Gå til innhold

Tips for en som ikke har klart å få seg jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...på et år 😞 Begynner å bli rimelig lei. Føler alle spør...Jeg har sendt nesten 200 søknader. Har vært på et par intervjuer, men faller fort ifra andre kandidater pga manglende erfaring. 

Anonymkode: 4f87d...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gir de deg noen grunn de gangene du ikke blir valgt? Vet du at søknadene er gode? Gir du søknadene personlig, eller sender du bare en generell mail? Hvor gammel er du? Flere faktorer som spiller inn her :) Ikke gi opp, selv om det er demotiverende!

Anonymkode: 9ce91...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt, ja. Men er du villig til å flytte på deg?

Jeg hadde søkt jobber i byen min i nesten ett år. Helt umulig. Så søkte jeg bare "for moro skyld" på en jobb langt oppi nord, i en bitteliten kommune. Og jeg fikk den!! :-O

Det var ikke det stedet jeg drømte om å bo resten av livet, men jeg flyttet dit og bodde der ett år, mens jeg jobbet og søkte på nye jobber i storbyen. Med nyttig erfaring på CVen gikk det lettere denne gangen.

Mange av de andre jeg møtte i kommunen i nord, var andre som slet med å finne jobb i storbyene. Flinke, nyutdannede folk. Som hadde et år eller to på bygda før de satte kursen hjem.

 

Anonymkode: 401b2...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jobber utlyses ikke, men går via nettverk. Har du spredd ordet om at du søker? Tatt kontakt med folk som potensielt kjenner noen som kjenner noen? Er CVen din på LinkedIN godt utfyllt?

Jeg var selv arbeidsledig mesteparten av fjoråret og fikk til slutt jobb gjennom et vikarbyrå og er nå fast ansatt i den jobben. Det som var kult med vikarbyrået var at selv om jeg ikke passet til en jobb vurderte de meg til andre jobber når jeg først var inne i databasen deres.

Ellers har jeg fått mye nyttig info fra http://cvnerden.no/

Anonymkode: 5b0fe...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir de deg noen grunn de gangene du ikke blir valgt? Anonymkode: 9ce91...e4c

Dette er et godt innspill. Be alltid om en tilbakemelding når du har vært på intervju om hva som gjorde at du ikke ble valgt. Kanskje du trenger intervjutrening? Eller at en annen hadde en litt annen kvalifikasjon som passet bedre inn i helheten. Uansett er det nyttig å ta med seg.

Anonymkode: 5b0fe...a0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du akademisk utdannelse? I så fall ville jeg gått til Nav og bedt om å få jobbsøkerkurs. Har hørt flere som har fått det og blitt positivt overrasket over hvor bra det var!

Anonymkode: c03fe...dce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gir de deg noen grunn de gangene du ikke blir valgt? Vet du at søknadene er gode? Gir du søknadene personlig, eller sender du bare en generell mail? Hvor gammel er du? Flere faktorer som spiller inn her :) Ikke gi opp, selv om det er demotiverende!

Anonymkode: 9ce91...e4c

Nei, ikke noe spesifikk grunn utenom at jeg mangler erfaring. Ja, tipper søknadene er gode. Blir jo kalt inn. Jeg er 32. Nei gir ikke opp, men synes det er utrolig kjipt at alle rundt meg får jobb. Hjelper heller ikke på økonomien. Har tre barn. 

Anonymkode: 4f87d...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du akademisk utdannelse? I så fall ville jeg gått til Nav og bedt om å få jobbsøkerkurs. Har hørt flere som har fått det og blitt positivt overrasket over hvor bra det var!

Anonymkode: c03fe...dce

Jeg har bachelor i økonomi.

Anonymkode: 4f87d...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste jobber utlyses ikke, men går via nettverk. Har du spredd ordet om at du søker? Tatt kontakt med folk som potensielt kjenner noen som kjenner noen? Er CVen din på LinkedIN godt utfyllt?

Jeg var selv arbeidsledig mesteparten av fjoråret og fikk til slutt jobb gjennom et vikarbyrå og er nå fast ansatt i den jobben. Det som var kult med vikarbyrået var at selv om jeg ikke passet til en jobb vurderte de meg til andre jobber når jeg først var inne i databasen deres.

Ellers har jeg fått mye nyttig info fra http://cvnerden.no/

Anonymkode: 5b0fe...a0b

nyttig info, takk :)

Anonymkode: 4f87d...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker du hele landet for mulige stillinger eller er du fokusert på hjemmeområdet? - spør fordi du nevner du har 3 barn.

Er det en mulighet å flytte for å få en jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarbyråer kan ofte være litt ymse, men her hvor jeg bor er det et som spesialiserer seg på en viss type jobber (f.eks økonomi som du har bachelor i), og de fant til meg i løpet av en mnd. Alle andre bemanningsbyråer har jeg hatt dårlig erfaringer med. Regner med at CV'en din er feilfri og proff siden du er 32, så det kan man jo utelukke.

Samme som mange andre sier; kanskje du eventuelt må flytte på deg for å få en jobb?

Prøvd å søke noe som ikke er direkte linket til det du har utdanning innen? Eventuelt en etterutdanning/kurs du kan ta som vil hjelpe deg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du akademisk utdannelse? I så fall ville jeg gått til Nav og bedt om å få jobbsøkerkurs. Har hørt flere som har fått det og blitt positivt overrasket over hvor bra det var!

 

Du kødder nå, ikke sant?

Jeg ville ikke anbefalt jobbsøkerkurs til noen med høyere utdanning. Egentlig ville jeg vel ikke anbefalt det til noen med skolegang utover ungdomsskolen. Noe mer fordummende lavterskeltilbud har jeg aldri deltatt på.

Anonymkode: d18f3...588

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk det var nyttig med jobbklubb den dagen jeg ble sendt på det. De anbefalte meg å skrive søknader på en mindre formell måte, for å skille seg ut blant de andre søknadene. Jeg var veldig skeptisk til det i begynnelsen, men det virker faktisk som det har funket for min del. Jeg er arbeidsledig igjen nå, og dersom de hadde sendt meg på det igjen hadde jeg ikke hatt noe imot det. Dersom man går uten jobb lenge, kan det være fint bare å ha en grunn til å stå opp om dagene og føle at man gjør noe. (som mor har du vel ikke det problemet) Dessuten blir man kjent med andre i samme situasjon og man kan motivere hverandre :) Jeg ville spurt nav selv om å få gå på jobbklubb, eller ta praksis et sted du kan tenke deg å jobbe. En annen ting du kan prøve å gjøre er å jobbe frivillig. Da får du positiv erfaring på Cven istedenfor at du får en lang periode du ''ikke har gjort noe.''

Anonymkode: 17c2f...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes faktisk det var nyttig med jobbklubb den dagen jeg ble sendt på det. De anbefalte meg å skrive søknader på en mindre formell måte, for å skille seg ut blant de andre søknadene. Jeg var veldig skeptisk til det i begynnelsen, men det virker faktisk som det har funket for min del. Jeg er arbeidsledig igjen nå, og dersom de hadde sendt meg på det igjen hadde jeg ikke hatt noe imot det. Dersom man går uten jobb lenge, kan det være fint bare å ha en grunn til å stå opp om dagene og føle at man gjør noe. (som mor har du vel ikke det problemet) Dessuten blir man kjent med andre i samme situasjon og man kan motivere hverandre :) Jeg ville spurt nav selv om å få gå på jobbklubb, eller ta praksis et sted du kan tenke deg å jobbe. En annen ting du kan prøve å gjøre er å jobbe frivillig. Da får du positiv erfaring på Cven istedenfor at du får en lang periode du ''ikke har gjort noe.''

Anonymkode: 17c2f...172

Jeg fant praksisplass, men NAV ville ikke dekke det lenger pga at arbeidsgiveren ville ha meg mer enn to måneder. NAV vil kun gi meg to måneder og sa at jeg har bra utdanning, kan finne jobb lett. Jeg må også finne sted selv, synes det wr utrolig vanskelig. 

Anonymkode: 4f87d...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2016 at 15.37, AnonymBruker skrev:

Har du akademisk utdannelse? I så fall ville jeg gått til Nav og bedt om å få jobbsøkerkurs. Har hørt flere som har fått det og blitt positivt overrasket over hvor bra det var!

Anonymkode: c03fe...dce

:^)

Anonymkode: 8f6c3...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kødder nå, ikke sant?

Jeg ville ikke anbefalt jobbsøkerkurs til noen med høyere utdanning. Egentlig ville jeg vel ikke anbefalt det til noen med skolegang utover ungdomsskolen. Noe mer fordummende lavterskeltilbud har jeg aldri deltatt på.

Anonymkode: d18f3...588

Da har du ikke erfaring med de kursene jeg har erfaring med. Kjenner flere som har vært med og som har blitt veldig positivt overrasket. Det er ikke vanlig jobbklubb med innvandrere som leter etter hvilken som helst jobb, men kurs som arrangeres av privat aktør spesielt for folk med høy utdanning og eller lang erfaring. Ingeniører, ledere, akademikere generelt.

Men det er en privat aktør, så sikkert stor variasjon. 

Anonymkode: c03fe...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...