Gå til innhold

Å selge til kommunen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min (eks)mann og jeg skal skilles, og i den forbindelse har vi lagt ut boligen for salg. Det er en rekkehusleilighet med 3 soverom. Det er i et veldig populært område, med mange barnefamilier osv. Vi skal begge flytte til områder langt vekk herifra etter skilsmissen.

Allerede før offisiell visning, har flere meldt sin interesse og vil gjerne få komme på privat visning i forkant, fordi de av diverse grunner ikke kan komme på de(n) offisielle visningen(e) senere. Vi har sagt ja til to privatvisninger. Den ene parten er et par, som kommer på kvelden mandag. Greit nok. Den andre parten kunne ikke komme samtidig da, for visningen MÅTTE skje på dagtid i arbeidstiden. Fikk da vite hvorfor av megler, det var kommunen som var interessert i å se på og evt kjøpe leiligheten... Jeg sa ja til å holde privat visning for dem midt på dagen en dag neste uke.

Samtidig så kjenner jeg faktisk på dårlig samvittighet nå.... skal vi "ødelegge" det fine nabolaget etter oss, ved å selge til kommunen, som sannsynligvis kan komme til å plassere "hva som helst" der av leietagere? Antagligvis svartmaler jeg litt... det blir mest sannsynlig helt normale folk som bare er uheldige og har ekstra dårlig råd, som har mistet egen bolig, f.eks. en alenemor med flere barn. Eller kanskje en innvandrerfamilie, eller en familie med rusproblematikk? Som sagt, "hva som helst" kan flytte inn, og det kan i tillegg bli stor gjennomtrekk, med stadig nye leietagere.....NAV klienter flytter ofte, har jeg hørt.

Eksen min mener jeg er helt på jordet som tenker sånn og har dårlig samvittighet, men jeg greier ikke å la være å føle litt på den dårlige samvittigheten,hvis det blir sånn at kommunen kjøper her. Og det kan de jo fort gjøre, dersom de bestemmer seg for å by, for kommunen har ikke akkurat så begrenset med penger som den gjennomsnittlige Ola Nordmann-budgiver. De vinner lett en budrunde om de er bestemte på å kjøpe. Vet ikke om de følger strenge budsjetter eller hva.

Men når alt kommer til alt...........dårlig samvittighet til tross, jeg gir ikke vekk penger, og høyeste bud vinner uansett hvem som byr. Jeg dropper ikke et høyt bud til fordel for det nestlaveste, bare fordi det er risiko for at mine gamle naboer kan få dårlige nye naboer her.

Hva ville du gjort? Solgt til høyeste budgiver eller tenkt deg om hvem som fikk kjøpe....?

Anonymkode: 0c318...b1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når kommunen kjøper en bolig så skal den gå til noen som trenger kommunens hjelp. Det kan være alt fra skilsmissekandidater til kriminelle som mangler bosted. Sånn er det bare, de svake menneskeene trenger bolig også.

Anonymkode: 9a8ed...dc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i styret i et borettslag med en del kommunaleide leiligheter. Det er en del bråk og styr med de minste av disse leilighetene, men leilighetene med mer enn ett soverom, hvor det typisk bor barnefamilier/enslige forsørgere med barn, er det hverken stor gjennomtrekk eller bråk. 

Anonymkode: 4880a...e28

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min (eks)mann og jeg skal skilles, og i den forbindelse har vi lagt ut boligen for salg. Det er en rekkehusleilighet med 3 soverom. Det er i et veldig populært område, med mange barnefamilier osv. Vi skal begge flytte til områder langt vekk herifra etter skilsmissen.

Allerede før offisiell visning, har flere meldt sin interesse og vil gjerne få komme på privat visning i forkant, fordi de av diverse grunner ikke kan komme på de(n) offisielle visningen(e) senere. Vi har sagt ja til to privatvisninger. Den ene parten er et par, som kommer på kvelden mandag. Greit nok. Den andre parten kunne ikke komme samtidig da, for visningen MÅTTE skje på dagtid i arbeidstiden. Fikk da vite hvorfor av megler, det var kommunen som var interessert i å se på og evt kjøpe leiligheten... Jeg sa ja til å holde privat visning for dem midt på dagen en dag neste uke.

Samtidig så kjenner jeg faktisk på dårlig samvittighet nå.... skal vi "ødelegge" det fine nabolaget etter oss, ved å selge til kommunen, som sannsynligvis kan komme til å plassere "hva som helst" der av leietagere? Antagligvis svartmaler jeg litt... det blir mest sannsynlig helt normale folk som bare er uheldige og har ekstra dårlig råd, som har mistet egen bolig, f.eks. en alenemor med flere barn. Eller kanskje en innvandrerfamilie, eller en familie med rusproblematikk? Som sagt, "hva som helst" kan flytte inn, og det kan i tillegg bli stor gjennomtrekk, med stadig nye leietagere.....NAV klienter flytter ofte, har jeg hørt.

Eksen min mener jeg er helt på jordet som tenker sånn og har dårlig samvittighet, men jeg greier ikke å la være å føle litt på den dårlige samvittigheten,hvis det blir sånn at kommunen kjøper her. Og det kan de jo fort gjøre, dersom de bestemmer seg for å by, for kommunen har ikke akkurat så begrenset med penger som den gjennomsnittlige Ola Nordmann-budgiver. De vinner lett en budrunde om de er bestemte på å kjøpe. Vet ikke om de følger strenge budsjetter eller hva.

Men når alt kommer til alt...........dårlig samvittighet til tross, jeg gir ikke vekk penger, og høyeste bud vinner uansett hvem som byr. Jeg dropper ikke et høyt bud til fordel for det nestlaveste, bare fordi det er risiko for at mine gamle naboer kan få dårlige nye naboer her.

Hva ville du gjort? Solgt til høyeste budgiver eller tenkt deg om hvem som fikk kjøpe....?

Anonymkode: 0c318...b1a

Holdingene dine er like dårlig som kunnskapen din. Kommuner har begrenset med midler de kan by, de har ofte medlemskap i boligbyggelag og skaffer boliger på forkjøpsrett UTEN å legge inn så mye som et bud. Kommuner skal bosette flyktninger som sitter på vent etter å ha fått lovlig opphold i riket, og mange kommuner må kunne tilby boliger til ansatte for å få folk. Uten å vite hvilken type bolig dette er, eller hvor i landet så er det umulig å bli mer konkret. 

Vær glad du får solgt boligen din og tenk heller på hva dine nye naboer vil tenek om deg - som nyskilt i nytt bomiljø om vi skal snu ting på hodet og argumentere på din måte. 

Anonymkode: 5aeb5...2c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når kommunen kjøper en bolig så skal den gå til noen som trenger kommunens hjelp. Det kan være alt fra skilsmissekandidater til kriminelle som mangler bosted. Sånn er det bare, de svake menneskeene trenger bolig også.

Anonymkode: 9a8ed...dc5

De gruppene du nevner der, får kommunalt lån og eier leilighetene sine selv.

Anonymkode: 5aeb5...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De gruppene du nevner der, får kommunalt lån og eier leilighetene sine selv.

Anonymkode: 5aeb5...2c7

Sjeldent i de større byene.

Anonymkode: 4880a...e28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I borettslaget jeg bor i er det endel kommunale leiligheter, med 3 soverom. Er barnefamilier som bor der og de er like med resten av beboerne. 

Anonymkode: 62180...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min (eks)mann og jeg skal skilles, og i den forbindelse har vi lagt ut boligen for salg. Det er en rekkehusleilighet med 3 soverom. Det er i et veldig populært område, med mange barnefamilier osv. Vi skal begge flytte til områder langt vekk herifra etter skilsmissen.

Allerede før offisiell visning, har flere meldt sin interesse og vil gjerne få komme på privat visning i forkant, fordi de av diverse grunner ikke kan komme på de(n) offisielle visningen(e) senere. Vi har sagt ja til to privatvisninger. Den ene parten er et par, som kommer på kvelden mandag. Greit nok. Den andre parten kunne ikke komme samtidig da, for visningen MÅTTE skje på dagtid i arbeidstiden. Fikk da vite hvorfor av megler, det var kommunen som var interessert i å se på og evt kjøpe leiligheten... Jeg sa ja til å holde privat visning for dem midt på dagen en dag neste uke.

Samtidig så kjenner jeg faktisk på dårlig samvittighet nå.... skal vi "ødelegge" det fine nabolaget etter oss, ved å selge til kommunen, som sannsynligvis kan komme til å plassere "hva som helst" der av leietagere? Antagligvis svartmaler jeg litt... det blir mest sannsynlig helt normale folk som bare er uheldige og har ekstra dårlig råd, som har mistet egen bolig, f.eks. en alenemor med flere barn. Eller kanskje en innvandrerfamilie, eller en familie med rusproblematikk? Som sagt, "hva som helst" kan flytte inn, og det kan i tillegg bli stor gjennomtrekk, med stadig nye leietagere.....NAV klienter flytter ofte, har jeg hørt.

Eksen min mener jeg er helt på jordet som tenker sånn og har dårlig samvittighet, men jeg greier ikke å la være å føle litt på den dårlige samvittigheten,hvis det blir sånn at kommunen kjøper her. Og det kan de jo fort gjøre, dersom de bestemmer seg for å by, for kommunen har ikke akkurat så begrenset med penger som den gjennomsnittlige Ola Nordmann-budgiver. De vinner lett en budrunde om de er bestemte på å kjøpe. Vet ikke om de følger strenge budsjetter eller hva.

Men når alt kommer til alt...........dårlig samvittighet til tross, jeg gir ikke vekk penger, og høyeste bud vinner uansett hvem som byr. Jeg dropper ikke et høyt bud til fordel for det nestlaveste, bare fordi det er risiko for at mine gamle naboer kan få dårlige nye naboer her.

Hva ville du gjort? Solgt til høyeste budgiver eller tenkt deg om hvem som fikk kjøpe....?

Anonymkode: 0c318...b1a

Det er privat visning før fellesvisningen du snakker om? - eller tenker dere selge før fellesvisning?

At kommunen er interessert betyr ikke mer eller mindre enn at de eventuelt legger bud de også, - og om du har megler gjøre jobben sin så trenger du ikke vite hvem som vinner budrunden før du har akseptert høyeste bud.

Du trenger med andre ord ikke lage problemer for deg selv med å spørre megler om hvem som har lagt høyest eller nest høyeste bud underveis.

Du vil få oversikten over bud gitt underveis, men det er for å sikre at budprosessen er bevist ryddig og ihht. reglene.

Dersom du ikke ønsker å selge til kommunen så bør du gi kommunens representanter beskjed om dette når du møter dem på privatvisningen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Det er privat visning før fellesvisningen du snakker om? - eller tenker dere selge før fellesvisning?

-

Dersom du ikke ønsker å selge til kommunen så bør du gi kommunens representanter beskjed om dette når du møter dem på privatvisningen.

 

Det er privat visning før de offisielle to visningsdagene, ja. Kommunen ba om det, fordi de bare går på visning på dagtid, under kontortiden. Det andre paret ba om privatvisning fordi den ene parten i forholdet var bortreist når vi har visning egentlig.

Vi selger nok ikke før fellesvisning. Da skal budet i så fall være ganske så heftig. Et bud som er så bra at vi ganske enkelt ikke kan si nei til det. Men det skjer jo ikke. Kan hende noen prøver seg med et puslete bud på verditakst, men det blir naturligvis ikke akseptert. Da går vi for budrunde etter fellesvisning.

Jeg kommer til å selge til kommunen OM de gir et veldig godt bud som er høyere enn andres. Den som byr mest, får leiligheten, samme hva jeg måtte føle.

Anonymkode: 0c318...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er privat visning før de offisielle to visningsdagene, ja. Kommunen ba om det, fordi de bare går på visning på dagtid, under kontortiden. Det andre paret ba om privatvisning fordi den ene parten i forholdet var bortreist når vi har visning egentlig.

Vi selger nok ikke før fellesvisning. Da skal budet i så fall være ganske så heftig. Et bud som er så bra at vi ganske enkelt ikke kan si nei til det. Men det skjer jo ikke. Kan hende noen prøver seg med et puslete bud på verditakst, men det blir naturligvis ikke akseptert. Da går vi for budrunde etter fellesvisning.

Jeg kommer til å selge til kommunen OM de gir et veldig godt bud som er høyere enn andres. Den som byr mest, får leiligheten, samme hva jeg måtte føle.

Anonymkode: 0c318...b1a

Jeg tror det er slik at hvis fellesvisning er annonsert, så må ethvert bud som forsøkes gitt før fellesvisningen stå til klokken 12 dagen etter fellesvisning.

- men, det er hva du har megler for. Så dersom noen gjerne vil gi bud på privatvisningen så si at det må de gjerne gjøre :nigo: Det er bare å sende budet til megleren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Mis(s)Understood skrev:

Jeg tror det er slik at hvis fellesvisning er annonsert, så må ethvert bud som forsøkes gitt før fellesvisningen stå til klokken 12 dagen etter fellesvisning.

Jeg er faktisk usikker på det der. For i blant ser man jo at en annonse merkes med SOLGT og "Visning avlyst", og da har jo selger akseptert et bud før visningen?

Anonymkode: 0c318...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk usikker på det der. For i blant ser man jo at en annonse merkes med SOLGT og "Visning avlyst", og da har jo selger akseptert et bud før visningen?

Anonymkode: 0c318...b1a

Jeg mener det strider mot lovverket dersom du aksepterer bud før klokken 12 dagen etter siste annonserte visning.

Dette gjelder altså dersom det er annonsert visning. Dersom det ikke er annonsert visning er saken en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Jeg mener det strider mot lovverket dersom du aksepterer bud før klokken 12 dagen etter siste annonserte visning.

Dette gjelder altså dersom det er annonsert visning. Dersom det ikke er annonsert visning er saken en annen.

Det stemmer ikke helt. Megler har ikke lov til å formidle bud til selger med kortere frist enn til kl 12 dagen etter siste visning, når det er annonsert visning.

Det er lov for en potensiell kjøper å gi bud rett til selger, og selger kan akseptere budet om han vil, og avlyse visningene. 

Dette skjer det litt av i Oslo om dagen nettopp etter privatvisninger, men for at selger skal akseptere budet bør det som regel være godt over takst.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg til den som byr høyest så klart.

Anonymkode: 1471b...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en i nærmeste familie som er sjef for kommunale boliger i sin kommune. For å si det sånn: for kommunen er din leilighet bare en av mange. De drømmer ikke om å leve i din leilighet, og å skape minner og et liv der - de kjøper den riktige leiligheten til den riktige prisen, verken mer eller mindre. Blir det budrunde og høye priser, så går de heller videre til neste bolig. Ingen grunn til å være redd for, eller drømme om, at kommunen "vinner lett en budrunde om de har bestemt seg for å kjøpe". Kommunen vil garantert ikke være den prisdrivende part.

Anonymkode: 77bf9...d74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er privat visning før de offisielle to visningsdagene, ja. Kommunen ba om det, fordi de bare går på visning på dagtid, under kontortiden. Det andre paret ba om privatvisning fordi den ene parten i forholdet var bortreist når vi har visning egentlig.

Vi selger nok ikke før fellesvisning. Da skal budet i så fall være ganske så heftig. Et bud som er så bra at vi ganske enkelt ikke kan si nei til det. Men det skjer jo ikke. Kan hende noen prøver seg med et puslete bud på verditakst, men det blir naturligvis ikke akseptert. Da går vi for budrunde etter fellesvisning.

Jeg kommer til å selge til kommunen OM de gir et veldig godt bud som er høyere enn andres. Den som byr mest, får leiligheten, samme hva jeg måtte føle.

Anonymkode: 0c318...b1a

Er dere to om,å selge, så bestemmer ikke du noe som helst alene. Du opplyser i hi at dere er to men uttaler deg senere som om du bestemmer alt selv. Dette, sammen med annen fakta tyder på at dette er en tråd uten rot i virkeligheten. 

At kommunen bare går på visninger i kontortiden er reinspikka  tull. 

Anonymkode: 5aeb5...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Jeg tror det er slik at hvis fellesvisning er annonsert, så må ethvert bud som forsøkes gitt før fellesvisningen stå til klokken 12 dagen etter fellesvisning.

- men, det er hva du har megler for. Så dersom noen gjerne vil gi bud på privatvisningen så si at det må de gjerne gjøre :nigo: Det er bare å sende budet til megleren din.

En kan by til selger uavhengig om det er en annonsert visning. Kjøper gi bud til selger og hvis/når selger godtar budet kontakter selger megleren. Kjøper må sette budfrist til kl 12 dagen etter visning. Vi har gjort det på denne måten.

 

Anonymkode: 968fd...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29 April 2016 at 15.11, AnonymBruker skrev:

Min (eks)mann og jeg skal skilles, og i den forbindelse har vi lagt ut boligen for salg. Det er en rekkehusleilighet med 3 soverom. Det er i et veldig populært område, med mange barnefamilier osv. Vi skal begge flytte til områder langt vekk herifra etter skilsmissen.

Allerede før offisiell visning, har flere meldt sin interesse og vil gjerne få komme på privat visning i forkant, fordi de av diverse grunner ikke kan komme på de(n) offisielle visningen(e) senere. Vi har sagt ja til to privatvisninger. Den ene parten er et par, som kommer på kvelden mandag. Greit nok. Den andre parten kunne ikke komme samtidig da, for visningen MÅTTE skje på dagtid i arbeidstiden. Fikk da vite hvorfor av megler, det var kommunen som var interessert i å se på og evt kjøpe leiligheten... Jeg sa ja til å holde privat visning for dem midt på dagen en dag neste uke.

Samtidig så kjenner jeg faktisk på dårlig samvittighet nå.... skal vi "ødelegge" det fine nabolaget etter oss, ved å selge til kommunen, som sannsynligvis kan komme til å plassere "hva som helst" der av leietagere? Antagligvis svartmaler jeg litt... det blir mest sannsynlig helt normale folk som bare er uheldige og har ekstra dårlig råd, som har mistet egen bolig, f.eks. en alenemor med flere barn. Eller kanskje en innvandrerfamilie, eller en familie med rusproblematikk? Som sagt, "hva som helst" kan flytte inn, og det kan i tillegg bli stor gjennomtrekk, med stadig nye leietagere.....NAV klienter flytter ofte, har jeg hørt.

Eksen min mener jeg er helt på jordet som tenker sånn og har dårlig samvittighet, men jeg greier ikke å la være å føle litt på den dårlige samvittigheten,hvis det blir sånn at kommunen kjøper her. Og det kan de jo fort gjøre, dersom de bestemmer seg for å by, for kommunen har ikke akkurat så begrenset med penger som den gjennomsnittlige Ola Nordmann-budgiver. De vinner lett en budrunde om de er bestemte på å kjøpe. Vet ikke om de følger strenge budsjetter eller hva.

Men når alt kommer til alt...........dårlig samvittighet til tross, jeg gir ikke vekk penger, og høyeste bud vinner uansett hvem som byr. Jeg dropper ikke et høyt bud til fordel for det nestlaveste, bare fordi det er risiko for at mine gamle naboer kan få dårlige nye naboer her.

Hva ville du gjort? Solgt til høyeste budgiver eller tenkt deg om hvem som fikk kjøpe....?

Anonymkode: 0c318...b1a

Du kan ikke  velge / velge bort kommunen. Du sier kun ja til det budet du vil akseptere. Kommunen har forkjøpsrett til boligbyggelag  boliger. Dvs de går inn og overtar ditt aksepterte budet. 

Slik kjøpte kommunen min leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...