Gå til innhold

Spennede deltidsjobb eller kjedelig fulltidsjobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du var nyutdannet og kunne velge mellom en spennede deltidsjobb og en kjedelig heltidsjobb, hva ville du valgt?

Deltidsjobben gir deg mulighet til å få kontakter og erfaringer som kan hjelpe deg videre i karrieren, men er kun på 30 % (med mulighet for utvidelse). Du må dermed ha en annen deltidsjobb i tillegg til denne (du har allerede en deltidsjobb som du kan fortsette i).

Heltidsjobben er ok, du får lønn for utdanningen din, men jobben er mer administrativ og ikke like spennede. Men hvem vet, kanskje denne jobben også gir deg mange muligheter?

Hva ville du valgt?

Anonymkode: 847a3...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle gjerne hatt mer info i teksten din, så nå skriver jeg basert på hva jeg tror er situvasjonen. 

Deltidsjobben er jobben du vil ha, men er det uøkonomiske valget. Ved å velge denne jobben velger du vekk økonomisk frihet. Du velger vekk muligheten til å spare opp egenkapital, kjøpe et sted å bo, ferier og pensjon. Er du som meg så ønsker du en stabil økonomi før du eventuelt skal ha barn. 

Velger du fulltidsjobben så vil du få mulighet til å spare opp egenkapital og alt annet nevnt over. 

Så spørsmålet er hva du ønsker mest? 

Anonymkode: f2f81...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine

Jeg ville valgt en spennende deltidsjobb. Som nyutdannet tenker jeg en spennende jobb er viktig for utvikling og engasjement. For min del er det viktig å ikke "gro fast" i noe trygt, men tørre å satse for å utvikle meg. Og også velge det "beste" for å få en attraktiv CV for senere jobbmuligheter. Dersom du er i behov av en stabil livssituasjon i forhold til barn, boliglån osv, ville jeg jeg valgt den faste jobben :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt deltidsjobben hvis mulighetene videre var helt reelle, ikke for langt frem i tid og jeg hadde inntekt nok til å klare meg. Med forbehold.

Anonymkode: ab61a...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deltid. Hadde prøvd å få en "kjedelig" deltisdsjobb i tillegg

Anonymkode: 5824a...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis heltidsjobben, men det er etter en del års erfaring etterhvert. Grunnen er at diverse fremtidige muligheter som forespeiles ikke nødvendigvis er veldig reelle i det hele tatt, og man skal ta en ivrig HR konsulents eller kommende sjefs uttalelser med en klype salt. Husk at en deltidsjobb ikke alltid er så attraktiv i seg selv og det er derfor ikke rart at en arbeidsgiver å forsøke å fremstille den i et bedre lys, det å bli forespeilet utviklingsmuligheter, kursmuligheter og muligheter til å skape nettverk er ikke uvanlig i så måte. Det kommer derfor helt en på hvor reelt noe av dette er og om arbeidsgiver er villig til å f. eks. kontraktfeste noe av det. Dette med "utvidelsesmuligheter" er nettopp det, kun en mulighet og i dagens arbeidsmarked betyr det ofte ikke så mye når det kommer til stykket. 

Vær litt kritisk, for om dette er en viktig og spennende jobb, hvorfor er den ikke fulltid? De virkelig gode jobbene for f. eks. et konsulentselskap eller lignende er 100% og vel så det - de fleste jeg kjenner som jobber eller har jobbet for en av dem har raskt 60 timers arbeidsuker, ofte også mer. Det å gjøre en god og relevant jobb, og samtidig videreutvikle seg og skape og vedlikeholde nettverk er gjerne ganske tidkrevende. 

Dessuten kan en såkalt "kjedeligere" jobb også gi muligheter, det kommer litt an på hva du velger å gjøre selv også. Det er også  fullt mulig å drive på si med f. eks. eget foretak og således ta litt mer spennende oppdrag for andre, men da har du også en mer stabil jobb i bunn. Så lenge fulltidsjobben er relevant er det nesten galskap å ikke gå for den dersom man ikke har mye erfaring fra før, det å bli god til noe krever at man gjør det mye og en deltidsjobb vil ofte ikke være tilstrekkelig når det gjelder mengdetrening. 

Anonymkode: b1705...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis heltidsjobben, men det er etter en del års erfaring etterhvert. Grunnen er at diverse fremtidige muligheter som forespeiles ikke nødvendigvis er veldig reelle i det hele tatt, og man skal ta en ivrig HR konsulents eller kommende sjefs uttalelser med en klype salt. Husk at en deltidsjobb ikke alltid er så attraktiv i seg selv og det er derfor ikke rart at en arbeidsgiver å forsøke å fremstille den i et bedre lys, det å bli forespeilet utviklingsmuligheter, kursmuligheter og muligheter til å skape nettverk er ikke uvanlig i så måte. Det kommer derfor helt en på hvor reelt noe av dette er og om arbeidsgiver er villig til å f. eks. kontraktfeste noe av det. Dette med "utvidelsesmuligheter" er nettopp det, kun en mulighet og i dagens arbeidsmarked betyr det ofte ikke så mye når det kommer til stykket. 

Vær litt kritisk, for om dette er en viktig og spennende jobb, hvorfor er den ikke fulltid? De virkelig gode jobbene for f. eks. et konsulentselskap eller lignende er 100% og vel så det - de fleste jeg kjenner som jobber eller har jobbet for en av dem har raskt 60 timers arbeidsuker, ofte også mer. Det å gjøre en god og relevant jobb, og samtidig videreutvikle seg og skape og vedlikeholde nettverk er gjerne ganske tidkrevende. 

Dessuten kan en såkalt "kjedeligere" jobb også gi muligheter, det kommer litt an på hva du velger å gjøre selv også. Det er også  fullt mulig å drive på si med f. eks. eget foretak og således ta litt mer spennende oppdrag for andre, men da har du også en mer stabil jobb i bunn. Så lenge fulltidsjobben er relevant er det nesten galskap å ikke gå for den dersom man ikke har mye erfaring fra før, det å bli god til noe krever at man gjør det mye og en deltidsjobb vil ofte ikke være tilstrekkelig når det gjelder mengdetrening. 

Anonymkode: b1705...7f4

Veldig enig. Dette stemmer for min bransje også. Der er det ingen deltidsjobber annet enn for studenter. Men det kan sikkert være ulikt fra bransje til bransje. Jeg fikk inntrykk av at heltidsjobben var irrelevant, men kanskje TS bare mente at den var kjedelig?

Anonymkode: ab61a...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne hatt mer info i teksten din, så nå skriver jeg basert på hva jeg tror er situvasjonen. 

Deltidsjobben er jobben du vil ha, men er det uøkonomiske valget. Ved å velge denne jobben velger du vekk økonomisk frihet. Du velger vekk muligheten til å spare opp egenkapital, kjøpe et sted å bo, ferier og pensjon. Er du som meg så ønsker du en stabil økonomi før du eventuelt skal ha barn. 
Anonymkode: f2f81...973

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg kan utbrodere litt mer for de som er interessert.

Heltidsjobben er egentlig ikke kjedelig, det var den jobben jeg ville ha frem til jeg fikk tilbud om deltidsjobben. Men den er innenfor et litt annet fagfelt enn det jeg er utdannet som, fortsatt relevant for utdanningen, men ikke akkurat det samme. Deltidsjobben er innenfor det samme fagfeltet og jeg får jobbe tett opp mot fagmiljøet, så det med kontakter og nettverk vet jeg at jeg kommer til å få. Det er ikke en "ordentlig" viktig og spennende jobb slik som du beskriver her:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær litt kritisk, for om dette er en viktig og spennende jobb, hvorfor er den ikke fulltid? De virkelig gode jobbene for f. eks. et konsulentselskap eller lignende er 100% og vel så det - de fleste jeg kjenner som jobber eller har jobbet for en av dem har raskt 60 timers arbeidsuker, ofte også mer. Det å gjøre en god og relevant jobb, og samtidig videreutvikle seg og skape og vedlikeholde nettverk er gjerne ganske tidkrevende. Anonymkode: b1705...7f4

men mer en slags "ung-og-lovende"-jobb med arbeidsoppgaver jeg synes er spennende. Det kan nok fort dukke opp ekstrajobber og prosjekter i dette nettverket som kan gi meg erfaring som er vanskelig å få på andre måter. 

På den andre siden vil jeg ikke nødvendigvis være nærmere en fast jobb. Jeg eier leilighet, men vil gjerne spare til noe større, og er egentlig klar for å få barn snart.  Og jeg er veldig klar for en mer stabil økonomi, etter mange år med studier. 

Jeg er redd for hvilke muligheter jeg går glipp av ved å ikke ta deltidsjobben! Men jeg er jo kanskje enig i at det er galskap å ikke ta heltidsjobben, når den er fast 100 %. 

 

Anonymkode: 847a3...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville tatt heltidsjobben, men det er fordi jeg er avhengig av en stabil og god økonomi siden jeg selv skal skaffe meg et eget sted å bo når jeg blir ferdig med studiene til sommeren. 

Jeg vet ikke heller ikke hvordan arbeidsmarkedet er innenfor ditt yrkesfelt, men for mange er det et tøft arbeidsmarked og da vil en heltidsjobb være mye tryggere. Som nyutdannet kan jeg da få erfaring i en tryggere jobb og heller prøve å få mer spennende jobber senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik min situasjon er i dag ville jeg betalt heltidsjobben. 

Dersom jeg hadde husleie på 2000 og bare meg selv å tenke på mulig deltidsjobben. 

Evt om du kan kombinere heltid og deltidsjobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis heltidsjobben, men det er etter en del års erfaring etterhvert. Grunnen er at diverse fremtidige muligheter som forespeiles ikke nødvendigvis er veldig reelle i det hele tatt, og man skal ta en ivrig HR konsulents eller kommende sjefs uttalelser med en klype salt. Husk at en deltidsjobb ikke alltid er så attraktiv i seg selv og det er derfor ikke rart at en arbeidsgiver å forsøke å fremstille den i et bedre lys, det å bli forespeilet utviklingsmuligheter, kursmuligheter og muligheter til å skape nettverk er ikke uvanlig i så måte. Det kommer derfor helt en på hvor reelt noe av dette er og om arbeidsgiver er villig til å f. eks. kontraktfeste noe av det. Dette med "utvidelsesmuligheter" er nettopp det, kun en mulighet og i dagens arbeidsmarked betyr det ofte ikke så mye når det kommer til stykket. 

Vær litt kritisk, for om dette er en viktig og spennende jobb, hvorfor er den ikke fulltid? De virkelig gode jobbene for f. eks. et konsulentselskap eller lignende er 100% og vel så det - de fleste jeg kjenner som jobber eller har jobbet for en av dem har raskt 60 timers arbeidsuker, ofte også mer. Det å gjøre en god og relevant jobb, og samtidig videreutvikle seg og skape og vedlikeholde nettverk er gjerne ganske tidkrevende. 

Dessuten kan en såkalt "kjedeligere" jobb også gi muligheter, det kommer litt an på hva du velger å gjøre selv også. Det er også  fullt mulig å drive på si med f. eks. eget foretak og således ta litt mer spennende oppdrag for andre, men da har du også en mer stabil jobb i bunn. Så lenge fulltidsjobben er relevant er det nesten galskap å ikke gå for den dersom man ikke har mye erfaring fra før, det å bli god til noe krever at man gjør det mye og en deltidsjobb vil ofte ikke være tilstrekkelig når det gjelder mengdetrening. 

Anonymkode: b1705...7f4

Dette ! :Nikke:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...