Gå til innhold

Hyperemesis og alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slet med Hyperemesis i mitt forrige svangerskap (og mitt eneste...). Da var jeg 24 år gammel. Leser nå at om man er over 30 år så er det mindre sannsynlig å få hyperemesis? Noen som har hatt hyperemesis da de var under 30 men slapp da de var over 30? 

Anonymkode: 18310...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde hyperemesis da jeg gikk gravid sist, var 19 år gammel. Nå er jeg gravid igjen, er dårlig men ikke slik som sist (var mye inn og ut av sykehus og gikk myye ned i vekt!). Er 26 nå. Har ikke hørt om dette med at det blir bedre når man er over 30, eller noen år eldre for den saks skyld. Er med en annen mann nå da, hvor mye det har å si vet jeg heller ikke. Men jeg er ihvertfall bedre denne gangen i den forstand at jeg ikke spyr like mye. 

Anonymkode: a45c4...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet inn direkte fra https://helsenorge.no/gravid/alvorlig-svangerskapskvalme:

Risikofaktorer

Flere forhold er forbundet med økt risiko for alvorlig svangerskapskvalme: 

  • Hvis mor har hatt tilstanden ved tidligere svangerskap vil risikoen øke fra 0,7 til 15,2 prosent i neste svangerskap. Det vil si til at om lag 15 av 100 kvinner som har hatt tilstanden tidligere, vil få den på nytt.

  • Hvis den gravide kvinnens mor hadde alvorlig svangerskapskvalme i ett av sine svangerskap.

  • Risiko for alvorlig svangerskapskvalme tredoblet mellom generasjoner.

  • Dersom den gravide er født i Sørøst-Asia eller i Afrika.

  • Dersom kvinnen bærer et jentefoster eller flerlinger.

  • Dersom den gravide har høyere eller lavere kroppsmasseindeks enn normalt, eller hun er svært ung.

Alder over 30 år hos mor er beskyttende faktor.

Ut fra dette ville jeg tenkt at alder over 30 vil være beskyttende, men ikke nok til å dekke den økte risikoen for gjentakende hyperemesis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...