Gå til innhold

sparekonto for tantebarn, mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd og hjelp her. 

Jeg skal bli tante om noen måneder. Jeg gleder meg veldig til det. Jeg har alltid ønsket å være ei "god" tante. Ei som gir gaver til bursdager, tar med tantebarn på kino, svømmehalen, har tantebarn på overnatting osv. 
Men dessverre så føler jeg at jeg ikke er istand til det idag. Jeg er psykisk syk, sliter med mitt, arbeidsløs og sliter med å komme meg igjennom hverdagen. Er inn og ut av innleggelse. Er ikke sosial, sliter med å dra på butikken og slike ting. 

Men jeg vil fortsatt gjøre mitt beste, og være den tanten jeg vil være. 
Jeg har ikke mye å rutte med, lever av arbeidsavklaringspenger per dags dato. Men, jeg har lyst til å starte opp en konto som tantebarnet kan få når han eller hun blir 15 år, eventuelt 18 år. En konto hvor jeg fører over 100-200kr til jul, og 100-200 til bursdag. Målet er 500 i året ihvertfall. Dette er mye penger for meg, men tenker såpass må jeg klare. 

Det er flere grunner til at jeg har tenkt på dette; vi har en stor familie, første barnet i familien på 20 år, og alle gleder seg. 
Alle vil gi store, flotte, dyre gaver. Barnet får det ham trenger for vært år. 
En slik sparing er ikke noe broren min kan gjøre selv. Han har dårlig økonomi selv. Dette er noe han ikke forventer av meg, siden jeg er syk og har dårlig økonomi fra før. Han har sagt at han ikke forventer gaver fra meg de første årene. Jeg tenker også at en gave på 200 kr er unødvendig, når barnet har alt det trenger. Mamma har sagt at hun kan sette mitt navn på en julegave osv. For hun kjøper ikke én julegave, men 20! 

Er dette gjennomførbart? 
Finnes det en ordning for dette hos banken? Jeg kan eventuelt fortelle mamma om planene mine, også kan hun oppdrette en konto. Poenget er at broren min ikke skal vite noe om det. 
 

Anonymkode: 25940...abd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett opp en egen konto på deg og spar. Og når ungen er 15 så fører du over? Opprett en konto da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det. De 500,- du setter av nå kommer ikke til å være verdt 500,- om 15 år. Du vil ikke få like mye for 500,- da som nå. Hvis renta skyter i været kan du begynne å vurdere det.

Å gi penger gjør deg ikke god. Sett heller av tid når du føler du har overskudd. Det er det tantebarnet vil huske. 😊

 

Anonymkode: c94b4...065

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en kjempegod og rørende ting du vil gjøre for tantebarnet! 

Sånn som ting ser ut nå, ville jeg kanskje satset på å spare i et indexfond? Jeg er ikke økonom, men siden det er langsiktig sparing og renta er lav nå, så er det det man ofte blir anbefalt å gjøre, har jeg inntrykk av. Et alternativ hadde vært å opprette en BSU-konto i vedkommendes navn når de blir 15 år (jeg tror ikke man kan gjøre det før?) og overføre de pengene du har spart til den. Da får tantebarnet en kickstart på boligsparingen. Snakk med banken og hør hva de anbefaler deg, kanskje?

Foresten så synes jeg at du burde sette av litt til deg selv også, om du ikke gjør det fra før. Feks 100 kr til deg selv og 100 kr til tantebarnet hver gang du overfører. Du kan jo ha like lang tidshorisont på den sparingen, opprett en BSU-konto f.eks. 

Uansett hvor mye penger det er på den kontoen når tantebarnet får den, så er det kjemperørende at du har spart over så mange år. Tanken bak er uansett det aller viktigste. 

Anonymkode: 3e54c...0f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger litt råd og hjelp her. 

Jeg skal bli tante om noen måneder. Jeg gleder meg veldig til det. Jeg har alltid ønsket å være ei "god" tante. Ei som gir gaver til bursdager, tar med tantebarn på kino, svømmehalen, har tantebarn på overnatting osv. 
Men dessverre så føler jeg at jeg ikke er istand til det idag. Jeg er psykisk syk, sliter med mitt, arbeidsløs og sliter med å komme meg igjennom hverdagen. Er inn og ut av innleggelse. Er ikke sosial, sliter med å dra på butikken og slike ting. 

Men jeg vil fortsatt gjøre mitt beste, og være den tanten jeg vil være. 
Jeg har ikke mye å rutte med, lever av arbeidsavklaringspenger per dags dato. Men, jeg har lyst til å starte opp en konto som tantebarnet kan få når han eller hun blir 15 år, eventuelt 18 år. En konto hvor jeg fører over 100-200kr til jul, og 100-200 til bursdag. Målet er 500 i året ihvertfall. Dette er mye penger for meg, men tenker såpass må jeg klare. 

Det er flere grunner til at jeg har tenkt på dette; vi har en stor familie, første barnet i familien på 20 år, og alle gleder seg. 
Alle vil gi store, flotte, dyre gaver. Barnet får det ham trenger for vært år. 
En slik sparing er ikke noe broren min kan gjøre selv. Han har dårlig økonomi selv. Dette er noe han ikke forventer av meg, siden jeg er syk og har dårlig økonomi fra før. Han har sagt at han ikke forventer gaver fra meg de første årene. Jeg tenker også at en gave på 200 kr er unødvendig, når barnet har alt det trenger. Mamma har sagt at hun kan sette mitt navn på en julegave osv. For hun kjøper ikke én julegave, men 20! 

Er dette gjennomførbart? 
Finnes det en ordning for dette hos banken? Jeg kan eventuelt fortelle mamma om planene mine, også kan hun oppdrette en konto. Poenget er at broren min ikke skal vite noe om det. 
 

Anonymkode: 25940...abd

Oppretter du en konto i noen andres navn, så blir den/de som har foreldreansvaret informertmom dette,ved å få bankkontoen oppført med kontonummer, beløp og renter(!) På sin selvangivelse. Skal ingen kjenne til den kontoen så oppretter du kontoen i ditt navn og med deg selv som den som disponerer kontoen. 

Anonymkode: ae348...032

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var en kjempegod og rørende ting du vil gjøre for tantebarnet! 

Sånn som ting ser ut nå, ville jeg kanskje satset på å spare i et indexfond? Jeg er ikke økonom, men siden det er langsiktig sparing og renta er lav nå, så er det det man ofte blir anbefalt å gjøre, har jeg inntrykk av. Et alternativ hadde vært å opprette en BSU-konto i vedkommendes navn når de blir 15 år (jeg tror ikke man kan gjøre det før?) og overføre de pengene du har spart til den. Da får tantebarnet en kickstart på boligsparingen. Snakk med banken og hør hva de anbefaler deg, kanskje?

Foresten så synes jeg at du burde sette av litt til deg selv også, om du ikke gjør det fra før. Feks 100 kr til deg selv og 100 kr til tantebarnet hver gang du overfører. Du kan jo ha like lang tidshorisont på den sparingen, opprett en BSU-konto f.eks. 

Uansett hvor mye penger det er på den kontoen når tantebarnet får den, så er det kjemperørende at du har spart over så mange år. Tanken bak er uansett det aller viktigste. 

Anonymkode: 3e54c...0f5

Å opprette en bsu er ikke fornuftig på noen som helst måte. Det er heller ikke teknisk mulig for andre enn personen selv å opprette. 

Anonymkode: ae348...032

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å opprette en bsu er ikke fornuftig på noen som helst måte. Det er heller ikke teknisk mulig for andre enn personen selv å opprette. 

Anonymkode: ae348...032

Dette er ikke helt riktig. Mine foreldre oppretter BSU konto til mine søsken og meg uten at vi visste noe. 

Anonymkode: 894e1...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig snilt ut TS!:) og som sagt kommer nok det barnet til å ha alt det trenger, så sparing er en fornuftig ting. 

Sparer selv til stedatteren uten at mannen vet noe. Setter av 200,- i mnd som hun skal få når hun skal kjøpe seg bolig. Jeg vet at våre felles barn får mye penger av mine foreldre og vil derfor at hun ikke skal føle seg "utenfor" når de har mer en god nok råd til å kjøpe seg leilighet. Har nå 24000,- og regner med at det blir ca 19000,- til før hun skal kjøpe leilighet. Samme har hennes besteforeldre gjort og både mannen og hans eks setter inn barnebidrag + ca 200,- hver i mnd på en annen konto. 

Sikkert kjedelig i tenårene å ikke få en fysisk gave, men de blir såå glade for det når de er eldre. 

Anonymkode: 894e1...c04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke helt riktig. Mine foreldre oppretter BSU konto til mine søsken og meg uten at vi visste noe. 

Anonymkode: 894e1...c04

Man bør ikke opprette bsu til noen andre og spare til de. Da robber jo du dem for skattefradrag de kan få når de er voksne nok til å skatte av lønnen sin. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opprettet fondskonto til nevøer og nieser og ett fadderbarn. Dette skal de få når de blir myndige. I tillegg har ett annet fadderbarn OBOSmedlemskap som jeg opprettet for han da jeg ble spurt om å være fadder. Han blir 18 om 1,5år og får den av meg. Men jeg tenker å fortsette å betale for den til han blir 25 eller til han kjøper leilighet. 

Anonymkode: 7c693...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opprettet fondskonto til nevøer og nieser og ett fadderbarn. Dette skal de få når de blir myndige. I tillegg har ett annet fadderbarn OBOSmedlemskap som jeg opprettet for han da jeg ble spurt om å være fadder. Han blir 18 om 1,5år og får den av meg. Men jeg tenker å fortsette å betale for den til han blir 25 eller til han kjøper leilighet. 

Anonymkode: 7c693...933

Glemte å si at nevøen og niesene jeg sparer til får verken jule- eller bursdagsgavefra meg før de blir myndige. Derfor er det lettere for meg å sette pengene på fondsparing.

Anonymkode: 7c693...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært tante til mitt barn, og spurt meg om dette, ville jeg blitt kjempeglad for at du tenker på å være en god tante for barnet mitt. MEN så ville jeg sagt at jeg heller vil ha en tante som er tilstede i barnets liv, og at det er viktigere enn å spare opp penger. Har du en tohundrelapp en gang, vil jeg heller at du tar barnet med på kino en gang, enn at du putter det på sparebøsse. Men aller helst ville jeg bare at du var tilstede. At du kom på besøk og spiste middag med oss i ny og ne, at du inviterte barnet til å overnatte hos deg en gang hvis han/hun var gammel nok, eller at du ble med oss på tur eller andre ting i ny og ne.

Vi har ingen tanter eller onkler i nærheten (de bor alle i sør, vi bor i nord), og jeg savner det veldig. At vi får middagsbesøk av "tante Kari" en og annen fredag ettermiddag før hun skal ut på byen med venninnene, eller at "onkel Morten" kommer og hører på når eldstejenta har pianoavslutning på kulturskolen, f.eks.

Men hvis du ikke bor i samme my som barnet, er det klart det ikke er så lett å være tilstede...

Anonymkode: d1cd9...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opprettet fondskonto til nevøer og nieser og ett fadderbarn. Dette skal de få når de blir myndige. I tillegg har ett annet fadderbarn OBOSmedlemskap som jeg opprettet for han da jeg ble spurt om å være fadder. Han blir 18 om 1,5år og får den av meg. Men jeg tenker å fortsette å betale for den til han blir 25 eller til han kjøper leilighet. 

Anonymkode: 7c693...933

TS her. 
bra tips, skal lese meg opp på fondskonto :D 

Jeg kommer til å gjøre mitt beste for å være den tanten jeg ønsker å være. 
Jeg vokste opp med ei tante som var der for meg. Da jeg kranglet med mamma og pappa i ungdomsårene, så viste jeg at jeg hadde tante. Hun var den første jeg ringte om hjelp. Jeg hadde ikke besteforeldre da jeg vokste opp. Andre tanter og onkler brydde seg ikke, har og hadde minimalt med kontakt med de. 

Hun hadde alle tantebarna på overnatting, hvor vi campet i stuen, lagde fort av puter og stoler, grillet i hagen midt på vinteren. Vi dro på skattejakt i byen, som hun forberedte ved å lage kart og gjemte en skatt. Hun tok oss med på kino, tivoli og alt slikt. Så å si alle de gode minnene fra barndommen er med henne. Som da hun reiste ned til Danmark og overasket oss, eller da hun stormet inn i huset vårt en dag og kidnappet oss, kjørte oss helt til Sverige og kjøpte masse godteri. Vi satt rundt hushjørnet å spiste opp alt til vi ble kvalm, slik at mamma og pappa ikke skule vite det. Var bare tull så klart, men var "ekte" for oss da vi var ung. Siste rest av godteriet la hun i en bøtte, også smuglet hun det inn på romme vårt, via vinduet med denne bøtten. 
Har mange gode minner med henne.
Jeg vil være en slik tante for mine tantebarn. For det har gitt meg så mye i barndommen, noe jeg setter stor pris på. Gavene brydde jeg meg ikke noe om, det var alt vi opplevde sammen som var viktig for meg. 
Hun døde av kreft for noen år siden. Hun har mast og mast på oss "barna" om å få barn, for hun elsker barn og var tullete og tøysete til siste åndedrag. 

Jeg vet at jeg kan tilby tantebarnet mye. Det krever en god del, men jeg skal klare det. 
Men penger, det er vanskeligere. Dyre og flotte gaver, det blir vanskeligere. 
Jeg tenkte å spare opp og gi disse pengene den dagen han eller hun blir 18. Konfirmasjonen tenker jeg ikke mye på, for jeg kan heller stille opp som hjelp. Hjelp til å fikse lokalet, vaske, rydde etc. Det er ikke noe folk tenker på. 
Så pengene kan gå til bil, førerkortet eller leilighet når den tid kommer. 

ts
 

Anonymkode: 25940...abd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din tante høres kul ut! :biggrin:

Men har du tenkt over at det kanskje kommer flere barn? Har du i så fall råd til å spare like mye til alle ungene?

Anonymkode: c3c70...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Din tante høres kul ut! :biggrin:

Men har du tenkt over at det kanskje kommer flere barn? Har du i så fall råd til å spare like mye til alle ungene?

Anonymkode: c3c70...54a

Det blir mest sannsynligvis bare en. Så fremt broren min ikke gjør det slutt med konen sin og finner seg ei ny ei :P
Begge vil bare ha en, hun sliter med å bli gravid og dette barnet er et lite mirakel etter flere år med prøving. De har prøvd alt og har nå klart det via IVF. Sjansen for en til er liten. På grunn av alder og sykdom. 

-ts

Anonymkode: 25940...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke helt riktig. Mine foreldre oppretter BSU konto til mine søsken og meg uten at vi visste noe. 

Anonymkode: 894e1...c04

Foreldre er formyndere for sine barn. Det er ikke tanter og onkler eller andre slektninger så lenge begge foreldrene erni live ogmikke sitter i fengsel for alvorlige forbrytelser. Derfor!

Anonymkode: ae348...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig syns jeg det er en fin tanke. ☺ Og stort av deg med tanke på dårlig råd. Spørsmålet er ikke hvor stor summen er på dagen overføring skjer, men hva du har gjort for å få det til. 

En annen ting er hvordan du sparer for høyest mulig gevinst. Men det vet jeg lite om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig snilt ut TS!:) og som sagt kommer nok det barnet til å ha alt det trenger, så sparing er en fornuftig ting. 

Sparer selv til stedatteren uten at mannen vet noe. Setter av 200,- i mnd som hun skal få når hun skal kjøpe seg bolig. Jeg vet at våre felles barn får mye penger av mine foreldre og vil derfor at hun ikke skal føle seg "utenfor" når de har mer en god nok råd til å kjøpe seg leilighet. Har nå 24000,- og regner med at det blir ca 19000,- til før hun skal kjøpe leilighet. Samme har hennes besteforeldre gjort og både mannen og hans eks setter inn barnebidrag + ca 200,- hver i mnd på en annen konto. 

Sikkert kjedelig i tenårene å ikke få en fysisk gave, men de blir såå glade for det når de er eldre. 

Anonymkode: 894e1...c04

At du går bak din manns rygg for HANS datter syns jeg er både skøyeraktig og prisverdig. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

---


Hun hadde alle tantebarna på overnatting, hvor vi campet i stuen, lagde fort av puter og stoler, grillet i hagen midt på vinteren. Vi dro på skattejakt i byen, som hun forberedte ved å lage kart og gjemte en skatt. Hun tok oss med på kino, tivoli og alt slikt. Så å si alle de gode minnene fra barndommen er med henne. Som da hun reiste ned til Danmark og overasket oss, eller da hun stormet inn i huset vårt en dag og kidnappet oss, kjørte oss helt til Sverige og kjøpte masse godteri. Vi satt rundt hushjørnet å spiste opp alt til vi ble kvalm, slik at mamma og pappa ikke skule vite det. Var bare tull så klart, men var "ekte" for oss da vi var ung. Siste rest av godteriet la hun i en bøtte, også smuglet hun det inn på romme vårt, via vinduet med denne bøtten. 
Har mange gode minner med henne.
Jeg vil være en slik tante for mine tantebarn. For det har gitt meg så mye i barndommen, noe jeg setter stor pris på. Gavene brydde jeg meg ikke noe om, det var alt vi opplevde sammen som var viktig for meg. 
Hun døde av kreft for noen år siden. Hun har mast og mast på oss "barna" om å få barn, for hun elsker barn og var tullete og tøysete til siste åndedrag. 

---

 

Anonymkode: 25940...abd

For en fin ting av deg å gjøre :Nikke: og for en fantastisk fin tante du hadde! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 
bra tips, skal lese meg opp på fondskonto :D 

Jeg kommer til å gjøre mitt beste for å være den tanten jeg ønsker å være. 
Jeg vokste opp med ei tante som var der for meg. Da jeg kranglet med mamma og pappa i ungdomsårene, så viste jeg at jeg hadde tante. Hun var den første jeg ringte om hjelp. Jeg hadde ikke besteforeldre da jeg vokste opp. Andre tanter og onkler brydde seg ikke, har og hadde minimalt med kontakt med de. 

Hun hadde alle tantebarna på overnatting, hvor vi campet i stuen, lagde fort av puter og stoler, grillet i hagen midt på vinteren. Vi dro på skattejakt i byen, som hun forberedte ved å lage kart og gjemte en skatt. Hun tok oss med på kino, tivoli og alt slikt. Så å si alle de gode minnene fra barndommen er med henne. Som da hun reiste ned til Danmark og overasket oss, eller da hun stormet inn i huset vårt en dag og kidnappet oss, kjørte oss helt til Sverige og kjøpte masse godteri. Vi satt rundt hushjørnet å spiste opp alt til vi ble kvalm, slik at mamma og pappa ikke skule vite det. Var bare tull så klart, men var "ekte" for oss da vi var ung. Siste rest av godteriet la hun i en bøtte, også smuglet hun det inn på romme vårt, via vinduet med denne bøtten. 
Har mange gode minner med henne.
Jeg vil være en slik tante for mine tantebarn. For det har gitt meg så mye i barndommen, noe jeg setter stor pris på. Gavene brydde jeg meg ikke noe om, det var alt vi opplevde sammen som var viktig for meg. 
Hun døde av kreft for noen år siden. Hun har mast og mast på oss "barna" om å få barn, for hun elsker barn og var tullete og tøysete til siste åndedrag. 

Jeg vet at jeg kan tilby tantebarnet mye. Det krever en god del, men jeg skal klare det. 
Men penger, det er vanskeligere. Dyre og flotte gaver, det blir vanskeligere. 
Jeg tenkte å spare opp og gi disse pengene den dagen han eller hun blir 18. Konfirmasjonen tenker jeg ikke mye på, for jeg kan heller stille opp som hjelp. Hjelp til å fikse lokalet, vaske, rydde etc. Det er ikke noe folk tenker på. 
Så pengene kan gå til bil, førerkortet eller leilighet når den tid kommer. 

ts
 

Anonymkode: 25940...abd

Jeg hadde også en superkul tante som deg. Jeg har videreført tradisjonen videre med de jeg har kontakt med. De er ofte på besøk hos meg. De andre tantebarna som jeg ikke har noe kontakt med er ikke etter eget ønske. Derfor sparer jeg alle gavene jeg ellers ville gitt dem til fond. Min bror og konen vil ikke ta imot gave fra meg og jeg kan ikke tvinge dem. Jeg skriver også kort og dagbok på de store begivenhetene som bursdag, jul og konfirmasjon. Så jeg gleder meg til den dagen de er myndige nok til å ha egne meninger og avgjørelser. 

Anonymkode: 7c693...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...