Gå til innhold

Å selge til kommunen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere to om,å selge, så bestemmer ikke du noe som helst alene. Du opplyser i hi at dere er to men uttaler deg senere som om du bestemmer alt selv. Dette, sammen med annen fakta tyder på at dette er en tråd uten rot i virkeligheten. 

At kommunen bare går på visninger i kontortiden er reinspikka  tull. 

Anonymkode: 5aeb5...2c7

Merkelig innlegg.

VI har selvfølgelig pratet om dette, så jeg vet hvor eksmannen min står i saken. Det er en skrivemåte å si "jeg" som i "jeg vil selge". Jeg vet selvsagt at jeg har eksens mening med meg.

 

Anonymkode: 0c318...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, sonush skrev:

Du kan ikke  velge / velge bort kommunen. Du sier kun ja til det budet du vil akseptere. Kommunen har forkjøpsrett til boligbyggelag  boliger. Dvs de går inn og overtar ditt aksepterte budet. 

Slik kjøpte kommunen min leilighet. 

Dette er selveier og ikke noe borettslag eller boligbyggelag.

Anonymkode: 0c318...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er selveier og ikke noe borettslag eller boligbyggelag.

Anonymkode: 0c318...b1a

Da er jeg litt usikker. Det er mulig at kommunen har forkjøpsrett for det. Utfra det jeg har hørt så pleier de ikke å by, men tar ditt aksepterte bud på forkjøpsretten. Du taper ingenting, du godtar det du vil selv, men hvem som flytter inn får du ikke bestemme. 

Men jeg er som sagt usikker på om forkjøpsretten også gjelder ved selveierleiligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sonush skrev:

Da er jeg litt usikker. Det er mulig at kommunen har forkjøpsrett for det. Utfra det jeg har hørt så pleier de ikke å by, men tar ditt aksepterte bud på forkjøpsretten. Du taper ingenting, du godtar det du vil selv, men hvem som flytter inn får du ikke bestemme. 

Men jeg er som sagt usikker på om forkjøpsretten også gjelder ved selveierleiligheter. 

Det er, beklager å måtte si det, det største våset jeg har hørt. Det er ingenting å være usikker på en gang. Kommunen har overhodet ingen "forkjøpsrett" på noe som helst av selveierleiligheter. Vi har et fritt marked, og det er 100% opp til meg hvem jeg som selveierbolig-eier vil selge til. Det vet jeg.

Har aldri hørt noe som helst snakk om det at kommunen skulle ha noen forkjøprett hos private selgere. Tvertimot har jeg alltid hørt at de byr i samme budrunde som andre, og taper eller vinner på lik linje med andre budgivere. Forskjellen er kanskje at de har bittelittegranne mer å rutte med enn den gjennomsnittlige budgiver som har lånte penger og kanskje litt sparepenger å by med.

Anonymkode: 0c318...b1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er, beklager å måtte si det, det største våset jeg har hørt. Det er ingenting å være usikker på en gang. Kommunen har overhodet ingen "forkjøpsrett" på noe som helst av selveierleiligheter. Vi har et fritt marked, og det er 100% opp til meg hvem jeg som selveierbolig-eier vil selge til. Det vet jeg.

Har aldri hørt noe som helst snakk om det at kommunen skulle ha noen forkjøprett hos private selgere. Tvertimot har jeg alltid hørt at de byr i samme budrunde som andre, og taper eller vinner på lik linje med andre budgivere. Forskjellen er kanskje at de har bittelittegranne mer å rutte med enn den gjennomsnittlige budgiver som har lånte penger og kanskje litt sparepenger å by med.

Anonymkode: 0c318...b1a

Vel hvis det er det største våset du har hørt så har du vært heldig og ikke hørt mye vås i ditt liv. 

Jeg skal skrive det jeg skrev tidligere på en veldig enkel måte. Kommunen ringte meg og var på privat visning på min leilighet men bydde aldri. Jeg aksepterte høyeste bud, til en som tilfeldigvis var en bekjent. Men vedkommende fikk ikke overta leiligheten. Kommunen ønsket flere leiligheter i det område som leiligheten var i og gikk inn i det høyeste budet. Jeg fikk pengene mine. 

Så om kommunen kjøper din leilighet er avhengig av to ting : 

* De har en slik forkjøpsrett til selveierleiligheter ( som jeg er usikker på, som jeg tidligere skrev) 

* Om de ønsker leiligheter i det område du har leilighet i. 

Jeg håper at du forsto det nå. Jeg hadde borettslag leilighet og var en privat selger. Og jeg sier igjen det jeg skrev tidligere, jeg er usikker på om en slik rett kun gjelder borettslag, eller om det også gjelder selveierleiligheter. 

Det er ingen grunn til å reagere slik. 🙄🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borettslag er borettslag. Det er velkjent at der er det forkjøpsretten som råder. Selveierleiligheter er noe helt annet. Det er privat eiendom.

Skjønner ærlig talt ikke at du begynner å dra inn selveier i borettslagssalget ditt.

Anonymkode: 0c318...b1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Borettslag er borettslag. Det er velkjent at der er det forkjøpsretten som råder. Selveierleiligheter er noe helt annet. Det er privat eiendom.

Skjønner ærlig talt ikke at du begynner å dra inn selveier i borettslagssalget ditt.

Anonymkode: 0c318...b1a

Ikke nok med at selveier burde vært holdt utenfor, men også svært mange borettslag har i vedtektene sine at en eier må være en fysisk person, ikke en juridisk person, noe som utelukker at kommunen kan eie leiligheter der. 

Anonymkode: 113ab...ef2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

En kan by til selger uavhengig om det er en annonsert visning. Kjøper gi bud til selger og hvis/når selger godtar budet kontakter selger megleren. Kjøper må sette budfrist til kl 12 dagen etter visning. Vi har gjort det på denne måten.

 

Anonymkode: 968fd...966

Det må man aldeles ikke. Når visningene først har startet, dvs samme dagen som første visning er, fra da av så må man gi frist klokken 12 etter siste visning. før det så er alt fritt vilt.

 

Anonymkode: 39552...539

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må man aldeles ikke. Når visningene først har startet, dvs samme dagen som første visning er, fra da av så må man gi frist klokken 12 etter siste visning. før det så er alt fritt vilt.

 

Anonymkode: 39552...539

Visningen ble selvsagt avlyst.

Anonymkode: 968fd...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endte med at vi solgte etter privat visning. Det var 3 eller 4 som var her samtidig som var interessert i boligen, mandag kveld. Budene haglet til meg (det går ikke via megler på privatvisning), og vi fikk et som vi bestemte oss for var så godt at vi ville slå til. Ba budgiver om å legge inn budet til megler neste dag offisielt, hun så gjorde, og nå er budet bekreftet og kontraktsmøte avtalt.

Kommunen skulle vært på privat visning dagen etter at disse 3-4 personene var på visning, men det avlyste vi naturligvis siden den ble avtalt solgt til noen andre dagen før.

Vi fikk 450.000 over meglers prisvurdering :-)

Anonymkode: 0c318...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Offisiell visning som skulle vært til helgen ble naturligvis da avlyst siden vi godkjente et bud på privatvisning.

Anonymkode: 0c318...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...