Gå til innhold

Noen barn skal tåle vold!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Zdzisiek skrev:

INGEN BARN SKAL FÅ OPPLEVE VOLD!😡 Grusomt! De som slår barna er i mine øyne monster, ikke mennesker!

Så verden består av 90 prosent monstre og 10 prosent engler, og englene bor selvsagt i Skandinavia og noen få andre land ;) .

Anonymkode: 0d308...21b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så verden består av 90 prosent monstre og 10 prosent engler, og englene bor selvsagt i Skandinavia og noen få andre land ;) .

Anonymkode: 0d308...21b

Har ikke statistikken på hvor mange prosent av barn i verden blir slått, men jeg mener strengt talt at man IKKE skal slå et barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Zdzisiek skrev:

Har ikke statistikken på hvor mange prosent av barn i verden blir slått, men jeg mener strengt talt at man IKKE skal slå et barn!

Rundt 90 prosent av verdens barn blir slått i oppdragelsesøyemed, i Usa ligger tallet på rundt 85 prosent.

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk avstraffelse er faen ikke greit, samme hvilket land en kommer fra. Det finnes så mange andre effektive straffemetoder. En klaps på ræva er aller, aller aller siste utvei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her blir feil, uansett om han kan vise til eksperter, noe han hevder å kunne gjøre. 

En ting er å mene at foreldrene ikke gjør det vond vilje, det kan jeg tro. Noen vet nok ikke bedre. De er oppdratt på samme måte, og tror det er det som er riktig. Det var jo slik her i landet også for noen år siden. Barn skulle "tuktes". Det var både riktig og viktig. Nå vet vi imidlertid bedre. Og det må de som kommer fra andre kulturer, hvor vold er vanlig i barneoppdragelsen, også lære seg - og ikke mist respektere og akseptere. 

Noe helt annet er å mene at vold er greit så lenge det er "forutsigbart". Jeg kan, hvis jeg legger godviljen veldig til, til dels forstå hva han mener: Ja, det er sikkert enda verre (når man skal sammenligne to fæle ting) om man aldri vet når slaget kommer, enn om man vet at det kommer når man har gjort noe feil, men det betyr ikke at slaget ikke er skadelig - lagt unna. Slaget/volden er vel like skadelig selv om det skjer i kontrollerte forhold. 

Barneoppdragelsen skal ikke inneholde hverken psykisk eller fysisk vold. Det må alle lære seg, og det må alle følge - samme hva de egentlig måtte mene om akkurat det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/28/2016 at 23.20, AnonymBruker skrev:

http://www.nettavisen.no/nyheter/vil-ikke-straffe-utlendinger-for-oppdragervold/3423218748.html

Humlen viser til at eksperter mener at en forutsigbar oppdragervold er mindre skadelig for barn enn en uforutsigbar vold.

Er det riktig at muslimbarn skal tåle å bli slått så foreldrene ikke blir straffet, og dermed krenket?

Anonymkode: 0ad44...e8b

For et nek. I Norge er straffbare ting straffbart selv om man ikke visste det var straffbart, og selv om man selv mener man har gode hensikter. Men de må vel spesialbehandles, disse... folkene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Larsern skrev:

at dette gir barn varige skader (forutsatt at oppdragelsen ikke bærer preg av grov vold og oppleves tilfeldig), tror jeg er en stor overdrivelse. Hvis dette hadde vært tilfellet så ville man kunnet se det på skadeomfanget.

Forskningen er klar og tydelig på dette. Det er skadelig.

Og selv om det ikke var det så ville det fortsatt ikke vært greit å mishandle barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at hvis man vokser opp i kulturer hvor dette er helt vanlig barneoppdragelse så tar man rett og slett ikke så mye skade av det

Men det gjør man jo. Bare se hvor primitive slike samfunn er og hvor mye dritt det er der? Alt henger sammen. Volden barn blir utsatt for i mange kulturer fører til permanente skader i hele kulturen fordi hele generasjoner vokser opp helt ødelagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Men det gjør man jo. Bare se hvor primitive slike samfunn er og hvor mye dritt det er der? Alt henger sammen. Volden barn blir utsatt for i mange kulturer fører til permanente skader i hele kulturen fordi hele generasjoner vokser opp helt ødelagt.

Slike samfunn? I Australia er det for eksempel legalt med fysisk avstraffelse av barn, men jeg vil allikevel ikke kalle landet primitivt og full av dritt. Emnet i denne diskusjonen er uansett barnets beste. Hvis et barn har en trygg og god tilknytning til foreldrene men får ris på rompen når det gjør noe galt, er det ikke da bedre at foreldrene får informasjon om at all fysisk avstraffelse er forbudt i Norge og lærer seg andre oppdragelsesmetoder, enn at barnet blir plassert i fosterhjem?

Anonymkode: 0d308...21b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, jabx skrev:

Men det gjør man jo. Bare se hvor primitive slike samfunn er og hvor mye dritt det er der? Alt henger sammen. Volden barn blir utsatt for i mange kulturer fører til permanente skader i hele kulturen fordi hele generasjoner vokser opp helt ødelagt.

Enig.

http://stiften.dk/aarhus/aarhus-hovedbanegaard-afspaerret-efter-slagsmaal

En veltet juice i følge vitner, men det har selvfølgelig avisen plukket vekk.

Disse har lært å løse konflikter ved hjelp av kniver og skruejern-jada, blir fint å få alle på mottak ut i samfunnet.

Anonymkode: 0ad44...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det bedre at foreldre får kurs om barnet faktisk har en god tilknytning til dem.  De trenger innlæring av nye oppdragermetoder. 

Det er forskjell på å slå barn i affekt og å bruke det som en forutsigbar straff. Det er ikke lenge siden dette var normalt i Norge også, men nå vet vi bedre.  Jeg har pleid å si at før i tiden så slo de fleste barna av et godt hjerte, de gjorde det i beste mening, og barna skjønte det, men det var likefullt galt og nå har vi gått et steg videre.

Jeg tror innsatsen med å kvitte seg med oppdragervolden også er det som gjør at det også er mindre vold voksne i mellom, nå enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet er at mange foreldre ikke klarer å vurdere når det eventuelt ville vært på sin plass og på hvilken måte det skulle blitt utført, så da får man ustabile foreldre som virker truende over for barna.

Anonymkode: 87e88...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike samfunn? I Australia er det for eksempel legalt med fysisk avstraffelse av barn, men jeg vil allikevel ikke kalle landet primitivt og full av dritt. Emnet i denne diskusjonen er uansett barnets beste. Hvis et barn har en trygg og god tilknytning til foreldrene men får ris på rompen når det gjør noe galt, er det ikke da bedre at foreldrene får informasjon om at all fysisk avstraffelse er forbudt i Norge og lærer seg andre oppdragelsesmetoder, enn at barnet blir plassert i fosterhjem?

Anonymkode: 0d308...21b

Det er en enorm forskjell på Australia der det er strenge regler for hva som er greit, samtidig som samfunnet er mindre primitivt og i mindre grad legger opp til de verste formene for mishandling, og ikke-vestlige kulturer der barn mishandles på det groveste. Det er altså det siste jeg snakker om her. Det er stor aksept for grov mishandling, og disse samfunnene er helt på trynet. Den ekstreme volden barna utsettes for ødelegger hele samfunnet.

Det er ille at Australia tillater vold mot barn, men det er kun "mildere" former. Selv om det også er skadelig (og naturligvis fullstendig uakseptabetl og ondskapsfullt) kan det ikke sammenlignet med mishandlingen i disse ikke-vestlige kulturene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, absinthia skrev:

Jeg har pleid å si at før i tiden så slo de fleste barna av et godt hjerte, de gjorde det i beste mening, og barna skjønte det 

Det gjorde de jo ikke. Barna skjønte selvsagt ikke at de som skulle være det tryggeste i verden gjorde noe så fælt mot dem. Det er veldig forvirrende for barn at de som skal være kjærligheten selv kan opptre så ondskapsfullt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, jabx skrev:

Det er en enorm forskjell på Australia der det er strenge regler for hva som er greit, samtidig som samfunnet er mindre primitivt og i mindre grad legger opp til de verste formene for mishandling, og ikke-vestlige kulturer der barn mishandles på det groveste. Det er altså det siste jeg snakker om her. Det er stor aksept for grov mishandling, og disse samfunnene er helt på trynet. Den ekstreme volden barna utsettes for ødelegger hele samfunnet.

Det er ille at Australia tillater vold mot barn, men det er kun "mildere" former. Selv om det også er skadelig (og naturligvis fullstendig uakseptabetl og ondskapsfullt) kan det ikke sammenlignet med mishandlingen i disse ikke-vestlige kulturene.

Selvfølgelig er grov vold skadelig, det er det jo ingen tvil om, men det vi har diskutert mest her inne er det som kalles " oppdragervold", altså mild fysisk straff for en spesiell atferd. Det virker som om folk her i Norge ikke ser forskjell på en dask og å bli banket gul og blå flere ganger i mnd,begge deler er ulovlig her i Norge, men at en dask skulle være skadelig er jeg rett og slett ikke med på. I 1980 var det vanlig med " oppdragervold" i 51 prosent av norske familier, at alle barna som opplevde dette tok skade er rett og slett bare tull.Jeg var barn på den tiden, og opplevde både dask, ris, lugging og kniping og kjenner flere som opplevde det samme, jeg opplevde det absolutt ikke som forferdelig eller skremmende, da visste jeg bare at mine foreldre var sint fordi jeg hadde gjort noe galt. Det var mye verre når jeg opplevde at mine foreldre var dypt skuffet over meg, eller når jeg fikk husarrest, men skuffelsen var absolutt det som rystet meg mest. Som avslutning så kan jeg referere til noe en psykiater har skrevet; "Problemene i dag er ikke de få som gir barna en smekk på fingrene.Problemet er den grove mishandling uten fysisk vold av barn og som utføres av psykisk ustabile foreldre med eller uten rusproblemer."

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, jabx skrev:

Det gjorde de jo ikke. Barna skjønte selvsagt ikke at de som skulle være det tryggeste i verden gjorde noe så fælt mot dem. Det er veldig forvirrende for barn at de som skal være kjærligheten selv kan opptre så ondskapsfullt.

Der tar du nok feil, noen barn vil selvsagt reagere negativt på en slik handling, mens andre vil fullt ut forstå at foreldrene gav de en dask eller lusing når de rappet penger fra foreldrenes lommebok ;) .

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, jabx skrev:

Det gjorde de jo ikke. Barna skjønte selvsagt ikke at de som skulle være det tryggeste i verden gjorde noe så fælt mot dem. Det er veldig forvirrende for barn at de som skal være kjærligheten selv kan opptre så ondskapsfullt.

Jeg har snakket med min mormor og hennes søsken, min morfar samt en del andre folk. Min mormor og hennes søsken oppfattet ikke foreldrene som utrygge, selv om de kunne bli straffet fysisk. De ble bare straffet fysisk når de hadde gjort noe åpenbart galt og de hadde foreldre som var stabile ellers. Min mormor fikk bare fysisk straff 2-3 ganger i løpet av oppveksten.

 Min morfar syntes det verste var at hans far sto utenfor døra og gråt, når hans mor ga ham straff for å ha gjort rampestreker.

 Hun som ble utrygg i forhold til foreldrene, hadde foreldre som slo for ting som var rene uhell og hadde en mor som hadde et ustabilt humør. Hun lovet seg selv at hun aldri skulle slå sine barn, etter en gang hun fikk ris etter å  ha mistet en ettøring., fordi det var så grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

at en dask skulle være skadelig er jeg rett og slett ikke med på

At du nekter å akseptere vitenskapelige fakta er ikke mitt problem, og det skal ikke få gå ut over barn. Vold mot barn er galt uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, absinthia skrev:

Jeg har snakket med min mormor og hennes søsken

Slike anekdoter er verdiløse. For det første er det ikke et representativt utvalg, og for det andre er menneskets hukommelse særdeles selektivt. Man ønsker naturligvis ikke å huske foreldrene sine på en dårlig måte, så negative tanker fortenges i veldig mange tilfeller.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:

At du nekter å akseptere vitenskapelige fakta er ikke mitt problem, og det skal ikke få gå ut over barn. Vold mot barn er galt uansett.

Jeg tok som sagt ingen skade av den fysiske straffen jeg mottok som barn,hva du eller andre skriver gjør ingen forskjell på min opplevelse, for jeg er selvsagt den beste til å vite hva jeg føler.

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...