Gå til innhold

Han ble far mot sin vilje


Sirah

Anbefalte innlegg

Den 29.4.2016 at 11.56, Leo skrev:

Det handler jo ikke bare om økonomiske rettigheter, men også retten til å ha en far. Hvordan tror du det vil påvirke et barn å få vite at det er en juridisk abort?

Hvor langt ut i svangerskapet tenkte du deg at mannen skulle kunne få en slik abort? Skal han kunne få det selv om paret på det tidspunktet befruktningen skjedde var enige om å ha sex uten prevensjon nettopp med tanke på å få barn? Skal kvinner være pliktige til å informere potensielle fedre innen en viss frist? Hva med kvinner som ikke finner ut at de er gravide før fristen for å få gjennomført abort er overskredet?

Fra artikkelen vi diskuterer, der det går frem at barnets mor nekter barnet å ha kontakt med sin far:

" Jon betaler barnebidrag, men forteller at han hverken får se eller snakke med barnet sitt. Farskapet er blitt en kamp for retten til å være noe mer enn en betalende sæddonor. "

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bare menn som skal ha ansvar for dette ?

Og her trodde jeg at både menn og kvinner var ansvarlige for dette, 

Men igjen ser vi en kvinne som ikke bryr seg om likestilling.

Anonymkode: 265e1...87c

Likestilling. Menn og kvinner har likt ansvar. Dropper du kondomen er det din egen feil at du får unge.

Anonymkode: 1f2e9...cfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenk å mye enklere det ville vært om menn brukte kondom OG kvinner INSISTERTE på kondom hos alle mannfolk de ikke var 100% sikre på at ønsker å bli far. Det er lov for kvinner å bruke hodet også.

Anonymkode: 53345...fef

Mannens forplantningsorgan er like lite kvinnens ansvar som kvinnens forplantningsorgan er mannens. Alt dreier seg i bunn og grunn om å ta ansvar for eget liv.

Anonymkode: 1f2e9...cfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tutte skrev:

Men hvordan mener du at det skal kunne bli likestilling på dette området? Det er ikke fysisk mulig. Og hvilke goder ellers er det kvinner har som ikke menn har når det kommer til likestilling? Det skulle jeg gjerne hatt svar på.

Og likestilling kom egentlig av den grunn at kvinnene skulle ha mer like rettigheter som menn. Tenk hvordan kvinner tidligere ble nedprioritert, ikke stemmerett ingenting. Bare tenk på 50 tallet, hvordan kvinnene hadde det da, og for ikke å snakke om hvordan kvinner i noen andre land har det fremdeles.

Menn hadde heller ikke stemmerett i gamle dager.

Likestilling er at begge kjønn har like rettigheter og like plikter til det ufødte barn.

Hvorfor mener du at det er likestilling at kvinner kan bestemme menn sine skjebner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, waco skrev:

Menn hadde heller ikke stemmerett i gamle dager.

Likestilling er at begge kjønn har like rettigheter og like plikter til det ufødte barn.

Hvorfor mener du at det er likestilling at kvinner kan bestemme menn sine skjebner?

Det endrer ikke menns liv i noen nevneverdig grad om de velger å kun betale et bidrag for egen eller felles uansvarlighet.

Det er kvinners skjebner som preges om de blir gravid med noen som ikke vil ha barnet. De blir tapende part enten de velger å beholde barnet eller ta abort. Konsekvensene faller på kvinnens kropp og kvinnens liv.

Anonymkode: 0047c...272

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kvinne, og jeg er alenemor. Nå var vårt barn planlagt, men ting gikk dessverre ikke som forventet. 

Jeg støtter like fullt opp om juridisk abort. Og ikke på noen måte skal staten betale bidrag i de tilfellene, da får kvinnen forsørge sitt barn alene. 

Kvinner kan, som menn, bruke prevensjon dersom de ønsker å unngå å bli gravide. 

Anonymkode: 2a0c2...e24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.4.2016 at 0.44, AnonymBruker skrev:

Et barn får ihvertfall leve et liv om en mann får ta juridisk abort. Noe som ikke er tilfelle når en kvinne tar abort.

Det at noen kvinner faktisk er i mot dette viser hvor hykleriske de er. 

Anonymkode: 265e1...87c

 

Den 29.4.2016 at 10.49, AnonymBruker skrev:

Det at kvinner er i mot dette beviser at de ikke bryr seg om likestilling. Det bekrefter at kvinner ikke vil ha likestilling. Ihvertfall ikke når likestillingen ikke er til fordel for dem.

Anonymkode: 265e1...87c

 

Den 29.4.2016 at 11.01, AnonymBruker skrev:

Det er fordi kvinner ikke vil ha likestilling.

Anonymkode: 265e1...87c

 

Den 29.4.2016 at 14.37, AnonymBruker skrev:

Det vi har bekrefter er at kvinner ikke bryr seg om likestilling.

Anonymkode: 265e1...87c

 

Den 29.4.2016 at 14.38, AnonymBruker skrev:

Kvinner snakker om barnet men det er bare tull. De vil ha pengene det er det de tenker på.

For kvinner er menn bare en bank. 

Anonymkode: 265e1...87c

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke kvinner bare innrømme at de ikke vil ha likestilling. 

Anonymkode: 265e1...87c

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme er det med kondom. 

Men igjen ser vi kvinner som ikke vil ha likestilling.

Anonymkode: 265e1...87c

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En setning vi aldri ville ha sett skrevet til en kvinne. 

Som sagt kvinner vil ikke ha likestilling vel de vil ha det men bare når det er til fordel for dem.

Anonymkode: 265e1...87c

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bare menn som skal ha ansvar for dette ?

Og her trodde jeg at både menn og kvinner var ansvarlige for dette, 

Men igjen ser vi en kvinne som ikke bryr seg om likestilling.

Anonymkode: 265e1...87c

Tenker du at jo flere ganger du sier det jo mer sant blir det? :ler:

Anonymkode: 12aa2...ace

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det endrer ikke menns liv i noen nevneverdig grad om de velger å kun betale et bidrag for egen eller felles uansvarlighet.

Det er kvinners skjebner som preges om de blir gravid med noen som ikke vil ha barnet. De blir tapende part enten de velger å beholde barnet eller ta abort. Konsekvensene faller på kvinnens kropp og kvinnens liv.

Anonymkode: 0047c...272

Da må du slutte å ha sex dersom du mener at du blir skada om du blir gravid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.4.2016 at 23.43, Sirah skrev:

I denne artikkelen i Aftenposten kommer det frem flere forskjellige meninger. Hva tenker Kvinneguiden? Er juridisk abort noe menn bør ha rett til?

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Han-ble-far-mot-sin-vilje-8448684.html

De har allerede retten til juridisk abort, retten kalles kondom og kan brukes når menn vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne, og jeg er alenemor. Nå var vårt barn planlagt, men ting gikk dessverre ikke som forventet. 

Jeg støtter like fullt opp om juridisk abort. Og ikke på noen måte skal staten betale bidrag i de tilfellene, da får kvinnen forsørge sitt barn alene. 

Kvinner kan, som menn, bruke prevensjon dersom de ønsker å unngå å bli gravide. 

Anonymkode: 2a0c2...e24

Mener du at menn skal ha rett til å stikke av fra alt selv om graviditeten var planlagt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tutte skrev:

Mener du at menn skal ha rett til å stikke av fra alt selv om graviditeten var planlagt?

Eller mener du at ei kvinne kan ta abort mot ektemannens viljes selv om graviditeten var planlagt?

- Ja selvfølgelig mener du det! Alle kvinner skal ta abort når som helst og kunne dra hvor som helst. Det er bare menn som skal være bundet synes du? Tar jeg feil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tutte skrev:

Mener du at menn skal ha rett til å stikke av fra alt selv om graviditeten var planlagt?

På lik linje med at kvinnen også kan ombestemme seg, og gjennomføre en abort, må i utgangspunktet også mannen kunne. Derimot kan det utelukkes dersom man avtaler at man vil ha barn sammen. Spørsmålet da er jo om kvinnen strengt tatt kan holdes (økonomisk?) ansvarlig om hun da likevel utfører en abort?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne, og jeg er alenemor. Nå var vårt barn planlagt, men ting gikk dessverre ikke som forventet. 

Jeg støtter like fullt opp om juridisk abort. Og ikke på noen måte skal staten betale bidrag i de tilfellene, da får kvinnen forsørge sitt barn alene. 

Kvinner kan, som menn, bruke prevensjon dersom de ønsker å unngå å bli gravide. 

Anonymkode: 2a0c2...e24

Hvorfor mener du det? Hvorfor skal barn være bare kvinners ansvar hvis barnefar svikter? Hva er bedre med den tankegangen og tiden da kvinner var stuck hjemme med hele barneholdet på sine skuldre egentlig? Hvilket ansvar skal mannen ha? Hvorfor skal ikke menn ha ansvar for andre enn seg selv? Hvorfor skal alt ansvar over på kvinner? 

Anonymkode: 0047c...272

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, waco skrev:

Eller mener du at ei kvinne kan ta abort mot ektemannens viljes selv om graviditeten var planlagt?

- Ja selvfølgelig mener du det! Alle kvinner skal ta abort når som helst og kunne dra hvor som helst. Det er bare menn som skal være bundet synes du? Tar jeg feil?

Hvor har jeg sagt at jeg mener det? Er ikke det vi diskuterer i denne tråden. Men opprett gjerne en ny tråd som omhandler det, så kan vi ta en lang diskusjon om det tema også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

På lik linje med at kvinnen også kan ombestemme seg, og gjennomføre en abort, må i utgangspunktet også mannen kunne. Derimot kan det utelukkes dersom man avtaler at man vil ha barn sammen. Spørsmålet da er jo om kvinnen strengt tatt kan holdes (økonomisk?) ansvarlig om hun da likevel utfører en abort?

Det jeg har uthevet skjønte jeg ikke. Økonomisk ansvarlig dersom hun utfører en abort? 

Anonymkode: 12aa2...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, waco skrev:

Eller mener du at ei kvinne kan ta abort mot ektemannens viljes selv om graviditeten var planlagt?

- Ja selvfølgelig mener du det! Alle kvinner skal ta abort når som helst og kunne dra hvor som helst. Det er bare menn som skal være bundet synes du? Tar jeg feil?

Menn blir bundet? Nåja. Nå er det vel ingenting som en hindrer en mann fra å ha autotrekk på kontoen mens han ligger på ei strand i Thailand, mens eksen sleper en skrikende snørrete unge hjem fra barnehagen for å lage middag, mens han tar en øl på den lokale strandsjappa? Er det vel?

Anonymkode: 0047c...272

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn blir bundet? Nåja. Nå er det vel ingenting som en hindrer en mann fra å ha autotrekk på kontoen mens han ligger på ei strand i Thailand, mens eksen sleper en skrikende snørrete unge hjem fra barnehagen for å lage middag, mens han tar en øl på den lokale strandsjappa? Er det vel?

Anonymkode: 0047c...272

Menn bør ha adgangen til å bortadoptere barn, akkurat som kvinner har rett til å adoptere bort barn dere ikke vil ha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, waco skrev:

Menn bør ha adgangen til å bortadoptere barn, akkurat som kvinner har rett til å adoptere bort barn dere ikke vil ha.

Adopsjon? Hvorfor snakker du om adopsjon? Skjønner ikke.

Anonymkode: 0047c...272

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...