Gå til innhold

Hjelp meg med å drepe depresjonen min.


Katrineh92

Anbefalte innlegg

Jeg har vært dypt deprimert i 5 måneder og har vært innlagt på psykiatrisk sykehus. Jeg er fortsatt deprimert og jeg vet at en depresjon går nesten aldri over av seg selv. Det krever hardt arbeid. Jeg har som de aller fleste opplevd en del drit (på godt norsk) i barndommen som overgrep da jeg var fire år, skilsmisse, mobbing og elendig mange kjærlighetssorger. Men da jeg for tre år siden mistet min ett år yngre lillebror på 17 år i bilulykke ble alt svart. I de tre årene siden han døde har jeg flyktet fra sorgen med å holde meg opptatt, men for 5 måneder siden sa det stopp. Nå vil jeg bli lykkelig igjen, men jeg mangler inspirasjon og lysten til å gjøre de tingene som gjør meg godt. Heldigvis skal vi hente valpen vår om en uke, noe som jeg gleder meg sinnsykt til. Men jeg er ikke naiv, en hund løser ikke mine psykiske problemer. Til opplysning skal jeg starte behandling i poliklinikk om to uker. 

Kjære deg, har du noen tips til hva man kan gjøre for å komme seg ut av depresjonen? Jeg er så lei av å være i denne svarte boblen. Kom gjerne med tips fra egen erfaring, ting som er kjekt å gjøre osv. 

På forhånd takk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at du har opplevd mye vondt, og nøkkelen for at du skal ha det bedre er vel kanskje at du er nødt til å bearbeide alle disse tingene? Jeg tenker at en ting er selve depresjonen, og å få en valp og finne lyspunkter i livet kan hjelpe mye! Men de andre tingene som har skjedd deg i livet blir jo ikke borte selv om du har verdens fineste valp. Nå vet jo ikke jeg hvor du ligger i bearbeidelsesprosessen men gjerne må man bruke mye tid på å tenke på og snakke om det som er vanskeligst å tenke på og snakke om. 

Jeg synes det hjelper å være ut, få frisk luft og dagslys ved depresjon, å oppleve fin natur hjelper meg å se livet mitt i perspektiv og hjelper meg å se hvor fantastisk verden er :) ønsker deg masse lykke til, håper du får det bra igjen! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at jeg trenger å snakke med noen. Men det er fortsatt to uker til jeg har den timen. De tingene jeg har opplevd er grunnen til at jeg er blitt deprimert, men det betyr ikke at jeg ikke kan komme meg ut av depresjon uten å ha bearbeidet sorgene. Å gå en fin tur skal jeg virkelig gjøre. Tusen takk en fin og hjelpsom kommentar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig nytte av fysisk aktivitet, sunn mat, ikke noe alkohol og å skrive dagbok hver kveld før jeg legger meg. Lykke til!

Anonymkode: 6656c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt veldig nytte av fysisk aktivitet, sunn mat, ikke noe alkohol og å skrive dagbok hver kveld før jeg legger meg. Lykke til!

Anonymkode: 6656c...519

Har forsøkt å skrive dagbok, men jeg synes det er slitsomt. Greier liksom ikke helt å se hva det er godt for. Muligens er det slitsomt fordi man må erkjenne de vonde følelsene som man har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet nytte i å skrive på forum. Sjekk ut forumet på Sidetmedord.no du kan skrive om sorgene dine, men det har på en måte en hensikt fordi man deler med andre som er i lignende situasjon og som kan ha nytte av å lese om nettopp dine erfaringer. Er også fint å oppleve at man ikke er alene om det :) 

Endret av ambre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Katrineh92 skrev:

Har forsøkt å skrive dagbok, men jeg synes det er slitsomt. Greier liksom ikke helt å se hva det er godt for. Muligens er det slitsomt fordi man må erkjenne de vonde følelsene som man har. 

Jeg var deprimert av helt andre årsaker enn deg, men for meg handlet dagboken om å få ut av hodet tanker som jeg kvernet på i øyeblikket. Når jeg skrev det ned ble jeg kvitt tankekjøret lenge nok til at jeg f.eks. fikk sove i rimelig tid. Med bedre søvn fikk jeg også mer overskudd til å gjøre andre grep for å komme meg ut av depresjonen. Jeg bare tømte ut av meg uten å være kritisk, reflektere eller krav til å være sammenhengende. Jeg brukte dailydiary.com siden jeg skriver fortest på tastatur. Selv om det fungerte for meg skjønner jeg godt at det kan være for slitsomt for deg. *virtuell klem*

Anonymkode: 6656c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol

Skriv en takknemlighetslogg - punkter med ting fra dagen du var fornøyd med eller noe som gjorde deg glad. Prøv å gå offline kl 22 hver kveld. Fysisk aktivitet, et sunt og rent kosthold og sjekk vitaminnivåene dine hos legen for å utelukke mangel på noe. Minimaliser livet ditt - kast alt du ikke trenger, rot i hjemmet er rot i sinnet. Lag enkle sosiale avtaler noen ganger i uka, møt en venn på cafè, gå tur sammen med noen andre hundeeiere eller noe annet du interesserer deg for.

Aldri sammenlign deg selv med andre. De vet ingenting om din story, du vet bare det de forteller deg om sin story. Slutt å bearbeide deg selv for ting som har skjedd i fortiden, det er ikke din feil. Ikke la deg selv være et offer. Ikke snakk for mye om problemene dine - det skaper mer problemer, snakk heller om gledene dine - du vil finne flere av dem. Vær en vinner. Se fremover, jobb fremover, tenk positivt. Du får det til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, augustmami skrev:

Skriv en takknemlighetslogg - punkter med ting fra dagen du var fornøyd med eller noe som gjorde deg glad. Prøv å gå offline kl 22 hver kveld. Fysisk aktivitet, et sunt og rent kosthold og sjekk vitaminnivåene dine hos legen for å utelukke mangel på noe. Minimaliser livet ditt - kast alt du ikke trenger, rot i hjemmet er rot i sinnet. Lag enkle sosiale avtaler noen ganger i uka, møt en venn på cafè, gå tur sammen med noen andre hundeeiere eller noe annet du interesserer deg for.

Aldri sammenlign deg selv med andre. De vet ingenting om din story, du vet bare det de forteller deg om sin story. Slutt å bearbeide deg selv for ting som har skjedd i fortiden, det er ikke din feil. Ikke la deg selv være et offer. Ikke snakk for mye om problemene dine - det skaper mer problemer, snakk heller om gledene dine - du vil finne flere av dem. Vær en vinner. Se fremover, jobb fremover, tenk positivt. Du får det til. :) 

Takk for et veldig flott og inspirerende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ambre skrev:

Jeg har funnet nytte i å skrive på forum. Sjekk ut forumet på Sidetmedord.no du kan skrive om sorgene dine, men det har på en måte en hensikt fordi man deler med andre som er i lignende situasjon og som kan ha nytte av å lese om nettopp dine erfaringer. Er også fint å oppleve at man ikke er alene om det :) 

Det var veldig lurt. Har aldri hørt om denne siden før. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har skrevet fine tips over her, så jeg skal ikke gjenta dem, men jeg ville lagt vekt på å prøve å begynne å trene eller drive med annen fysisk aktivitet ved siden av skriving, noen gode daglige rutiner og etterhvert behandlingen. Frisk luft og fysisk aktivitet fungerer for veldig mange som en naturlig form for lykkepille, og hver gang du trener deg svett og litt sliten så skiller kroppen ut endorfiner som letter sinnet litt. Nå som du får en valp er jo det en super inngangsport til fine turer i naturen, toppturer, joggeturer eller felles agility trening med andre hundeeiere 🙂 Depresjon er aldri lett å slite med, håper du får det lettere etterhvert.

Anonymkode: 3c200...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carly-Chardonnay

Jeg tror på TID og mestring her :) Tid i forhold til å jobbe med depresjonen. Ikke gjør som jeg gjorde og prøv og "tving" deg frisk. Det er ingen regel på hvor lang tid dette tar. 3 år tok det meg før jeg ble frisk.. 

Grunnen til at jeg nevner mestring er fordi det gjør at man føler seg bra ----> lykkefølelse ------> bedre selvfølelse/selvtillit. For min del hjalp det å gå ned i vekt, følte meg så mye bedre etter det. For andre kan det være å ta et kurs, studere noe eller ta en reise. Kjenn litt på den ts, hva kunne du tenke deg å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper på å være i aktivitet i naturen, hvilket forskning også viser.

I tillegg har vi forskning som viser at å grave i jorda hjelper - ikke bare fordi man er i aktivitet utendørs, men fordi det finnes bakterier i jorda som stimulerer til økt produksjon av serotonin. http://illvit.no/iv/jordbakterie-kan-kurere-depresjon Hagearbeid er altså svært sunt, på flere plan. 

Finnes en bedre engelsk artikkel på dette, som jeg har lest tidligere, men fant den ikke i farta. 

Forskning viser at kjæledyr hjelper, så der er du jo på god vei. 

Å synge og å trene, utløser endorfiner som påvirker humøret. http://krop-fysik.dk/artikler/33-krop-pa-job/arbejdsglaede/4018-sang-skaber-glaede

Det er jo ingen spesielt lettvinte løsninger til å bli kvitt en depresjon, men det vil jo være bra om den blir mindre, uansett. Det  hjelper å ta ett steg av gangen.Når du får hund, så må du jo ut i friluft og det er et godt steg på veien. 

Men husk på: Ikke stress og sørg for å gjør en del ting der du føler mestring, uansett hva det er. Det er ofte bedre for mestringsfølelsen og stressnivået om en gjør en eller to ting grundig, enn å løpe rundt å prøve å gjøre alt. 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått hos psykolog i 1år, det hjelper, men i perioder så er det veldig tungt og bare eksistere.. psykologen ville at jeg skulle begynne med antidepressiva, noe jeg nektet og gjøre da jeg vet at og ta en slik pille bare gjør ting værre (for meg) har prøvd det før, angsten og depresjonen blir forsterket den første mnd, endte opp med et selvmordsforsøk.. aldri igjen... det som hjelper for meg er og ikke bli sittende fast i boblen, altså når dagene er så tungt at man bare vil legge seg ned og glemme alt, de dagene man ikke har overskudd eller energi til noe, så tar jeg meg i nakken og går ut, snakker med folk, går en tur i skogen, sliter meg fysisk ut, passer på og ikke sove før på natten og få på plass en rytme..(sove kl 23, stå opp kl 0800, spise frokost , lunsj, middag, fysisk aktivitet etc) det hjelper for meg og ha kontroll på min hverdag og ikke la depresjonen ta over mitt liv.. den forsvinner ikke, men det er lettere og bearbeide den når jeg føler at jeg har kontrollen...jeg jobber med og bearbeide depresjonen enda, der er en tøff krig men jeg skal og vinne den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Coolaid
Den 29.4.2016 at 13.41, Katrineh92 skrev:

Jeg har vært dypt deprimert i 5 måneder og har vært innlagt på psykiatrisk sykehus. Jeg er fortsatt deprimert og jeg vet at en depresjon går nesten aldri over av seg selv. Det krever hardt arbeid. Jeg har som de aller fleste opplevd en del drit (på godt norsk) i barndommen som overgrep da jeg var fire år, skilsmisse, mobbing og elendig mange kjærlighetssorger. Men da jeg for tre år siden mistet min ett år yngre lillebror på 17 år i bilulykke ble alt svart. I de tre årene siden han døde har jeg flyktet fra sorgen med å holde meg opptatt, men for 5 måneder siden sa det stopp. Nå vil jeg bli lykkelig igjen, men jeg mangler inspirasjon og lysten til å gjøre de tingene som gjør meg godt. Heldigvis skal vi hente valpen vår om en uke, noe som jeg gleder meg sinnsykt til. Men jeg er ikke naiv, en hund løser ikke mine psykiske problemer. Til opplysning skal jeg starte behandling i poliklinikk om to uker. 

Kjære deg, har du noen tips til hva man kan gjøre for å komme seg ut av depresjonen? Jeg er så lei av å være i denne svarte boblen. Kom gjerne med tips fra egen erfaring, ting som er kjekt å gjøre osv. 

På forhånd takk. 

Jeg har kommet meg ut av angst og depresjon. Veien blir til mens man går. Det blir for mye å lage en stor plan over hva man skal gjøre og så gjøre det. Det handler om hverdagen, om å gjøre bitte små ting som er bra for en selv. Det handler om å utfordre seg selv og tørre å stå i ubehag. Det å være i aktivitet, det å noe å gjøre, tillate seg å bruke tid på en hobby eller å ha en bekymringsløs halvtime. Dette høres stort ut men budskapet mitt er å jobbe i det små. 

Stor klem til deg. 

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme båt.

Det føles helt dumt ut, men du MÅ gi deg selv komplimenter, og avfeie "djevlen på skulderen" som rakker ned. Banalt, men fungerer over tid

DU trenger ikke en lapp på speilet med gode ord, men at du faktisk sier det til deg selv. Personlig liker jeg SKRIKE "ÅÅhh! Nå var du flink!" til meg selv når jeg kjører bil og har gjort noe positivt. Samboeren skvetter som regel, men det får han bare gjøre :P

Psykolog hjelper ialfall meg, setter ting i perspektiv og gjør at det føles ut som problemet er "reelt": For min del ialfall føler jeg noen ganger "herregud, er jeg bare lat? Er jeg ubrukelig? Må jeg bare "ta meg sammen"?". Det er viktig og innse problemet, 

Utfordr deg selv også, på ting du synes er helt krise. Ikke alltid det trenger være den største bragden, men små ting du kan glede deg over at du fikk til

Håper du finner ut av det!
Depresjon er forferdelig. Ingen ser det, ingen som ikke har opplevd det kan virkelig forstå og man må bite tenna sammen for alle kommentarene om at man må ta seg sammen, alle "quick-fiksene" osv
Tror de viktigst eer og gi seg selv lov til å bli frisk

Anonymkode: dac22...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden du allerede har depresjon har du sikkert hoppet på "grubletoget" for lengst, men prøv å legge merke til dine egne tanker for det er jo de som gjør deg deprimert. Hvis du får en negativ tanke, stopp deg selv og prøv å finne ut om den negative tanken egentlig er reell i det virkelige liv. For eksempel hvis du sier til deg selv "Jeg kommer aldri til å bli frisk!", så stopp deg selv, for hvor sannsynlig er egentlig et slikt scenario? Jeg har aldri hørt om noen som ikke har kommet ut av en depresjon. Hvis du begynner å tenke på negative hendelser i barndommen, så stopper du også deg selv, for hva er egentlig vitsen i å gruble over slike ting, det gjør deg jo ikke mindre deprimert, i tillegg er jeg overbevist om at du også har opplevd positive ting i din barndom, hvorfor ikke " gruble" over det i stedet? :) . Husk at depresjon er rett og slett en tankesykdom, en grubler rett og slett for mye, og det man grubler over er negative ting.

 

Anonymkode: b5125...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det veldig vanskelig å få god søvn, spise sunt, være ute i frisk luft og være aktiv på de verste dagene. Da orker jeg knapt å sette en frossenpizza i ovnen eller ta meg en dusj liksom.. Da har det vært viktig for meg å godta det. Ikke tenke at jeg skulle gjort ditt og datt, ikke få dårlig samvittighet, stresse og føle meg udugelig..

Fokuser på små ting som gir glede. For meg er det for eksempel å drikke en kopp kaffe mens jeg leser avisa.

Jeg har prøvd å sitte stille og meditere, fokusere på pusten osv. i stedet for å sitte og gruble. Jeg ble mer urolig og rastløs av det. For meg har det fungert å ta inn synsinntrykk, lukter osv. på gåtur. Legg merke til alt som finnes rundt deg når du går på tur, det er mye man vanligvis ikke får øye på når man haster fra a til b.

Kanskje man synes det er kjedelig å gå tur hver dag, da kan man heller sykle, eller dra til svømmehallen for eksempel.

Anonymkode: bc006...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...