Gå til innhold

Han ble far mot sin vilje


Sirah

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja! Dessverre vil ikke kondomindustrien det, derfor vi ikke får samme privilegiene som kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nei.

Ikke for å være kjip med mannen og grei med kvinnen, men fordi jeg mener at barnet straffes mer enn mor ved en slik ordning. Om det bare hadde gått utover kvinnen, så hadde jeg helt klart sagt ja. Det man kanskje bør vurdere er obligatorisk "megling" e.l. der det er uenighet mellom mor og far, uansett hvem av dem som mener hva. Absolutt ikke en fullgod løsning det heller, og for mange vil det sikkert oppleves helt tullete, men da er det i det minste et krav om at de skal sette seg ned og lytte til hverandre. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er best for barnet at faren stiller opp for det. Det er også best for faren at han opplever hvor meningsfullt det er å være far for barnet sitt.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Ja! Dessverre vil ikke kondomindustrien det, derfor vi ikke får samme privilegiene som kvinner.

Men når kvinnen velger å ta abort, så blir det ingen unge. Der har du en avgjørende forskjell. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som mange menn glemmer at sex kan føre til barn. Om tanken på barn er uutholdelig, så burde de enten sørge for å bruke kondom eller unngå sex. Hvis kondomen ryker så er dette rett og slett risikoen man tar. Juridisk abort for menn går ut over barna og deres rett til to foreldre. Derfor vil dette aldri kunne fungere i praksis.

Siden menn ikke kan tvinge kvinner til abort så må menn heller begynne å tenke på risikoen for barn før befruktningen finner sted og beskytte seg deretter. Å stole på at kvinnen tar p-piller er risikoatferd og hvis dette resulterer i svangerskap så er dette en risiko han har valgt å ta.

Anonymkode: b4a85...22c

Helt enig med deg, utover markert. For det kan de i en ganske stor grad. Eneste hinderet de har i forhold til lovverk er å gjøre noe fysisk. Men en kan komme langt med psykisk press på 3 mnd.

Anonymkode: 0047c...272

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som mange menn glemmer at sex kan føre til barn. Om tanken på barn er uutholdelig, så burde de enten sørge for å bruke kondom eller unngå sex. Hvis kondomen ryker så er dette rett og slett risikoen man tar. Juridisk abort for menn går ut over barna og deres rett til to foreldre. Derfor vil dette aldri kunne fungere i praksis.

Siden menn ikke kan tvinge kvinner til abort så må menn heller begynne å tenke på risikoen for barn før befruktningen finner sted og beskytte seg deretter. Å stole på at kvinnen tar p-piller er risikoatferd og hvis dette resulterer i svangerskap så er dette en risiko han har valgt å ta.

Anonymkode: b4a85...22c

Bare gi ungen til den som tjener mest, så forsvinner hele problemet. Barnebidrag er jo et system som er laget for å gi den fattigste barnet. Hvis man tjener greit trenger man ikke ekstra penger for et barn.

Hvis kvinner ikke har råd til å få barn, har de, i motsetning til menn, mulighet til å bruke effektive prevensjonsmiddel, eller å ta abort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men det må skje i god tid før abortfristen går ut slik at kvinnen kan har tid til å bestemme seg på ny om hun blir alene.

Anonymkode: 8fc62...75a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Tvinge en dame til å ta abort? kan få store konsekvenser.

Anonymkode: c1f1c...ca8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Tvinge en dame til å ta abort? kan få store konsekvenser.

Anonymkode: c1f1c...ca8

Det er ikke snakk om å tvinge til abort, men juridisk abort for far. Dvs at far gir fra seg alle rettigheter til barnet. Han vil da ikke ha noe med barnet å gjøre, enten om han vil det eller ei senere. 

Anonymkode: 8fc62...75a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan dette var imot fars vilje? Stjal ho en brukt kondom å inseminerte seg selv? Alle vet det skal to til for å lage barn. Om han ikke gidder å bruke kondom er det hans egen feil. Hans pikk, hans ansvar.

Anonymkode: 1f2e9...cfb

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes muligheten burde være der, men da kun dersom begge foreldre er enige. 

Anonymkode: 3b137...c14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Ananas. skrev:

Jeg mener nei.

Ikke for å være kjip med mannen og grei med kvinnen, men fordi jeg mener at barnet straffes mer enn mor ved en slik ordning. Om det bare hadde gått utover kvinnen, så hadde jeg helt klart sagt ja. Det man kanskje bør vurdere er obligatorisk "megling" e.l. der det er uenighet mellom mor og far, uansett hvem av dem som mener hva. Absolutt ikke en fullgod løsning det heller, og for mange vil det sikkert oppleves helt tullete, men da er det i det minste et krav om at de skal sette seg ned og lytte til hverandre. 

Et barn får ihvertfall leve et liv om en mann får ta juridisk abort. Noe som ikke er tilfelle når en kvinne tar abort.

Det at noen kvinner faktisk er i mot dette viser hvor hykleriske de er. 

Anonymkode: 265e1...87c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Tvinge en dame til å ta abort? kan få store konsekvenser.

Anonymkode: c1f1c...ca8

Ikke hva det er snakk om. 

Anonymkode: 265e1...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn får ihvertfall leve et liv om en mann får ta juridisk abort. Noe som ikke er tilfelle når en kvinne tar abort.

Det at noen kvinner faktisk er i mot dette viser hvor hykleriske de er. 

Anonymkode: 265e1...87c

Og hvem er hyklerisk her, da? 

Anonymkode: 12aa2...ace

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem er hyklerisk her, da? 

Anonymkode: 12aa2...ace

Ikke jeg siden jeg mener at kvinner har rett til og ta abort og at menn skal ha rett til å ta juridisk abort.

Men det er ikke overraskende at du ikke forstod poenget med det innlegget.

Anonymkode: 265e1...87c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg ikke lest artikkelen men nei, jeg synes absolutt ikke det er en god løsning.

Å gi retten til juridisk abort vil være å gå tilbake til tidlig 1900-tallet hvor kvinner havnet i "ulykka" og menn reiste til sjøs. Barnebidrag er et viktig steg i likestillingen - begge partene må ta ansvar for livet de skapte.

Og hvis mannen ikke skal ta regningen - hvem blir det da? Staten. Og med tanke på hvor mange bidragsytere det er der ute, kommer regningen til å bli massiv. Jeg vil mye heller at de som lager barnet har hovedansvaret for å forsørge barnet, og så får heller staten bidra der det trengs, enn at staten skal ta over hele regningen.

Og så er det så klart de som mener at kvinnen skal ta hele regningen. Dette går utover barnet, og det har lenge vært sett at dette ikke er en ønskelig måte for samfunnet å behandle slike tilfeller. Samtidig skal det ikke være slik at de som er sterkt i mot abort skal finregne på krona for å finne ut som de har råd til unngå pyskiske problemer eller ikke. Kvinner skal ikke tvinges til abort, verken direkte eller indirekte.

Jeg har forståelse for at det oppleves som tungt, og i noen tilfeller også et traume, for far å bli "påtvunget" et barn. Det er likevel, per dags dato, den beste løsningen vi har. De har i det minste anledningen til å selv avgjøre om de vil ha barnet i livet sitt.

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg siden jeg mener at kvinner har rett til og ta abort og at menn skal ha rett til å ta juridisk abort.

Men det er ikke overraskende at du ikke forstod poenget med det innlegget.

Anonymkode: 265e1...87c

Les det jeg har uthevet i begge sitatene.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn får ihvertfall leve et liv om en mann får ta juridisk abort. Noe som ikke er tilfelle når en kvinne tar abort.

Det at noen kvinner faktisk er i mot dette viser hvor hykleriske de er. 

Anonymkode: 265e1...87c

 

Anonymkode: 12aa2...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...