Gå til innhold

Noen barn skal tåle vold!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/nyheter/vil-ikke-straffe-utlendinger-for-oppdragervold/3423218748.html

Humlen viser til at eksperter mener at en forutsigbar oppdragervold er mindre skadelig for barn enn en uforutsigbar vold.

Er det riktig at muslimbarn skal tåle å bli slått så foreldrene ikke blir straffet, og dermed krenket?

Anonymkode: 0ad44...e8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppdragervold, faktisk. For et utrolig ekkelt ord. Jeg kan være enig i at det ikke nødvendigvis alltid er nødvendig med straff og fengsel, men det er nødvendig å si helt klart og tydelig at vold faktisk ikke er greit. Og ordet oppdragervold burde forbys.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som uansett spiller noen rolle er om barna får varige men av vold. Og ja, det gjør de. De lærer at vold er greit, så lenge de mener det er til det beste å bruke vold selv som oppdragelse. Som menneskehet så blir vi stående fast i apestadiet, noe vi har arbeidet hardt om å komme oss videre fra.

I dag kan man forvente at mennesker skal kommunisere litt mer sivilisert med munnbruk enn med voldelig makt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder da ikke bare muslimbarn. Jeg har flere venner med bakgrunn fra utlandet og mange av dem har opplevd at man ikke tuller med bestemor med mindre man vil ha en omgang med lærbeltet. Dette gjelder både øst europeiske kristen ordodokse, asiatiske katolikker og vest afrikanske protestanter. Det handler ikke om religion, men om ulike kulturelle syn på barneoppdragelse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn, hvis dere tror at det bare er "muslimbarn" som får gjennomgå.

 

Anonymkode: 7f165...8e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge i begynnelsen av 80-tallet var det 51 prosent av familiene som brukte " oppdragervold", altså ris på rumpen, lugging, kniping etc, mener TS at da skulle 51 prosent av familiene her i Norge blitt fratatt sine barn? Vold mot barn er forbudt her i Norge,men legalt i store deler av verden utenom Skandinavia, og dette skal alle innflyttere til Norge bli informert om. Det som må legges vekt på er om det vil føre til et større traume for barna å bli plassert i fosterhjem pga " oppdragervold", eller om det vil være det beste om barna får bo i sin familie mens foreldrene lærer hva som er " korrekt" oppdragelse her i Norge. Nå tenker jeg selvsagt ikke på grov vold hvor foreldrene gjerne har personlighetsforstyrrelser, og ikke evner å se barnas behov.

Anonymkode: 0d308...21b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. april 2016 at 23.20, AnonymBruker skrev:

http://www.nettavisen.no/nyheter/vil-ikke-straffe-utlendinger-for-oppdragervold/3423218748.html

Humlen viser til at eksperter mener at en forutsigbar oppdragervold er mindre skadelig for barn enn en uforutsigbar vold.

Er det riktig at muslimbarn skal tåle å bli slått så foreldrene ikke blir straffet, og dermed krenket?

Anonymkode: 0ad44...e8b

1. Du har ikke forstått teksten. Han vil at man i mindre grad skal bruke en straffereaksjon ment for å straffe intensjonen "å skade", og i stedet dømme foreldrene til kurs i oppdragelse. Det er en erkjennelse over at dagens straffereaksjon ikke virker hverken for offer eller overgriper.

2. Behovet for å kunne skilde mellom de ulike motivasjonene og samtidig fastslå at det er uakseptabelt, gjør oppdragervold som ett godt begrep.

3. Selv om muslimer garantert er en del av problemet, er det først og fremst framprovosert av en del saker rundt barnevernet og prostester mot Den norske stat. En stor del av sakene med internasjonal oppmerksomhet mot barnevernet er fundert i oppdragervold

 

Endret av Druid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvandrerbarns høye beskytter, Arvid Humlen, sier altså at innvandrerbarn er mindre verdt enn norske barn. Toppen av ironi.

Eller kanskje jeg har tolket ham feil, kanskje han egentlig er voldskulturens høye beskytter. Da faller brikkene pent på plass.

Anonymkode: ad1b4...546

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bli velsignet av den norske stat for å være svoldektsmann.

1. Sørg for at du har bodd utenfor skandinavia en liten stund.

2. Gjerne være muslim.

3. Voila! Nå kan du slå barnet. I verste fall må du ta et norsk kurs i hvorfor du ikke skal slå barn!

 

Er det bare meg eller er det noe som er hakkendes gale med dette? 

Anonymkode: aa888...3c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange av oss etniske norske som har opplevd ved flere anledninger det som her kalles " oppdragervold", og gjett hva, jeg tok absolutt null skade av det. Har ikke voldsproblemer, er snill med mennesker og dyr og har i tillegg høy utdannelse, for meg var det rett og slett logisk at når man hadde gjort noe galt fikk man straff, i tillegg var straffen fort over,mye verre med husarrest etc, det var skikkelig gørr! ;) 

Anonymkode: 0d308...21b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert mange av oss etniske norske som har opplevd ved flere anledninger det som her kalles " oppdragervold", og gjett hva, jeg tok absolutt null skade av det. Har ikke voldsproblemer, er snill med mennesker og dyr og har i tillegg høy utdannelse, for meg var det rett og slett logisk at når man hadde gjort noe galt fikk man straff, i tillegg var straffen fort over,mye verre med husarrest etc, det var skikkelig gørr! ;) 

Anonymkode: 0d308...21b

Snakk for deg selv. Vi er alle ulike og jeg opplevde engang da jeg var 5 år å få oppdragervold mot meg og det preger tilliten min ennå i dag til den forelderen.

Husk at barn ser hva du gjør, og ikke hva du sier. De lærer at å slå er greit når man skal belære andre mennesker. Vold blir i mine øyne brukt kun av mennesker som ikke kan forklare noe med språket. Jeg har på menneskehetens vegne ikke lyst å gå noen steg i evolusjonen tilbake og la apementaliteten bli vinneren.

Anonymkode: aa888...3c0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine
14 timer siden, Sariou skrev:

Oppdragervold, faktisk. For et utrolig ekkelt ord. Jeg kan være enig i at det ikke nødvendigvis alltid er nødvendig med straff og fengsel, men det er nødvendig å si helt klart og tydelig at vold faktisk ikke er greit. Og ordet oppdragervold burde forbys.

Hvorfor burde ordet forbys? Det er viktig å skille mellom ulik type vold, for å forstå motivasjonen av volden, og hvordan den skal forebygges. Og da må vi jo bruke ulike begrep for å forstå hva dette handler om.  Oppdragervold kan handle om kulturelle forskjeller, og at foreldrene ikke har lært strategier for å oppdra barna. Det finnes faktisk mange mennesker som oppriktig tror at slik straff gir barnet en lærepenge, som gjør at barnets atferd endres til det bedre. Og det finnes mange som ikke vet hvilke andre strategier de skal bruke for å oppdra. Å løfte fokus på slik vold er viktig fordi oppdragervold må jobbes med på en annen møte en annen type vold. Spesielt i forhold til forebygging gjennom veiledning. Jeg mener  ikke at det betyr at denne volden er mindre skadelig enn annen vold. Vold kan skade uansett hva motivasjonen bak er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jalapeno

Ja, det er jo vanlig i de "landende de kommer fra" å voldta kvinner også. Skal de også bli dømt til "veiledning" i stedet for straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humlen har et poeng, fradømmelse av omsorgsretten eller fengsel bør ikke være første reaksjon på "oppdragervold". De som ikke vet bedre bør få en mulighet til å forstå at det er forbudt, hvorfor det er forbudt, hva slags konsekvenser det kan ha for barna og hvordan oppdra barn uten å bruke vold. 

Dersom de etter kurs og oppfølging fra barnevernet fortsetter å benytte vold mot barna bør strengere straffer benyttes. Alle barn i Norge skal ha lik rett til å ikke bli utsatt for vold.

Dersom volden er alvorlig og til umiddelbar fare for barnets liv og helse bør omsorgsovertagelsen være umiddelbar.

Anonymkode: 2d662...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Jalapeno skrev:

Ja, det er jo vanlig i de "landende de kommer fra" å voldta kvinner også. Skal de også bli dømt til "veiledning" i stedet for straff?

Kan du vise til forskning på dette, jeg aner ikke hva du legger i begrepet, vanlig?

Anonymkode: 0d308...21b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, studerende skrev:

Det gjelder da ikke bare muslimbarn. Jeg har flere venner med bakgrunn fra utlandet og mange av dem har opplevd at man ikke tuller med bestemor med mindre man vil ha en omgang med lærbeltet. Dette gjelder både øst europeiske kristen ordodokse, asiatiske katolikker og vest afrikanske protestanter. Det handler ikke om religion, men om ulike kulturelle syn på barneoppdragelse.

Er din opplevelse at disse vennene er sterkt traumatisert etter en oppvekst med " lærbeltet"?

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN BARN SKAL FÅ OPPLEVE VOLD!😡 Grusomt! De som slår barna er i mine øyne monster, ikke mennesker!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er din opplevelse at disse vennene er sterkt traumatisert etter en oppvekst med " lærbeltet"?

Anonymkode: 0d308...21b

Jeg kan ikke si at det virker som om de er det. Med det sagt så tror jeg likevel ikke det er en god måte å oppdra barn på. Det finnes andre måter å lære dem om konsekvenser enn bruk av vold

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, studerende skrev:

Jeg kan ikke si at det virker som om de er det. Med det sagt så tror jeg likevel ikke det er en god måte å oppdra barn på. Det finnes andre måter å lære dem om konsekvenser enn bruk av vold

Jeg tror at hvis man vokser opp i kulturer hvor dette er helt vanlig barneoppdragelse så tar man rett og slett ikke så mye skade av det, det er ikke skambelagt på samme måte som i Norge, så man kan dele det med kompiser osv. Det jeg tror er skadelig uansett kultur er den ekstremt grove volden som blir utført av foreldre med alvorlige personlighetsforstyrrelser, der hvor kjærlighet fra foreldrene er fullstendig mangelvare. Snakket engang med en mann fra et annet land, han sa at i hans kultur ble foreldre som ikke slo sine barn i oppdragelsesøyemed, sett på som neglisjerende og ikke-kjærlige, rart og interessant hvor forskjellig barneoppdragelse er rundt om i verden.

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...