Mye er på grunn av at setningsoppbyggingen og orddeling i Engelsk er ganske annerledes.

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Hvis du er engelsk og har bodd i Norge i bare syv år så skriver du da bra norsk, vil jeg si.

Anonymkode: 56273...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/30/2016 at 8.50, AnonymBruker skrev:

Dømmende? Reagerer du virkelig på den dømmende minen når du forteller andre at du ikke leser bøker eller at du synes bøker er kjedelige? Det er jo det samme som at du skulle si "nei, jeg tørker meg aldri i rumpa etter dobesøk og hvis du synes jeg er rar er du dømmende..", det er rett og slett et tegn på manglende dannelse og et eller annet i topplokket. Alle mennesker bør ha vært igjennom i det minste en periode i livet sitt med kunnskapshunger, uten den.. da er du ikke et nysgjerrig menneske og kan ikke stemples som særlig intelligent.

Jeg vet om plenty av fordømmelser jeg mottar ved å kun være meg selv.. men ikke bry deg om det, ved å være ærlig møter du likesinnede mye fortere.

 

 

Anonymkode: 0a51d...102

Skivebom. Nå tenker jeg ikke på fagtekster når jeg mener bøker, men skjønnlitterære tekster.

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør nye folk om de leser bøker fordi da har vi kanskje noe til felles, og dermed noe å snakke om :) absolutt ingen baktanke om å bestemme om vedkommende er enten det ene eller det andre. Jeg ser på det som et helt vanlig spørsmål å stille til noen man blir kjent med, ihvertfall så lenge man leser bøker selv. 

Jeg selv merker det samme som deg når det er snakk om å lese på norsk eller engelsk. Jeg kan ofte spørre om de har lest en bok, så sier de at de har lest den på engelsk. Dette gjelder ikke alle, men enkelte konstaterer at de leser bøker på engelsk uten at det egentlig kom opp i samtalen. Da begynner jeg å føle meg litt "mindre smart" bare fordi jeg foretrekker å lese på norsk. Jeg tror følelsen kommer av faktisk arrogante mennesker, men også av min assosiasjon til mennesker som leser bøker. Da jeg vokste opp ble boknerder ansett som smartinger, det var liksom de som fikk de gode karakterene og som generelt sett fikk gode jobber, men som ofte var lite populære. Det er ihvertfall det inntrykket filmer gir.. så jeg tenker at det også kan være den assosiasjonen som gjør at jeg føler at de ser ned på meg. Fordi jeg selv ser på dem på en annen måte, som gjør at jeg også ser for meg et annet syn på meg fra deres vinkel også. 

Så det kan være begge deler. Noen ser faktisk ned på deg for å ikke lese så mye bøker (arrogante mennesker), og kanskje du bare stiller deg selv lavere enn dem i hodet ditt så fort du får vite at de leser mye. 

Men så må jeg også si at jeg har iblant opplevd at jeg, som leser, har et noe bedre ordforråd enn mennesker rundt meg som ikke leser. Jeg har også en tendens til å ordlegge meg hakket annerledes.. men det har jeg alltid gjort, også før jeg ble lesenerd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...